[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:07

Doet de site het weer dan? Wij konden er gisteren niet op. Of ja, wel op de site, maar geen proeven bekijken. Na proef 3 hield de site er mee op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:24

Mmmm, alles bekeken verschillen zijn niet heel groot. Maar verruimen is nog steeds op de diagonaal, niet op de lange zijde. Ook las ik ergens dat halsstrekken bij van hand veranderen zou zijn? Dat is niet in de B, wel in de L1. Wat ik wel een fijn verschil is is dat je voor je in galop aanspringt niet heel lang meer hoeft door te zitten. Dat geeft bij ons vaak spanning waardoor hij te vroeg aan wil springen. Hij springt veel fijner aan als ik 1 of 2 passen doorzit voor ik de hulp geef.

Nann__

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:51

Ik ben erg benieuwd in april, tot nu toe ben ik wel positief. :j Vind in de B ook niet veel veranderd, de L1 vind ik een leuke proef! Geen cijfer meer voor de verzorging, maar vraag mij af hoe het dan zit met knotten?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:54

Nann__ schreef:
Ik ben erg benieuwd in april, tot nu toe ben ik wel positief. :j Vind in de B ook niet veel veranderd, de L1 vind ik een leuke proef! Geen cijfer meer voor de verzorging, maar vraag mij af hoe het dan zit met knotten?

Theoretisch gezien hoeft dat dat niet meer: Er staat niet in het reglement dat er verplicht moet worden geknot/gevlochten, en je kan geen puntenaftrek krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:57

Er staat toch aan het eind "verzorging van het geheel"? Neem dus aan dat je nog gewoon punten krijgt voor de verzorging :j

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:59

SusanH schreef:
Er staat toch aan het eind "verzorging van het geheel"? Neem dus aan dat je nog gewoon punten krijgt voor de verzorging :j

In de B nog wel, vanaf de L niet meer..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:32

O ok. Zo ver had ik nog niet gekeken :D

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:52

Voor de algemene indruk van de jury staan knotten natuurlijk wel netter bij sommige paarden.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:43

Ik vind zelf knotten ook een stuk netter staan en vind het leuk om te doen! Maar ergens vind ik het niet helemaal eerlijk dat sommige mensen dus 2 uur de tijd nodig hebben om hun paard netjes te maken terwijl de ander er een borstel overheen haalt en hem op de trailer zet en je er niet voor beloond wordt door bijvoorbeeld een cijfer voor je verzorging.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:46

leeneliefje schreef:
Zijn er hier ook mensen die in de omgeving van Arnhem/de liemers/ oude ijssel starten? :)

ik :D

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:04

Nann__ schreef:
Ik vind zelf knotten ook een stuk netter staan en vind het leuk om te doen! Maar ergens vind ik het niet helemaal eerlijk dat sommige mensen dus 2 uur de tijd nodig hebben om hun paard netjes te maken terwijl de ander er een borstel overheen haalt en hem op de trailer zet en je er niet voor beloond wordt door bijvoorbeeld een cijfer voor je verzorging.

Mee eens. Niet helemaal eerlijk. Mha das met springen ook zo. Vanaf de L ook geen verzorging meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:22

Wat ik niet eerlijk vind is dat ze bijvoorbeeld bij een haflinger hogere punten voor de verzorging geven omdat de staart zo mooi wit is. Terwijl wij met ons paard net zo veel tijd besteden aan de staart wassen, maar je dat niet er aan af ziet omdat de staart zwart is. Jury die ik laatst had, had iedereen een 7 gegeven. Bij het B springen krijg je vaak een 7, en een 8 of hoger als je je paard ook gevlochten hebt. Ik vind knotten ook netter staan :j

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:40

Hier is de verzorging altijd een 8 of een 7 ongeacht ras of kleur. Een vriendin van mij had een keer een 6 op verzorging terwijl de rest gewoon een 8 had. Paard wel netjes ingevlochten en gepoetst.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:06

Hier meestal 8 voor de verzorging. Heb dan ook een bonte tinker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:14

Maar waarom zou je voor een paard met veel wit een hoger cijfer moeten krijgen? Een bruin paard kost net zo veel moeite om schoon te krijgen. Ons paard is kastanje (dus lichter) bruin en een enorme vetkees :=

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:43

Ja weet niet bij ons nooit vergeleken eigenlijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:32

Het is even wennen maar ik vind de nieuwe proeven niet zo verkeerd.
Wat ik me wel afvraag; vanaf de L1 staat er boven lichtrijden/doorzitten. Betekent dit dat je zelf mag kiezen of je gaat lichtrijden of doorzitten in de gehele proef?
En in de B moet je dus zelf bepalen wanneer je gaat doorzitten en of je gaat doorzitten voor een overgang?

Ik vind het inderdaad ook niet netjes dat een paard met veel wit hogere punten krijgt voor de verzorging dan een bruin paard bijvoorbeeld. Die van mij heb ik altijd best veel werk aan want dat is gewoon een smeerkees op stal en gaat altijd in haar eigen poep liggen. Als ik dat niet goed schoon maak is dat toch ook geen gezicht?
Verder vind ik knotten of een vlecht ook mooier staan dan de manen gewoon los. Heb de knotten er ook zo in zitten, vind het leuk om te doen ook. :j

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:43

Heb altijd best veel werk met de knotten. Wat langere manen en dan moet je wel met naald en draad anders is het geen gezicht.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:54

hier heb ik de knotten met naald en draad er zo inzitten, vind het zelf ook wel leuk om te vlechten. Het wassen daarin tegen... :+ maar ik heb een schimmel, dus ik moet wel

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:06

Ik knot altijd met naald en draad, vind met stieken echt heel erg lelijk. :o

Gibbie heeft gewoon een handbreedte manen. Ik knot voor een meisje op stal weleens haar pony die heeft wel lange manen, daar gaat iets meer draad in zitten dan bij die van mij. :))

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:02

ik knot ook altijd met naald en draad omdat sorrel lange manen heeft maar in het midden van z'n manen heeft een paard een keer stuk manen er uit gehapt waardoor het dus nu daar te kort is om in een hengsten vlecht te doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:28

Wij knotten met de meest goedkope elastiekjes. Weet niet hoe het met draad moet. Ben altijd snel klaar met de knotjes. Poetsen en wassen duurt iets langer :+ ben altijd blij dat hij in de winter een deken draagt. In de zomer wassen we hem helemaal voor we op pad gaan. Anders ziet het er niet uit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:36

Weten jullie dit toevallig, ik kon het zo gauw niet vinden:
Mag je met een paard op 1 dag 2 dressuurproeven rijden en 2 parcoursen springen?
Ik dacht van wel maar weet het niet zeker meer. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:40

Volgens mij mag dat.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:09

Kaitlyn schreef:
Het is even wennen maar ik vind de nieuwe proeven niet zo verkeerd.
Wat ik me wel afvraag; vanaf de L1 staat er boven lichtrijden/doorzitten. Betekent dit dat je zelf mag kiezen of je gaat lichtrijden of doorzitten in de gehele proef?
En in de B moet je dus zelf bepalen wanneer je gaat doorzitten en of je gaat doorzitten voor een overgang?

Ik vind het inderdaad ook niet netjes dat een paard met veel wit hogere punten krijgt voor de verzorging dan een bruin paard bijvoorbeeld. Die van mij heb ik altijd best veel werk aan want dat is gewoon een smeerkees op stal en gaat altijd in haar eigen poep liggen. Als ik dat niet goed schoon maak is dat toch ook geen gezicht?
Verder vind ik knotten of een vlecht ook mooier staan dan de manen gewoon los. Heb de knotten er ook zo in zitten, vind het leuk om te doen ook. :j

Wat ik begrepen heb, is dat je inderdaad zelf mag kiezen of je gaat lichtrijden of doorzitten. Maar het is inderdaad wel de bedoeling, net als bij de B, dat je voor een overgang gaat doorzitten.

Ik vind knotten ook leuk en blijf het ook zeker doen! Maar ik ben met alles altijd wel even bezig haha. Ben erg benieuwd naar het jureren in april!