[HK] B-debuut in 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:42

Pien1989 schreef:
Super mooi zadel Ghostattack!!!
Mijn zadel ligt wel redelijk Goed, ook al de zadelmaker bij gehad maar ze is best breed van voren waardoor het zadel een stukje verder naar achter ligt.
Als ik je ervaring lees van country Mill denk ik; misschien daar ook heen! Heb alleen even niet een geld pot voor een nieuw zadel. Maar een goed zadel is wel heel belangrijk!

Ik ben super tevreden, zeker omdat ik echt geen makkelijke pony heb! Ze nemen ontzettend veel tijd voor je, alle rust en geduld. Zelfs met mijn spastische stresskip die nog net niet wegrende voor de zadelpasser _O- Ik weet niet wat je budget is? Maar je kan daar gewoon je budget aangeven en dan gaan ze voor je kijken wat er te vinden is. Ik was uiteindelijk < 1200 euro klaar, inclusief inruil van mijn oude zadel.

Edit: Er is ook van alles gefilmd door vrienden die erbij waren, dus ik hoop een dezer dagen een vlog online te hebben op mijn kanaal.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:51

Mooi zadel GA!

Ik ben ook altijd brak na het rijden van een paar proefjes, denk door de spanning vooraf en de concentratie van in de proeven.

Ik heb gisteren een foto van de shoot van mn 3 jarige binnen gehad.

Toch wel erg blij met zijn vooruitgang, hij loopt van zichzelf al makkelijk omhoog omdat hij heel erg in het vierkantmodel staat.

We werken nu met de lessen aan het lang en laag lopen, en dit gaat ook al steeds wat beter.

Afbeelding

JudithGigi

Re: [HK] B-debuut in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:16

Hallo iedereen, mag ik mij hier melden?
Vorige week EINDELIJK mijn startpas aan kunnen vragen en 4 maart starten wij al onze eerste B proef :)
Nog wat hakkeltjes hier en daar met rechte lijnen, maar over het algemeen hopen we wel een leuke proef neer te kunnen zetten.
Wel alweer 5 jaar sinds mijn laatste B proef..

Hoe gaan jullie met de spanning om tijdens een proef? :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:30

Tymone schreef:
@MonteKarlo, heb nog geen jasje, maar weet al wel welke ik wil hebben :D

[ [url=m/4hWFxD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vFB2EB.jpg]Afbeelding[/url] ]

De frontriem ga ik zelf maken

[ [url=m/dzSjH9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw gaaf zeg!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:31

Ghostattack schreef:
Ik was het topic ineens kwijt -O-

Afgelopen zaterdag zijn wij dus naar Country Mill geweest voor een zadelcheck. Zara vond het allemaal heel spannend, maar ze heeft zich top gedragen. Zelfs een uur op de trailer vond ze prima, maar ze kwam er toch zwetend vanaf. Geeft niks natuurlijk :) We hebben daar 20 minuten rondgestapt om te wennen aan de omgeving en daarna zijn we begonnen aan het consult. Dat vond ze wel best eng, omdat ze natuurlijk aan haar moesten voelen etc. Mijn oude zadel hebben we erop gelegd en de zadelpasser zei gelijk, bij een paard zonder rijtechnische problemen of probleemgebieden in de rug dan was dat zadel prima geweest. Maar omdat ze dus snel vast zit in de rug en nogal een verleden heeft, hebben we besloten om te kijken naar een ander zadel. Hij heeft er 2 op gelegd om te kijken hoe die liggen en 1 daarvan heb ik getest. Wonder boven wonder heb ik daar gewoon ontspannen kunnen rijden! Ze liep super onder dat ene zadel en ik kon zelfs een poging doen tot galop zonder hard protest, al kwam de galop er niet van, maar we hebben het geprobeerd :+ In overleg dus besloten om mijn zadel in te ruilen op het nieuwe zadel.

Dus.. Wij hebben nu een gloednieuw zadel! Massimo Dressuur II in 16.5 en zwart met bruin. Deze scheelt ongeveer 4-5 cm in lengte op de rug vergeleken met mijn oude zadel.

[ [url=m/EwRecj.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/02ETFI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n6PqZr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super fijn dat het zo goed ging! Ook een goede ervaring voor Zara dat het goed is gegaan :j
en uiteraard fijn dat je zadel probleempje op is gelost, ben benieuwd hoe ze het gaat doen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:00

JudArthos schreef:
Vorige week EINDELIJK mijn startpas aan kunnen vragen en 4 maart starten wij al onze eerste B proef :)
Nog wat hakkeltjes hier en daar met rechte lijnen, maar over het algemeen hopen we wel een leuke proef neer te kunnen zetten.

Ik probeer te bedenken dat ik gewoon op ander terrein ga trainen, en prober te rijden zoals ik thuis doe. Ben ook pas 2 x weggeweest haha

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:02

SharonIndezz schreef:
JudArthos schreef:

Ik probeer te bedenken dat ik gewoon op ander terrein ga trainen, en prober te rijden zoals ik thuis doe. Ben ook pas 2 x weggeweest haha

Heb het geluk dat het op het terrein van de rijvereniging is, dus misschien wil dat nog wel lukken :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:05

Bij ons begint de spanning pas tussen de witte hekjes. Zowel thuis als op een ander terrein. Hier op de vereniging mogen we met onderlinge in de winter losrijden in de wedstrijdbaan. Dan zit er al meteen spanning op en is er nog niet eens een proefje begonnen. Wij kunnen dus ook nog veel leren op het gebied van spanning :) . Maar volgens mij is het gewoon een kwestie van vaak doen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:11

B debuut zit erop voor mij! :D Ik was suuuper zenuwachtig (heb maar 4 uur geslapen geloof ik whaha) maar ze was echt heel erg braaf. Deze keer was het meer gewoon aankijken hoe ze zou reageren op ander terrein, ik ging er niet echt met een doel naartoe. Ze was met inrijden (buiten in de regen) best wel gespannen en liep daardoor best netjes. Maar met de proefjes zelf (binnen) zakte ze helemaal in. Kreeg er amper meer wat uit. En was zelf ook te nerveus om echt te rijden. Ik dacht, als ik die proefjes maar door kom dan ben ik al lang blij :+ Maar ze deed alles wel gewoon netjes, alleen miste er vooral impuls en activiteit (iets waar we thuis al veel aan werken en wat ook steeds beter gaat). Dus ik had geen winst, maar goed ik was voor nu zeer tevreden! En ik vond het ook gewoon leuk om te doen, dat scheelt :P

12 maart gaan we weer en ga nu gewoon weer lekker verder trainen :P

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:41

Josien_ schreef:
Bij ons begint de spanning pas tussen de witte hekjes. Zowel thuis als op een ander terrein. Hier op de vereniging mogen we met onderlinge in de winter losrijden in de wedstrijdbaan. Dan zit er al meteen spanning op en is er nog niet eens een proefje begonnen. Wij kunnen dus ook nog veel leren op het gebied van spanning :) . Maar volgens mij is het gewoon een kwestie van vaak doen.

Hier ook. Op het moment dat ze al weigert om de baan in te gaan gaat het ruk. De andere keer loopt ze er zo in en is het allemaal oke of ze zet een voetje over t hekje :+

Pony is bijna helemaal constant in stap/draf. Galop niet, ze wil het niet begrijpen. Binnenkort dr sportmasseur erbij om te kijken of dat helpt. Osteopaat is januari geweest.
Haar rug is KS en artrose vrij. Dus ben benieuwd :+ dat beperkt ons nu heel erg om winstpunten te rijden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:55

Fijn dat je tevreden bent Ipoetjuh :D !!

Saams: Hier weigert ze nooit de ring in te gaan maar pakt dan gewoon het bit vast en hulpen komen of te hard of niet door.
Wij hebben nog veel te oefenen op het gebied van stelling en buiging maar vooral in de linkergalop.
Dan is ze extreem rechtsgebogen en als ik haar linkerstelling vraag springt ze achter om.
Osteo is deze zomer geweest en wil nu graag een masseur erbij maar kan nog niets passends vinden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:15

Iepoetjuh schreef:
B debuut zit erop voor mij! :D Ik was suuuper zenuwachtig (heb maar 4 uur geslapen geloof ik whaha) maar ze was echt heel erg braaf. Deze keer was het meer gewoon aankijken hoe ze zou reageren op ander terrein, ik ging er niet echt met een doel naartoe. Ze was met inrijden (buiten in de regen) best wel gespannen en liep daardoor best netjes. Maar met de proefjes zelf (binnen) zakte ze helemaal in. Kreeg er amper meer wat uit. En was zelf ook te nerveus om echt te rijden. Ik dacht, als ik die proefjes maar door kom dan ben ik al lang blij :+ Maar ze deed alles wel gewoon netjes, alleen miste er vooral impuls en activiteit (iets waar we thuis al veel aan werken en wat ook steeds beter gaat). Dus ik had geen winst, maar goed ik was voor nu zeer tevreden! En ik vond het ook gewoon leuk om te doen, dat scheelt :P

Super goed van je! Komt vanzelf, die zenuwen worden vanzelf minder. Ik weet er alles van.

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:51

Mag ik me ook melden als ik mijn eerste oefenwedstrijdje in de B ga rijden zaterdag :evaw: Eigenlijk zouden we 7 januari al ons wedstrijddebuut hebben, maar helaas was het weer zodanig slecht dat de wedstrijd naar aanstaande zaterdag is verplaatst en ik heb er nu al zin in! Spannend vind ik het zeker en ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Meneer kan nogal een flinke zenuwpees zijn, maar we hebben vertrouwen. Mijn wedstrijdoutfit heb ik in ieder geval al helemaal bij elkaar gezocht dus ook al gaat alles fout, dan zien we er in ieder geval nog fantastisch uit *\o/*

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:13

Weten jullie of er aftrek wordt gegeven als je een bruin wedstrijdjasje hebt tegenover alles zwart (heb eventueel wel een bruine cap). Heb m nog van het springen en twijfel of ik een zwarte moet gaan halen :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:14

JudArthos schreef:
Weten jullie of er aftrek wordt gegeven als je een bruin wedstrijdjasje hebt tegenover alles zwart (heb eventueel wel een bruine cap). Heb m nog van het springen en twijfel of ik een zwarte moet gaan halen :D

Lijkt me niet, zolang het geheel netjes is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:19

Nee hoor, zolang je kleding maar aan de eisen voldoet. Je mag zelfs in roze starten als je zou willen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:30

Dat is fijn om te weten, bedankt :)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:23

Even een update over de zadelmaker. Ze is in 4 maanden bijna een hele boommaat gegroeid :oo (ze was schraal, heel schraal).

We zijn gegaan voor een passier zadel, het model moet ik even opzoeken volgens mij was dat Atlanta. Voor ons beide een fijn zadel, we hebben ook een kn geprobeerd maar die gaf haar te weinig vrijheid bij de schouder.

Al met al, ik ben blij, we kunnen weer aan de slag :D

Nu eerst krijgt die een vetbeurtje (2ehands zadel). :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:27

Weetje wel dat je goed bezig bent als ze zo hard groeit :D

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:32

Ja inderdaad! Ik had niet verwacht dat ze zo was gegroeid in omvang en spieren :D

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:11

Ga vanavond/morgen even alles bijlezen en reageren.

Eerst even een egopost :Y)

Vandaag sinds vorige week zaterdag gereden miley liep super fijn en ik
heb heel fijn kunnen rijden. Wodan even losgegooid want longeren wou niet echt want daar was hij te druk voor haha.Morgen wil ik proberen een stukje te filmen.

11 maart, 18 maart en 2 april hebben we wedstrijd daarna een cross en dan een wedstrijdpauze van een paar weken ivm examens en omdat ik daarna op vakantie ga en na die vakantie een weekend met de paarden naar de veluwe ga dus even een wedstrijdstop.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:46

SharonIndezz schreef:
Mooi zadel GA!

Ik ben ook altijd brak na het rijden van een paar proefjes, denk door de spanning vooraf en de concentratie van in de proeven.

Ik heb gisteren een foto van de shoot van mn 3 jarige binnen gehad.

Toch wel erg blij met zijn vooruitgang, hij loopt van zichzelf al makkelijk omhoog omdat hij heel erg in het vierkantmodel staat.

We werken nu met de lessen aan het lang en laag lopen, en dit gaat ook al steeds wat beter.

[ [url=m/A7GrWa.png]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit ! :j

JudArthos schreef:

Welkom! :wave:
Spannend, dat is volgend weekend al! Heel veel succes!

Spanning... ik heb daar nooit echt last van.
En als ik het wel heb, dan is het zo minimaal dat ik het af kan wimpelen door mezelf simpel de vraag te stellen wat er dan fout kan gaan.
En dat is er af vallen, maarja dan sta je toch weer op.
Helaas denkt niet iedereen zo simpel dan ik hahaha...

Iepoetjuh schreef:

Ahw haha dat is heel weinig, nu niet helemaal kapot ? :P
Jammer dat je geen winstpunt had gereden, maar wel weer een ervaring rijker! En je gevoel is ook belangrijk!

JudArthos schreef:

Lijkt me van niet, je mag in alle kleuren starten en bruin-zwart is in ieder geval niet zo opvallend als dat roze haha wat gohst-attack aangeeft haha.

mcjv schreef:
Even een update over de zadelmaker. Ze is in 4 maanden bijna een hele boommaat gegroeid :oo (ze was schraal, heel schraal).

We zijn gegaan voor een passier zadel, het model moet ik even opzoeken volgens mij was dat Atlanta. Voor ons beide een fijn zadel, we hebben ook een kn geprobeerd maar die gaf haar te weinig vrijheid bij de schouder.

Al met al, ik ben blij, we kunnen weer aan de slag :D

Nu eerst krijgt die een vetbeurtje (2ehands zadel). :')

Fijn dat jij ook geslaagd bent voor een zadel! Kunnen jullie er weer tegenaan :j

roosjenat schreef:
Ga vanavond/morgen even alles bijlezen en reageren.

Eerst even een egopost :Y)

Vandaag sinds vorige week zaterdag gereden miley liep super fijn en ik
heb heel fijn kunnen rijden. Wodan even losgegooid want longeren wou niet echt want daar was hij te druk voor haha.Morgen wil ik proberen een stukje te filmen.

11 maart, 18 maart en 2 april hebben we wedstrijd daarna een cross en dan een wedstrijdpauze van een paar weken ivm examens en omdat ik daarna op vakantie ga en na die vakantie een weekend met de paarden naar de veluwe ga dus even een wedstrijdstop.

Zo lekker volgepland! Leuk :j Veel plezier & succes met je examens!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:51

Nou hier gaat het even helemaal nergens meer over.
Ik had jullie verteld dat we mijn jonkie even hadden weggebracht omdat ik er zelf niet zo goed uit kwam. Het leek daar heel goed te gaan... tot op een gegeven moment hij helemaal was doorgeslagen. Alleen nog maar steigeren en op een gegeven moment is hij vol door de omheining heen gevlogen...
Toen ik dat hoorde besloot ik hem gelijk op te gaan halen, zo ken ik hem niet en ik wilde voorkomen dat er straks echte ongelukken zouden gebeuren.
Dus nu heb ik een paard op stal welke ik niet kan rijden, niet kan longeren...
Heb hem nu compleet van de brok af gezet, alleen nog maar hooi en als hij wil kan hij van het stro eten dat in zijn stal ligt. Hij komt los als ik er ben (durf er niemand anders mee weg te sturen, vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurd met die perso(o)n(en).
Gisteren zijn we begonnen met grondwerk, gewoon los in de cirkel zonder bijzet, zonder iets, gewoon los, en kijken hoe hij reageert en doet. Ik had trouwens les hierin.
Na een klein half uurtje reageerde hij goed op mijn lichaamstaal door voorwaarts te gaan en te remmen, en zelfs te komen en te volgen.
Van hieruit wil ik het weer op gaan bouwen, hij is compleet zijn vertrouwen kwijt en hoe het kan... no-one knows. Ik wil verder ook niemand iets verwijten, het is zoals het is en hier moet ik het mee doen en dit moet opgelost worden...
Wedstrijd plannen aan de kant geschoven dus. Wordt vervolgt..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:58

MonteKarlo schreef:
Ik had jullie verteld dat we mijn jonkie even hadden weggebracht omdat ik er zelf niet zo goed uit kwam. Het leek daar heel goed te gaan... tot op een gegeven moment hij helemaal was doorgeslagen. Alleen nog maar steigeren en op een gegeven moment is hij vol door de omheining heen gevlogen...
Toen ik dat hoorde besloot ik hem gelijk op te gaan halen, zo ken ik hem niet en ik wilde voorkomen dat er straks echte ongelukken zouden gebeuren.
Heb hem nu compleet van de brok af gezet, alleen nog maar hooi en als hij wil kan hij van het stro eten dat in zijn stal ligt. Hij komt los als ik er ben (durf er niemand anders mee weg te sturen, vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurd met die perso(o)n(en).
Gisteren zijn we begonnen met grondwerk, gewoon los in de cirkel zonder bijzet, zonder iets, gewoon los, en kijken hoe hij reageert en doet. Ik had trouwens les hierin.
Na een klein half uurtje reageerde hij goed op mijn lichaamstaal door voorwaarts te gaan en te remmen, en zelfs te komen en te volgen.
Van hieruit wil ik het weer op gaan bouwen, hij is compleet zijn vertrouwen kwijt en hoe het kan... no-one knows. Ik wil verder ook niemand iets verwijten, het is zoals het is en hier moet ik het mee doen en dit moet opgelost worden...

:(:) Dit klinkt heel herkenbaar! Zo ben ik vorig jaar ook begonnen met mijn pony. Die liet zich uit het niets ineens achterover vallen als je wilde opstijgen. Direct besloten dat ik terug ging naar de basis, want ook hier was al het vertrouwen weg. Dus inderdaad grondwerk, longeren, wandelen. Pas toen het op de grond allemaal goed ging, zijn we opnieuw begonnen met rijden. Dus eerst longeren met zadel, later oefenen met krukje ernaast en stilstaan, daarna een keer hangen. Een tijdje later hangen en paar stapjes zetten. Weer een tijd later hangen en een volte stappen. Pas na een ruime tijd zijn we van hangen overgegaan op zitten. Vanuit het zitten zijn we gaan opbouwen naar stapjes zetten, uiteindelijk voltes (aan de longeerlijn) en later de hele bak zonder longeerlijn. Daarna zijn we pas begonnen aan het draven, eerst weer aan de longeerlijn hooguit enkele passen. Later steeds meer uitbreiden.

Inmiddels is het ruim een jaar later en kunnen we redelijk door de baan komen. Opstappen blijft een moment van spanning voor haar en de galop zijn we nog steeds niet aan toe gekomen. In de tussentijd is ze meerdere keren gecheckt door osteopaat, tandarts, dierenarts etc. Nu hebben we dus een nieuw zadel en kunnen we echt beginnen met rijden. Ik ben ook vaak enorm gefrustreerd geweest omdat ik het niet meer wist, maar toch heb ik nooit opgegeven :)

Succes met jouw paard, het komt vast wel goed uiteindelijk!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:00

MonteKarlo schreef:

Jee, dat is vervelend nieuws... ben benieuwd hoe hij reageert zonder krachtvoer. Pride was pas geleden een beetje heet tijdens de kou (soms heel vervelend), brok weggehaald en hij werd weer zijn rustige normale zelf.

Heb je hem laten controleren, tandarts, osteopaat oid, en eventueel dierenarts?

Wel fijn dat hij goed reageerde op je lichaamstaal met longeren. Hopelijk kan je zo zijn vertrouwen weer opbouwen. :(:)