Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:52

Citaat:
Mijn mening is dat je kinderen best eens flink mag stimuleren om een betere prestatie te leveren, als ze zichzelf dan verbeteren is dat zo'n goede motivator!!! En een keer laten rijden als ze geen zin hebben, moet bij mij ook! Denk je dat ik altijd zin heb, om te wassen koken etc.etc.????

Met dien verstande dat jij volwassen bent en weet wat je plichten zijn en het de hobby van je kind is die nooit opgedrongen mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:53

Ik denk als je geen ouder bent dat je ook wel kunt zien dat het geblèr van ouders aan de kant niet nodig is.
Ik ben dan snel geneigd om te zeggen...kun je het zelf beter?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:55

runningkawa schreef:
Ik denk als je geen ouder bent dat je ook wel kunt zien dat het geblèr van ouders aan de kant niet nodig is.
Ik ben dan snel geneigd om te zeggen...kun je het zelf beter?

Tuurlijk, blerende ouders zijn vrij duidelijk. Maar opvoeden op zich is niet iets wat je van een afstand kunt beoordelen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:57

Vjestagirl schreef:
Steeds vaker komt het op bokt voorbij. Topics over kleine kinderen die nouwelijks kunnen rijden maar toch al wedstrijden rijden. En dan niet een simpel bixi proefje voor de lol, maar serieuze 'grote mensen wedstrijden' met bijbehorende grote mensen regels. En dan wordt er weer geklaagd over kinderen die zagen en hangen, die nouwelijks kunnen zitten, die de kont niet mee kunnen rijden.

Waarom kunnen kleine kinderen niet meer gewoon lekker rondhobbelen, door de bossen scheuren en vooral lol hebben met hun pony? Waarom schaffen we de wedstrijden voor kinderen onder de 12 niet gewoon af? Leer eerst maar eens lekker te rijden en leer eerst maar eens wat er echt belangrijk is voor je dier, en ga dan als een klein barbie popje op je pony zitten...

ben ik het volledig mee eens!!
als je dat soms ziet 'mama houd van paarden dus kind krijgt een pony onder zich geschoven en word ingepraat dat het leuk is.. kind komt amper onder de zweetbladen uit'
ik vind ook dat ze wedstrijden pas vanaf 12 jaar moeten doen.. en dat ze idd eerst maar eens de basis goed aanleren. ouders willen vaak te veel en verwachte te veel van hun kind, laat een kind lekker kind zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:57

soms ook wel...
ik had buren..dave-jeee niet doehoen (laat het in je hoofd zoet klinken) dan moet je dadelijk naar je kamertje...
Na een hele middag was Dave zijn zusje nog aan het terroriseren zonder zijn kamer gezien te hebben...

Nou dan durf ik echt wel te zeggen dat dat geen nut heeft.
Voeg daad bij woord (of was dat andersom? )

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:05

Echwel schreef:
Citaat:
Mijn mening is dat je kinderen best eens flink mag stimuleren om een betere prestatie te leveren, als ze zichzelf dan verbeteren is dat zo'n goede motivator!!! En een keer laten rijden als ze geen zin hebben, moet bij mij ook! Denk je dat ik altijd zin heb, om te wassen koken etc.etc.????

Met dien verstande dat jij volwassen bent en weet wat je plichten zijn en het de hobby van je kind is die nooit opgedrongen mag worden.

Dan krijg je van die kinderen die alles een blauwe maandag doen en nooit weten wat ze willen. Dacht je dat je niet aan je kind kunt zien of ze het nou echt leuk vinden? Dat is toch vrij duidelijk. Maar als je een eigen pony hebt moet je er ook voor zorgen, ook op 'baaldagen'. En ze hoeven hier echt geen stallen te doen of wat voor zware klussen ook, maar iedere dag een beetje aandacht voor je pony. En ik moet eerlijk zeggen dat ik er bijna nooit om hoef te vragen. Maar die keren dat ik erom moet vragen, doe ik dat wel. Anders komt het ze allemaal wel aanwaaien.

Ik had ooit kennissen met een zoontje, dit zoontje kreeg macaroni opgediend. Meneer hoefde geen macaroni, dus kreeg patat, dit hoefde hij ook niet dus werd er een boterham gesmeerd. Deze heeft hij uiteraard ook niet opgegeten. Toen waren we net van tafel en liep hij met een gevulde koek.....Bij het bord macaroni houdt het bij mij al op. Sorry.
Dit om aan te geven dat je misschien niks moet opdringen, maar je kunt het ook overdrijven. Tong uitsteken

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:11

runningkawa schreef:
soms ook wel...
ik had buren..dave-jeee niet doehoen (laat het in je hoofd zoet klinken) dan moet je dadelijk naar je kamertje...
Na een hele middag was Dave zijn zusje nog aan het terroriseren zonder zijn kamer gezien te hebben...

Is ook zo, maar soms ben je als moeder heeeel erg moe (zit ook in het woord). Dan heb je geen fut om je dochter van je andere dochter af te plukken. Slapen Maar goed, meestal hijs ik mezelf dan er toch maar heen. Maar soms ook niet. Dan kan ik niet meer (meestal rond etenstijd 's avonds). Tja. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:12

Dan had zij alleen maar van die dagen Haha!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:13

Ha ha, ja dat is inderdaad erg! Haha! Hoeveel kinderen had ze.....?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:17

Pony verzorgen of dwingen wedstrijden te rijden zit toch heel wat verschil in volgens mij.
Verzorgen is een dagelijkse taak, wedstrijdrijden moet leuk zijn, dat mag je nooit dwingen

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:29

runningkawa schreef:
soms ook wel...

Zulke ouders zijn er inderdaad helaas ook, meestal hebben die strontvervelende kinderen die absoluut geen grenzen kennen en het 'later' als ze naar school gaan, of naar een sportclub of i.d. heel moeilijk krijgen. Ik stond me laatst in een winkel nog te verbijten, moeder voor me in een (lange) rij bij de kassa, twee kinderen bij zich van een jaar of 5 en 7 die werkelijk continu stonden te zeuren om op straat te mogen gaan staan, moeder had al zo'n 10 keer nee gezegd, op zo'n moment heb ik echt de neiging om te vragen aan die kinderen 'wat begrijp je nou niet aan NEE?'
Rolleyes
Dan ben ik toch maar verstandig en houd ik mijn mond, anders heb je zo nog ruzie met mams ook, maar dat soort gedrag van kinderen heb je zelf in de hand hoor, als je van het begin af aan consequent bent heb je heel weinig dol, nee is nee, als je dreigt met 'straf' moet je dat ook doen, net als in het geval van RK, dat kind zat bij mij dan bij de volgende poging ook echt op zijn kamer. Nutteloze dreigementen werken alleen maar averechts, na verloop van tijd hoef je dan ook echt niet meer te verwachten dat je kinderen je nog serieus nemen. Belangrijkste van opvoeden is kinderen leren hun grenzen te kennen, wáár die liggen is niet eens zo belangrijk, als ze maar niet de ene dag hier liggen en de andere dag daar, een kind heeft behoefte aan duidelijkheid.

@Shadow0, sorry hoor, maar ook dit vind ik in dit verband een overdreven voorbeeld, zelfs met je disclaimer erbij, mensen die zo met hun kinderen omgaan hadden beter een grote pop kunnen nemen i.p.v. een kind. Waar is de lol voor een kind in zo'n beautycontest? Die kinderen worden vaak al van baby af aan van hot naar her gesjouwd, geschminkt alsof ze zo op de hoek van de straat moeten gaan staan om de kost te verdienen en er wordt een kapitaal gestoken in de kleding en 'opleiding' van die kinderen, maar naar mijn idee alleen ter meerdere eer en glorie van de ouders, niet voor de lol van de kinderen. Dit kan je toch in de verste verte niet vergelijken met kinderen die een sport uitoefenen als hobby en daarin dan ook wedstrijden hebben?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:31

Je mag een kind sowizo nooit dwingen!
verzorgen ze de pony niet nauwelijks, vraag dan of ze het wel leuk vinden, komt er geen verbetering dan zou ik de pony gewoon verkopen, want wat heeft het nu voor een nut dat t kind steeds met tegenzin de pony moet gaan verzorgen dat het steeds gezegt moet worden?? als een kind het echt leuk vind doet hij/zij het uit zichzelf Knipoog
ouders praten dingen vaak te vaak in..
ik was 13 en had al een eigen brommer, niet dat ik daar om gevraagd had hoor, maar mijn vader vond het zo leuk. waar ik wel om had gevraagd was een pony, al vanaf ik 5 was wou ik een pony, nooit gekregen heb je niks aan die beesten eten je arm.. (want daar lag de interesse niet van mijn ouders..)

Ik zie het zo vaak dat kinderen worden gedwongen om dingen leuk te vinden enz.. ouders draaien daar vaak in door, laat een kind vrij en zelf de keuze maken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:32

Echwel schreef:
Pony verzorgen of dwingen wedstrijden te rijden zit toch heel wat verschil in volgens mij.
Verzorgen is een dagelijkse taak, wedstrijdrijden moet leuk zijn, dat mag je nooit dwingen

Het op wedstrijd gaan is idd niet iets wat je moet dwingen naar mijn mening.

Maar als er is afgesproken dat hij/zij meedoet aan een bepaalde wedstrijd, dan is het weer wel redelijk dat een kind zich ook aan die afspraak houdt en niet op het laatste moment afblaast.

En van weer een andere kant is het dan WEL heel goed om je dan af te vragen waarom een kind het dan niet wil. Onzekerheid, een opkomend griepvirus, rebelse neigingen? En je moet dan ook kijken naar de volgende wedstrijd: is het verstandiger om even te wachten met een volgende?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:55

ThisIsMe schreef:
Dit kan je toch in de verste verte niet vergelijken met kinderen die een sport uitoefenen als hobby en daarin dan ook wedstrijden hebben?

Waarom niet? De ouders zullen, als het ze gevraagd wordt, ongeveer hetzelfde zeggen als de ouders in dit topic: het is goed dat ze leren met prestatiedruk om te gaan, de kinderen vinden het leuk.
Voor veel buitenstaanders is dressuur ook maar 'stomme rondjes en in zo'n apepakkie op een knol gaan zitten'. Er zijn genoeg mensen die showen als hobby hebben - dus waarom kinderen niet?

Het is overdreven, absoluut. Maar wat vind jij het grote principiele verschil tussen het een als hobby of het andere als hobby?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:16

Citaat:
mensen die zo met hun kinderen omgaan hadden beter een grote pop kunnen nemen i.p.v. een kind. Waar is de lol voor een kind in zo'n beautycontest? Die kinderen worden vaak al van baby af aan van hot naar her gesjouwd, geschminkt alsof ze zo op de hoek van de straat moeten gaan staan om de kost te verdienen en er wordt een kapitaal gestoken in de kleding en 'opleiding' van die kinderen, maar naar mijn idee alleen ter meerdere eer en glorie van de ouders, niet voor de lol van de kinderen

Dát vind ik het grote verschil, er is geen enkele baby of peuter die aangeeft dat het zo leuk zou zijn om aan die idioterie mee te doen. En als ze eenmaal in dat wereldje zitten en telkens van iedereen horen hoe geweldig ze zijn zullen ze dat vast gaan geloven en gaan denken dat ze het echt leuk vinden. Terwijl de meeste kinderen wél zelf aangeven of ze op voetbal, hockey, judo of ponyrijden of i.d. willen. En er zijn best kinderen die daarin behoorlijk gestuurd worden, maar voor die poppetjes geldt dat voor allemaal, als je dat verschil niet eens ziet ben ik in elk geval wel klaar met de discussie, want die is dan echt helemaal zinloos.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:24

ThisIsMe schreef:
Terwijl de meeste kinderen wél zelf aangeven of ze op voetbal, hockey, judo of ponyrijden of i.d. willen.

Geldt dat ook voor de kinderen waar al een pony thuisstaat voor ze kunnen lopen? Of voor de baby's in de buik waarvan bij elke beweging al wordt gezegd 'dat wordt vast een voetballer'? En is het zo fout als kinderen daarin door hun ouders gestuurd worden?

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:36

Ga me hier ook eens in mengen, vind het een erg interessante discussie.

Zie hier eigelijk 4 punten:
1) Mag je als ouder wel of niet je kind tot in het uiterste stimuleren om ergens in uit te blinken
2) Kunnen kinderen omgaan met de druk van het meedoen aan wedstrijden en dan vooral ook met eventuele teleurstellingen
3) Moet je bovenstaande 2 punten afdwingen van hogerhand, laat je het kind beslissen of zijn het de ouders die uiteindelijk de verantwoording dragen
en 4) Voorkom je rukken en plukken aan pony/paard door kinderen onder een bepaalde leeftijd uit te sluiten van wedstrijden.

Mijn mening:
1) Als het kind zelf aangeeft iets te willen en er ook echt voor te gaan zeg ik ja. Maar dan moet het ook echt vanuit het kind zelf komen, want zoals eerder gezegt, een kind is erg vatbaar voor invloeden van de ouders. Als pa/ma zegt: goh, het zou wel erg leuk zijn als je wedstrijden gaat rijden en kind antwoord: ja leuk, mag ik, dan is dat voor mij toch wat anders als dat kind de keuken in komt rennen en roept: ik wil zo graag wedstrijdjes gaan rijden, want ik wil de beste worden met blacky....In het eerste geval ga ik met toch eens achter de oren krabben of het nu echt zo'n goed idee is. In het tweede geval zeg ik: ga ervoor en bespaar geen kosten of moeite als je de mogelijkheid hebt.
Dit gaat in mijn ogen op voor alles in het leven. Dat hele pusherige dat je soms zit is niet gezond, maar aan de andere kant krijg je soms het idee dat heel Nederland afzakt naar de middelmatigheid. Alles moet maar toegankelijk zijn voor iedereen, iedereen gelijke kansen enz. Terwijl de ene mens gewoon meer aanleg heeft voor iets dan de ander en dus meer kan met de geboden kansen. Moet je dan die mensen/kinderen in hun ontwikkeling beperken, zodat anderen gelijkop kunnen komen? Winnen en verliezen doe je je hele leven lang, elke dag weer in zekere mate. Of je nu wedstrijdruiter bent, of advocaat of krantenverkopen, je wilt toch iets gedaan krijgen en het is echt niet schadelijk voor een kind als het al vroeg leert (hard) te moeten werken om het resultaat te bereiken dat ze voor ogen heeft. En omgaan met teleurstelling hoort daar net zo goed bij.
Kom ik gelijk bij punt 2: Een kind kan heel wat hebben, vaak meer als een volwassene denkt. Kinderen zijn nog veerkrachtig en laten een teleurstelling snel achter zich. Dit houd echter snel op als de ouders teleustellingen uit de weg gaan. Een kind kan niet leren omgaan met iets dat het nooit onder ogen ziet. Mijn antwoord dus: Ja, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginen (mist verantwoord en op een speelse manier)
3) In mijn ogen zeker de verantwoording van de ouders. Verbieden van wedstrijden heeft in mijn ogen alleen een tegengesteld effect. Zoals ook al eerder gezegt door anderen: de meeste ouders een kinderen hebben gewoon een hele leuke dag rond een wedstrijd. Moet je dat dan maar verbieden om de paar rotte appels? Ik zou eerder de ouders aanspreken op hun gedrag en desnoods een waarschuwing geven, dat dit gedrag niet getollereerd wordt. Sport is leuk, winnen is leuk en de combinatie sport en winnen is zeker de moeite waard om voor te gaan, maar niet ten kosten van het kind, het plezier in ze sport en in het geval van paardensport zeker niet ten kosten van de pony.
4) Naar mijn menig: Nee. Rukken en plukken heeft niets te maken met leeftijd of het wel of niet rijden van wedstrijden. Het heeft daarentegen alles te maken met correcte begeleiding, en dat is juist waar het nogal aan schort. Daar de grote groei van mensen met paarden en het uitsterven van het ras "paardenmensen" is erg een groot tekort ontstaan aan GOEDE instructeurs. Steeds meer mensen gaan paardrijden, nemen les en belanden bij iemand die al dan niet leuk kan rijden, al dan niet gediplomeert is, maar die vooral niet een al te hoog uurloon rekent en in de omgeving vertoeft. Zowel volwassenen als kinderen (weer gedwongen door volwassenen) komen terecht bij een instructeur die in hun straatje past qua bereikbaarheid en kosten. Dit zijn helaas voor vele belangrijker kriteria als de competentie van de desbetreffende instructeur. Vriendelijkheid naar het paard, gedegen kennis en ervaring, geduld en discipline zijn zaken die minder geroemd worden in een lesgever als: Hij geeft iedereen op stal les...
Naar mijn mening zou er, ook (of eigenlijk vooral) vanuit rijverenigingen en ponyclubs, meer aandacht besteed moeten worden aan de correcte begeleiding van de (beginende) (wedstrijd)ruiter. Dat begint bij de aanschaf van het eerste eigen paard en eindigt eigenlijk nooit, want je blijft leren en je weet nooit genoeg om te zeggen: nu kan ik alles wel. Daarbij vindt ik dat er meer controle mag komen vóórdat ruiters op het wedstrijdterrein komen. Naar mijn mening kan het geen kwaad om evenals bij de aangespannen sport een startlicentie in te stellen. Zo'n licentie zou behaalt moeten worden voor een ruiter een startkaart aan mag vragen. Zeg maar een soort toelatingsexamen, met enkele theorievragen over het regelement en een praktijkgedeelte waarin een ruiter moet laten zien ZONDER rukken en plukken op een correcte manier het paard rond kan sturen door de baan, beschikt over een onafhankelijke zit maar vooral ook op een eerlijke en verantwoorde manier omgaat met zijn/haar paard! Dit zou een hoop paardenleed schelen, in elke leeftijdscatagorie.
Tot zover dus mijn mening over dit probleem, sorry voor het lange verhaal Bloos

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:37

Heb sorry niet de tijd om het topic door te lezen, maar wil wel graag het verhaal van mijn dochter kwijt.
Ik ben ook zo'n paarden- moeder dus mijn kinderen moesten "paardrijden".
Er zijn wel 10 pony's de revue gepasseerd en uiteindelijk heeft m'n dochter de ideale pony gevonden.
Voor mij hoefde zij geen wedstrijden te rijden, maar dat wilde mevrouwtje zelf.
Ze was zo bang als 'n wezel, als ik haar voorlas" in Galop"! dan draafde ze vrolijk door.
Dus zei ik tegen haar: geen wedstrijden meer!
Maaar.... inene viel het kwartje en om 'n lang verhaal kort te maken ze heeft 'n 3 jarige hengst ingereden en als ruin naar het z2 gebracht op 6 jarigeleeftijd, nog 'n 3 jarige in 'n mum tijd naar het m1 , nu zit ze met onze Luigi in het z2 en straks onze Banolero(florencio) onder het zadel.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:37

Ja, dat geldt ook voor die kinderen als ze verstandige ouders hebben.
Kennissen van ons hebben een manege, drie kinderen en niet één ervan rijdt pony, ook al hebben ze al hun hele leven een 'eigen' pony. De oudste heeft er twee keer opgezeten maar wilde op voetballen, prima, ga jij voetballen meid.
Je kan van een baby voor hij/zij geboren is zeggen dat het een echte voetballer is zoveel je wil, als dat kind er geen plezier aan beleeft en als een jan doedel in het veld staat zal de ouder dus zijn droom bij moeten stellen en moeten accepteren dat het geen tweede Péle gaat worden.
Je kan als ouder wel willen sturen, maar sturen is niet meer dan 'richting geven', dat is geen synoniem voor dwingen of pushen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:03

Hele interessante reactie Chantal Ja Bedankt

ChantalD schreef:
Winnen en verliezen doe je je hele leven lang, elke dag weer in zekere mate. Of je nu wedstrijdruiter bent, of advocaat of krantenverkopen, je wilt toch iets gedaan krijgen

Wat ik hierbij alleen het probleem vind is dat mensen in de maatschappij erg naar een bepaald extern oordeel toewerken. Anderen (bijvoorbeeld de jury) bepalen of je goed rijdt, en bepalen daarmee deels je doel en je gevoelens over iets. Je wordt vergeleken, bekeken, beoordeeld.

Dat is op zich niet erg, maar volgens mij zijn veel volwassenen het plezier in het 'doen' op zich verloren. Het doen van iets, zonder dat iemand dat beoordeelt of zelfs maar weet, gewoon voor je eigen genoegdoening. En waarbij je zeker wel perfectie nastreeft als je dat wilt, maar wel je eigen perfectie en niet die van iemand anders.

(En het is dan ook zelfs bewezen dat teveel externe beloning voor kinderen de lol in het spelen zelf kan verminderen. En dat is echt zonde.)

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:39

@Shadow0: Ben het zeker met je eens dat er teveel waarde gehecht wordt aan het resultaat en dan vooral om wat een ander van dat resultaat vindt. Zeker bij sport vind ik dat er ook meer gestimuleert mag worden om naar het hele proces en de leerweg te kijken, en de wedstrijd meer als test te zien of je op de goede weg zit, en niet als het doel. Je wilt een verbetering zien, en doel bereiken en dat doe je niet door alleen maar wedstrijden te rijden, maar juist door de training. De wedstrijd is dan meer een controle. Het moeilijke van dressuur is dan weer dat een ander die controle moet uitvoeren Knipoog
In het geval van kinderen vind ik ook dat er meer nadruk gelegt mag worden op het spelelement en dat de specialisatie in een bepaalde richting (dressuur, springen enz) beter kan wachten. Dat een kind van 7 alleen nog maar in een dressuurzadel zit is in mijn ogen niet goed te praten. Vanuit vereningingen zou in mijn ogen ook meer aandacht besteed mogen worden aan de andere elementen. Veel ponyclubs geven alleen nog maar dressuurles!!! Hamer Ben dus zeker voor een competitieelement in de sport, maar niet allesoverheersend. Zou het ook een goede ontwikkeling vinden als de tijd een stukje terugging en de ponyclubs weer echt als clubs op pad gingen, gewoon met z'n allen, samen uit, samen thuis, patatje eten, meedoen met alle onderdelen en vooral elkaar aanmoedigen langs de kant. En niet ieder voor zich, pony in de trailer, 2 dressuurproefjes en dan hopen dat de prijsuitreiking niet te lang duurt.
Winnen, maar met mate zeg maar Cool

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:45

ik wou toen ik klein was en nog geen eigen paard had niets liever dan op wedstrijd gaan ik reed iedere manege wedstrijd en zo ik vond het echt geweldig en nu nog steeds en ik heb toch echt geen pushende ouders.....

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:27

Verbied het dan met álle sporten. Waarom voetbal? Omdat alle jongentjes later profvoetballer willen worden. Waarom paardrij? Omdat je goed wilt worden. En dan kan alleen als iemand je beoordeeld.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:47

Tjonge wat een geneuzel Boos! Laat die kinderen toch af en toe eens een wedstrijdje rijden, de echte liefhebbers blijven wel over en zetten door. En van af en toe een verliezen of iets tegen je zin moeten doen, daar gaan die kinderen heus niet kaduk van. En loop je jaren te zeuren om een eigen pony zul je er ook voor moeten gaan. En niet af en toe eens mee rond scheuren en hopen dat ma de rest wel doet. Maar ook verzorgen, aandacht geven, knuffelen. Dan maar een keer tegen je zin in. En daar ben je geen uren zoet mee, er is nog alle ruimte om ook andere dingen te doen zoals spelen. Weet je dat je heerlijk een hele middag kunt spelen op de manege, gezellige met andere kinderen. Dat is ook een heel sociaal gebeuren.

Volgens mij is het gros hier net de puberteit voorbij en zit zich aan het kleine grut te ergeren. Vergeten ze dat ze zelf ook klein zijn geweest. Iedereen moet het toch ergens leren waarom wachten tot je 12 bent.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:49

Ik vind niet dat wedstrijden voor kinderen verboden moeten worden. Ze kunnen juist iets toevoegen. Van het commentaar kan je alleen maar leren. En het kan kinderen motiveren om harder hun best te doen. Wel vind ik dat ouders en trainers een hele belangrijke rol spelen in de manier waarop een kind zijn pony rijd (op concours) en met welke instelling ze naar concours gaan.

Bij mij op de vereniging rijden ook 2 jonge kinderen. Ik zie ze dan allebei bezig met de pony's. Lekker aan het opzadelen, hoefjes uitkrabben. En dan wil één pony zijn hoef niet geven. Samen zijn ze daar dan mee bezig hoe ze dit op kunnen lossen. En er komt niets geen geweld bij aan te pas. Dan komt hun moeder eraan begint meteen te schreeuwen naar die kinderen. Waarom ze er nog niet op zitten, etc. Als ze aan het rijden is er van hun moeder alleen maar negatief commentaar. "Te diep" en "Sla hem nou" is het meest gehoorde commentaar. En als er tijdens het springen geweigerd wordt en die kinderen de pony naar moeders mening niet genoeg aanpakken staan zowel vader als moeder naast de hindernis en wordt er keihard geschreeuwd: "Sla hem nou erover heen, jij wil toch naar het Z?!"

Verder ben ik het met ChantalD eens.