Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:37

Ik start 1 a 2 keer per maand op zondag

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:47

KarinvdM schreef:
Ik ga in ieder geval niet op concours om iedere keer laatste te worden...

Ik ook niet..dan is de lol er gauw af..ben het dan ook wel eens met urielle..kijken of mn paard voor elkaar is hoéft niet per se op concours.

Netje schreef:
Dan hoor je kennelijk bij de groep die altijd voor de prijzen gaat en dus ellelang in een klasse blijven hangen om iedere keer die pot maar weer te pakken of net zolang wacht tot de regiokampioenschappen er weer aankomen.... Haha!

... Ik zie het dus niet zozeer als een competitief iets, maar meer als een toets van je eigen cq het paard z'n kunne. Als doel stellen we ons dan om zo hoog mogelijk te komen. Dus als je je punten hebt in een klasse en je paard is goed getraind voor de volgende, waarom zou je dan niet overgaan ?

Beetje jammer dat winnen dan ook meteen wordt doorgetrokken tot eeuwig in een klasse blijven voor de prijzen?? Verward

Ook ik vind het leuk om op concours te gaan.. het houd je scherp, geeft je een doel..
zodat je nog meer kan verbeteren..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:52

Ik rij gewoon rustig door de klasses heen en moet niks. Binnen 5 wedstrijden was ik door de B heen, maar de L1 gaat ietsjes langzamer. Nou weet ik dat we toch nog niet klaar zijn voor de L2, dus rijden we lekker rustig. Het zou leuk zijn mocht ik ooit met m'n pony Z2 worden, maar anders maar niet hoor. Paardrijden doe ik voor de lol, dus als de lol er vanaf is ga ik gewoon een andere tak van de paardensport beoefenen Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:56

Maar eeuwig in een klasse blijven voor de prijzen is ook een beetje moeilijk.
Want om te winnen moet je toch minimaal een proef van 195 punten kunnen laten zien. (in de meeste gevallen dan)
En als je dan ook nog eens een keertje twee proeven rijdt ben je zo de klasse uit.

Dus waar maak je je dan druk op? Ze zijn toch zo opgerot Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:59

Tegen de tijd dat je steeds in de prijzen (en dus wp. rijdt) is het imo wel een soort teken dat je wel een gokje kunt wagen in de hogere klasses..
Want die wp schiet je toch 'niks' mee op.. en echt winst (qua euro's) maak je vaak toch niet Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:14

Ik heb niet alle blz door gelezen, maar mijn vraag is;

Wat als je met je 6 of 7 jarige Z bent? Heb je zelf de potentie om verder te rijden, of laat je dan je paard staan of verkoop je hem?

Ik snap als je een paard uit brengt voor een ander dat je misschien zo snel mogelijk naar het Z wilt, maar met je eigen paard kun je vele jaren plezier hebben, maar na het Z is er voor de gemiddelde ruiter niet meer zo heel veel progressie. Toch jammer als je paard die 3 jaren heel hard gewerkt heeft en dan maar als weide paard gebruikt word, want ik neem aan dat je niet eeuwing in het Z wilt blijven hangen? Daarom.....waarom zo snel naar het Z?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:18

Als ik voor mezelf spreek..paard is ook 6 en z1..maar ik ga gewoon door Lachen
Heb met de eigenaar afgesproken dat ie niet weg gaat als we nog steeds verder komen..
Eerst dus maar de Z2..en dan zien we wel..

Denk overigens bij het gros die 'snel, snel' naar de Z willen..dit misschien vaker voor de verkoop doen idd?
Schijnt dat je er best wat aan kunt verdienen, mn een 6jarige..Die kan nog wel weet ik hoe vaak Z worden Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:21

De mijne worden dan verkocht.
In de M2 zelfs al, want ik wil B mogen blijven starten.
Maar als ik ooit een aparte onder mijn kont krijg (droomt lekker verder) dan wil ik wel eens zien hoe gezellig het wel niet is bij de Subtop Haha! . Als ik dan teminste de Z door kom.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:27

Hoezo 1x z mag toch?
of ben je dat al geweest Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:28

asjemenou schreef:
Maar als ik ooit een aparte onder mijn kont krijg (droomt lekker verder) dan wil ik wel eens zien hoe gezellig het wel niet is bij de Subtop Haha! . Als ik dan teminste de Z door kom.

waarom zou je B willen blijven starten? Je mag geloof ik geen B meer starten als je 2 paarden in het Z gereden hebt. Maar als jij 2x Z gereden hebt, dan heb je een jonge toch ook zo klaar voor het L1?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:30

Desnoods wijkt ie niet..
heb ook wel eens een 2 gehad, maar toch 191 Clown

is niet ideaal..maar ach L1 is ook maar een soort B2, vind ik dan.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:30

lucas03 schreef:
asjemenou schreef:

waarom zou je B willen blijven starten? Je mag geloof ik geen B meer starten als je 2 paarden in het Z gereden hebt. Maar als jij 2x Z gereden hebt, dan heb je een jonge toch ook zo klaar voor het L1?

Hoe doe jij het dan lucas? Gaan ze bij jou ook (vroegtijdig) weg, of mogen ze blijven?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:34

Born2BCrazy schreef:
Als ik voor mezelf spreek..paard is ook 6 en z1..maar ik ga gewoon door Lachen
Heb met de eigenaar afgesproken dat ie niet weg gaat als we nog steeds verder komen..
Eerst dus maar de Z2..en dan zien we wel..

Denk overigens bij het gros die 'snel, snel' naar de Z willen..dit misschien vaker voor de verkoop doen idd?
Schijnt dat je er best wat aan kunt verdienen, mn een 6jarige..Die kan nog wel weet ik hoe vaak Z worden Knipoog

Kijk... jij rijdt dus ook een paard voor een ander en dan ligt het verhaal anders. Dit is commercieel interressant. Wil niet zeggen dat ie perse weg moet, maar het is natuurlijk wel interressant een 7-8jarige bij ZZ-Licht of hoger.

Er zijn een hoop mensen die hebben 1 paardje "van hun dromen" die NOOOOIT weg zal gaan, en wat moeten die nu met 6 jaar in het Z? Geniet lekker van je paard en doe het rustig aan, hou hem heel, dan heb je er jaren plezier van. Ook na zijn wedstrijdcarriere als ie 10-15jaar is. Lekker de bossen op met je oude wedstrijd makker. Maar nee, tegenwoordig zijn het wegwerp artikelen....is het kapot...komt er een nieuwe.... maar paarden zijn trouw en werkwillig en lopen zichzelf kapot voor jou als ruiter. Ga eens kijken hoeveel 'gave' 6-7 jarige je tegenkomt op handelsstallen.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:35

Born2BCrazy schreef:
Desnoods wijkt ie niet..
heb ook wel eens een 2 gehad, maar toch 191 Clown

is niet ideaal..maar ach L1 is ook maar een soort B2, vind ik dan.

dat bedoel ik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:35

Heb al wel 2 keer Z gereden, maar de eerste keer was met een pony, en toen was er nog de regel dat je twee keer Z bij de paarden moest zijn geweest.

Een driejarige mag geen L, maar dat scheelt nu nog maar een half jaartje dus dat maakt niet zo gek veel meer uit.

Maar ik vind de B gewoon fijn om eerst een paar keer lekker rond te hobbellen.
Als het dan nog niet goed gaat maakt me dat niks uit.
Als ik in de L start wil ik ook echt dat ie daar 100% klaar voor is, en dat duurt wel iets langer.
In die tijd kunnen ze dan mooi in de B een beetje ervaring opdoen.

En daarbij, ik verkoop ze dus, en je kunt ze beter verkopen als ze een super M2 proef lopen en een redelijke wissel kunnen, dan dat ze Z2 lopen maar niet mee over kunnen.

Maar ik weet dat ik er wel iets anders over denk dan de meeste bokkers. Maar ieder zijn ding gelukkig Haha! , anders werd het ook maar saai.
En er zijn altijd mensen die een leuk gereden paard zoeken wat niet te oud mag zijn en al wel ervaring moet hebben. Dus deze moeten er ook zijn. Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:42

Born2BCrazy schreef:
Hoe doe jij het dan lucas? Gaan ze bij jou ook (vroegtijdig) weg, of mogen ze blijven?

Ik rij nu voor iemand anders een merrie en die probeer ik zo snel mogelijk naar het Z te krijgen..let wel...is pas (fatsoenlijk)bereden sinds ze 6 is, en heeft een dominant karakter. Ze is nu 8 en we rijden nu M2 met winst. Ik start deze winter gewoon M2 door zodat we de laatste indoor wedstrijden (2 bv) in het Z kunnen starten. Dat is mijn doel. We rijden hier ca. 2-3 wedstrijden per maand, met slecht 1 proef.

Ik hou ongeveer een half jaar per klasse aan, (met 1 proef per wedstrijd dus) en start meestal direct in het L1. (ook voor bovenstaande merrie dus) Selecties daar geef ik niet om, dat is een wassen neus. Ik rijd ze wel, maar dat is voor de punten. En een 3 jarige word pas in zomer/herfst seizoen aangereden om in het jaar daarop eind binnen seizoen te starten.

Zoals ik in eerdere post al zei; zoek eens een 6-7 jarige in het Z, en kijk eens naar het been werk. Huilen Geef die paarden de tijd.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:44

markt is er altijd Knipoog

Gelukkig maar dat we verschillen idd..anders zou het ook zo saai zijn..

Ik beschouw mezelf meer als avonturier.. Cool we proberen het gewoon en zetten tijdens de klasse al de puntjes op de i..

@lucas: tuurlijk is het commercieel interessant..
daarom ben ik ook zo blij dat ik het zo goed afgesproken heb!
Op deze manier kan ik zelf ook ervaring op doen..

Mocht het paard niet meer verder komen, zn plafond bereikt hebben, is het wel zo eerlijk dat ie verkocht wordt..kan een ander er nog wat van leren..En blijft ie toch mee kunnen op concours..
Al ligt dit met een merrie wel weer anders..die kan nog bij de hengst..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:47

lucas03 schreef:
Born2BCrazy schreef:

Ik rij nu voor iemand anders een merrie en die probeer ik zo snel mogelijk naar het Z te krijgen..let wel...is pas (fatsoenlijk)bereden sinds ze 6 is, en heeft een dominant karakter. Ze is nu 8 en we rijden nu M2 met winst. Ik start deze winter gewoon M2 door zodat we de laatste indoor wedstrijden (2 bv) in het Z kunnen starten. Dat is mijn doel. We rijden hier ca. 2-3 wedstrijden per maand, met slecht 1 proef.

Ik hou ongeveer een half jaar per klasse aan, (met 1 proef per wedstrijd dus) en start meestal direct in het L1. (ook voor bovenstaande merrie dus) Selecties daar geef ik niet om, dat is een wassen neus. Ik rijd ze wel, maar dat is voor de punten. En een 3 jarige word pas in zomer/herfst seizoen aangereden om in het jaar daarop eind binnen seizoen te starten.

Zoals ik in eerdere post al zei; zoek eens een 6-7 jarige in het Z, en kijk eens naar het been werk. Huilen Geef die paarden de tijd.

Aha..en dan gaat ie dus weg?

selecties komen mij ook nooit uit..ben vaak net over in een nieuwe klasse en kan dan niet echt bepaald meedoen om het kampioenschap..
kan ik beter een andere wedstrijd starten voor de punten..

Paarden gaan hier ook pas op 4jarige leeftijd mee op concours.. als het dan lekker gaat, zonder al teveel pech, ben je er gauw genoeg..

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:48

Ik wil pas over naar de volgende klasse als ik minimaal drie wedstrijden achter elkaar in elke proef dikke winst gereden heb, winstpunten sprokelen hou ik niet van, of je nou elke proef 180 rijdt of 195, als je elke proef gewoon goed rijdt, en je zit elke keer net boven de 180 of er net onder, kan ik ook over naar de volgende klasse, maar ik wil graag voor mezelf het gevoel hebben dat het bevestigt is.
Verder vind ik het belangrijk dat mijn paard plezier in de wedstrijden houdt, nu zit hij in de fase dat als ze knotten ingaan hij de trailer in galopeert, dat wil ik graag zo houden!
Ik vind ook dat iedereen vast wel een goede rede heb, om over te gaan en om een planning te maken, met doelen stellen is ook niks mis mee, mits het paard er plezier inhoudt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:49

lucas03 schreef:
Wat als je met je 6 of 7 jarige Z bent? Heb je zelf de potentie om verder te rijden, of laat je dan je paard staan of verkoop je hem?

In principe verkoop ik ze dan.
Ik heb nu eentje waarvan ik denk dat hij zeker verder moet kunnen komen, misschien probeer ik dat en anders mag iemand anders dat gaan doen. Ik heb veel plezier in het rijden bij de basis, ik hoef niet zo nodig het hele land door crossen voor een wedstrijd.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:50

tuurlijk is er een markt voor 'ervaren' paarden. Maar 6/7 is dat ervaren? het zijn nog snotneuzen. Ik wil die paarden zien lopen als ze 15/16jaar zijn. Mijn overleden merrie was ook als 6jarige naar het Z gereden. Stond regelmatig een paar weken kreupel. Nadat ze bij mij gekomen is.... heb ik haar niet meer kreupel gehad tot haar 17e. Daar trek ik toch wel conclusies uit.

maar goed... dat is misschien mijn stokpaardje.

Mocht je paard zijn plafond bereikt hebben, dan is er een hele grote markt voor deze ervaren wedstrijd paarden. (mits ze makkelijk na te rijden zijn)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:54

Vind het wel jammer dat er meteen gedacht wordt dat als ze als zo jong Z lopen, meteen 'af' zijn..
*klopt erg af* paard is tot nu toe 1 keer kreupel..nou nog niet eens..gevoelig geweest, van de smit weliswaar..
er zijn heus wel paarden waarbij het zo is..maar ook wel zat waarbij het niet zo is..

Dan is een 5jarige in het M toch net zo erg? Blond

Maakt ook verder niet heel veel uit, maar vind het jammer dat er zo snel weer de conclusies getrokken worden.. al heb jij natuurlijk een slechte ervaring.. Ach gut

En wat betreft die markt..heb je wel gelijk in..
maar vind het wel zo eerlijk tegen een paard (in het algemeen)..geef m nog een kans maar dan met een ander..
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 04-10-07 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:55

Born2BCrazy schreef:
Aha..en dan gaat ie dus weg?

selecties komen mij ook nooit uit..ben vaak net over in een nieuwe klasse en kan dan niet echt bepaald meedoen om het kampioenschap..
kan ik beter een andere wedstrijd starten voor de punten..

Paarden gaan hier ook pas op 4jarige leeftijd mee op concours.. als het dan lekker gaat, zonder al teveel pech, ben je er gauw genoeg..

Het ligt er aan. Hengstjes probeer ik al als veulen te verkopen. En een merrie kan altijd als sportpaard met predikaten goed voor de fokkerij ingezet worden. Dat geeft een extra waarde aan je fokkerij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:00

Starbreeze schreef:
30 wp?? Waarom zou je zo vaak op wedstrijd gaan?? Als je er 10 hebt weet je toch dat je dat niveau waardig bent, daar is een wedstrijd toch voor? kun je evt. thuis verder oefenen en dan gewoon promoveren? Persoonlijk vind ik het niet nodig mijn paard zo vaak op wedstrijd te sturen, die verveelt zich dood op een gegeven ogenblik!

Nou, als ik met 10 winstpunten over was gegaan was het echt niet goed gekomen hoor Haha! De middengalop begint nu pas een beetje te komen (vooruit gaat wel, maar dan nog terugrijden he Haha! ) en het wijken voor links mag ook beter. Zelf moet ik nog meer routine opdoen om hem op de juiste hoogte in te stellen, lossigheid te houden en hem toch met impuls door de baan te laten gaan. Ik rij nog wat voorzichtig mijn proef door waardoor hij ofwel de leiding wat overneemt ofwel de controle goed is maar hij achter actiever door mag blijven treden, dus dat moet ik zelf nog op leren lossen. Die scores zijn ook niet zaligmakend natuurlijk, ik zit gemiddeld toch nog in de 180-190 reeks, met wat uitschieters naar boven en beneden, en dat zou voor mij eigenlijk niet genoeg zijn om over te gaan.

En mijn paard en ik vinden wedstrijden hartstikke leuk allebei, dus da's fijn Haha! We gaan nu meestal eens in de 2 weken weg gemiddeld gezien.
Ach, en zoveel wedstrijden zijn 30 winstpunten nu ook weer niet. 15 wedstrijden met 2 proeven als je elke proef 1 winstpunt hebt (en ik hoop toch dat we tegen die tijd zoveel vooruit gegaan zijn dat hij elke proef 2 winstpunten loopt gemiddeld gezien).

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:01

Born2BCrazy schreef:
Vind het wel jammer dat er meteen gedacht wordt dat als ze als zo jong Z lopen, meteen 'af' zijn..
*klopt erg af* paard is tot nu toe 1 keer kreupel..nou nog niet eens..gevoelig geweest, van de smit weliswaar..

En wat betreft die markt..heb je wel gelijk in..
maar vind het wel zo eerlijk tegen een paard (in het algemeen)..geef m nog een kans maar dan met een ander..

Ik zeg niet dat een paard afgeschreven is, maar een kennis van mij is ..tig paarden afgeweest van die leeftijd. Nou... ze mankeerden allemaal wel iets. Het is niet mee gevallen om iets fatsoenlijks te vinden.

Want met een nieuwe ruiter... die vaak dan in het B begint, moet zo'n beestje toch ook weer de hele WP molen weer door. En dat duurt ook weer zo'n 3jaar vaak. En ze moeten dan ook nog heel blijven. En een paard kan toch een hele leeftijd bereiken, maar hoeveel paarden zijn op leeftijd nog goed op de benen?