Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:03

Wat het verder ook allemaal zo frustrerend maakt, is dat er geen hond wat van zegt als ze zo'n B/L/M/Z-ruiter (de trekkende, zagende, schreeuwende, vloekende...) zien rijden. Ja, zachtjes tegen de buurman. Ik denk trouwens ook niet dat het onze taak is om daar wat van te zeggen, dat is de taak van de ringmeester of hoofd jury of iemand anders van de organisatie om daar op te letten en er wat aan te doen als het te grof is. Je kan het wel melden aan desbetreffende persoon. En ik denk dat we dat toch te weinig doen, bang voor reacties?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:23

Vind idd ook ...dat ze gewoon iemand extra moeten aan nemen en die dan in de gaten houd wie er gewoon te ver gaat....zou best wel goed zijn...en diegene moet dan gewoon gediskwalificeerd worden....gelukkig ben ik niet op mn bekkie gevallen en als iemand echt te ver gaat kan ik mn mond niet houden....en de reacties die er dan op zouden komen...tja die laten me koud......ja vind best dat ze dat mogen doen...

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:04

Furno schreef:
Natascha13 schreef:
Ja, je ziet nog (vind ik) te vaak dat mensen die hun paard in de krul trekken en zagen er met de prijzen of winstpunten vandoor gaan. Dat moet anders, anders blijft het zo

Dat is nou precies wat ik op de dressuur sport tegen heb
Boos!

dat is niet alleen de dressuur hoor. beetje zinloos om de dressuur(ruiters) daardoor meteen over 1 kam te scheren. Je komt die mensen in elke tak van de sport tegen. (helaas!) Ook misschien wel mensen die reacreatie rijden die hun paard thuis niet eerlijk behandelen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:17

Dressuur is nu eenmaal een jurysport. Bij springen is dat wel anders: een balk is een balk, de jury kan niet zeggen: ach de techniek was goed, we strepen de 4 strafpunten door. Ik weet niet hoe het bij western rijden er aan toe gaat. Maar ja, als iemand met trekken en zagen de winstpunten verzamelt, dan ligt het op dat moment bij de jury. Die beoordeelt wat hij/zij ziet. Daar verander je niets aan.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 06:55

maar weet je wat ik ook niet snap isdat die paarden dat gewoon pikken die worden daarn tog ook eens zat van?
Mijn pony zou dan flippen als er vet hard bij haar in de mond getrokken word en zeg maar gedwongen wordt om rond te lopen . Dat andere paarden dat dan wel pikken die van mij komt zo in opstand

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:02

Karoliefje_ schreef:
Maar ik bedoel niet alleen harde hand krips. maar de hele manier van rijden, ik snap soms gewoon niet wat ruiters in de B moeten. Als ik hen was, was ik naar huis gegaan en door getraint

Even nog een reactie hierop.

Ik ben ook in de B gestart, zonder dat het echt top ging. Soms haalde ik een WPje, soms zat ik er ver naast.

Maar ik deed het puur voor de ervaring en de oefenening. Plus dat ik dan wist wat er verbeterd moest worden.

En het gaat steeds beter Vork

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:25

Vind het echt heel jammer maar dat paardrijden gaat me echt steeds meer tegen staan...ik heb een tij dje geen wedstrijden meer gereden maar ben nu weer begonnen....en als ik bepaalde mensen dan zo ziet....krijg ik steeds meer een afkeer ertegen...zo jammer...somd betrap ik mijzelf erook op dat ik af en toen misschien niet helemaal redelijk bezig bent...dan stop ik ook gelijk ...maar vind het zo erg hoe mensen met hun beesten omgaan...al is het alleen met rijden maar ook idd gewoon in de omgang op stal...het lijtk wel of het steeds erger word...zo jammer!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:01

vera23 schreef:
Vind het echt heel jammer maar dat paardrijden gaat me echt steeds meer tegen staan...ik heb een tij dje geen wedstrijden meer gereden maar ben nu weer begonnen....en als ik bepaalde mensen dan zo ziet....krijg ik steeds meer een afkeer ertegen...zo jammer...somd betrap ik mijzelf erook op dat ik af en toen misschien niet helemaal redelijk bezig bent...dan stop ik ook gelijk ...maar vind het zo erg hoe mensen met hun beesten omgaan...al is het alleen met rijden maar ook idd gewoon in de omgang op stal...het lijtk wel of het steeds erger word...zo jammer!

We leven in een consumptie- en wegwerpmaatschappij....en zo gaan sommige mensen ook met paarden om. Ik ken iemand die al vier jonge paarden de vernieling in heeft gereden door ze te overvragen (echt letterlijk, ze zijn allemaal afgekeurd door de verzekering omdat ze niet meer beter werden). Ze is nu met nummer vijf bezig. De instructrice (ook de mijne) heeft haar nu geweigerd in de les, omdat ze na herhaaldelijke waarschuwingen dat ze dit paard ook weer overbelast toch door blijft gaan. De instructrice heeft echt haar best gedaan om haar te overtuigen. En wij medelesklanten ook (met z'n drietjes hebben we geprobeerd haar laten in te zien wat er steeds fout gaat).
Het enige wat er gebeurt is dat ze dan een traantje te voorschijn perst en zegt: Denken jullie dat het leuk is dat je steeds zo'n pech hebt met de paarden... Ben je net op weg naar de M, wordt het net iets met je paard en dan heeft ie weer wat.... Dat is niet leuk hoor!
Sorry....maar daar zakt mijn broek van af....

Edit nog een kleine toelichting:
Ze heeft dan een drie-jarige, net een paar weken onder het zadel. Ze zit dan volop door, dwingt overgangen van stap naar galop en terug af, rijdt schouderbinnenwaarts en kraait: "Kijk eens, is hij niet geweldig, hij kan zo naar de M!"

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:21

Vind het echt heel erg dat soort dingen.....mijn paardje is nu net 5 ik mag nu L starten in 5 wedstrijden gaat al erg hard....mijn intructrise zegt je moet gelijk gaan...en velen andere ook joh dat kan ze makkelijk enz enz...maar ik doe het gewoon niet! Ze is er nogniet helemaal klaar voor en al was ze het wel...had ik het nog niet gedaan..laat mij nog maar lekker in de B het komt dlaijk vanzelf wel......zo zonde hoeveel leuke paarden er zijn en idd echt gewoon naar de kl*te gereden worden...pff zo zielig

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:39

Misschien kan die 3 jarige ook wel naar het M, maar dan niet met haar, zou ik zeggen. Gelukkig is er nog een instantie die zegt dat je niet met je 3 jarige in het M mag starten. Zo'n gevalletje zou ik lekker zelf laten aanmodderen en er niet wakker van liggen. Gewoon weer op d'r snufferd laten vallen. Typisch gevalletje van een JPZO-tje.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:47

karijn schreef:
Misschien kan die 3 jarige ook wel naar het M, maar dan niet met haar, zou ik zeggen. Gelukkig is er nog een instantie die zegt dat je niet met je 3 jarige in het M mag starten. Zo'n gevalletje zou ik lekker zelf laten aanmodderen en er niet wakker van liggen. Gewoon weer op d'r snufferd laten vallen. Typisch gevalletje van een JPZO-tje.

Tja...M mag ze dan nog niet rijden. Maar thuis traint ze wel allerlei M oefeningen, dwingt het dier tot verzameling etc..
Inmiddels is dit paard vier en heeft ze deze zomer in de B gestart. Voor een B paard loopt dit paard geweldig. Zij is zelf lang, zit netjes rechtop en dan....is ze overal eerste, vaak met twee winstpunten per proef. Nu gaat ze L1 starten....en ze is al bezig met Z (ik heb al een stang en trens voor 'm gekocht en daar loopt ie fijn op thuis!!!).
Maar goed....als je haar een proefje ziet rijden kun je niks anders zeggen dan dat het heel netjes gaat. In de proef trekt ze niet, dwingt ze niet, dan rijdt ze heel netjes. Maar als je haar ziet trainen en je bedenkt hoe jong het paard nog is dan lopen de rillingen over je rug.
Maar het helpt dus niet als je het aankaart...ze snapt het echt niet, want toen ik bijv. zei dat ze beter kon wachten met verzamelen en dat ze beter nog niet zo veel kon doorzitten, dan krijg je als antwoord: je hebt wel gelijk...alleen bij dit paard is dat anders...hij biedt het al zo mooi aan....je zou er eigenlijk eens op moeten gaan zitten, dan voel je het zelf...
Heb je dan een bord voor je kop of niet...?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:53

Hier nog een B-ruiter. Ik kwam van mijn pony af. M1. Je gaf een schop en hield je teugels stevig vast en hij liep gewoon de proef door.

Toen het jonge paard. Ik gaf het een schop zette veel druk op de teugels en......

Hopla een steigerend(vals paard volgens velen) was geboren.

Ook stond er regelmatig ruiter rijdt met teveel hand op de coupons.

Nu een dikke 2 jaar later. Andere instructie, die mij geheel op nieuw heeft leren paardrijden en inmiddels een paard van 6, gaat het super goed en zijn we een hecht team. Nog steeds B maar nu met 7 winstpunten en niet met 123 punten elke proef.

Veel mensen zien zelf niet in wat ze fout doen. Ik had wel een vader die me zei dat ik iets fout deed en ...... Hij nam ook de moeite om het mij goed te laten leren.

Er zijn zoveel mensen die het moeten hebben van 1x een groepsles in de week á 2 weken. Dit is vaak niet genoeg. Het is dan naar mijn idee ook niet raar dat mensen gaan trekken en rukken.

Het is jammer dat er maar weinig zijn die inzien wat ze doen. EN ik heb dat ingezien, en heb er nog heel veel spijt van.

Maarja je denkt dat je t kan, maar daar verkijk je je veel te snel in.

En dat stukje over dat mensen mijn paard vals vonden. Er zijn mij de volgende dingen naar het hoofd geslingerd;

- Doe hem toch weg, het is een valse rot bok
- Dat paard wordt nooit wat.
- Wat knap dat je met zo'n hopeloos ding door blijft gaan.

Zo zie je maar. Ook mensen die het zo goed denken te weten langs de kant praten zelfs verkeerd.

Dus jah wie moet er nou wat gaan zeggen.

MAAR JULLIE HEBBEN GELIJK, JE ZIET TEGENWOORDIG STEEDS MEER RUITERS DIE HUN PAARD ALLEEN MAAR IN DE MOND ZITTEN.

ZOWEL BIJ SPRINGEN ALS DRESSUUR

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:55

Volgens mij is het bij velen ook een geldkwestie. willen ze niet zo rijden, maar weten ze niet hoe het anders moet en hebben ze gewooon weg het geld niet voor betere of andere instructie

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:24

Ja dat is ook zo...lessen zijn behoorlijk duur....ik had ook prive les en een gewonen les in de week ...maar die prive les heb ik ook af moeten zeggen werd echt te duur...gelukkig heb ik met mn pony al Z gereden en zij was ook echtniet makkelijk en daar heb ik gelukkig heel veel van geleerd....dus weet wel wanneer ik wat moet doen en als ik merk dat het niet goed gaat omdat ik me bui niet heb en als het ech tniet gaat....dan stop ik....tenzij het paard echt vervelend is dat kan ook natuurlijk nog....dat verschil merk ik gelukkig wel....!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:31

Jah inderdaad. Maar ook jij hebt ervaring. dat heeft niet iedereen.

Ik denk dat je het niet eens iedereen kwalijk kan nemen.

Heb laatst een hele beroemde springruiter gezien die zich moest melden bij de jury vanwege wreedheid tegen het paard. Het paard was bang voor een sloot. Het gebeurd dus zeker niet alleen in de B

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:47

Mijn privelessen zijn ook zeker niet gratis, maar ik heb er wel 10 keer meer aan dan de clublessen (die overigens ook helemaal niet slecht zijn)
Ik kan het me ook wel wat voorstellen, dat als je niet heel fanatiek bezig bent, je niet elke week €30 uitgeeft aan rijlessen. Maar als je paard er dan onder moet gaan lijden...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:10

ja het is lastig....neem het ook zeker niet iedereen kwalijk....je hebt ruiters/amazones die idd niet veel ervaring hebben en die het nogmoeten leren en die uit onstabieliteit misschien trekken en of schoppen...maar de ruiters die wel ervaring hebben en die bewust trekken en doen om het beestje zo goed mogelijk te laten lopen..omdat ze het met geduld niet voor elkaar krijgen en die wel weten wat ze doen....die neem ik het zeker kwalijk.......

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:45

Kijk...als je in de training eens een keertje wat groffer met je hulp moet zijn om een reactie uit te lokken van je paard...oke...daar is op zich niets mis mee. Als het resultaat dat je wilde bereiken daarna goed is, dan hoeft het een volgende keer misschien niet meer zo grof. De bedoeling is om uiteindelijk je hulpen te kunnen gaan verfijnen. Als dat thuis goed gaat, dan kan je wat mij betreft gewoon lekker op wedstrijd gaan. Moet je in de losrijring ineens je hulpen nog gaan verfijnen door grof te worden, dan zou ik zeggen, was nog maar even thuis gebleven, juist ook om dit soort reacties van omstanders niet te krijgen. Ik rijd wedstrijd voor mijn plezier, niet voor die van een ander.
Dus dat we ons met z'n allen wel eens ergeren aan die groffe B/L/M/Z ruiter op wedstrijd...ach...een JPZO-tje denk ik dan maar.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:51

Tarah5 schreef:
Hier nog een B-ruiter. Ik kwam van mijn pony af. M1. Je gaf een schop en hield je teugels stevig vast en hij liep gewoon de proef door.

Toen het jonge paard. Ik gaf het een schop zette veel druk op de teugels en......

Hopla een steigerend(vals paard volgens velen) was geboren.

Ook stond er regelmatig ruiter rijdt met teveel hand op de coupons.

Nu een dikke 2 jaar later. Andere instructie, die mij geheel op nieuw heeft leren paardrijden en inmiddels een paard van 6, gaat het super goed en zijn we een hecht team. Nog steeds B maar nu met 7 winstpunten en niet met 123 punten elke proef.

Veel mensen zien zelf niet in wat ze fout doen. Ik had wel een vader die me zei dat ik iets fout deed en ...... Hij nam ook de moeite om het mij goed te laten leren.

Er zijn zoveel mensen die het moeten hebben van 1x een groepsles in de week á 2 weken. Dit is vaak niet genoeg. Het is dan naar mijn idee ook niet raar dat mensen gaan trekken en rukken.

Het is jammer dat er maar weinig zijn die inzien wat ze doen. EN ik heb dat ingezien, en heb er nog heel veel spijt van.

Maarja je denkt dat je t kan, maar daar verkijk je je veel te snel in.

En dat stukje over dat mensen mijn paard vals vonden. Er zijn mij de volgende dingen naar het hoofd geslingerd;

- Doe hem toch weg, het is een valse rot bok
- Dat paard wordt nooit wat.
- Wat knap dat je met zo'n hopeloos ding door blijft gaan.

Zo zie je maar. Ook mensen die het zo goed denken te weten langs de kant praten zelfs verkeerd.

Dus jah wie moet er nou wat gaan zeggen.

MAAR JULLIE HEBBEN GELIJK, JE ZIET TEGENWOORDIG STEEDS MEER RUITERS DIE HUN PAARD ALLEEN MAAR IN DE MOND ZITTEN.

ZOWEL BIJ SPRINGEN ALS DRESSUUR

Ik vind dit ontzettend knap van je.... Dat je zelf kunt zien waar het toen fout is gegaan.
Ik heb het geluk gehad dat ik al van jongs af aan goede begeleiding heb gehad, ook bij het corrigeren en africhten van jonge paarden had ik altijd iemand voor feedback.
Veel mensen hebben echter zo'n hoge prestatiedrang dat dit ten koste gaat van het paard. Ook al krijgen ze goed les...sommigen gooien dit overboord als ze voor zichzelf aan het rijden zijn.
Maar ik ben er van overtuigd dat die personen zichzelf vroeg of later tegen komen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:11

HIhih mijn pony was super. DUs ik heb daar het fout op geleerd. Zoalls ik ook uitleg. Ik ben daarna met dezelfde instructie met het jonge paard begonnen. TOen werd mij duidelijk dat een jong paard eerst moest kunnen rechtuit lopen. Maar mijn instructie begon met schouder voor. Boos! Tong uitsteken

In middels ben ik gestopt met het privelessen. Maar ik denk er nog vaak aan. IK ben ook gestopt vanwege het geld. Mijn vader is ernstig ziek, en we willen gewoon geen €50 euro voor een uurtje in de week meer opbrengen. Ik doe veel liever leuke dingen met mijn ouders. Gelukkig heb ik inmiddels dezelfde instructeur op de club.

En bovenal heb ik tegenwoordig weer plezier in het paardrijden.
Dat was flink weg na het gedoe van al het commentaar van de omstanders

@polly2. Ik heb het heel moeilijk gehad hoor met dit te onderkennen. Maar nu weet ik dat het gewoon mijn fout was. EN mijn band met mijn paard is 100% verbeterd sinds we anders zijn gaan rijden.

Maar bedankt. Vind het geweldig om te horen
Ps. Als ik mijn vader niet had gehad, had ik ook gezegd dat paard is vals. Koop maar een nieuwe.

En degene die het lef heeft om tip van schrijver op de coupon te zetten, moet eens nadenken. Hoe zou jij het vinden om dat te lezen. Heb dan lef en stap uit de auto, na de proef en zeg het in haar gezicht.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 06:18

Het geld probleem is natuurlijk zeer betrekkelijk. Mensen die zeggen dat ze geen geld hebben voor privé les maar wel 3 x in de maand op concours gaan, houden zichzelf voor de gek!
Kan je beter 2 keer priveles en 1 keer per maand op concours gaan, daar verdien je veel meer mee!

En geen Ankysetjes o.i.d. kopen, van dat geld kan je wel 3 keer privéles nemen.... En met een anky dekje scoor je geen punten, met privéles wel!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:37

Ja daar zit idd wel wat in ja...!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:21

Amondi, daarin heb je ten dele uiteraard gelijk. Ik moet echter zeggen dat er nogal wat hippische figuren zijn die zich met veel bombarie propageren als super-instructeur. Daar gaan dan mensen privéles nemen voor bergen pecunia Geld, geld! , zonder werkelijk veel vooruitgang te boeken. Dan heb ik liever de intensieve aandacht van een goede instructeur in een groepsles Zij zijn groot en ik is klein! .

Voor mij persoonlijk geldt overigens toevallig dat ik het sinds vorig jaar zomer 'even' niet meer kon bezetten om te gaan lessen. Dat 'even' duurt nu onverhoeds ruim een jaar; ik hoop deze week de lessen weer op te pakken. Dat heeft me er niet van weerhouden om afgelopen winter, toen het privé bereslecht ging, te besluiten om me vooral te focussen op zaken die ik echt leuk vind. Voor toen was dat: lekker een paar wedstrijdjes rijden met m`n lieve paard Lachen.

Nu heb ik gelukkig wel enige zelfkennis, zo niet ons-kennis, dus ik weet wel ongeveer waartoe paard en ik als combi in staat zijn. Als het niet had gekund, dan was ik nooit lesloos gestart. En tja, mèt goede lessen zou ik idd misschien wel veel hogere punten kunnen rijden - het is net wat je streven is. In ieder geval heeft paardlief me nooit teleurgesteld; hij is uit een blessuretijd gekomen met negen wp in zeven wedstrijden, met meerdere eerste prijzen.

Ondertussen is het tamelijk groovy om bovenaan te staan in een ring vol chique dressuurpaarden die lessen bij dergelijke cash-instructeurs in een competitiewedstrijd... met je brave Groninger, zonder topinstructeur Vork . Vergeef me m`n ijdelheid, maar dat voelt toch best gaaf Haha! .

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:23

ik rijd nu ook b en ik vind zomige ruiter heel slecht rijden

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:03

vind het allemaal wel mee vallen hier in NH ..