Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:13

Begin je stelling nu beter te begrijpen. Bloos Maar om er conclusies over aan of afwezigheid bij de lezingen had je volgens mij toch over meer informatie moeten beschikken. Bijvoorbeeld hoe oud was het publiek, hebben ze paarden, rijden ze paard, doen ze aan topsport of zijn ze het ooit van plan, zijn het enduranceruiters die net een lezing hebben gehad over voer en nu graag wat willen weten over trainen. Met welke agenda is het publiek naar dit evenement gekomen. Pas daarna kan je denk ik een eventuele conclusie trekken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:15

Oh mijn paard heeft het zoooooo enorm naar zijn zin in een trailer als er een hooinetje in hangt... Dat hij tussen 4 krappe muurtjes staat, vindt hij vast niet erg. Dat hij daar geen beweging krijgt en heen en weer gerammeld wordt, ach, boeien.
En tijdens de endurance rit zelf, kan een paard dan eten? Alleen tijdens de pauzes. Daar doelde ik namelijk op.

Ik heb ook nog nooit gezegd dat ijzers verplicht zijn (lekker weer woorden in mijn mond leggen) maar er zijn nou eenmaal dierenartsen die daar naar kijken... Dat wordt op endurance cursussen gewoon uitgelegd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:15

Apple schreef:
Een gewoon dressuurwedstrijdje zou je moeten kunnen rijden zonder krachtvoer, ijzers en lange trailerrit.

Ik heb nooit uren met men pony op de trailer gestaan. Ijzers had ik niet nodig, dus had die ook niet.
En krachtvoer kreeg hij amper Lachen

En ik ben geen uitzondering

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:16

Arno, zo bekeken kun je dus eigenlijk nooit rijden op je paard. Als je immers gaat rijden kan hij niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:18

mijn paard loopt zo op de trailer, hoef er niet aan te sjorren meppen enz
dus nee, overtrokken om te zeggen dat het erg is, want dan wandelde hij er niet met de oren naar voren op

Je kunt idd dan beter nooit rijden, ook geen bosritje.
Dan mag hij ook alleen eten als jij ff afstapt en hem dat laat doen.
Heeft dus niets met sport te maken

er naar kijken, sowat?
Als hij goed loopt is alles oke, dus waar maak je je dan druk om?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:18

Een urenlange rit met alle hectiek er omheen is iets anders dan een uitstapje van een uurtje. Voor endurance moet je ook trainen, oftewel: je moet structureel urenlang je paard zonder eten laten.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:18

Ok, trailer kan ik enigzins begrijpen, hoewel ik me niet kan voorstellen dat een halfuurtje nou zo schadelijk is. Sterker, ik zet liever nu in de winter 5 keer per week mijn paard op de trailer, zodat ik wel kan trainen, in plaats van niet te trainen en dus het paard ineens veel minder te laten bewegen. Beweging is volgens mij namelijk wel een basisbehoefte.
Daarnaast zie ik niet hoe een paard met ijzers minder 'wel' is dan een paard zonder ijzers? Ik ken meerdere gevallen waarin ijzers bijdragen aan een juiste, vrijere beweging, dus het het welzijn juist verhoogt? Of liever een paard dat zijn voeten wat ongelukkig neerzet, maar gelukkiger is zonder ijzers?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:19

Hoe lang rij jij dan gemiddeld Arno?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:20

Ik ben de hele discussie aan het meelezen, en ik kan me voorstellen dat pensionbazen niet zomaar de boel gaat omgooien.

Wel apart dat er weinig aandacht was voor de voeding. Op de meeste pensionstallen waar ik geweest ben, staat er op de staldeur geschreven hoeveel het paard te eten krijgt. Het is aan de eigenaar van het paard zelf. En dus is het ook interresant om daar meer over te weten.

@ arno: helaas ben ik ook niet bij de lezingen geweest, maar ik ben benieuwd naar het volgende: In het begin van dit topic gaat het over wel/geen krachtvoer voor een sportpaard. Ik kan me herinneren dat je zegt dat het paard zonder dit krachtvoer kan. Anderen zeggen dat het paard juist niet zonder krachtvoer kan. Hoe is dit in de lezing behandelt??

Ik geef mijn (niet super sport) paard namelijk onbeperkt hooi, maar zonder het krachtvoer (1 kilo brok en 1/2 kilo granenmix per dag) valt hij toch erg af. Hij staat in een loopstal met buiten, met maatje waar hij erg aan gehecht is. Gezien hoe mijn paard is en doet, denk ik niet dat het stress is (wat wel zou kunnen als mijn paard 24/7 op stal zou staan)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:20

runningkawa schreef:
mijn paard loopt zo op de trailer, hoef er niet aan te sjorren meppen enz
dus nee, overtrokken om te zeggen dat het erg is, want dan wandelde hij er niet met de oren naar voren op

Je kunt idd dan beter nooit rijden, ook geen bosritje.
Dan mag hij ook alleen eten als jij ff afstapt en hem dat laat doen.
Heeft dus niets met sport te maken

er naar kijken, sowat?
Als hij goed loopt is alles oke, dus waar maak je je dan druk om?

Mijn paard loopt ook zo de trailer op, omdat ze weet dat er geen ellende van komt. Toen ze nog sportpaard was, was ze er niet op te slaan. Dat een paard een trailer op loopt, betekent niet dat het paard dat leuk vindt.
Probeer voor de gein eens een hartslagmeter om te doen, Niet alleen tijdens het inladen, maar ook als je wegrijdt en onderweg. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:21

voor klasse 1 hoef je niet te trainen
Als je zo gaat buitenrijden rij je ongeveer net zoveel km.

Klasse 6 is wat anders..maar dat doen er niet zoveel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:23

Ik heb het mijn paard zelf geleerd
En dus die heeft nooit ellende gehad als hij er niet op ging

Ik weet zeker dat hij het echt niet eng vind
Want het is een flink karakter paard en als hij iets niet wil of durft, zal hij het ook niet zomaar ff doen.

Hij zal bijv op de trailer ook heerlijk uitgebreid staan plassen enz.

Ik weet dat er paarden zijn die het minder vinden, maar scheer dan niet alle paarden over 1 kam.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:23

_angela_ schreef:
Ik ben de hele discussie aan het meelezen, en ik kan me voorstellen dat pensionbazen niet zomaar de boel gaat omgooien.

Wel apart dat er weinig aandacht was voor de voeding. Op de meeste pensionstallen waar ik geweest ben, staat er op de staldeur geschreven hoeveel het paard te eten krijgt. Het is aan de eigenaar van het paard zelf. En dus is het ook interresant om daar meer over te weten.

@ arno: helaas ben ik ook niet bij de lezingen geweest, maar ik ben benieuwd naar het volgende: In het begin van dit topic gaat het over wel/geen krachtvoer voor een sportpaard. Ik kan me herinneren dat je zegt dat het paard zonder dit krachtvoer kan. Anderen zeggen dat het paard juist niet zonder krachtvoer kan. Hoe is dit in de lezing behandelt??

Ik geef mijn (niet super sport) paard namelijk onbeperkt hooi, maar zonder het krachtvoer (1 kilo brok en 1/2 kilo granenmix per dag) valt hij toch erg af. Hij staat in een loopstal met buiten, met maatje waar hij erg aan gehecht is. Gezien hoe mijn paard is en doet, denk ik niet dat het stress is (wat wel zou kunnen als mijn paard 24/7 op stal zou staan)

Op de lezing zeiden ze: geef eerst onbeperkt ruwvoer en meet je paard dagelijks op. Valt hij af? Ga dan brok bijvoeren. En blijf meten.
Komt hij aan? Eerst verminderen op brok. Als hij zonder brok ook nog aankomt, minder hooi en dat vervangen door stro. Het paard moet wel altijd iets te knabbelen hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:24

hectiek heb je zelf voor een groot deel in de hand, kwestie van hoeveel ontspanning je bij je paard kunt creeren Haha!

maar dressuur of springen is geen optie? kan altijd in de buurt, kan zonder ijzers, duurt niet lang.

Mijn sportpaarden lopen altijd prima de trailer op, en die gaan mee naar lessen, trainingen, dierenarts, buitenritten, noem maar op. Maar waarom zegt dat feit volgens jou niets?
Wb stress, een scherp kijkende eigenaar ziet dat aan meer dan alleen hartslag; oogopslag, orenspel, mest, zweten, verstappen op de trailer, allemaal signalen.

kawa, doe maar klasse 4 Knipoog

Overigens vind ik het prima dat iemand geen wedstrijden wil rijden, en de redenen moet ieder voor zich vooral weten. Maar ik heb er wel moeite mee als er drogredenen worden aangevoerd waarom wedstrijden in zijn algemeenheid niet kunnen Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:24

runningkawa schreef:
voor klasse 1 hoef je niet te trainen
Als je zo gaat buitenrijden rij je ongeveer net zoveel km.

Klasse 6 is wat anders..maar dat doen er niet zoveel Lachen

Waarom proberen jullie mij te verplichten aan een sport te gaan doen? Mag je geen paard hebben als je daar niet aan doet? Ik heb gewoon geen zin om mijn paard te gebruiken om te laten zien hoe goed ik wel niet ben, kunnen jullie daar mee leven of niet?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:25

Hmz..onze paarden gaan juist beter de trailer op als ze gevlochten en gewassen dus klaar voor wedstrijd zijn Lachen

Ik weet niet wat jij op wedstrijden doet, maar het hoort voor het paard leuk te zijn. Dus ja, als die iedere keer straf krijgt en het zo als vervelend ervaart kan ik het me voorstellen dat ze niet meer willen. Maar dat ligt niet aan de trailer, maar aan wat er op die wedstrijd gebeurt. Bij ons vinden ze het leuk. En ja dat weet ik zeker.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:25

En nou moet ik gaan, dus veel plezier samen verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:26

tuurlijk kan ik daar mee leven
rij nu zelf ook geen sport en alleen buitenritten Lachen
Alleen waarom je geen sport doet, die reden erachter is vaag.
Je hoeft er niet voor te trainen, dus waarom dan wel dat argument aandragen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:26

Ezter schreef:
Hmz..onze paarden gaan juist beter de trailer op als ze gevlochten en gewassen dus klaar voor wedstrijd zijn Lachen

Ik weet niet wat jij op wedstrijden doet, maar het hoort voor het paard leuk te zijn. Dus ja, als die iedere keer straf krijgt en het zo als vervelend ervaart kan ik het me voorstellen dat ze niet meer willen. Maar dat ligt niet aan de trailer, maar aan wat er op die wedstrijd gebeurt. Bij ons vinden ze het leuk. En ja dat weet ik zeker.

Aan mij wordt gevraagd alles te onderbouwen, maar jullie mogen gewoon zeggen: "En ja dat weet ik zeker".
Nou, nu ga ik echt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:27

runningkawa schreef:
tuurlijk kan ik daar mee leven
rij nu zelf ook geen sport en alleen buitenritten Lachen
Alleen waarom je geen sport doet, die reden erachter is vaag.
Je hoeft er niet voor te trainen, dus waarom dan wel dat argument aandragen?

Omdat het een beetje nutteloos is een sport te gaan beoefenen waar je eigenlijk toch niks mee wil bereiken.
Je paard wordt er kennelijk niet beter van want ieder paard kan het, het kost geld en tijd, waarom zou ik dan klasse 1 willen rijden?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:28

Ik vermoed dat het er niet om gaat dat jij geen wedstrijden rijdt, maar dat je het slecht vindt voor het welzijn van onze paarden dat wij dat wel doen.

Edit: is de onderbouwing dat ze duidelijk ongeduldig worden als ze te lang moeten wachten voor we gaan, dat de oortjes met vlechten al naar voren gaan, dat ze praktisch in draf de trailer opgaan niet voldoende dan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:29

Dat was waar ik ook heen wilde Kawa Lachen. Voor een gewone klasse1 Endurance hoef je niet te trainen.

Stress en hectiek heb je (net als Lielle al zegt) helemaal zelf in de hand. Bij Endurance (juist bij Endurance) kan dat zelfs nog tegen je werken ook. Jij gestresst, paard gestresst en als resultaat een te hoge hartslag.

Op Endurance wedstrijden is vaak juist een enorm relaxte sfeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:30

arno. mensen die hun paard zelf kennen, kunnen het echt wel zien Lachen
Mijn paard heeft geen stress op de trailer
Ik zou zeggen, kom eens kijken Lachen

Wedstrijden vond hij leuk
Hoe merkte ik dat, omdat hij zelfs extra zijn best deed in de ring.

En nee, ik ben geen paard dat buiten de ring nog wel ff zijn paard af staat te rantselen.
Ik zag altijd wel waar het schip strande.
Dacht eigenlijk dat het bij de L2 wel op zou zijn voor ons beide.
Maar mijn paard en ik hadden er plezier in.
ja ook mijn paard.
Want als die niet wil (heb ik ook bij een andere ruiter gezien) doet hij het niet.

edit:
Ik zal zelf ook geen endurance gaan rijden, ga net zo lief gewoon naar het bos
Maar je moet het dan niet veroordelen als, zielig voor het paard, slecht voor zijn welzijn
dan moet je niet rijden, ook geenbuitenrit, want dat is dan net zo slecht als de sport
En daar doelde ik op, sport vind je slecht, buitenrit wat net zo zwaar is goed Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:31

Even op die laatste opmerking, waaroim betekent voor jou meedoen aan wedstrijden willen laten zien hoe goed je bent?

Een intrinsiek onderdeel van wedstrijden is het vergelijken van je eigen prestaties met die van anderen, maar daar is niets vies aan. Ik start primair wedstrijden omdat ik graag mijn eigen verbetering en die van mijn paard toets aan andermans oordeel, en niet alleen thuis aan mijn eigen oordeel.

Maar zou jij wel wedstrijden rijden als de eerder genoemde nadelen (ijzers, trailer, voer) er niet aan kleven, of ben je tegen het hele fenomeen van wedstrijden en prestaties als zodanig?

Hm, zou graag willen zien waar ik mijn meningen niet onderbouwd heb *LOL*

Citaat:
Omdat het een beetje nutteloos is een sport te gaan beoefenen waar je eigenlijk toch niks mee wil bereiken.

Hoezo? Zelf denk ik daar inderdaad zo over (dwz, ik ben van nature zo fanatiek dat ik altijd mijn prestaties wil verbeteren en mijn grenzen wil zoeken), maar ik ken meer dan voldoende ruiters die bijzonder tevreden zijn met gewoon wat starten voor de afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:33

Ik noemde me zelf altijd een recreatieve wedstrijd ruiter, zegt genoeg denk ik.

Tuurlijk probeerde ik het goed te doen.
Maar zo niet, pech gehad, volgende keer meer succes Lachen

edit: ik reed 3x in de week een half uur, meer niet Lachen
1x in de 2 weken les, dan was het 3 kwartier

Dus ook wedstrijden hoeft niet samen te gaan met elke dag trainen trainen en trainen Lachen