[HK] B-debuut in 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MonteKarlo

Re: [HK] B-debuut in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:07

Bedankt ghostattack & charlotte446 :)
Het punt is alleen dat als hij gaat rennen hij niet te stoppen is, negeert alles inclusief de omheining dus blijkbaar. Ik ga nu samen met degene van wie ik grondwerk-les heb kijken of we hem kunnen leren dat hij leert anders met zijn spanning om te gaan, te beginnen vanaf de grond dus. :j

Hij is vorig jaar bij aankoop 100% rontgen goedgekeurd inclusief hals en rug, in de tussentijd is er niets geks gebeurd. Ik wil nog wel een keer een osteopaat erbij halen.
Tandarts is er ieder half jaar bij geweest, laatste keer was een maand geleden ongeveer.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:13

Die van mij ging in het begin ook wel eens rennen, maar dan achteruit :') Gewoon keihard achteruit gaan totdat je over je eigen benen valt en op je gat ligt. Uiteindelijk met veel rust en geduld is het gelukt. Als ze nu iets moeilijks moet doen, doet ze hooguit kop in de lucht en scheef lopen of gewoon stokstijf stilstaan _O-

Wel apart hoor MonteKarlo! Zeker als hij helemaal nagekeken is. Klinkt inderdaad echt als een vertrouwensprobleem.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:17

Ghostattack schreef:
Die van mij ging in het begin ook wel eens rennen, maar dan achteruit :') Gewoon keihard achteruit gaan totdat je over je eigen benen valt en op je gat ligt. Uiteindelijk met veel rust en geduld is het gelukt. Als ze nu iets moeilijks moet doen, doet ze hooguit kop in de lucht en scheef lopen of gewoon stokstijf stilstaan _O-

Wel apart hoor MonteKarlo! Zeker als hij helemaal nagekeken is. Klinkt inderdaad echt als een vertrouwensprobleem.

Pff wat een suf zeg :')

Ja degene van wie ik les had zij dat gup nog wel mentaal best wel jong is, ondanks dat hij dit jaar 5 wordt. Dus misschien te snel gegaan / kleinere signalen van hem niet opgevangen (zowel ik als de stal waar hij even heen was) en toen geëxplodeerd omdat hij niet meer wist wat hij met zijn onzekerheid aan moest ?
Maarja dat zijn allemaal aannames, het gaat erom dat het opgelost wordt en ik weer fijn met hem aan het werk kan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:25

Dat zou heel goed kunnen ja, blijft moeilijk natuurlijk. Lekker terug naar de basis en vertrouwen krijgen :) Heb je later ook veel profijt van!

Ik ga vanavond mijn nieuwe zadel voor het eerst thuis testen :))

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:50

Eindelijk weer eens een update vanaf mijn kant!
Vandaag voor het eerst in een paar weken tijd weer gereden! Was weer even wennen haha maar we gaan het rijden nu ook weer rustig oppakken, en hopelijk over een maand of 2 weer een keertje een B proefje meenemen. nu eerst zelf even opbouwen en dan weer volop lessen!

Afbeelding

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:01

@ FleurSandro: Leuk!! Veel succes met de opbouw :D

@ Ghostattack: hoe was je nieuwe zadel? Ben benieuwd! Zag er in ieder geval uit als een heel fijn zadel.

Ik heb vandaag ook even gereden met m'n nieuwe zadel, een klein half uurtje denk ik. Ik ben blij! Paard loopt weer veel fijner en ik zit ook makkelijker recht. Ben door m'n oude zadel gewend dat voorover voor mijn gevoel recht is dus af en toe moet iemand even een schreeuw geven dat ik weer rechtop ga zitten, maar dat is maar een heel klein beetje gelukkig :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:16

Een groot drama hier. Net alsof we weer volledig opnieuw kunnen beginnen. Mijn stalgenootje heeft er even op gereden en ze lag er gewoon een paar keer bijna naast. Bij aandraven maakt ze zich volledig bol en als je doorpakt dan flipt ze hem volledig. Ze komt van voor iets omhoog en gaat dan hard in de achteruit, ze gaat gewoon zitten. Levensgevaarlijk, want als ze het een keer te ver doet dan klapt ze achterover. Daarna heb ik haar nog even gestapt, zodra je gaat halthouden gaat ze ook hard achteruit. Ik begrijp echt niet waarom en ik hoop maar dat het gewoon haar bui was gisteren. Het was ook de eerste keer met zadel thuis. Van tevoren met longeren liep ze al redelijk te poedersuiker met bol maken en bokken, maar daar heb ik niks achter gezocht. Doet ze wel eens vaker als ze geen zin heeft..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:47

Ghostattack schreef:
Een groot drama hier. Net alsof we weer volledig opnieuw kunnen beginnen. Mijn stalgenootje heeft er even op gereden en ze lag er gewoon een paar keer bijna naast. Bij aandraven maakt ze zich volledig bol en als je doorpakt dan flipt ze hem volledig. Ze komt van voor iets omhoog en gaat dan hard in de achteruit, ze gaat gewoon zitten. Levensgevaarlijk, want als ze het een keer te ver doet dan klapt ze achterover. Daarna heb ik haar nog even gestapt, zodra je gaat halthouden gaat ze ook hard achteruit. Ik begrijp echt niet waarom en ik hoop maar dat het ge Zdwoon haar bui was gisteren. Het was ook de eerste keer met zadel thuis. Van tevoren met longeren liep ze al redelijk te poedersuiker met bol maken en bokken, maar daar heb ik niks achter gezocht. Doet ze wel eens vaker als ze geen zin heeft..

Oei dat klinkt wel heel extreem, niks lichamelijks? Zadel dat niet meer lekker ligt ofzo?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:48

Ghostattack schreef:
Een groot drama hier. Net alsof we weer volledig opnieuw kunnen beginnen. Mijn stalgenootje heeft er even op gereden en ze lag er gewoon een paar keer bijna naast. Bij aandraven maakt ze zich volledig bol en als je doorpakt dan flipt ze hem volledig. Ze komt van voor iets omhoog en gaat dan hard in de achteruit, ze gaat gewoon zitten. Levensgevaarlijk, want als ze het een keer te ver doet dan klapt ze achterover. Daarna heb ik haar nog even gestapt, zodra je gaat halthouden gaat ze ook hard achteruit. Ik begrijp echt niet waarom en ik hoop maar dat het gewoon haar bui was gisteren. Het was ook de eerste keer met zadel thuis. Van tevoren met longeren liep ze al redelijk te poedersuiker met bol maken en bokken, maar daar heb ik niks achter gezocht. Doet ze wel eens vaker als ze geen zin heeft..

Ook al zulk idioot gedrag. Wij kunnen elkaar aardig de hand schudden niet ? :roll:
Heb je er wel eens over gedacht om haar baarmoeder / eierstokken te laten bekijken?
Ik snap dat niet iedereen zomaar overal het geld voor heeft (ik ook niet :p ) maar ik hoor wel eens verhalen van merries die ook onverklaarbaar gedrag vertonen en er iets mis blijkt te zijn in hun buik.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:50

Ja heb ik vorig jaar laten doen! Toen werd ze in gedrag levensgevaarlijk met de hengstigheid, maar gelukkig niks aan de hand. Pony is kerngezond :roll:

JudArthos, als je even terug leest kun je zien dat ik sinds zaterdag een gloednieuw zadel heb laten aanmeten bij country mill ;)

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:50

Ghostattack schreef:

Weet niet of het al eens genoemd is, maar zit het in dr mond wel lekker dan? Gezien ze het aan de longe ook doet...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:53

Geen idee? Tandarts is in augustus nog geweest. Afgelopen zaterdag bij country mill heb ik letterlijk nul problemen gehad, daarom snap ik het dus niet. Daar kon ik gewoon ontspannen rijden, nergens protest gehad.

Aan de longe doet ze het trouwens maar een rondje en als je dan gewoon doorgaat is er niks meer aan de hand. Het is dus niet continu of altijd, maar gewoon random.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:55

Ghostattack schreef:
Geen idee? Tandarts is in augustus nog geweest. Afgelopen zaterdag bij country mill heb ik letterlijk nul problemen gehad, daarom snap ik het dus niet. Daar kon ik gewoon ontspannen rijden, nergens protest gehad.

Aan de longe doet ze het trouwens maar een rondje en als je dan gewoon doorgaat is er niks meer aan de hand. Het is dus niet continu of altijd, maar gewoon random.

Zit het toevallig net te lezen ja dat het daar wel goed ging.. Vreemd.. Was daar verder niks anders? Singel ed?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:57

Ghostattack schreef:
Ja heb ik vorig jaar laten doen! Toen werd ze in gedrag levensgevaarlijk met de hengstigheid, maar gelukkig niks aan de hand. Pony is kerngezond :roll:

JudArthos, als je even terug leest kun je zien dat ik sinds zaterdag een gloednieuw zadel heb laten aanmeten bij country mill ;)

Oh wat goed! Maar maakt het er niet makkelijker op :Y)
hmpf heb effe geen idee. Sowieso zit er momenteel een aap in mijn hersens die met twee pannendeksels tegen elkaar aan slaat, weet t zelf ook niet meer haha. Als ik een idee heb deel ik het wel :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:00

xWouter, nee dat is het gekke. Alles is hetzelfde, alleen ander dekje. Misschien vond ze groen gewoon niet mooi? :')

Ik verwacht zelf dat het gewoon de combinatie is van een poedersuiker en de eerste keer op eigen terrein met het nieuwe zadel. Ze is nou eenmaal hartstikke autistisch, dus als er een zandkorrel verkeerd ligt dan vergaat de wereld al. Het is even afwachten hoe ze zich de rest van de week gaat gedragen, ik blijf haar gewoon met zadel longeren in ieder geval.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:02

Ghostattack schreef:
xWouter, nee dat is het gekke. Alles is hetzelfde, alleen ander dekje. Misschien vond ze groen gewoon niet mooi? :')

Ik verwacht zelf dat het gewoon de combinatie is van een poedersuiker en de eerste keer op eigen terrein met het nieuwe zadel. Ze is nou eenmaal hartstikke autistisch, dus als er een zandkorrel verkeerd ligt dan vergaat de wereld al. Het is even afwachten hoe ze zich de rest van de week gaat gedragen, ik blijf haar gewoon met zadel longeren in ieder geval.

Ik denk dat dat het is inderdaad ! :')

Hoop voor je dat dat het geval is, zou makkelijk kunnen ja als ik je verhalen lees.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:36

Vervelend zeg GA... Denk je lekker te kunnen hobbelen met je mooie nieuwe zadel en dan gebeurt dit :(:)

Ik las dat de tandarts is geweest, misschien een fysio/osteopaat laten kijken?

Verhaal waar je niks aan hebt maar Pride drinkt bijvoorbeeld geen slootwater. Hij staat in de zomer 24/7 op het land en de tonnen werden altijd gevuld met leidingwater. Op een gegeven moment over gegaan naar slootwater en de altijd lieve Pride werd onhandelbaar. Allerlei onderzoeken gedaan en uiteindelijk bleek dat hij uitgedroogd was en zo zijn ze erachter gekomen dat hij dus geen slootwater drinkt.

Ik bedoel hiermee te zeggen, het zou iets "simpels" kunnen zijn. Wat ik voor je hoop, ze kunnen helaas niet praten.

En het klinkt als een merrie met een sterk karakter, daar zal je af en toe een botsing mee kunnen hebben. :+ Maar natuurlijk niet constant.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:40

Ja best frustrerend dit. Osteopaat is 14 januari nog geweest, dus dat zal het niet zijn. Ik ga haar ook weer merrie support geven tegen de hengstigheid, voor de zekerheid.

Ze kan echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Je zou denken lichamelijke klachten, maar waarom doet ze het dan zaterdag zo goed? En gisteren zaten er ook heus wel goede en fijne stukken tussen in draf en stap. De volgende keer zal ik kijken of ik kan filmen wat ze doet, dat geeft misschien een duidelijker beeld.

Edit: Wel een filmpje van longeren in het begin. Ze deed dit ongeveer 3 rondjes en daarna niet meer, toen liep ze weer normaal. Neus over de grond, ontspannen en normaal aangalopperen.
https://www.instagram.com/p/BQzuUvugaFf ... hostattack

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:23

Ghostattack schreef:

Dan heb ik niks gezegd :o

Altijd lastig als het niet op iets "simpels" af te schuiven als een afspraakje bij de zadelmaker of osteopaat.. Hopelijk trekt ze snel bij!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:46

Ik kan haar zeker niet laten ombouwen tot ruin? :')

Ik ga haar gewoon longeren met zadel, rijden zonder zadel en als er iemand bij is ook gewoon rijden met zadel. Uiteindelijk zal het vast wel goed gaan, maar ze moet gewoon even weer leren normaal te doen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:57

Ik zou wel gewoon blijven rijden met zadel. Ze moet eraan wennen. Ik denk niet dat daar je probleem ligt na wat ik zaterdag gezien heb.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:58

Ik weet niet waarom je een nieuw zadel hebt gekocht, maar als de vorige misschien niet goed lag kan het zijn dat het wennen is aan dit zadel.

Als spieren knel zaten of het zadel iets belemmerde kan het heel raar voelen voor het paard om ineens zonder dit te lopen. En een paard kan dit dan uiten door te gaan rennen.

Gezien ze zonder zadel dit gedrag niet/minder had geloof ik?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:19

Charlotte, we hebben een nieuw zadel omdat ik vond dat de vorige toch niet zo fijn lag. Volgens Country Mill was dat een prima zadel voor een gezond paard zonder rijtechnische problemen, maar in mijn geval werd een nieuw zadel ook aangeraden door hun. Het vorige zadel was circa 4-5cm langer en daardoor net op de grens van te lang.

Ze deed gisteren dan wel heel lelijk, maar toch was er met opstappen en wegstappen niks aan de hand. Dat deed ze heel netjes en zonder spanning. Dus er is wel ergens diep weg een verbetering :P

Rijden zonder zadel doe ik als ik alleen ben op stal, meest veilige optie. Als er dan iets gebeurt kan ik er heel snel en makkelijk af springen. Als ik met meerderen op stal ben, dan ga ik gewoon met zadel rijden :) Komende tijd ook maar elke dag de massagetechnieken toepassen die ze mij bij Country Mill hebben geleerd! Wie weet helpt dat ook nog eens.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:28

Misschien eens magnesium bijvoeren GA, ik herken veel van mn vorige merrie in jouw verhaal, magnesium heeft de problemen voor 99% verholpen toen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:33

Ik heb een hele tijd magnesium bijgevoerd inderdaad, maar uiteindelijk mee gestopt. Misschien maar weer eens een nieuwe pot aanschaffen en uitproberen, kost toch niet zo veel en kan geen kwaad.

Vanavond weer longeren met zadel, lekker intensief zodat ze geen tijd krijgt om te poedersuiker :+ Overigens zit ik er ook over te denken om haar volgend jaar te laten dekken. Ik hoor ook vaak dat dat gebeurt bij moeilijke merries, omdat ze dan rustiger schijnen te worden. Lijkt me sterk, maar ik zou graag een veulen willen fokken voor mezelf eigenlijk! Ze heeft een hele interessante afstamming en al eerder een veulen gehad in Duitsland.

Edit: Welke magnesium is het beste aan te raden? Puur Natuur Magnesium of PharmaHorse magnesiumcitraat?
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 22-02-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt