Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Re: straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:02

runningkawa schreef:
Ik moet wel lachen zeg, hoe fel en serieus hier sommige zijn

OHhhh was het allemaal maar als grapje bedoelt?
Zeg dat dan even

Ik ging al bijna oefenen met springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:05

runningkawa schreef:

Nou, toevallig praat ik eens niet een keertje vanuit mijn eigen positie, dus kom eigenlijk op voor de arme ruiters/paarden die niet willen/kunnen/durven springen ! Ik zou er geen moeite mee hebben, maar de verhouding klopt gewoon niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:06

Aimee schreef:
CGJ12 schreef:
Theorie en praktijk............
(Dat laatste zal aan jou dan wel weer niet besteed zijn)

Daarbij wordt er bedoeld dat paarden niet zozeer scheef gaan IN de middengalop, maar bijna altijd bij het TERUGKOMEN daaruit..........

Inderdaad CGJ, die praktijk is niet aan mij besteed.... ik rijd namelijk niet.

Volgens mij schreef Suzanne F. dat de paarden veelal scheef worden bij het toerijden en dat veel ruiters hun paard niet fatsoenlijk terug kunnen rijden. Over scheef worden daarbij schreef ze imo niets maar als jij dat vaak in de ring terug ziet, neem ik dat zo van JOU aan hoor.

Wat ik me dan afvraag he Aimee, je bent zo'n voorstander van dat iedere ruiter een B/L parcours kan springen. Heb JIJ wel eens een L parcours gesprongen met een paard?

_10_

Moet er niet aan denken zeg!! Vind springen harstikke leuk hoor, maar dan puur voor de afwisseling (en niet TE hoog )
Ik hou het liever bij de dressuur als het om het serieuze werk gaat

lachmar

ShannaY schreef:
runningkawa schreef:

Nou, toevallig praat ik eens niet een keertje vanuit mijn eigen positie, dus kom eigenlijk op voor de arme ruiters/paarden die niet willen/kunnen/durven springen ! Ik zou er geen moeite mee hebben, maar de verhouding klopt gewoon niet.

Juist dat heb ik nou ook.
(al praat ik natuurlijk ook wel een klein beetje voor mezelf )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:07

Bovendien, mijn paard is goed in springen, stel ik ben dan Z-springen, maar hij bakt er misschien helemaal niks van in de Z dressuur, en ik maar vrolijk starten in Z-dressuur, wat is er dan veranderd met nu? Ook dan rijden er ruiters rond die er niet tussen horen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:08

Anoukie schreef:
Wat ik me dan afvraag he Aimee, je bent zo'n voorstander van dat iedere ruiter een B/L parcours kan springen. Heb JIJ wel eens een L parcours gesprongen met een paard?

Aimee weet ik niet maar RK en ik iig wel. Met meerdere zelfs (en M trouwens) en we zijn alletwee ook Z dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:09

Toch blijf ik er wel bij dat al je springt, je zit, houding en ook je lef verbeteren.

En ik zie ook echte dresuurmutsen zo voorzichtig rijden, dat heeft echt te maken met angst.
En idd het voorwaarts oplossen is er niet bij als het paard eens wat doet.
En dat is een kwalijke zaak.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:09

Dat weet ik Lielle, ik vraag het ook aan Aimee, van haar weet ik het niet .

Ik heb wel op L niveau gesprongen, op wedstrijd. Losse hindernissen 1.40 m. maar dat telt niet vind ik .

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:10

Onzin dat hele dressuur en springen combineren gebeuren. Volgens mij was dat op een van de eerste pagina's voorgesteld en we lopen daar nu nog steeds over te miepen. Iemand kan evengoed een steengoede Z proef neerzetten, zonder ook maar een parcours in zijn leven te hebben gesprongen. Van een sprongetje meer of minder wordt je heus niet slechter, maar ik zie het hele discussiepunt er niet eens van in om hier een bepaalde grens te gaan in voeren mbt tot het rijden van een dressuurproef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:10

ShannaY schreef:
Bovendien, mijn paard is goed in springen, stel ik ben dan Z-springen, maar hij bakt er misschien helemaal niks van in de Z dressuur, en ik maar vrolijk starten in Z-dressuur, wat is er dan veranderd met nu? Ook dan rijden er ruiters rond die er niet tussen horen

nee, je moet je punten dan gewoon halen met dressuur
alleen zonder dat springen mag je na een bepaalde klasse niet meer hoger werd hier geoppert

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:11

ShannaY schreef:
Ik heb het niet over de kracht van de achterhand, maar over de kracht in het algemeen. Een springpaard is vrijwel altijd snel, krachtig en vrij heet. Een braaf suf paard zul je niet snel in de springring zien. Je praat wel erg zwart-wit als ik het alleen over de achterhand zou hebben. Elk paard kan springen, daar niet van, maar makkelijk een M parcours doorkomen? Nee.. ik heb 1.30 gesprongen, maar een heel parcours, dat zie je me niet zo snel doen.

En wat bedoel je met ontkrachten? Ik leg juist uit, dat ik dressuur nodig heb gehad om mijn paard normaal over de hindernissen te laten komen. Maar dat zegt niet dat ik perse M-Springen moet zijn om M-dressuur te zijn, of andersom. Dat is toch een hele andere wereld? Dan moeten we als een speer allemaal toppaarden gaan fokken om dit mogelijk te krijgen. Wat wil je nog meer eraan toevoegen, endurance, omdat je paard genoeg conditie moet hebben om te kunnen springen en dressuren? Bovendien, ik woon in Rotterdam, en er zijn hier maar barweinig wedstrijden, dat zou betekenen dat ik uren zou moeten rijden voor wat winst met springen om door te kunnen stromen in de dressuur?

Misschien weet ik wat je bedoeld met ontkrachten, dat ik toegeef dat dressuur nodig is voor springen, maar is springen dan nodig voor dressuur? Nee.. imo niet. Het is goed voor de training van je paard, maar dit kun je ook thuis doen. En de dressuurproeven worden niet onderschat door de ruiters, maar door de juryleden die de ruiters met in elkaar getrokken paarden punten geven, krijgen deze ruiters eens een keer geen punten, zullen ze bij zichzelf te vragen moeten, en dus als eerlijke ruiter terug moeten komen. Dat je in elkaar getrokken paarden in de Z ziet, ligt voornamelijk aan de jury’s die dit soort types door laten gaan.

Ik vind jou toch wel zo zwart-wit denken. Angst voor springen heeft niks te maken met het lef in de dressuurring. Veel mensen hebben hoogte vrees, zijn bang voor ongelukken, dat kun je dit soort mensen gewoon niet kwalijk nemen. Je hebt je oordeel nogal snel klaarstaan vind ik. Ik ben zelf een echte springfanaat, maar kan me ook zeker inleven in de mensen die absoluut niet willen springen. En die mogelijkheid moet blijven bestaan om gewoon dressuur te kunnen rijden.

Waarom denk je dat er samengestelde wedstrijden bestaan? \
Ik denk dat jij daar je lol opkunt, ik trouwens ook daar niet van. Maar je moet iemand niet op je mening blijven doordrammen.

Over zwart-wit denken gesproken geen brave suffe paarden in de springring over het algemeen zijn de springpaarden een stuk braver dan de dressuurpaarden hoor.
Ik heb niet gezegd dat elk paard een M-parcours door komt, al denk ik wel dat dat zou kunnen, de remmende factor zal echter over het algemeen daarbij de ruiter zijn. In jou geval waarschijnlijk ook.

Je ontkracht jezelf omdat je stelt dat het springen veel beter gaat sinds je dressuur beter voor elkaar is. Oftewel, je werd tijdens het springen erop gewezen dat je paard voorheen nog niet goed genoeg aan de hulpen stond en daar ben je aan gaan werken. Dat is precies wat ik zou willen bereiken met het verplichten van springen voor dressuurruiters

Mense met hoogtevrees krijgen echt niet meer hoogtevrees boven een sprong, dan wanneer ze überhaupt bovenop een paard zitten. Ik heb zelf hoogtevrees en dat wordt echt niet meer of minder met springen.
Mensen die bang zijn voor ongelukken... da's nou precies het punt waarom ik denk dat ze zouden moeten gaan springen. Al die dresuurmiepen die beginnen te piepen als hun paard eens wat vrolijk is of een kleine schrikreactie heeft, dat zie je maar zelden onder mensen die (ook) springen.

Mening doordrammen? Ik heb gewoon een mening en die leg ik uit aan mensen die het niet begrijpen waarom ik die mening heb. Ik werk niet bij de knhs hoor, ik ga er niet vanuit dat het doorgevoerd wordt. Maar daarom mag ik nog wel mijn mening uiten, daarvoor is dit een openbaar forum. Jij gaat toch ook gewoon door op jou mening.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:11

Ik weet zeker dat ik minder goed dresuur zou rijden als ik niet gesprongen had.

Ik was ook geen held met springen maar heb met de juiste begeleiding en de juiste paarden toch ook 1.40m parcoursen gesprongen.

Nu vind ik een B parcours al hoog maar als ik er serieus mee aan de slag ga kan ik het gewoon weer opbouwen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:12

ShannaY schreef:
Ja, en als je dan M wilt gaan rijden, of Z, en jou paard haalt zo’n parcours echt niet, moet je maar gewoon wat recreatief gaan aanhobbelen? Terwijl hij wel de Z dressuur voor elkaar krijgt? Dat is toch nonsens!

Nee, dan moet je ook eens fatsoenlijke springlessen gaan nemen want dan kom je echt wel een L parcours door.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:12

runningkawa schreef:

Toch blijf ik er wel bij dat al je springt, je zit, houding en ook je lef verbeteren.

En ik zie ook echte dresuurmutsen zo voorzichtig rijden, dat heeft echt te maken met angst.

Ben ik mee eens. Maar met een goede dressuurles zul je ook dingen leren voorwaarts op te lossen, en ben je ook niet bang om je paard eens een rotschop te geven en zo de baan door te vliegen of zul je er ook niet gelijk afkukelen wanneer je paard een bokje geeft.

Dat (dressuur)ruiters geen lef zouden hebben en dingen niet voorwaarts durfen/weten op te lossen, zegt echt meer over het slechte niveau die deze ruiters dan bezitten dan over een evt. discussiepunt om dressuurruiters maar te laten springen. "Misschien leren ze het dan wel". Onzin, gewoon goed les nemen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:13

Anoukie schreef:
Losse hindernissen 1.40 m. maar dat telt niet vind ik .

Precies.
Dat doe je nog vanuit draf met een drafbalkje.......

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:14

runningkawa schreef:

Ik los met rijden alles voorwaarst op hoor.
Aan terug rijden heb je niks zeker niet als een paard fris is ofzo.
maar springen ligt me gewoon echt niet.
Ik zie die afstand gewoon niet en dat zal best wel beter worden met oefenen hoor daar niet van, maar vind dressuur gewoon belangrijker.
(en toch maak ik thuis wel is een sprongetje voor de afwisseling, maar dat is anders dan een heel parcours)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:14

maar omdan weer even on topic te komen Dat gaat natuurlijk net zo goed op voor die 164 punten regeling. De kern zit in de goede begeleiding en beoordeling en dat kun je met geen enkele bureaucratische maatregel ondervangen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:15

Anoukie schreef:

Ja.

Anoukie

Eens VValar. Ik heb echt mijn voordeel gedaan met jarenlang springen, maar ik zou het nu lichamelijk echt niet meer kunnen. Daar doe ik mezelf en ook mijn paard geen plezier mee, terwijl we wel leuk in de L2 rondhobbelen .

lachmar

Aimee schreef:
ShannaY schreef:
Ja, en als je dan M wilt gaan rijden, of Z, en jou paard haalt zo’n parcours echt niet, moet je maar gewoon wat recreatief gaan aanhobbelen? Terwijl hij wel de Z dressuur voor elkaar krijgt? Dat is toch nonsens!

Nee, dan moet je ook eens fatsoenlijke springlessen gaan nemen want dan kom je echt wel een L parcours door.

En nog geen antwoord op de vraag of jij al ooit een L parcours hebt gesprongen?:D

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:16

CGJ12 schreef:
Anoukie schreef:
Losse hindernissen 1.40 m. maar dat telt niet vind ik .

Precies.
Dat doe je nog vanuit draf met een drafbalkje.......

Eitje .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:16

Aimee schreef:
Anoukie schreef:

Ja.

Maar ik dacht dat jij nog nooit wedstrijden gereden had, of vergis ik me nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:17

Citaat:
Ik weet zeker dat ik minder goed dresuur zou rijden als ik niet gesprongen had.

Dat weet ik ook zeker

En idd met goede les hoor je dat te leren
Maar als de ruiter vertikt om door te pakken?
want dat zie je vaak
Direct de rem erop, ook al zegt de instructie schop hem een naar voren.
En dan zie je een aarzelend klein schopje

Ook al het paard eens een schrik reatie heeft en eens opzij springt.
mee komen met de zit is er al helemaal niet bij, want alles gaat altijd te precies en afgemeten.

nee, van springen leer je hoop goede dingen voor de dresuur
En worden je fouten idd sneller duidelijk

ps wat posten jullie snel

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:18

Ik denk dat Aimee zó een gewaarmerkte KNHS-L-springen-verklaring kan overleggen.........