[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:34

remsy schreef:
shan schreef:
1 op de 1000 merries hangt bij een ander in de nek Haha!
1 op de 1000 hengsten hangt niet bij een ander in de nek. Knipoog

Slapen dan weet jij vast van die duizend hengsten welke niet bij iemand op de nek is gesprongen, en van de duizend merries wel bij iemand op de nek is gesprongen?
Vrees wel dat ik weet over welke stamboeken jij het hebt waar deze hengsten ingeschreven staan, kan je vermelden er zijn nog meer stamboeken/rassen. dus niet alles over 1 kam halen graag Knipoog

Ik heb vroeger in een grijs verleden, zelf een arabieren hengstje gehad, hij dekte veel en was goed tussen andere paarden te rijden. Die was idd superbraaf.
Maarrrrr, als er een regel gemaakt wordt dan wordt die regel gemaakt omdat het voor het gros wel nodig is!
Op de wedstrijdterreinen zijn heel wat minder Arabieren te vinden dan KWPN ers.
We kunnen dus maar niet zeggen: ok omdat de arabieren hengstjes (oha) braaf zijn, kunnen we deze regel niet maken.
Dat is nu eenmaal zo met regels: de goede moeten onder de kwade lijden.
Omdat jezelf nou net die ene brave hengst hebt, kan je ook niet zeggen dat het een idiote regel is. In de meeste gevallen is het gewoon een goede regel, die bedoeld is om de veiligheid van ruiters en paarden op een wedstrijdterrein te vergroten.

Je kunt het ook omdraaien: Er zijn dus 1 of 2 merries die een ander paard in z'n nek vliegt, omdat dat maar uitzonderingen zijn, kun je geen regel maken dat er geen merries op het wedstrijdterrein worden toegelaten.

Het gaat hier nl. om een uitzondering, net zoals die brave hengst een uitzondering is.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:41

Ik ben echt voor deze regel. Heb een maal op een wedstrijd een hengst bovenop mijn merrie gehad en dat maak ik liever niet nog een keer mee. Ik weet wel dat je niet alles aan klassering af kan lezen, maar het scheelt allicht.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:01

ik ben ook niet tegen EEN regel om te starten met een hengst maar ik vind persoonlijk dit een verkeerde regel er zijn idd van die automaten die rijden op de aawijzingen van de voorlezer en ik vind het fout dat dat soort ruiters op een hengst binnen komen.
als het een regel zou zijn dat je minimaal 18 moet wezen en dat er bv jaarlijks 1 of 2 kansen zijn om je te bewijzen dat je het wel kan vind ik veel beter (bv speciaal georganiseerde wedstrijden hier voor) en dan zou je nog zoiets kunnen invoeren als en soort van strafkaart idee de 2 de keer niet te houden (in de fout) schorsing voor een jaar ofzo maar dat dan niet alleen voor hengsten
voor sommige schijnd dit een onmogelijke zaak te wezen maar ik zie er geen moeilijkheid in alleen meer werk dus help je de werkelozen ook gelijk.

ik heb op een hengstenhouderij stage gelopen en het waren harstikke lieve hengsten ed maar ik zou daar niet 123 een wedstrijd mee rijden.

en wedstrijd ervaring heb ik idd niet veel heb nooit de kans gehad officiele wedstrijden te rijden.
zoals al meerdere mensen hier aangegevan hebben een paard blijft een paard een vlucht dier en dus altijd onberekenbaar zo heb je ongeacht geslacht of het nu een schetlander, kwpnner, haflinger, tinker of een volbloed arabier is de een is makkelijker dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:03

Maar vluchten is niet zo erg.
600 KG in je nek krijgen wel.
Dat is het verschil.

En strafpunten als het fout gaat?
Ik mag hopen dat mensen niet met hun paard op komen dagen als ze weten dat ze kans hebben dat het fout gaat.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:19

Ik ben in zoverre nog tegen de regel, dat ik de eis die gesteld wordt, te licht vind.
Leeftijd op zich, zegt me niet zoveel. Iemand van 16 kan misschien wel beter rijden en met paarden omgaan dan iemand van 45.
Wel moet er idd een minimumleeftijd zijn.
Maarja zo denken we er allemaal weer anders over.
Maar dat er een regel is, is zowieso goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:07

18 als minimum leeftijd ben ik het ook niet mee eens. Wat te denken dan van de ponyhengsten? En ook die moeten zich tegenwoordig in de sport bewijzen willen de fokkers er gebruik van maken.

Runnungkawa, gelukkig zal de mijne niet meer dan 450 kg gaan wegen. Tong uitsteken

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:14

Neonlight schreef:
18 als minimum leeftijd ben ik het ook niet mee eens. Wat te denken dan van de ponyhengsten? En ook die moeten zich tegenwoordig in de sport bewijzen willen de fokkers er gebruik van maken.

Runnungkawa, gelukkig zal de mijne niet meer dan 450 kg gaan wegen. Tong uitsteken

Je kan van een ponyruiter wel verlangen dat hij Z geklasseerd is bijv.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:41

ik vind het ook een stomme regel!
ik heb ook een topic hier lopen, "het is een klophengst met ruin op de papieren" daar kwam dus uit dat het gewoon een hengst was en ik niet mocht starten.
nou degene die dat paard kennen barsten in lachen uit als ze horen dat het een hengst is..... Scheve mond aangezien hij echt helemaal niks doet...!
dus is hij een paar weken geleden gecastreerd Scheve mond anders mocht ik er niet mee starten..,.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:45

Ja maar jij vindt het dus weer een stomme regel omdat jij er toevallig zelf last van hebt... Je kan je toch wel voorstellen dat er wel hengsten zijn die gewoon WEL "veel hengst" zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:46

Idd, daar gaat het om.

Je moet verder kijken dan toevallig je eigen paard.

Ik vind het ook stom dat ik geen peesberschermers om mag voor de veiligheid van mijn paard.
Maar dat komt door die klojo's die er van alles in stoppen.
Dus stomme regel, nee, worden dieren mee beschermd.

En zo is dat ook met deze regel.
Hij is er niet voor niets

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:48

WowAmigo schreef:
Ja maar jij vindt het dus weer een stomme regel omdat jij er toevallig zelf last van hebt... Je kan je toch wel voorstellen dat er wel hengsten zijn die gewoon WEL "veel hengst" zijn?

dat snap ik best hoor Knipoog
maar ik vind dat je gewoon zelf moet beslissen of je kan rijden om een hengst te starten. kan je hem niet houden en moeten 2 mensen met hengstenkettingen je helpen om normaal een bak binnen te komen, dan vind ik dat je niet goed bij je hoofd ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:50

Maar niet iedereen is zo wijs om dat zelf goed te kunnen inschatten.

Juist de mensen niet die geen wedstrijd ervaring hebben.
Die hebben er geen idee van hoe het ooit met losrijden gaat

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:51

casperrr schreef:
WowAmigo schreef:

maar ik vind dat je gewoon zelf moet beslissen of je kan rijden om een hengst te starten. kan je hem niet houden en moeten 2 mensen met hengstenkettingen je helpen om normaal een bak binnen te komen, dan vind ik dat je niet goed bij je hoofd ben!

en ik vind dat ik zelf moet kunnen beslissen of ik door rood rijd of niet en waar ik mijn auto parkeer.
en of ik 30 km per uur of 120 km per uur wil rijden, dat moet ik toch zeker ook zelf weten! Clown
O, ja en die veiligheidscap zet ik ook niet meer op, achterlijke pispotten! Haha!

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:54

Ik neem aan dat ieder zijn paard goed kent, voor er zo ie zo aan wedstrijden gedacht gaat worden.
Dus neem ik aan dat ieder van zijn/haar hengst weet of ze een wedstrijd tussen andere paarden kunnen starten.

Ik heb zelf ook een hengst en moet ook wachten met starten tot ik met een ander paard L2 ben. Maar aangezien ik mijn hengst al vanaf zijn geboorte heb en hij regelmatig tussen andere paarden komt, weet ik wel zeker dat hij gewoon een wedstrijd kan lopen zonder bij een andere ruiter in zijn/haar nek te zitten. Maar als mijn hengst dat niet zou kunnen dan zou ik er ook zeker niet over nadenken om wedstrijden te gaan rijden, ook al ben ik L2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:55

Niet iedereen heeft dat inzicht en die verantwoordelijkheid.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:55

daar is die regel dan wel weer goed voor.
eigenlijk vind ik dat er een uitzondering moet komen in die regel, dat zal dan wel weer veel gedoe geven.

ik neem aan dat als je een hengst hebt die thuis doorslaat, dat op concours ook doet...
wij hebben 2 hengsten hier staan 1tje daarvan moet nog worden ingereden.
Die andere wordt nu klaargestoomd voor de ZZ licht.
Dat was echt een monster, die was echt mega gevaarlijk gewoon! Alleen zij blijft er gewoon mee trainen totdat hij ‘normaal’ is…

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:57

WowAmigo schreef:

casperrr schreef:

shan schreef:
en ik vind dat ik zelf moet kunnen beslissen of ik door rood rijd of niet en waar ik mijn auto parkeer.
en of ik 30 km per uur of 120 km per uur wil rijden, dat moet ik toch zeker ook zelf weten! Clown
O, ja en die veiligheidscap zet ik ook niet meer op, achterlijke pispotten! Haha!

dat kan je zelf beslissen ja! maar als er wat gebeurd is het je eigen stomme schuld Knipoog simpel he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:59

Als je tegen een boom aanknalt wel, maar als je die fietser schept die door groen fietste?

Ook met een hengst, als jij eraf valt en je nek breekt, eigen schuld
Maar als die ander een hoef in zijn nek krijgt doordat je hengst achter op de merrie springt??

Het gaat niet over de veilighied van de ruiter op de hengst
Maar over de veiligheid van de rest

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:01

eigen risico he Knipoog
sorry maar ik verander mijn mening niet.
ik vind dat als je met een hengst wilt starten je gewoon wat alerter moet zijn! als hij niet als een normaal paard te rijden is, en je bent eigenwijs en je gaat er toch mee wedstrijden rijden, dan moet je dat zelf weten maar dat is dant niet zo slim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:03

Nee dat moet je niet zelf weten
Andere zijn de dupe, daar gaat het om.
Erg jammer dat je dat niet in wilt zien.
En daarom de regel.
Jij ziet misschien nog wel in of je een fijn paard hebben, andere niet en starten hem toch.
Hun lol, hun plezier, de rest moet maar aan de kant (pas op hengst!) andere mensen hun risico, als ze zelf maar kunnen doen wat ze willen.

KNHS, top dat jullie de regel houden, wanneer gaan jullie hem verhogen tot de Z? Tong uitsteken

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:06

neeeeeeeee niet de Z Verdrietig (hahaha)
van mij mag die regel best blijven, maar dat er in die regel wel een uitzondering is!
dat ze komen kijken ofzo, of dat je kan aantonen dat het een dood 'normaal' paard is die niks doet.
dat zal dan wel weer veel werk geven e.d maar ik vind het gewoon jammer zoals mijn geval dat we dan toch weer al dat gedoe moeten hebben om hem te castreren voordat we kunnen starten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:08

Thuis is dat niet te beoordelen.
Dat kan pas op wedstrijd en kan het al te laat zijn...

Het is idd jammer voor de mensen met een brave hengst, maar nogmaals, dat zijn de meeste hengsten in de lente niet.
En helaas te veel mensen met te weinig verantwoording en dan zijn de mensen die dat wel hebben de dupe.
Maar zo gaat dat met alles en wil het niet zeggen dat de regels niet terecht zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:20

In het boek 'de eenvoud van de dressuur' legt Coby van Baalen uit dat toen Marlies Inspekteur ging starten, die nooit een vlieg kwaad doet, zij toch wel eens zelf er even is opgestapt met nette kleding omdat hij toch overwachts te veel hengst werd. Dat geeft toch al aan dat zelfs mensen die hun dieren goed voor elkaar hebben nog problemen kunne hebben met de allerbraafste hengsten.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:30

Wat is nu de betekenis dat je tot de L2 ben, en dan wel ineens met een hengst mag starten. Als ik een paard ga rijden met alle knopjes er op,die geen stap verkeerd doet, en binnen bv een maand L2 ben, betekent het dat ik met een hengst mag starten, terwijl ik op dat moment totaal nog geen ervaring heb met hengsten op een wedstrijd terrein!

Dus eigenlijk is de regel overbodig. En zouden ze (naar mijn idee) een soort toelatings examen moeten gaan organiseren zodat je moet bewijzen dat je hengst lief en gehoorzaam genoeg is om te kunnen starten, en dat de ruiter hem ook echt onder controlle heeft (op vreemd terrein met andere paarden)!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:35

Eigenlijk zou de KNHS de regel anders moeten omschrijven:
In principe is het verboden om met hengsten deel te nemen aan wedstrijden. Tenzij de ruiter minimaal de klasse L2 dressuur of de Klasse L springen heeft bereikt.Dan is het rijden met een hengst toegestaan.

Alstublieft, een regel met uitzondering.
everybody happy now?