Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellev

Re: Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:27

Ja, dat zal allemaal best maar daar gaat het hier toch niet om? Maar als je op leeftijd indeelt, deel je in op wat je kunt verwachten van een bepaalde leeftijdscategorie. En tussen die kinderen lopen altijd toppertjes, maar dat is in iedere sport en in iedere klas. Maar omdat die toppertjes er zijn moet een pony dus in de B al aan de teugel? Want ik heb eigenlijk nog nooit van jou daar een echt directe reactie op gezien toch?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:28

ik vind zelf dat het in de b nog niet allemaal perfect hoeft te gaan... maar de jury's vinden volgens mij van wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:34

Moet je toch beter lezen Lachen

Ja in de B hoort een paard nageeflijk te lopen.
Dat daar bij de A-B tjes minder precies gekeken wordt oke, maar daarna, ja dan hoort dat zeker getoont te worden.

En dat is niet perfect...maar de basis van de basis van de basis.

Nageeflijk betekend niets anders dan een paard dat de hulpen accepteert.
Dus bijv niet tegen de hand komt bij een overgang. Een paard niet niet met de sporen geport hoeft te worden om harder te gaan.

Als een paard/pony dat doet, zul je zien dat aan de teugel ook niet ver weg meer is, het is niet hetzelfde, maar zal daarom zo in de volksmond wel genoemd worden, omdat mensen dan blijkbaar beter snappen wat er bedoeld word.

Leeftijdsgrens...ga klagen bij de KNHS
Genoeg grote jongeren tegenwoordig, dus genoeg eerlijke concurrentie..niet mee eens...niet starten
Makkelijk toch Lachen

Bij de paarden rij je ook tegen mensen die 45 zijn als jij pas 18 bent Lachen
Niet zo miepen daarin Lachen
gewoon rijden en kijken of het allemaal wel is wat gevraagd wordt, zo ja, stromen de punten binnen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:49

heel veel mensen weten ook niet dat er een verschil zit tussen aan de teugel en nageeflijkheid...
veel mensen bedoelen alleen de mooie krul... en die hoeft er nog niet super mooi in de zitten naar mijn mening! maar kwa punten kan ie er beter wel in zitten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:51

Nee die krul hoeft er zeker nog niet in te zitten. Maar sterrekijken met onderhals dan ook weer niet Tong uitsteken

maar is je paard fijn aan het been en heb je geen trek handjes, dan gaat het paard snel genoeg de hand opzoeken en krijg je zomaar die krul...en nog de goede ook Lachen

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:23

Ik ga in op een onderwerp om er mijn mening over te geven, mijn kinderen hebben er verder geen moeite mee. De dame van 6 start gewoon nog niet tot ze er klaar voor is en die van 9 redt zich prima in de L2 op haar D en C pony.
Maar verder blijf ik er bij dat een pony in de B nog niet aan de teugel hoeft en de ontspannen nageeflijkheid, vanuit een rustige hand, dus niet tegen de hand in ja die moet er wel zijn. Maar als het ruitertje rustig zit en met rustige handjes lopen een heleboel pony's wel ontspannen, alleen de vraag is of dat dan gewaardeerd wordt want dat zou voldoende moeten zijn.
Verder is en blijft het jurysport en dat blijft altijd subjectief. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:34

Citaat:
Maar verder blijf ik er bij dat een pony in de B nog niet aan de teugel hoeft en de ontspannen nageeflijkheid, vanuit een rustige hand, dus niet tegen de hand in ja die moet er wel zijn

Nou? dan ben je er toch?
dan zeg je toch ook wat men vraagt in de B Lachen
Daar vragen ze een nageeflijk paard.....dat dit dicht bij het aan de teugel gaan is en het daarom vaak zo genoemd wordt...maar dat had ik (en andere) al verteld Lachen

En ja dat wordt gewaardeerd, want zie er zelfs in B paarden mee winnen Lachen
Maar heel veel mensen zien geen verschil tussen ontspannen met de neus eruit en gespannen tegen de hand met de neus eruit, en die mopperen dan, ze moeten aan de teugel zie je wel...
Tja...die persoon met ontspannen de neus eruit heeft een nageeflijk paard....en daar zal ook vaak genoeg een heel stuk ontspannen aan de teugel te zien zijn Lachen Omdat van het een het ander komt Lachen

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:08

Ik was er al hoor, heb het ook de hele tijd over de ontspannen pony gehad. Maar ik denk dat de ruiter die deze vraag geplaatst heeft dit ook niet bedoelt. Zij bedoelt de stap verder. En die hoort niet in de B.

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:18

het is wel netter, maar bij ons hoef je niet per se aan de teugel te laten lopen. ze letten meer op hoe je de figuren loopt. wel moet je paard goed reageren op je been enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:21

Maar de stap tussen nageeflijk en aan de teugel is zó klein

Daar gaat het dus ook vaak op fout qua denkwijze denk ik dan Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:43

Vol interesse dit topic zitten lezen...
Ik ga volgende week zondag mijn eerste B proefje lopen... de galop is nog een zwak punt maar daar werken we aan... mij gaat het er om dat we ervaring krijgen en idd Mando loopt nageeflijk en loopt super momenteel, ik vind ook proefjes momentopnames.. hetzelfde als met autorijden... gaat het goed vind ik het best gaat het niet goed, volgende keer beter.

Zit liever wat langer in de B dan dat ik nog niet er klaar voor ben om naar de L te gaan, Eerst maar ervaring opdoen en daar zijn deze wedstrijden ook voor....

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:36

runningkawa schreef:
Maar de stap tussen nageeflijk en aan de teugel is zó klein

Daar gaat het dus ook vaak op fout qua denkwijze denk ik dan Lachen

Ja, maar ontspanning moet wel nog even voldoende zijn in de B. En degene met de verkeerde denkwijze komt daarna zichzelf wel tegen. Maar er zijn gelukkig een heleboel ruiters/trainers/jury's die wel weten waar ze mee bezig zijn. En laten we wel wezen, niet iedereen heeft talent, plezier is ook goed en als je veel doorzettingsvermogen hebt kun je ook een eind komen. Pling De klasses zijn er ook om gaandeweg te leren en beter te worden.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:55

mooi gezegd danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:00

Met je eens
Maar ook al heb je lol, de wp's krijg je nu eenmaal niet voor lol Lachen
Wel voor laten zien wat er gevraagt wordt.
Kan dat samen met lol. super, zo zou het moeten zijn Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:34

runningkawa schreef:
Met je eens
Maar ook al heb je lol, de wp's krijg je nu eenmaal niet voor lol Lachen
Wel voor laten zien wat er gevraagt wordt.
Kan dat samen met lol. super, zo zou het moeten zijn Ja

Ik denk dat de lol er snel af is wanneer er helemaal geen winstpunten meer gereden worden en hoeveel ruiters klagen wel niet over de jury ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:37

Idd...slecht rijden en dan de jury de schuld geven...daar kan ik ook niet tegen.
Gewoo niet weten wat het gevraagde is, want B is toch voor beginners, dan mogen we toch gewoon wat rond kachelen zoals in het bos...ja helaas....het blijft een wedstrijd met gevraagde onderdelen Lachen

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:50

het hoeft niet maar het is wel mooier aan de teugel Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:52

runningkawa schreef:
Idd...slecht rijden en dan de jury de schuld geven...daar kan ik ook niet tegen.
Gewoo niet weten wat het gevraagde is, want B is toch voor beginners, dan mogen we toch gewoon wat rond kachelen zoals in het bos...ja helaas....het blijft een wedstrijd met gevraagde onderdelen Lachen

Nee eens.... de ruiter moet het toch zelf doen...
Ik zie wel zondag, het is zijn eerste wedstrijdje sinds hij terug is voor ons is het ook een stukje ervaring.
Gisteren weer dwars vwb galop.. we zien wel.. en anders staat er op mijn protocol .. niet getoond .. nouja het is dan eenmaal zo.. de volgende wedstrijd is over 3 maanden dan zal het toch wel beter gaan hahaha...

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:13

Er is gister een nieuwsbericht over dressuur jureren, corrupt of ... (weet niet precies meer hoe het heet) op bokt gezet. Ik vind dat hier hele heldere dingen gezegd worden, ook over dit onderwerp.
Voldoe je niet aan de eisen van de proef? Geen wp. Maar voldoe je wel aan de eisen? Durf dan ook eens hoge cijfers te geven. En punt per onderdeel. Want ook een pony heeft zijn zwakke en goede punten (en de ruiter ook).
Maar goed, dit past niet helemaal hierbij, maar vond het ook reuze interessant. Weet je, er mag best kritisch gekeken worden naar jurysport, we zijn tenslotte voor onze punten wel afhankelijk van deze mensen.
En lol samen met winstpunten is bij mij een vereiste. Hoe kan je nou zonder lol je wedstrijd rijden? Het is geen werk, maar hobby.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:06

Nee, ik vind van niet. Een paard moet iets aangeleerd worden en in de B is het niet verplicht tenzij het je eigen paard is omdat je deze dan dus heel vaak kan trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:07

En de jury gaat dus eerst vragen, is dat jou eigen paard, of niet..daar ga ik dan naar punten Lachen

helaas zo werkt een wedstrijd niet (ook niet buiten de paardensport om )

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:42

Nee, dat lijkt me ook niet. Het maakt natuurlijk niet uit of het je eigen paard is of niet. Cool

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:13

Mariis schreef:
Nee, ik vind van niet. Een paard moet iets aangeleerd worden en in de B is het niet verplicht

Wat aangeleerd worden? Verward