Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:43

Hier in Noorwegen zijn er maar 3 paarden per vierkante kilometer, misschien wel minder, waarvan de helft niet eens rijd. Maar ook IK steek mijn kop tussen de zaken van de KNHS instantie hier(rytter.no). Als ik een idee zou hebben schrijf ik een brief en daarbij een groot aantal handtekeningen van alle mensen die bijv bitloos willen rijden. Of ze nu verweg woonde/of het er maar 3 in mijn omgeving zouden zijn of niet, jullie als bitloos ruiters willen toch wedstrijden? Dan moet je er ook moeite voor doen om een eindje te rijden voor zo`n wedstrijd vind ik. En dan kan je zeggen dat ik het zo goed zou weten, ja waarschijnlijk wel. Ik ben niet zo`n figuur wat op een forum een discussie start en ondertussen niets doet. Wat schiet je daar nu mee op?
Ik ben met Casperrr eens dat het erg makkelijk is om hier een discussie te gaan starten over het feit dat er geen bitloze wedstrijden zijn, terwijl de helft van de mensen hier in het toppic doodgewoon hun kop in het zand steken! De mensen die de vereniging voor bitloos rijden op hebben gericht hebben toch ook hun kop niet in het zand gestoken? Waarom zou je dat dan wel met wedstrijden organiseren doen? Dat snap ik niet hoor, je bent toch niet afhankelijk van de KNHS lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:56

Als er in een hele omgeving maar 3 paarden zijn met bitloos zie je dat er maar weinig mensen problemen mee hebben.
Dus dan moeten voor die paar mensen alle regels maar aan de kant...
Terwijl een gezond paard gewoon met een bit te rijden is, maar de ruiter het zelf niet kan en soms omdat de ruiter het niet wil.

Ik rij thuis altijd met gelpad óp het zadel...dat mag ook niet...ook maar gaan klagen en zeueren
Of zeggen, ik start wel of ik start niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:00

NorwayGirl, voor zover ik weet is de NVBP ook bezig met de voorbereidingen om in de toekomst wedstrijden voor bitloze ruiters te regelen. Ik weet alleen niet hoe de zaken er nu voor staan, helaas...

En RK, ze hoeven maar 1 regeltje te veranderen en het woordje bit weg te laten. Lijkt mij niet zo'n moeite, hoor.Haha!
Bovendien vind ik het wel jammer dat je nogal suggestief het volgende zegt: 'Terwijl een gezond paard gewoon met een bit te rijden is, maar de ruiter het zelf niet kan en soms omdat de ruiter het niet wil.'

Goh, de meeste bitloze ruiters die ik ken (en ik ken er inmiddels aardig wat) WILLEN niet, inclusief mijzelf. Heeft niets met KUNNEN te maken, hoor. Want dan kan het gros van de ruiters het bit er wel uit laten. Haha!
Lijkt mij helemaal geen slecht plan trouwens. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:04

ik zie helaas heel veel ruiters die een gevoelig mondje niet kunnen rijden...héél veel en verschillende daarvan die overstappen naar bitloos...ja sorry mijn ervaring
Kan er niks anders van maken

1 regeltje?
Nee ook de regeltjes welke optomingen dan wel en niet mogen.
hou het gewoon zoals het is...er zijn zoveel bitten waar je uit kunt kiezen...en niks niet dat gezanik met stuk ijzer in de mond...dan neem je kunststof Lachen
Of je rijd geen wedstrijden...
Ik rij liever altijd met peesbeschermers...en dan moet ik ook kiezen, of iks tart wel, of ik start niet...simpel toch? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:14

RK, helaas zie ik weinig ruiters die niet met gevoelige mondjes kunnen rijden overstappen naar bitloos. Zijn vaak van die types die zwaar overtuigd zijn van hun rijkunst of die zwaar overtuigd zijn dat hun paard alles verkeerd doet. En owee, als je daar iets van zegt.... Sorry, da's mijn ervaring. Scheve mond

Als het argument van de KNHS is, dat het zo'n gedoe voor ze is om wat regeltjes aan te passen, is het voor mij helemaal een lachertje aan het worden Clown . Men kan er gewoon niet omheen dat de groep bitloze ruiters steeds groter wordt. En velen doen het uit principe (ik bijvoorbeeld), niet omdat ik niet zou kunnen rijden met bit (ik heb bijna 30 jaar vrijwel altijd gereden met bit Knipoog en ik ben geen topruiter, maar ik heb altijd rekening gehouden met de mond van het paard waar ik op reed). Ik zie gewoon geen enkele reden mijn paard met bit te rijden. Hij doet het prima zonder.

Ik rijd dus ook geen dressuurwedstrijden, maar mag ik daarom geen mening hebben over de houding van de KNHS? Overigens wil ik ooit wel endurance gaan starten en dat mag gelukkig bitloos. En dan te bedenken dat je je ruiterbewijs niet eens bitloos mag doen, omdat het 'gevaarlijk' zou zijn (heb ik zwart op wit in een mail van de SRR, onderdeel van KNHS, let maar eens op hun emailadres Haha! ). Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:17

die zie ik ook, trekzakken die hun paard de schuld geven en door blijven trekken met bit
Maar ook trekzakken, die merken dat het paard sterker is en dan maar eens bitloos gaan proberen...end ie trekken dan niet ineens minder.

De groep bitloos wordt groter, maar als je dan zegt organiseer zelf wat is de groep ineens erg klein Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:22

Wie weet als mijn paardje en ik het goed doen bij onze (klassieke) dressuurlessen in de toekomst, gaan we alsnog eens een bitloos wedstrijdje mee doen Lachen . Al hoewel, als ik dat zou hebben geambieerd, zou ik waarschijnlijk een ander paard hebben gekocht.Haha!
Ik vind dat niet een ruiter (bitloos of niet) hoort te trekken en plukken aan de teugels, maar ik ken ze bitloos echt niet. Dat zijn vaak juist mensen die zich zo bewust zijn van het paard en hun manier van rijden. En reken maar dat ik daar op let, hoor. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:24

kom voor de fun eens naar rt-p (ken ze ook irl, maar ja die zie jij dan niet)
Hij is zo sterk in het bos en loopt door mijn bit en mijn handen gaan er kapot van.
Advies; rij hem bitloos dan kan hij het bit niet vast pakken....denk jij dat zo'n paard dan ineens wel zachtjes gevraagt wordt terug te komen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:32

Maar denk jij dat die mensen dat advies opvolgen dan? Mijn ervaring is dat veel mensen met (te) sterke paarden niets willen horen over bitloos rijden. Juist omdat ze overtuigd zijn dat het bit DE rem is, dus owee, als je hem er uit haalt. Die ken ik zat op mijn stalling. Haha!
Vinden ze levensgevaarlijk.

Ik zou met zo'n eerst lichamelijk checken, grondwerk gaan doen, zodat het paard meer op zijn ruiter/begeleider gericht wordt en het paard bitloos op zit gaan berijden (in de bak dus). En pas als dat allemaal goed is, eens bitloos buiten gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:34

ja hoor, die volgen ze op...
Niet allemaal natuurlijk, maar veel ook wel.
Je moet iets als de rest niet werkt...en het bij jezelf zoeken...nee. dat kan niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:37

Ik vind het op zich prima als je bitloos gaat rijden bij zulke problemen. Maar ik zou dan dus verder kijken en aan de slag gaan, zodat het probleem ook echt opgelost wordt. Lukt het niet, goede hulp bijhalen.

Overigens ken ik ook wel mensen die hele heftige paarden hadden, die echt een stuk rustiger werden toen ze alleen nog maar bitloos gereden werden. Dus het is toch ook een kwestie van uitproberen. Veel paarden verzetten zich wel degelijk tegen het bit, maar het wordt vaak niet gezien. Of mensen willen het niet zien, dat is mijn gevoel er meer bij, maar goed......
Ik ben dan ook niet zo'n voorstander van bitgebruik, he. Knipoog Lachen
Dus ik ben daar aardig op gefocussed. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:40

Idd die worden rustiger...simpelweg die mensen hadden ook geen rustige hand... en dan hoef je niet eens te zitten fitnessen, maar gewoon net niet ontspannen genoeg.
En laat die op concours maar lekker door de mand vallen.
Want dat is nu het mooie onderscheid van wel of niet fijn kunnen rijden Lachen
Dáár gaat het nu net om in de sport Haha!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:32

Norway_girl schreef:
Hier in Noorwegen zijn er maar 3 paarden per vierkante kilometer, misschien wel minder, waarvan de helft niet eens rijd. Maar ook IK steek mijn kop tussen de zaken van de KNHS instantie hier(rytter.no). Als ik een idee zou hebben schrijf ik een brief en daarbij een groot aantal handtekeningen van alle mensen die bijv bitloos willen rijden. Of ze nu verweg woonde/of het er maar 3 in mijn omgeving zouden zijn of niet, jullie als bitloos ruiters willen toch wedstrijden? Dan moet je er ook moeite voor doen om een eindje te rijden voor zo`n wedstrijd vind ik. En dan kan je zeggen dat ik het zo goed zou weten, ja waarschijnlijk wel. Ik ben niet zo`n figuur wat op een forum een discussie start en ondertussen niets doet. Wat schiet je daar nu mee op?
Ik ben met Casperrr eens dat het erg makkelijk is om hier een discussie te gaan starten over het feit dat er geen bitloze wedstrijden zijn, terwijl de helft van de mensen hier in het toppic doodgewoon hun kop in het zand steken! De mensen die de vereniging voor bitloos rijden op hebben gericht hebben toch ook hun kop niet in het zand gestoken? Waarom zou je dat dan wel met wedstrijden organiseren doen? Dat snap ik niet hoor, je bent toch niet afhankelijk van de KNHS lijkt mij?

Als ik dat zou kunnen had ik het zeker wel gedaan. maar aangezien het paard trailerangst heeft en dus niet de trailer op gaat zal dit zeer moeilijk gaan. En dan wordt er natuurlijk geroepen dat je een paard de trailer op kan laten gaan door ermee te oefenen. dat hebben we gedaan en heel lang.
En ik steek mn kop niet in het zand hoor. de dichtsbijzijnde manege die er is die wil het absoluut niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:35

Moet je de maneges (en de mensen die er staan) hier eens horen over bitloos rijden. Nagelbijten / Gniffelen
Die hebben zo'n raar beeld daarover, ze snappen er werkelijk niets van. Maar ik heb ook het idee dat ze het niet willen snappen. Net als bij de KNHS..... Tja, dan houdt het op (voorlopig).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:37

Nadya schreef:
Moet je de maneges (en de mensen die er staan) hier eens horen over bitloos rijden. Nagelbijten / Gniffelen
Die hebben zo'n raar beeld daarover, ze snappen er werkelijk niets van. Maar ik heb ook het idee dat ze het niet willen snappen. Net als bij de KNHS..... Tja, dan houdt het op (voorlopig).

idem hier
op de oude stal was het maar raar en het liefst moes er nog een stang in volgens hun want dan zou hij het niet eens proberen om vervelend te doen.

Nu op de stal waar we nu staan gaat het super. er is zelfs een meisje dat ons hoofdstel af en toe leent om mee te rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:43

Tja, de types die nog geloven in angst en dwang. Bah!!! Boos!

Bij ons leent een stalgenootje ook af en toe een bitloos hoofdstel van me. Ze was helemaal verbaasd hoe haar paard er op reageerde. Had ze niet verwacht. Sommigen hadden er zelfs nog nooit van gehoord, hahaha.... Dat kan ook nog blijkbaar.

Ik woon in een dorp waar heel veel paarden gehouden worden en alles is nog zo traditioneel als maar kan. Ik word als alternatieveling gezien, geloof ik, en men zegt dat mijn paard zo braaf is (nu ik hem bitloos inrij en het goed gaat). Het gekke is, dat ze anderhalf jaar geleden iets heel anders zeiden. Toen wensten ze me nog 'geluk' met zo'n 'wild en sterk' paardje.
Blijkbaar zijn zij dat weer vergeten, maar ikke niet. Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:44

Als je paard fijner loopt zonder bit dan met bit, mag je ook aan jezelf gaan afvragen wat je fout doet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:46

tita schreef:
Als je paard fijner loopt zonder bit dan met bit, mag je ook aan jezelf gaan afvragen wat je fout doet

Andersom ook. Haha!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:52

tita schreef:

en hoezo dat het ene paard loopt fijner op een bit en de ander met een bitloos hoofdstel
dus beetje onzin wat je nu zegt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:56

En wat als je nou nooit met bit rijdt en het gaat prima op die manier. Wat is dan een goede reden om alsnog met bit te gaan rijden?
Ik kan er echt niet eentje verzinnen, hoor.
Dat de KNHS me anders niet toelaat op hun wedstrijden??? Nou, dan maar niet. Ik vind mijn paard belangrijker dan hun conservatieve regeltjes. Haha!

Overigens heeft mijn stalgenootje niet 'beter' gereden zonder bit dan met bit. Ze vond het wel veel relaxter voor haar paard, dat wel. En dat hoor ik best wel vaak. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:46

Nadya schreef:
tita schreef:

Andersom ook. Haha!

Precies.

Nadya noemt al het woord 'conservatief' en ik denk dat dat het hele punt is. De paardenwereld (wedstrijden) is vrij traditioneel maar het wordt tijd dat men eens open gaat staan voor nieuwe dingen. Verdiep je eens in het hoe en waarom van bitloos -ook en vooral gezien vanuit het paard-.

Niet bitloos mogen starten is wat mij betreft net zo'n vreemde regel als het verplichten van sporen en stang&trens.

En als jury's niet goed zouden kunnen beoordelen als er bitloos gereden wordt (wat hier een paar keer genoemd is) vind ik dat wel diep triest en mag er wel heel wat bijgeschoold worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:47

Nadya schreef:

Beetje raar die zin...dat ze het niet willen snappen...
Ik rij zelf vrolijk als ik zin heb zonder bit, spring zelfs voor de leut met een touwtje op de hals.
Dus het heeft niets ta maken met niet wikken snappen dat het ook kan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:00

Het is zoals ik zeg, RK. Ze 'snappen' het niet. Ze vinden het raar als je bitloos rijdt. Ze snappen het idee (mijn idee) erachter niet.
Je bent hier nogal een aparteling als je bitloos rijdt. Of je hebt een heel braaf paard of je hobbelt maar wat rond of je bent iemand die 'dwars' is, omdat je het niet doet zoals de rest. Heb ik het nog niet eens over de diverse discussies van mensen die Deurne hebben gedaan en 'het bitloos rijden een schande voor de sport noemen' Gestoord . Tja, met zulke types ben ik snel uitgepraat (ik wilde dat andere woord zeggen, hahaha). Ik doe niet aan wedstrijdsport momenteel, mijn paardje is nog geen 4 jaar oud en moet nog heel veel leren. Maar ik ben wel heel serieus bezig. Jammer dat dat blijkbaar niet gezien wordt, als je vertelt dat je bitloos rijdt.

De KNHS wil het ook niet snappen, gezien hun andere tak (de SRR) mij destijds het meest stomzinnige mailtje stuurde die ik ooit gehad heb van een paardeninstantie. Termen als 'gevaarlijk', 'wij staan niet in voor jouw veiligheid', 'je zult ook wel zonder cap rijden als je bitloos rijdt' en meer van die onzin. Hoezo vooroordelen? Ze kunnen er niet omheen dat het in opkomst is. En op een dag, zullen ze dat moeten erkennen. Ik hoop dat ik dat nog mee mag maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:02

Ik snap bitloos rijden dus ook niet?
dat is dus wat ik bedoel

ik ben ook tegen op de wedstrijd, terwijl ik heel goed weet dat alle oefeningen zonder kunnen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:04

Jij snapt het wel tot op zekere hoogte. Ik vind het jammer dat je over wedstrijden anders denkt.
Ik snap je argument daartegen niet, kan er niets mee.

Kijk, voor mij maakt het niet uit. Ik ben toch niet van plan dressuurwedstrijden te gaan doen. Ik ga meer voor endurance eventueel en daar maakt niemand er een probleem van. Maar ik erger me wel aan al die stomme vooroordelen en zo'n conservatieve instantie die weigert eens verder te kijken dan hun neus lang is.