Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:03

Moniek, heb jij ooit wel eens op een jong zeer getalenteerd sportpaard gezeten??? en het Z is absoluut geen topsport..... is nog steeds gewoon BASIS

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:08

nee ik heb het ook niet over dat z een topsport is daar doelde ikniet op.
ik bedoelde het in het algemeen.
en ik heb wel eens op een jong getalanteerd paard gezeten hoor.
en had heel veel potentie maar werd toch rustig aan mee gedaan.
toen ze 8 was liep ze pas haar eerste z proef en dat was gewoon thuis in de bak en niet op wedstrijd.
ze is verkocht en naar amerika verhuisd ze heeft gp gelopen en staat nu lekker te genieten van haar overwinningen.
Ik heb niks tegen de z poefen die zijn heel mooi en totaal niet paard onterend.
ik vraag me gewoon af waarom ze niet kunnen wachten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:11

waarom wachten als het paard het nu ook aan kan???

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:29

Ik ben het wel met Kim eens, als een paard het niet kan, geeft ie dat echt wel aan! En als een paar der met 5 klaar voor is, prima, net als als het paard er met 10 klaar voor is, ook goed!

Maar dat paarden geen gevoel hebben danwel niet kunnen denken, sorry daar ben ik het dus niet mee eens! Al is denken weer een heel groot woord! Maar 9 van de 10 paarden zijn echt wel gelukkiger als ze ook eens lekker op wei mogen lopen!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:32

Misschien omdat het paard er zeker niet slechter van wordt als het een jaartje extra de tijd krijgt?

En tuurlijk zijn er paarden die op hun sloffen dat niveau bereiken. Een vriendin heeft haar paard in het verleden ook op z'n 5e Z gestart. Terwijl ze onderwijl veel buitenritten bleef rijden, en maar weinig wedstrijden reed. Als ze deelnam aan een wedstrijd behaalde ze hoge punten waardoor de winstpunten binnen stroomden. Maar ook zij zegt nu achteraf: ik had er rustiger de tijd voor moeten nemen, en geeft ook aan ontzettend veel geluk gehad te hebben dat dit paard het allemaal aan kon... bij een volgend paard zal ze toch wat gas terug nemen, ookal is het paard nog zo talentvol.

Dat was trouwens ook het eerste advies dat ze mij gaf toen ik een jong paard kocht die mooi kan bewegen en alles ontzettend makkelijk oppakt: doe rustig aan; op jonge leeftijd een jaartje extra de tijd, betaald zich op latere leeftijd dubbel en dwars uit!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:37

Wat denk je dan van het volgende: Paard krijgt ieder jaar een veulen, staat dan ongeveer een half jaar stil, word alleen indoor gestart, 2 wedstrijden per maand, op 5 jaar wel Z. Paard heeft echt niet gruwelijk moeten werken! Zulke paarden zijn er gewoon...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:38

Nou elk jaar een veulen lijkt me ook heeeeeel hard werken hoor

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:40

Die zijn er inderdaad ook wel. is vergelijkbaar met het paard waar ik net op doelde. die reed 1 a 2x in de maand een dressuurwedstrijd (als ik het goed heb) en reed de helft van de tijd lekker ontspannen door het bos.

Ik heb ook meer problemen met de ruiters die zich krom trainen om dat niveau te bereiken. Die paarden kunnen er zeker onder de lijden hebben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:47

Ik heb er ook zo eentje............ goed peerd, echt een goed peerd....... maar in zijn kop nog zooo jong.. Die blijft ook gewoon nog een jaartje thuis, en die zal ik dit buitenzeisoen pas in de B uitbrengen, dier wordt dit jaar 6

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:35

*Mieky leest mee*

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:02

KiWiKo schreef:
Ik heb er ook zo eentje............ goed peerd, echt een goed peerd....... maar in zijn kop nog zooo jong.. Die blijft ook gewoon nog een jaartje thuis, en die zal ik dit buitenzeisoen pas in de B uitbrengen, dier wordt dit jaar 6

Met of zonder BP?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:11

BP?.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:13

Lees Kiwiko haar topics maar, BP is Body protector.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:17

Ah, OK.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:24

Moniek schreef:
ik ben met mijn oude pony niet verder gekomen dan de m2
en ik was daar en ben daar nog steeds erg trots op.
en ik hoop ook de z te mogen halen.

Ik mag niet persoonlijk worden, maar sorry, jij liegt dus ook nog. Een tijdje geleden probeerde jij mij wijs te maken dat je wel Z gereden hebt. Nou zal het me een worst zijn wat je wel en iet gereden hebt, maar om daar over te gaan liegen vind ik wel heel erg zielig...

Ik begrijp je trouwens ook niet. Je bent tegen presteren op jonge leeftijd, maar je eigen Haflinger longeerde je eind vorig jaar al, terwijl hij pas in maart 3 jaar wordt... Mijn 3 jarige staat nog rustig op de wei.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:34

Ik vrees MET vorige week maar even mijn schouder uit de kom gevallen, wordt bruintje beer niet vrolijk van

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:20

KarinvdM schreef:
Moniek schreef:
ik ben met mijn oude pony niet verder gekomen dan de m2
en ik was daar en ben daar nog steeds erg trots op.
en ik hoop ook de z te mogen halen.

Ik mag niet persoonlijk worden, maar sorry, jij liegt dus ook nog. Een tijdje geleden probeerde jij mij wijs te maken dat je wel Z gereden hebt. Nou zal het me een worst zijn wat je wel en iet gereden hebt, maar om daar over te gaan liegen vind ik wel heel erg zielig...

Ik begrijp je trouwens ook niet. Je bent tegen presteren op jonge leeftijd, maar je eigen Haflinger longeerde je eind vorig jaar al, terwijl hij pas in maart 3 jaar wordt... Mijn 3 jarige staat nog rustig op de wei.

sorry hoor maar ik ben met mijn oude pony niet verder gekomen dan m2.
ik heb met een paard van een ander de z wel mogen halen!!!
en wat ik bedoelde met ik hoop ook de z te mogen halen bedoelde ik met mijn haf.
het staat misschien niet duidelijk zo maar ik wist ook niet dat ik gelijk daar op afgerekend word.
en over dat longeren dat zoals ik longeer kan je geen werk noemen.
eind vorig jaar probeerde ik het gewoon uit en duurde niet langer dan 5 min
Dus probeer niet gelijk iemand te veroordelen die jou mening niet deelt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:35

Tja Moniek, dat kan je verwachten als je opkomt voor het welzijn van het jonge wedstrijdpaard terwijl jezelf een 2 jarige niet met rust kunt laten. Dan krijg je al gauw en pot die de ketel verwijt situatie.

Iedereen maakt fouten, geeft niks daar leer je van.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:38

Moniek schreef:
het staat misschien niet duidelijk zo maar ik wist ook niet dat ik gelijk daar op afgerekend word.

Welkom op Bokt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:39

alleen heb ik al een aantal keer gevraagd om persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:49

Volgens mij is dat onmogelijk in dit topic op de een of andere manier en dat is erg jammer en kinderachtig....

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:52

amondi schreef:
Tja Moniek, dat kan je verwachten als je opkomt voor het welzijn van het jonge wedstrijdpaard terwijl jezelf een 2 jarige niet met rust kunt laten. Dan krijg je al gauw en pot die de ketel verwijt situatie.

Iedereen maakt fouten, geeft niks daar leer je van.

niet mer rust kan laten hallo ik werk niet met hem.
een rondje lopen aan een longe is geen werk.
dat was meer lachen en voor de fun er was nog geen eens een zweep aan de pas gekomen.
ik wandel wel elke dag met hem daar mag je me wel op afrekenen.
je kent me niet dus veroordeel me niet

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:56

Ik wil dus van niemand in dit topic meer een persoonlijke aanval zien, en ook geen off topic reacties meer.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:57

Lielle schreef:
alleen heb ik al een aantal keer gevraagd om persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Volgens plaats je deze zin nu al voor de derde keer of zo........... terwijl er van persoonlijke aanvallen mijns inziens helemaal geen sprake is.........

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:59

Dat kan zijn dat jij daar anders over denkt, ik in ieder geval niet. En ik houd het topic open omdat het in principe een leuke discussie kan zijn, mits iedereen zich ook zo volwassen opstelt om zich tot die discussie te beperken. Maar dat blijkt erg moeilijk.