Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FleurSandro schreef:Eindelijk weer eens een update vanaf mijn kant!
Vandaag voor het eerst in een paar weken tijd weer gereden! Was weer even wennen haha maar we gaan het rijden nu ook weer rustig oppakken, en hopelijk over een maand of 2 weer een keertje een B proefje meenemen. nu eerst zelf even opbouwen en dan weer volop lessen!
[ Afbeelding ]
Ghostattack schreef:Een groot drama hier. Net alsof we weer volledig opnieuw kunnen beginnen. Mijn stalgenootje heeft er even op gereden en ze lag er gewoon een paar keer bijna naast. Bij aandraven maakt ze zich volledig bol en als je doorpakt dan flipt ze hem volledig. Ze komt van voor iets omhoog en gaat dan hard in de achteruit, ze gaat gewoon zitten. Levensgevaarlijk, want als ze het een keer te ver doet dan klapt ze achterover. Daarna heb ik haar nog even gestapt, zodra je gaat halthouden gaat ze ook hard achteruit. Ik begrijp echt niet waarom en ik hoop maar dat het gewoon haar bui was gisteren. Het was ook de eerste keer met zadel thuis. Van tevoren met longeren liep ze al redelijk te poedersuiker met bol maken en bokken, maar daar heb ik niks achter gezocht. Doet ze wel eens vaker als ze geen zin heeft..
Josien_ schreef:Zeker, altijd leerzaam!
Hier is de conditie goed door lange buitenritten en springles helpt ook wel denk ik. Op dit moment even een wat rustigere periode.
Wij rijden bijna elke week buiten en als het kan ook lang. Een rit van 15km is peanuts en op een goede dag rijden we 30 km in iets meer dan 3,5 uur. Daarnaast rijden we ook af en toe toerritten en doen we in juni voor de derde keer mee aan een paardenvierdaagse. Dan rijden we bijna 100 km in 4 dagen.
mcjv schreef:@primadonna : door de grote wrongen word ik heel erg naar achter gedrukt in het zadel en ga ik met mijn bovenlijf naar voren zitten, ik ga dus op zoek naar een zadel met minder wrong en een minder diepe zit. Het "gedwongen zit"-idee past toch niet helemaal bij mij helaas.
Charlotte446 schreef:PrimaDonna_ schreef:Ik kan eindelijk weer wat updates plaatsen over Don en mij na onze down. Maar ik leef echt even op een klein roze wolkje, waarom klein? Omdat ik niet al te vroeg wil juichen![]()
Vandaag dus weer gereden en zonder instructrice. Wilde alleen gaan rijden als er iemand op stal zou zijn voor het geval het misschien weer fout zou gaan.
Was gelukkig stalgenootje de hele rit dus dat was fijn.
De tip van mijn instructrice om muziek in mijn oren te doen heb ik gebruikt. Heb dit al eens vaker gedaan maar moet dit nu elke keer doen van haar. En dit werkte zo fijn! Was ontspannen en heb alleen maar rond gekeken in de bak. Zodra ik naar Don keek of de hoefslag schoot we al meteen door mijn hoofd; naar voren kijken!!! Heeft echt zo goed geholpen die zitles laatstEn de hoek waar ze normaal altijd schrok of wegsprong bij mij deed ze niks! Alleen maar omdat ik niet naar deze hoek keek.. wat kan een paard jw ontspanning dan ineens goed voelen zeg! Ze was echt super braaf en heb zelfs wat galop changementen mee gepakt. Ze vind het nog wel moeilijk om het in galop te doen dus doet een paar drafpassen en galoppeert vervolgens zelf weer aan.
Onze rechterhand was onze moeilijke kant in het begin, maar deze is nu juist onze makelijke kant geworden. Nu nog de linkerkant en dan kan ik denk ik echt die wedstrijden gaan rijden!Ga niet eerder dan mei starten. Wil echt alle knopjes erop hebben en eerder L klaar zijn zodat ik sneller door de B kan.
Planning komende maanden;
Linkerhand beter onder de knie krijgen
Vreemd terrein rijden
Springen
Clinic : dressuur of longeren
Wat fijn! Kan je weer lekker richting wedstrijden gaan rijden
Ik had pas les van iemand en inderdaad je zit, waar je heen kijkt en bewust meer druk op een beugel kan zoveeeeeel verschil geven.
En dan zeggen ze dat paardrijden makkelijk is
Pride ging afgelopen week weer goed, heb wel gemerkt dat zijn zadel niet meer helemaal lekker ligt, hij heeft ook best wel wat spieren erbij gekregenDus gisteren gelongeerd en morgenochtend komt de zadelmaker.
Van
[ [url=m/wDf4Sm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Naar
[ [url=m/rpOx73.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4DoPZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ben er best wel trots op
Harvey1 schreef:Derde plek en twee wp's! B+7 nu! Woehoeee[ [url=m/AtkGl4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ghostattack schreef:Ik was het topic ineens kwijt![]()
Afgelopen zaterdag zijn wij dus naar Country Mill geweest voor een zadelcheck. Zara vond het allemaal heel spannend, maar ze heeft zich top gedragen. Zelfs een uur op de trailer vond ze prima, maar ze kwam er toch zwetend vanaf. Geeft niks natuurlijkWe hebben daar 20 minuten rondgestapt om te wennen aan de omgeving en daarna zijn we begonnen aan het consult. Dat vond ze wel best eng, omdat ze natuurlijk aan haar moesten voelen etc. Mijn oude zadel hebben we erop gelegd en de zadelpasser zei gelijk, bij een paard zonder rijtechnische problemen of probleemgebieden in de rug dan was dat zadel prima geweest. Maar omdat ze dus snel vast zit in de rug en nogal een verleden heeft, hebben we besloten om te kijken naar een ander zadel. Hij heeft er 2 op gelegd om te kijken hoe die liggen en 1 daarvan heb ik getest. Wonder boven wonder heb ik daar gewoon ontspannen kunnen rijden! Ze liep super onder dat ene zadel en ik kon zelfs een poging doen tot galop zonder hard protest, al kwam de galop er niet van, maar we hebben het geprobeerd
In overleg dus besloten om mijn zadel in te ruilen op het nieuwe zadel.
Dus.. Wij hebben nu een gloednieuw zadel! Massimo Dressuur II in 16.5 en zwart met bruin. Deze scheelt ongeveer 4-5 cm in lengte op de rug vergeleken met mijn oude zadel.
[ [url=m/EwRecj.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/02ETFI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n6PqZr.jpg]Afbeelding[/url] ]
SharonIndezz schreef:Mooi zadel GA!
Ik ben ook altijd brak na het rijden van een paar proefjes, denk door de spanning vooraf en de concentratie van in de proeven.
Ik heb gisteren een foto van de shoot van mn 3 jarige binnen gehad.
Toch wel erg blij met zijn vooruitgang, hij loopt van zichzelf al makkelijk omhoog omdat hij heel erg in het vierkantmodel staat.
We werken nu met de lessen aan het lang en laag lopen, en dit gaat ook al steeds wat beter.
[ [url=m/A7GrWa.png]Afbeelding[/url] ]
JudArthos schreef:Hallo iedereen, mag ik mij hier melden?
Vorige week EINDELIJK mijn startpas aan kunnen vragen en 4 maart starten wij al onze eerste B proef
Nog wat hakkeltjes hier en daar met rechte lijnen, maar over het algemeen hopen we wel een leuke proef neer te kunnen zetten.
Wel alweer 5 jaar sinds mijn laatste B proef..
Hoe gaan jullie met de spanning om tijdens een proef?
Iepoetjuh schreef:B debuut zit erop voor mij!Ik was suuuper zenuwachtig (heb maar 4 uur geslapen geloof ik whaha) maar ze was echt heel erg braaf. Deze keer was het meer gewoon aankijken hoe ze zou reageren op ander terrein, ik ging er niet echt met een doel naartoe. Ze was met inrijden (buiten in de regen) best wel gespannen en liep daardoor best netjes. Maar met de proefjes zelf (binnen) zakte ze helemaal in. Kreeg er amper meer wat uit. En was zelf ook te nerveus om echt te rijden. Ik dacht, als ik die proefjes maar door kom dan ben ik al lang blij
Maar ze deed alles wel gewoon netjes, alleen miste er vooral impuls en activiteit (iets waar we thuis al veel aan werken en wat ook steeds beter gaat). Dus ik had geen winst, maar goed ik was voor nu zeer tevreden! En ik vond het ook gewoon leuk om te doen, dat scheelt
12 maart gaan we weer en ga nu gewoon weer lekker verder trainen
JudArthos schreef:Weten jullie of er aftrek wordt gegeven als je een bruin wedstrijdjasje hebt tegenover alles zwart (heb eventueel wel een bruine cap). Heb m nog van het springen en twijfel of ik een zwarte moet gaan halen
mcjv schreef:Even een update over de zadelmaker. Ze is in 4 maanden bijna een hele boommaat gegroeid(ze was schraal, heel schraal).
We zijn gegaan voor een passier zadel, het model moet ik even opzoeken volgens mij was dat Atlanta. Voor ons beide een fijn zadel, we hebben ook een kn geprobeerd maar die gaf haar te weinig vrijheid bij de schouder.
Al met al, ik ben blij, we kunnen weer aan de slag
Nu eerst krijgt die een vetbeurtje (2ehands zadel).
MonteKarlo schreef:Nou hier gaat het even helemaal nergens meer over.
Ik had jullie verteld dat we mijn jonkie even hadden weggebracht omdat ik er zelf niet zo goed uit kwam. Het leek daar heel goed te gaan... tot op een gegeven moment hij helemaal was doorgeslagen. Alleen nog maar steigeren en op een gegeven moment is hij vol door de omheining heen gevlogen...
Toen ik dat hoorde besloot ik hem gelijk op te gaan halen, zo ken ik hem niet en ik wilde voorkomen dat er straks echte ongelukken zouden gebeuren.
Dus nu heb ik een paard op stal welke ik niet kan rijden, niet kan longeren...
Heb hem nu compleet van de brok af gezet, alleen nog maar hooi en als hij wil kan hij van het stro eten dat in zijn stal ligt. Hij komt los als ik er ben (durf er niemand anders mee weg te sturen, vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurd met die perso(o)n(en).
Gisteren zijn we begonnen met grondwerk, gewoon los in de cirkel zonder bijzet, zonder iets, gewoon los, en kijken hoe hij reageert en doet. Ik had trouwens les hierin.
Na een klein half uurtje reageerde hij goed op mijn lichaamstaal door voorwaarts te gaan en te remmen, en zelfs te komen en te volgen.
Van hieruit wil ik het weer op gaan bouwen, hij is compleet zijn vertrouwen kwijt en hoe het kan... no-one knows. Ik wil verder ook niemand iets verwijten, het is zoals het is en hier moet ik het mee doen en dit moet opgelost worden...
Wedstrijd plannen aan de kant geschoven dus. Wordt vervolgt..
Vandaag voor het eerst in een paar weken tijd weer gereden! Was weer even wennen haha maar we gaan het rijden nu ook weer rustig oppakken, en hopelijk over een maand of 2 weer een keertje een B proefje meenemen. nu eerst zelf even opbouwen en dan weer volop lessen!
[ Afbeelding ]
Ghostattack schreef:Een groot drama hier. Net alsof we weer volledig opnieuw kunnen beginnen. Mijn stalgenootje heeft er even op gereden en ze lag er gewoon een paar keer bijna naast. Bij aandraven maakt ze zich volledig bol en als je doorpakt dan flipt ze hem volledig. Ze komt van voor iets omhoog en gaat dan hard in de achteruit, ze gaat gewoon zitten. Levensgevaarlijk, want als ze het een keer te ver doet dan klapt ze achterover. Daarna heb ik haar nog even gestapt, zodra je gaat halthouden gaat ze ook hard achteruit. Ik begrijp echt niet waarom en ik hoop maar dat het gewoon haar bui was gisteren. Het was ook de eerste keer met zadel thuis. Van tevoren met longeren liep ze al redelijk te poedersuiker met bol maken en bokken, maar daar heb ik niks achter gezocht. Doet ze wel eens vaker als ze geen zin heeft..
venivedivici schreef:Evelien had even voor mij gereageerd omdat ik echt geen zin in bokt had.
Duke is gisteren geopereerd en alles is goed gegaan.
Hij had een ontsteking achter zijn kies zitten die helemaal door zn hoofd liep.
Zijn kies is eruit en onder zijn oog heeft ie een gat.
Hij moet minimaal 10 dagen daarblijven en zal wss nog 6 weken duren voor we mogen rijden!
Heb eventueel fotos voor diegene die nieuwsgierig zijn.
Vandaar dat ik wss een tijdje niet meer reageer.
venivedivici schreef:Evelien had even voor mij gereageerd omdat ik echt geen zin in bokt had.
Hij moet minimaal 10 dagen daarblijven en zal wss nog 6 weken duren voor we mogen rijden!
Saaams schreef:Iemand misschien tips om een dekje minder stijf te krijgen?
Mijn zadel ligt goed, maar ik heb een nieuw anky atc dekje en omdat er nog geen vorm in zit lift hij het zadel op die een beetje blijft zweven boven haar rug, het andere anky atc dekje is zo soepel als een vaatdoek en dan is er niks aan de hand.
Wij hadden vandaag springles, gister dressuurles. Pony heeft sinds gister het licht gezien, we kunnen hele stukken "verzameld" galopperen, alleen nog niet nageeflijk. Ze snapt het ontspannen - buikspieren aanspannen nog niet en als ze dan ontspant en zakt valt ze eruit
Iepoetjuh schreef:B debuut zit erop voor mij!Ik was suuuper zenuwachtig (heb maar 4 uur geslapen geloof ik whaha) maar ze was echt heel erg braaf. Deze keer was het meer gewoon aankijken hoe ze zou reageren op ander terrein, ik ging er niet echt met een doel naartoe. Ze was met inrijden (buiten in de regen) best wel gespannen en liep daardoor best netjes. Maar met de proefjes zelf (binnen) zakte ze helemaal in. Kreeg er amper meer wat uit. En was zelf ook te nerveus om echt te rijden. Ik dacht, als ik die proefjes maar door kom dan ben ik al lang blij
Maar ze deed alles wel gewoon netjes, alleen miste er vooral impuls en activiteit (iets waar we thuis al veel aan werken en wat ook steeds beter gaat). Dus ik had geen winst, maar goed ik was voor nu zeer tevreden! En ik vond het ook gewoon leuk om te doen, dat scheelt
mcjv schreef:Even een update over de zadelmaker. Ze is in 4 maanden bijna een hele boommaat gegroeid(ze was schraal, heel schraal).
We zijn gegaan voor een passier zadel, het model moet ik even opzoeken volgens mij was dat Atlanta. Voor ons beide een fijn zadel, we hebben ook een kn geprobeerd maar die gaf haar te weinig vrijheid bij de schouder.
Al met al, ik ben blij, we kunnen weer aan de slag
Nu eerst krijgt die een vetbeurtje (2ehands zadel).
Ik had jullie verteld dat we mijn jonkie even hadden weggebracht omdat ik er zelf niet zo goed uit kwam. Het leek daar heel goed te gaan... tot op een gegeven moment hij helemaal was doorgeslagen. Alleen nog maar steigeren en op een gegeven moment is hij vol door de omheining heen gevlogen...
Toen ik dat hoorde besloot ik hem gelijk op te gaan halen, zo ken ik hem niet en ik wilde voorkomen dat er straks echte ongelukken zouden gebeuren.
Heb hem nu compleet van de brok af gezet, alleen nog maar hooi en als hij wil kan hij van het stro eten dat in zijn stal ligt. Hij komt los als ik er ben (durf er niemand anders mee weg te sturen, vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurd met die perso(o)n(en).
Gisteren zijn we begonnen met grondwerk, gewoon los in de cirkel zonder bijzet, zonder iets, gewoon los, en kijken hoe hij reageert en doet. Ik had trouwens les hierin.
Na een klein half uurtje reageerde hij goed op mijn lichaamstaal door voorwaarts te gaan en te remmen, en zelfs te komen en te volgen.
Van hieruit wil ik het weer op gaan bouwen, hij is compleet zijn vertrouwen kwijt en hoe het kan... no-one knows. Ik wil verder ook niemand iets verwijten, het is zoals het is en hier moet ik het mee doen en dit moet opgelost worden...
[ Afbeelding ]
mcjv schreef:Ik vind de anky pads ook best stijf inderdaad. Ik heb er nog een van een paar jaar oud, die is al zo vaak gewassen dat het nu net een vaatdoek is.
AlwaysH schreef:Ik vind mensen vaak wat overdreven reageren wbt hulpteugels. Ikzelf reed met een coque en die gaan we nu zelf bij Santana ook aanschaffen. Mijn hypermobiel lichaam trekt dat stukje doorzetten niet. Je hebt een constante druk van ongeveer 4 kg nodig om je paard niet alleen via achteren maar ook de voorkant duidelijk te maken dat ze rond gaat lopen. Voorkant houd je tegen en de achterkant en de middenhand spoor je naar voren.
Maar met zo'n lichaam zoals dag van mij houd je dat niet vol, ik houd het vol als ik er eenmaal ben en maximaal 250 gram in mijn handen heb. Mijn rug en vooral schouders en ellebogen houden het niet vol en die coque is dus een extra kracht die ik met mijn lichaam niet kan gebruiken. Een hefboomwerking.
Edit: ik krijg dus echt pijn en kramp van het moeten vasthouden. Het is een onbegonnen gevecht. Die ontspanning en lang en laag lukt zeker wel, het oprichten en rond maken, precies op de loodlijn, dat lukt niet. Als ze er bij mij eenmaal doorheen zijn snappen ze het 'trucje' en dan heb ik geen hulp meer nodig. Verder heb ik ook geen last van de hms.
mcjv schreef:@ FleurSandro: Leuk!! Veel succes met de opbouw
@ Ghostattack: hoe was je nieuwe zadel? Ben benieuwd! Zag er in ieder geval uit als een heel fijn zadel.
Ik heb vandaag ook even gereden met m'n nieuwe zadel, een klein half uurtje denk ik. Ik ben blij! Paard loopt weer veel fijner en ik zit ook makkelijker recht. Ben door m'n oude zadel gewend dat voorover voor mijn gevoel recht is dus af en toe moet iemand even een schreeuw geven dat ik weer rechtop ga zitten, maar dat is maar een heel klein beetje gelukkig
SharonIndezz schreef:Mooi zadel GA!
Ik ben ook altijd brak na het rijden van een paar proefjes, denk door de spanning vooraf en de concentratie van in de proeven.
Ik heb gisteren een foto van de shoot van mn 3 jarige binnen gehad.
Toch wel erg blij met zijn vooruitgang, hij loopt van zichzelf al makkelijk omhoog omdat hij heel erg in het vierkantmodel staat.
We werken nu met de lessen aan het lang en laag lopen, en dit gaat ook al steeds wat beter.
[ [url=m/A7GrWa.png]Afbeelding[/url] ]
roosjenat schreef:Ga vanavond/morgen even alles bijlezen en reageren.
Eerst even een egopost![]()
Vandaag sinds vorige week zaterdag gereden miley liep super fijn en ik
heb heel fijn kunnen rijden. Wodan even losgegooid want longeren wou niet echt want daar was hij te druk voor haha.Morgen wil ik proberen een stukje te filmen.
11 maart, 18 maart en 2 april hebben we wedstrijd daarna een cross en dan een wedstrijdpauze van een paar weken ivm examens en omdat ik daarna op vakantie ga en na die vakantie een weekend met de paarden naar de veluwe ga dus even een wedstrijdstop.
AlwaysH schreef:Nu ga ik even ego doen![]()
Zoals ik al zei heb ik een nieuw bijrijdpaardje, of nouja, PAARD. Ik heb het voor elkaar gekregen, ze is namelijk 1,76m hoog. Ik weet niet hoe ik het doe, maar ik heb een soort aantrekkingskracht voor grote paarden denk ik!![]()
Ik ga haar dus met coque rijden, hieronder dus uitgelegd waarom:AlwaysH schreef:Ik vind mensen vaak wat overdreven reageren wbt hulpteugels. Ikzelf reed met een coque en die gaan we nu zelf bij Santana ook aanschaffen. Mijn hypermobiel lichaam trekt dat stukje doorzetten niet. Je hebt een constante druk van ongeveer 4 kg nodig om je paard niet alleen via achteren maar ook de voorkant duidelijk te maken dat ze rond gaat lopen. Voorkant houd je tegen en de achterkant en de middenhand spoor je naar voren.
Maar met zo'n lichaam zoals dag van mij houd je dat niet vol, ik houd het vol als ik er eenmaal ben en maximaal 250 gram in mijn handen heb. Mijn rug en vooral schouders en ellebogen houden het niet vol en die coque is dus een extra kracht die ik met mijn lichaam niet kan gebruiken. Een hefboomwerking.
Edit: ik krijg dus echt pijn en kramp van het moeten vasthouden. Het is een onbegonnen gevecht. Die ontspanning en lang en laag lukt zeker wel, het oprichten en rond maken, precies op de loodlijn, dat lukt niet. Als ze er bij mij eenmaal doorheen zijn snappen ze het 'trucje' en dan heb ik geen hulp meer nodig. Verder heb ik ook geen last van de hms.
Ze kan het namelijk wel, ze kan zelfs de wat hogere oefeningen zoals de galopswissels. Ze heeft 1.30m op parcours gesprongen en binnenkort gaat haar eigenaresse haar weer springen. Ik ga gewoon lekker trainen, op alle punten waar we aan kunnen werken. Het heeft geen haast, ik wil eerst alle knopjes hebben gevonden voordat ik ga springen. We bouwen nu haar conditie op, sterken de spieren weer aan. Volgens haar eigenaresse wordt ze ook steeds wat wakkerder en vrolijker als ze het zadel op heeft. Ze vindt het duidelijk leuk!
Wel is ze wat spooky, afgelopen maandag bijvoorbeeld. Het regende en toen keek ze haar ogen uit, haar grote, fluffy oren (echt waar, ze zijn geweldig, als ze ontspanneen is flapperen ze overal naartoe!) staan dan op twaalf. Ze schrikt niet, maar ze gaat niet door de hoeken en is snel afgeleid. Het is nog erg lastig om dan op de juiste manier stelling te vragen. Stelling vragen binnenteugel, beiden benen = valt door binnenbeen en snijdt nog meer af. Buitenteugel aanhouden en beiden benen = enorme stelling naar buiten....
![]()
Maargoed, heb ook pas twee keer gereden, ben tevreden met hoe het gaat! Binnenkort heeft ze ook het dressuurzadel (die neemt ze speciaal voor mij mee naar Nederland!![]()
) en dan kan rijden zonder zo op mijn houding te letten.
[ [url=m/4AY6NE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook heb ik trouwens wel wedstrijd ambities, maar het is iets dat ik later pas als doel wil stellen. Eerst tot L2 alles er in hebben, dan gaan de wedstrijden met mijn zenuwachtige gedoe denk ik wat beter!![]()
Alle doelen staan gewoon in het 'Volg je paard 2017' topic.
Op mijn blog schrijf ik ook dingen, waarschijnlijk pak ik YouTube na mijn examens ook weer op! Blog vind je nog in mijn onderschrift.
Zo...![]()