Gediskwalificeerd door overgewicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Re: Gediskwalificeerd door overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:15

Urielle schreef:
Nagini schreef:
Eigenlijk is het heel makkelijk te berekenen toch? Wat mag een paard dragen? 30% van z'n lichaamsgewicht ofzoiets?

Daar zijn ook de meningen over verdeeld. Bij het inenten vroeg nota bene mijn dierenarts laatst of ik niet eens met mijn Welsh A (1,20 m.) moest gaan rijden, want ze werd te dik. Op mijn vraag of ik er niet te zwaar voor was, antwoordde hij ook dat die Welsh me prima kon hebben, maar dat ik hetzelfde niet evenredig moest flikken met een flinke warmbloed. Ik bedoel maar.

Daarom ligt het deels ook gewoon aan de combinatie..
Op "mijn" arabier hoef je ook niet iemand van 100 kilo te zetten maar op stal staat ook een paardje van dezelfde hoogte die heel anders gebouwd is en dat geen probleem blijkt te vinden.. En hoe ik dat dan kan zien, mijn paard zakt door zijn benen en hij blijft staan en dus ga ik er eigenlijk vanuit dat hij het wel okè vind, helemaal zeker weten doe ik dat nooit want praten kunnen ze nog steeds niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Smart op 01-06-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:15

@ Urielle Ja, dat is ook moeilijk te berekenen. Aangezien iedereen ook wat anders zegt. En wilt Lachen

nu ga ik me eens even klaarmaken, ik ga ook even het paardje rijden Lachen

@ RK, heb je gelijk in hoor. Sommige mensen hebben gewoon meer vet op ongelukkige plaatsen zitten
maar het gewicht kan nog reuze meevallen. En anderen hebben het zeg maar op 'handige' plekken terwijl
ze daadwerkelijk toch zwaarder zijn dan ze lijken.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:16

Nagini schreef:
@ Urielle Ja, dat is ook moeilijk te berekenen. Aangezien iedereen ook wat anders zegt. En wilt Lachen

nu ga ik me eens even klaarmaken, ik ga ook even het paardje rijden Lachen

@ RK, heb je gelijk in hoor. Sommige mensen hebben gewoon meer vet op ongelukkige plaatsen zitten
maar het gewicht kan nog reuze meevallen. En anderen hebben het zeg maar op 'handige' plekken terwijl
ze daadwerkelijk toch zwaarder zijn dan ze lijken.

ja absoluut mee eens Ja en rij ze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:17

Veel plezier!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:19

als een pony lijd onder het gewicht van de ruiter vind ik dat ze gediskwalificeert mag worden.
de pony lijd er onder en kan er dan echt geen plezier in hebben dat zou ik me niet kunnen bedenken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

nikita_given schreef:
als een pony lijd onder het gewicht van de ruiter vind ik dat ze gediskwalificeert mag worden.
de pony lijd er onder en kan er dan echt geen plezier in hebben dat zou ik me niet kunnen bedenken.

En wat zie je aan het paard dat je zeker weet dat het probleem van het gewicht van de ruiter afkomt? Je kunt als jury niet zomaar iedereen wie zijn gezicht je niet aanstaat eruit zetten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

@nikita heb jij het hele topic gelezen, of weet jij wel het antword?
En hoe weet je of die pony lijdt van het overgewicht van de ruiter?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:33

Oh, blijf toch nog even mee discussieren. Rijden is verplaatst naar later in de middag.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:52

Zo, mijn paard had wederom geen last van mij Haha!
Tenminste, hij ging heul hard en dat zonder protest.

We kunnen hier dus 100 pagina's lang over discussieren maar we komen er niet uit.
Niemand kan bepalen wat de maatstaven zijn voor te zwaar/niet te zwaar/acceptabel.
Alleen je peerd en die ken nie proatuh!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:57

Levy schreef:
Zo, mijn paard had wederom geen last van mij Haha!
Tenminste, hij ging heul hard en dat zonder protest.

We kunnen hier dus 100 pagina's lang over discussieren maar we komen er niet uit.
Niemand kan bepalen wat de maatstaven zijn voor te zwaar/niet te zwaar/acceptabel.
Alleen je peerd en die ken nie proatuh!

Mee eens... Ja

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:03

Urielle schreef:
En wat zie je aan het paard dat je zeker weet dat het probleem van het gewicht van de ruiter afkomt? Je kunt als jury niet zomaar iedereen wie zijn gezicht je niet aanstaat eruit zetten :P

dat niet maar je wordt daar wel op beoordeelt.
hoevaak kom je dat wel niet tegen? een mooi chique paard je met een leuk persoon erop. tegen over een wat zwaarder paard met een iets voller persoon? dan hoeft het chique paardje niet eens alles goed te doen in de proef. als het maar toont heb je al zowie zo 10 punten extra. dat vind ik wel jammer. je moet beoordeelt worden op wat je in die proef laat zien. dat is mijn mening.

en dat de TS zegt dat ze niet mocht starten lijkt me overdreven. het paard/ponny zal wat wat gemankeerd hebben. want dit kan niet hoor! iedereen heeft recht om te mogen rijden. tuurlijk als je wat zwaarder bent ga dan wel op een ponny/paard zitten die het aankan.
maar nogmaals dit is mijn mening.
en als ik iemand op deze manier gekwetst heb, sorry dit is niet mijn bedoeling geweest...
vind dit namelijk nogal een gevoelig onderwerp....

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:30

poekel schreef:
Urielle schreef:
En wat zie je aan het paard dat je zeker weet dat het probleem van het gewicht van de ruiter afkomt? Je kunt als jury niet zomaar iedereen wie zijn gezicht je niet aanstaat eruit zetten :P

dat niet maar je wordt daar wel op beoordeelt.
hoevaak kom je dat wel niet tegen? een mooi chique paard je met een leuk persoon erop. tegen over een wat zwaarder paard met een iets voller persoon? dan hoeft het chique paardje niet eens alles goed te doen in de proef. als het maar toont heb je al zowie zo 10 punten extra. dat vind ik wel jammer. je moet beoordeelt worden op wat je in die proef laat zien. dat is mijn mening.

en dat de TS zegt dat ze niet mocht starten lijkt me overdreven. het paard/ponny zal wat wat gemankeerd hebben. want dit kan niet hoor! iedereen heeft recht om te mogen rijden. tuurlijk als je wat zwaarder bent ga dan wel op een ponny/paard zitten die het aankan.
maar nogmaals dit is mijn mening.
en als ik iemand op deze manier gekwetst heb, sorry dit is niet mijn bedoeling geweest...
vind dit namelijk nogal een gevoelig onderwerp....

Ik ben hier niet bij geweest, ik heb het alleen gehoord!

En even @ Levy: Jij bent echt niet te zwaar voor jou paard, even voor de duidelijkheid: Ik heb het niet over mensen die wat molliger en breder zijn, ik heb het over de mensen die echt ontzettend veel overgewicht hebben!

En inderdaad, (weet de naam even niet meer) dat zijn een paar kenmerken waar je aan kan zien dat het paard lijd onder een te zware ruiter!

Zo hadden wij een pony op de Manege (toen ik daar nog reed) Die ontzettend zijn rug eruit drukte, hij liep op eieren en huppelde als een hertje. Dit paard had dus ontzettend veel last van zijn rug!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:54

Maar dat paardje had niet altijd een zware ruiter op zijn rug Knipoog
Duuuhhuuuuus, zijn we weer terug bij af.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:09

Levy schreef:
Maar dat paardje had niet altijd een zware ruiter op zijn rug Knipoog
Duuuhhuuuuus, zijn we weer terug bij af.

Over welk paard heb je het nu?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:11

Het voorbeeld wat je zelf aanhaalt. Het paard op de manege waar jij rijd, met de zere rug

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:13

(Ik rij al lang niet meer bij die manege) Jaa, maar dat paard lieten ze meelopen in de les terwijl die gewoon echt last had van rugproblemen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:17

Dat is de discussie toch niet?

Enniewee....ik ben ervan overtuigd dat alles nu wel gezegd is.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:18

Daar was ik een paar pagina's terug al van overtuigd!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:20

Klara16 schreef:
De jury is niet bevoegd om dat te beoordelen.
Ze mogen diskwalificeren als het paard kreupel of ziek lijkt te zijn of als het harnachement niet in orde is. Verder dan dat mogen ze volgens mij niet gaan.

Dus dan mag een heel lang meisje van 15-16 jaar ookgewoon op een shetlander starten?' Vind ik niet kunnen.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:27

Dat lijkt me ook een beetje vreemd Verward

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:31

roxxxiejjj schreef:
Klara16 schreef:
De jury is niet bevoegd om dat te beoordelen.
Ze mogen diskwalificeren als het paard kreupel of ziek lijkt te zijn of als het harnachement niet in orde is. Verder dan dat mogen ze volgens mij niet gaan.

Dus dan mag een heel lang meisje van 15-16 jaar ookgewoon op een shetlander starten?' Vind ik niet kunnen.

Dat ligt er maar net aan. Wat heet heel lang? Ik vind iemand van 1.60m net zo goed niet op een Shetlander passen als iemand van 1.70m niet op een B of kleine C pony past.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:39

Chupa schreef:
roxxxiejjj schreef:

Dat ligt er maar net aan. Wat heet heel lang? Ik vind iemand van 1.60m net zo goed niet op een Shetlander passen als iemand van 1.70m niet op een B of kleine C pony past.

Mogen die mensen dan ook gewoon een proef doorrijden? :S

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:45

Ja, dat mag, maar het zit er wel dik in dat je dan een aantekening van de jury krijgt. Je mag er echter niet om gediskwalificeerd worden, tenzij er aangetoond kan worden dat de pony er last van ondervindt, mits dat objectief vast te leggen valt.
Laatst bijgewerkt door Chupa op 01-06-08 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:47

Chupa schreef:
Ja, dat mag, maar het zit er wel dik in dat je dan een aantekening van de jury krijgt. Je mag er echter niet om gediskwalificeerd worden.

Dat vind ik superzielig voor die pony's! En dan te bedenken dat ze wel iemand eruit sturen die zijn paard niet heeft gevlochten!:@

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:47

Oke, bedankt voor je antwoord op mijn vraag Sjoukje Lachen