dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:51

katiavl schreef:
waarom is dat zo slecht?

Tja, slecht is een groot woord. Maar ze sluiten nu mensen van deelname uit, die imo prima op hetzelfde niveau mee kunnen draaien. Daarmee staan ze in hun volste recht, maar de KNHS is er voor de paarden en de ruiters en die komen ze op deze manier niet erg tegemoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:52

Nee, mensen sluiten zichzelf uit Lachen

Als ik perse met een westernzadel wil rijden sluit ik ook mezelf uit Lachen

edit typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-07 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:53

Maroush schreef:
katiavl schreef:
waarom is dat zo slecht?

Tja, slecht is een groot woord. Maar ze sluiten nu mensen van deelname uit, die imo prima op hetzelfde niveau mee kunnen draaien. Daarmee staan ze in hun volste recht, maar de KNHS is er voor de paarden en de ruiters en die komen ze op deze manier niet erg tegemoet.

ja maar kns bied klassiek dressuur aan, begrijp je volkomen ze. Maar zo iets is gevaarlijk snap je.
Straks komt er iemand met westernuitrusting binnen van hetzelfde niveau die dan ook toelaten om de andere ook mogen.
Ik zou liever een apparte bond zien lijkt me veel mooier Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:53

runningkawa schreef:

Als ik perpse met een westernzadel wil rijden sluit ik ook mezelf uit Lachen

hahah zelfde idee *LOL*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:57

leandros schreef:
ik vind het raar dat mensen zeggen ga dan buitenritten maken, denk je dat je met een bitloos hoofdstel een paard kan houden langs de weg?
ik weet niet hoe jullie paardrijden?

ja hoor, paarden zijn bitloos prima te houden. Je kunt er parcoursen mee springen, niets aan de hand.
Ik rij ook met bit, maar ook geregeld zonder bit.

Overigens is boshobbelen ook niet zomaar weggelegd voor iedereen: ook met het ruiterbewijs moet je met bit rijden op het examen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:02

runningkawa schreef:

edit typo

Daar heb je gelijk in, maar voor sommige paarden is bitloos beter. Aangezien de KNHS lijkt mij toch het beste voor paarden wil, zou het geen rare stap zijn om bitloos rijden toe te staan. Een westernzadel is toch iets anders. Je moet inderdaad érgens een lijn trekken, maar een net hoofdstel, enkel zonder bit, wijkt minder af van de standaard dan een westernzadel.
Dan is er nog het argument over wel of geen klassieke dressuur. Heb ik zelf te weinig verstand van om over te oordelen, maar misschien hebben jullie daar idd een goed argument waarom de KNHS het níet toestaat.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:48

ik snap het ook wel van de andere kant, maar ik vind het belachelijk kom op zeg naar 3 jaar en dan word het nu ineens ingetrokken.
maar bitloos rijden zijn niet alleen omdat je persee ermee wilt rijden maar o.a. ook gebitsproblemen.
en die kant snap ik ook dat ze dan graag een wedstrijdje willen rijden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:15

Heidi2 schreef:
Ja en wie komt nu met niet ter zake doende opmerkingen?

Ik geef gewoon mn mening die jou merkelijk niet zint. Clown

En je mening geven staat vrij. Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:33

leandros schreef:
ik vind het raar dat mensen zeggen ga dan buitenritten maken, denk je dat je met een bitloos hoofdstel een paard kan houden langs de weg?
ik weet niet hoe jullie paardrijden?

Er zijn genoeg paarden die heerlijk met alleen een halsringetje langs de grote snelweg tuffen hoor.. Heerlijk, echt waar, zolang je een bit niet om de benen van je paard bind, kun je hem er toch niet mee stoppen als het paard écht weg wil. Met een scherp bit niet, en zonder bit niet.
De KNHS is wel één grote rotzooi hoor, dat schiet allemaal écht niet op Dat ze bitloos starten niet toegestaan willen maken voor iedereen kan ik nog begrijpen (leuk vind ik het absoluut niet, maar goed, er zijn tot nog toe vrij weinig landen waar je wél bitloos dressuur mogen rijden, dus dat ze hierin meegaan met de 'kudde' begrijp ik nog wel). Maar paarden waar dispensatie voor is aangevraagd met een goede reden, dat kunnen ze toch niet weigeren? Als je een paard met overgevoelige mond hebt, en een bewijsje van de ta of da, vind ik niet dat ze een dispensatie mogen weigeren.

Of dat nou om bitloos, met bescherming of met vliegennet gaat, een dispensatie-aanvraag met een geldige reden mogen ze mi niet weigeren, en zéker niet zonder reden terugtrekken!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:43

Maroush schreef:
Daar heb je gelijk in, maar voor sommige paarden is bitloos beter. Aangezien de KNHS lijkt mij toch het beste voor paarden wil, zou het geen rare stap zijn om bitloos rijden toe te staan.

Als het voor bepaalde paarden beter is om bitloos te rijden zou de ruiter/amazone zijn/haar verantwoording moeten nemen en gewoon niet willen starten in de dressuurproeven zoals bij het KNHS georganiseerd.

Er zijn ook paarden waarvoor het beter is om met beenbescherming om te lopen en zo kun je wel even doorgaan.
Als je paard, om welke reden dan ook, niet geschikt is voor de dressuursport zoals gereden volgens de regels van het FEI ga je toch op zoek naar iets anders?

Het is niet de KNHS die het beste voor de paarden zou moeten willen, dat zouden de ruiters/amazones moeten zijn.

Ik zal wel weer blond zijn: Waarom mee willen doen aan iets waar je eigenlijk alleen aan mee zou willen doen als de regels veranderd zouden worden?

En om op een andere vraag in dit topic terug te komen: Ik ben vaak genoeg met mijn beide paarden vroeger ongezadeld en alleen een halster om over de weg naar het bos gegaan. En mijn eerste paard was zeker niet de makkelijkste. Haha!
Zoals eerder als gezegd je rijdt voornamelijk met je zit en niet met je hand, anders is er iets goed mis.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:08

Heidi2 schreef:
. Nogmaals ik heb altijd gedacht ter goede trouw te handelen en dacht dat dispensatie op het bit ook normaal was.
Als iemand je een vraag stelt, je geeft een antwoord, de vrager zegt dat is een juist antwoord dan ga je toch ook niet aan de vrager vragen of die wel zeker is van zijn zaak? Zou toch vreemd zijn als degenë dan ineens drie jaar later zegt. "oh ja het antwoord was wel fout helaas."

Maar het gaat er niet om wat je weet, maar wat je had behoren te weten...
En als er dus (in het reglement?) staat dat er geen dispensatie om medische redenen wordt verleend, had je kunnen weten dat er een fout is gemaakt.

Ik kies verder geen partij, maar wilde dit even kwijt Knipoog.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:51

Misser schreef:
Maar het gaat er niet om wat je weet, maar wat je had behoren te weten...
En als er dus (in het reglement?) staat dat er geen dispensatie om medische redenen wordt verleend, had je kunnen weten dat er een fout is gemaakt.

Ik kies verder geen partij, maar wilde dit even kwijt Knipoog.

'behoren te weten ..'
studie: rechten Clown

aangenaam, dat doe 'k ook Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 06:42

Ja hoor lieverds, Heb ooit toen ik begon met de wedstrijdsport wel de regels gelezen. Da's inmiddelstwintig jaar geleden. Probeer het een beetje bij te houden maar je gaat mij niet wijs maken dat jullie ook elke regel uit je hoofd kennen. En nee heb er niet bij nagedacht om dat na te gaan checken of de beslissing wel juist was om mij dispensatie te verlenen! Waarom zou ik!
En NOGMAALS. Hier gaat het niet om, het is de manier WAAROP hij is ingetrokken.
Er wordt in herhaling vervallen.
Dit was de laatse keer dat ik hetzelfde antwoord gaf.
Veel succes allemaal.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:51

runningkawa schreef:

edit typo

Ben het hier wel mee eens. Klassieke dressuur moet kennelijk persé met bit, wil je persé bitloos rijden kun je beter een andere tak van sport kiezen waar het wel is toegestaan. Echter vind ik het belachelijk dat je door medische redenen geen dispensie aan kan vragen. Want dan kies je er niet voor maar kies je voor het welzijn van je paard. En om dan zo buitengesloten te worden vind ik schandalig, zo blijkt weer. Kennelijk is het plaatje bij de KNHS belangerijker dan het welzijn van het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:28

Je kunt het ook anders draaien
KNHS wil dat gezonde paarden in de sport, ook voor het welzijn.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:00

Voor de fok kan ik dat begrijpen, maar voor de sport maakt het niet zoveel uit toch? Of een paard een beetje 'ongunstige' mond heeft?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:10

Zelfs voor de fok maakt het niet uit, er zijn zat springpaarden die op Hackamore worden gereden omdat ze dat prettiger vinden. Niet omdat het vriendelijker is maar omdat die paarden gewoon geen geschikte mond hebben voor een bit. Daar word gewoon doodleuk mee gefokt.

En niet geschikte mond hebben heeft totaal niks met de gezondheid van het paard te maken. Mijn paard heeft een minder geschikte mond voor een bit, hij ik kern en kern gezond. Een paarden mond is gewoon niet gemaakt voor een bit maar om mee te eten, en zolang het paard er goed mee kan eten is er qua gezondheid geen enkel probleem. Mijn paard heeft totaal geen last van zijn mond, eet goed etc, zolang er meer geen bit in komt.

De paarden die gewoon wel gezond zijn maar geen geschikte mond hebben worden nu nauwjuist gedwongen om wel met bit te worden gereden, waardoor ze dus wel last van de mond krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:17

Nee, de ruiter dwingt ze om met bit te rijden. Nergens staat dat je verplicht ben om dressuurwedstrijden te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:42

runningkawa schreef:
Je kunt het ook anders draaien
KNHS wil dat gezonde paarden in de sport, ook voor het welzijn.

Alsof paarden die beter gedijen zonder bit, niet gezond zouden zijn. Verward

Daarbij, denk eens aan de jonge paarden en pony's die nog aan het wisselen zijn e.d.. In de westernsport hebben ze tenminste vrijstelling van de bitverplichting t/m 7 jaar.
Wanneer de KNHS daar nou eens een begin mee maakt, zijn we al een mooi eind op weg. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:17

Je kan dan toch ook kiezen niet te starten?

En anders ga je toch western rijden?
Of springen?
Endurance?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:30

Natuurlijk kán dat. Maar misschien rijdt iemand gewoon liever dressuur? Ik snap jullie argument over klassieke dressuur wel, maar mij lijkt het niet zo'n probleem om een beetje van die traditie af te stappen en bitloos lekker toe te staan op wedstrijden.
"Ga dan lekker iets anders doen" vind ik iig nogal makkelijk gezegd. Al is het niet rijden van wedstrijden natuurlijk ook niet het einde van de wereld, maar het geeft wel motivatie om je paard serieus te trainen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:32

De KNHS dekt daar - voorlopig - anders over, en dan moet je daar of echt een tegeninitiatief tegenover stellen, of iets anders gaan doen. Het komt een beetje over als wel willen voetballen bij de KNVB maar dat met een tennisbal willen doen. Dat kan een geweldige sport zijn, maar de KNVB erkent die variant (nog?) niet.

Ik kan me voorstellen dat beach volleybal ook op zo'n manier is begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:34

Is het zo'n probleem als je een zachte hand hebt om een bit in te doen?
Want waarom daar van af stappen?
Voor die paar mensen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:37

Waarom mag je dan wel springen zonder bit?

Maar als ik het goed begrijp mag je ook startten zonder bit als je paard weet ik veel een pijnlijk iets in de mond heeft zitten (medisch)?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:38

volgens mij moet jij dit topic eerst eens lézen laartjuh.