Verliespuntengrens naar 50%, en andere regl wijzigingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:39

de goede paarden vertrekken als eerste, klopt
maar de slechte die over blijven zijn meestal nog 100 keer beter dan de goede van een amateur

Een amateur heeft verder nog zijn baan, dus vaak ff 'savonds rijden
dus niet alle tijd overdag, wat de prof wel heeft.
Deze neemt ook de paarden mee, wat die week wel leuk aanvoelde, die gene die die week steeds wat eikelde, laat hij wel staan.
Ik als amateur heb geen andere keus

en uit een vrachtwagen vol paarden, loopt er altijd wel 1 lekker genoeg

met springen heb je ook nog voordeel dat je als ruiter de lijnen van het parcours al eens gehad hebt.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:41

Inschrijfgeld terug verdienen zou natuurlijk mooi zijn. Misschien komt het omdat ik eerst alleen bekers en rozetten kon winnen, inschrijfgeld kwam nooit terug.
Tja, en de profs die dan het inschrijfgeld winnen, zijn niet voor niks profs, zij verdienen er hun geld mee. Ik studeer/werk op een andere manier voor mijn geld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:41

ik hoop dat hun ook verdienen door verkoop en les geven, niet dat ze het moeten hebben van het prijzen geld

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:42

Die ervaring heb ik niet. Als je hier bij het springen kijkt bijvoorbeeld, dan zijn het altijd de profs die met de prijzen weggaan. En het zijn allemaal profs die voor grote stallen rijden met universele startkaarten. Kun je dus nagaan dat ze maar heel kort met de paarden rijden. Daardoor juist heel veel ervaring hebbven en altijd met de prijzen naar huis gaan. Soms zie je wel eens als er bijv. 11 prijzen zijn dat er nog een amateurtje heel trots tussen staat met een 8e plaats.
Daarom worden bij ons in de regio toch al vaker ringen gemaakt met alleen profs in.

Voor de dressuur is dat bijna niet te doen. Je krijgt de ring niet vol. Het zijn wel altijd de profs die bovenaan staan, behalve als ze eens een jong paard bij zich hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:43

klopt idd scum
met springen staan de profs bovenaan
allemaal bekende stalruiters.
als je dan eens 5e bent, tussen al die ruiters, met je ook jonge paard, heb je toch super gerden.
Alleen die eerste plek kun je wel vergeten

Maar dit is dan denk ik ook een verkeerde regio, te veel goede springruiters hier
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-05 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:43

Precies, het geld verdienen ze door de handel in paarden.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:44

runningkawa schreef:
de goede paarden vertrekken als eerste, klopt
maar de slechte die over blijven zijn meestal nog 100 keer beter dan de goede van een amateur

Een amateur heeft verder nog zijn baan, dus vaak ff 'savonds rijden
dus niet alle tijd overdag, wat de prof wel heeft.
Deze neemt ook de paarden mee, wat die week wel leuk aanvoelde, die gene die die week steeds wat eikelde, laat hij wel staan.
Ik als amateur heb geen andere keus

en uit een vrachtwagen vol paarden, loopt er altijd wel 1 lekker genoeg

met springen heb je ook nog voordeel dat je als ruiter de lijnen van het parcours al eens gehad hebt.

Nou dat weet ik zo net niet hoor of deze zoveel beter zijn als die van de gemiddelde amateur(tenzij het Tinkers e.d. zijn).
Ik denk dat de amateurs niet zo moeten klagen. Het niveau is Ned is nou eenmaal hoog en niet iedereen zal de top bereiken. De jury-leden zijn (op een aantal na) goed genoeg om een proef juist te beoordelen en ht maakt een jurylid heus niet zoveel uit over hij/zij prof of amateur is.
En het is natuurlijk onzin dat de profs bijna altijd bovenaan staan. Bij ons in de regio niet.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:46

Ik hoop dat ze inderdaad op een andere manier hun geld verdienen Met alleen prijzengeld kan je droog brood eten de hele week. (Als je alleen woont )

Ik spreek eigenlijk alleen over dressuur, hoe het bij springen is verdeeld kan ik niet zeggen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:46

En dan nog iets; met springen zie je vaak dat een paard maar heel kort ter beschikking staat voordat ie wordt doorverkocht.
De dressuurprofs zie ik meestal toch wel een langere tijd doorrijden met zo'n paard. Minstens een half jaar of een jaar.

Barbara, ik weet niet uit welke regio dat jij komt, maar bij ons in de regio is het echt wel zo. Ik rij nu ook veel in Brabant en Gelderland, en op de kleinere wedstrijden valt het wel mee.
Bij ons zijn er voornamelijk alleen grote wedstrijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:47

Hier wel
en terecht
want die komen met een swingend paard de baan in, waauw

Die kan ik echt niet betalen, met mijn gewone baantje

springen idem dito

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:48

Wij zitten in dezelfde regio he RK?

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:49

Scum schreef:
En dan nog iets; met springen zie je vaak dat een paard maar heel kort ter beschikking staat voordat ie wordt doorverkocht.
De dressuurprofs zie ik meestal toch wel een langere tijd doorrijden met zo'n paard. Minstens een half jaar of een jaar.

Barbara, ik weet niet uit welke regio dat jij komt, maar bij ons in de regio is het echt wel zo. Ik rij nu ook veel in Brabant en Gelderland, en op de kleinere wedstrijden valt het wel mee.
Bij ons zijn er voornamelijk alleen grote wedstrijden.

district West.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:49

lijkt het verdacht veel op

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:50

Dat zegt met niet zoveel Barbara. Is dat ergens in het westen van Nederland? In de buurt van Den Haag?

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:50

runningkawa schreef:
lijkt het verdacht veel op

Waarop?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:51

Scum schreef:
Wij zitten in dezelfde regio he RK?

hierop

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:51

Ohe oke. Ik weet DE oplossing!

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:52

Ik had ook al zitten rekenen.. schrok ook even van de grens.. Maar gelukkig is het 50 procent.. Daar kan ik ook goed mee meekomen.
Normaal scoor ik wel ruim erboven maar toevallig ging mijn afgelopen wedstrijd niet zo goed dus kwam ik dicht bij die 55 procent. Eerst proef bakkabouters en tweede proef te diep op 12 onderdelen.. dus dat schoot niet op haha..
Ben benieuwd naar de nieuwe puntentelling en proeven.. Heb ze nog niet gezien.. Iemand al voorbeelden gezien op internet ?

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:52

Tja RK: Het paard van mijn instructrice is ook geen koopje, misschien ken je haar ook wel. Prachtig dier dat paard, en zij heeft een tijd op een goede dressuurstal gewerkt die jullie ook vast wel kennen (Is in Grashoek oid). Paar weken terug had ze een goede proef gereden, voor de uitslag gevraagd aan haar. Ik was ook tevreden over mijn proef. Zij 2x 1e, ik 2x 2e, in de ene proef 5 puntjes verschil...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:53

Je kunt het ook als voordeel zien: vanwege het hoge niveau door de profs wordt het niveau an sich ook opgeschroeft. De amateur trekt zich meer naar de maatstaven van de (semi)prof.

En tja, hoe je het wend of keert: een koudbloed is gewoon veel moeilijker rijden. Vaak zijn de galop en uitgestrekte gangen niet goed genoeg, waar warmbloeden wel weer op kunnen scoren. Dat is toch ook een kwestie van weten waar je mee bezig bent.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:53

En ik hoor denk ik ook wel in de regio van RK en Scum. Scum ben ik iig wel ooit tegen gekomen op wedstrijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:54

Ik heb er ook wel eens topruiters uitgesprongen emeraldo
maar dat wil niet zeggen dat het elke week was.
Dat noem ik eerder geluk hebben

Dus 1 zo'n wedstrijd voorbeeld zegt me eigenlijk niks

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:55

Het rotte is dat vaak mensen met een niet-sportpaard met mindere beweging die compensatie dus niet hebben. Veel juryleden geven aan dat soort paarden, ookal lopen ze netjes nagevelijk/aan de teugel gewoon geen punten. Die hebben dus een reeks met grotendeels 5en en als zo'n paard dan ook nog eens een paar schrikakties heeft of stukken kijkerig is, dan zakken die punten erg snel richting beneden de 140.
Ik heb een vriendin die zo'n Fries reed en het was gewoon echt sneu wat voor punten die moest incasseren voor een toch best nette proef met een paar van die vervelende momenten, terwijl anderen met een mooier paard gewoon zoveel meer punten scoorden ondanks wangedrag van die paarden. Dan verdwijnt echt de lol in het wedstrijdrijden wel...

Dan kun je misschien inderdaad beter een scheiding hebben tussen recreatiewedstrijdruiters en diegene die voor de "echte" sport gaan of er van moeten leven, ookal blijven de proeven in principe hetzelfde, de manier van beoordelen kan dan wel anders...
Van mij hoeft dat niet persé, maar je moet het gewone mensen niet onmogelijk maken door te stromen naar een hogere klassen omdat je de kwaliteit van rijden en paarden van die profs tot de norm gaat verheffen.

Er is niets motiverends en stimulerends aan als je alleen maar negatieve kritieken en lage punten krijgt. Je moet toch ergens beginnen? En de B en L, daar begin je mee, als paardenruiter en tot en met de Z is de basiswedstrijdsport... Als het niveau van de B en L zo opgeschroeft wordt, dan is er dus (voor volwassenen in elk geval) een ontzettend groot leeg gat tussen een beginnend ruiter en het niveau van rijden dat men wil zien in de B en L klasse en verder. Men vraagt een manier van rijden/ervaring, die een onervaren ruiter en combinatie niet heeft... B is dus niet meer beginnende combinatie, B is dan voor een gevorderde ruiter op een onervaren paard...

En inderdaad, je moet over het algemeen wel heel slecht hebben gereden in een hogere klasse om op 117 punten, en straks dus 130/150 punten uit te komen. Maar vergis je niet in het niveau van rijden wat er straks van een beginnende/onervaren ruiter/ combinatie gevraagd wordt... Misschien dat het uiterlijk makkelijker lijkt, omdat goede ervaren ruiters deze dingen als basis beschouwen, maar voor onervaren ruiters, met nog niet zo'n ontwikkeld ruitergevoel, wordt het erg moeilijk om een paard zo voor te stellen als men straks wil zien.
Gewoon netjes nagevelijk op de letter, braaf aan de hulpen is niet meer goed genoeg. Je moet je paard echt aan het werk kunnen zetten en die extra swung, die extra beweging er uit kunnen halen. En dat gaat bij "gewone" paarden echt niet vanzelf. Daar komt heel veel ruitergevoel en goede begeleiding bij kijken...
En die speciale sportpaarden, tja, die lopen uit zichzelf beter, maar daar heb je ook ruitergevoel voor nodig om ze braaf en gecontroleerd de baan door te krijgen

Maar ik vraag me af waarom er toch zo'n negatieve competitiedrang is... Waarom elkaars paarden afkraken? We rijden toch voor ons plezier? Omdat het een goed gevoel geeft dat je samen met je paard zo goed mogelijk leert rijden?

Paardvriendelijk, maar ook rijtechnisch eerlijk en correct rijden zou bovenaan moeten staan, niet het showelement... In elk geval niet in de basissport. Als dat showelement het belangrijkste is, krijg je juist eerder mensen die proberen door het paard in allerlei bochten, houdingen te wringen en energie op te wekken door ze onder druk te zetten, net dat beetje extra "swung"/show/spetterende te krijgen dat juryleden blijkbaar willen zien in de dressuurbaan.

Wordt eerlijk, netjes en ontspannen een proefje rijden beloond, dan wordt dat beeld het doel waar men naar streeft...

Ik heb zelf geen ervaring met verliespunten, mijn laagste score tot nu toe was geloof ik 146 punten, en toen ging er ook een heleboel mis. Maar ik had wel het geluk van een leuke pony en manier van rijden die blijkbaar aansprak, want onredelijke punten heb ik gelukkig niet ervaren. Maar ik weet dus wel dat als ik met een bepaald type paard wil starten ik dat dier 3dubbel voor elkaar moet hebben, wil ik het aandurven het te proberen, terwijl ik met een ander type paard (mooi sportpaardje met goede bewegingen)
dus kan scoren, ookal rijd ik een paar flinke missers of komen er af en toe bijzondere figuren en overgangen in de proef voor, die niet voorgeschreven stonden...

En vind het inderdaad zoals eerder genoemd is vreemd dat je niet vrijwillig de baan mag verlaten zonder 2 verliespunten aan je broek als je tijdens je proef ontdekt dat je paard zijn dag niet heeft en overal spoken ziet of plotseling een inzinking heeft en niet meer kan/wil. Dat lijkt me niet in het belang van de sport. Je inschrijfgeld heb je betaald, je doet er niemand te kort mee, dus waarom zouden ze je ervoor moeten straffen?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:56

Barbara_m schreef:
Ohe oke. Ik weet DE oplossing!

Alle profs uit Limburg verhuizen naar District West?

Tyrza, daar heb je wel gelijk in. Maar het is nooit verkeerd als je als amateur ook eens in de prijzen zit.

En, ik zie ook weleens een prof (dressuur) rijden met een paard waarvan ik denk . Maar het is natuurlijk ook net hoe zo'n paard gereden wordt, hoe hij dan toont.
Ik heb mijn vorige paard ook aan een prof (spring) ruiter verkocht. Hij heeft daar 3 weken gestaan, en is toen naar Amerika verkocht. Ik wil niet weten welke prijs ze voor hem hadden kunnen vangen. Maar voor dat bedrag had ik hem niet kunnen verkopen, omdat ik de naam niet heb....

Sorry, we gaan wel teveel off topic nu. Ik ga gewoon de bijscholing afwachten. Zal wel ergens rond maart worden.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:59

Scum schreef:

Tyrza, daar heb je wel gelijk in. Maar het is nooit verkeerd als je als amateur ook eens in de prijzen zit.

Er zijn zat kleine wedstrijdjes waar geen profi's aan mee doen, dus dat moet toch wel een keertje lukken?