Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:05

Ja jeetje!!
nee die vind je niet van 1.75...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:11

Barbara_m schreef:
En waar houd het dan op voor de ponysport?

Naar mijn mening gewoon waar het voor de paardensport ook ophoudt. Ik zou niet weten waarom stokmaat een vooraf opgelegde beperking moet zijn. Gewoon openstellen en kansen bieden, dan blijkt in de praktijk wel wat haalbaar is.

Overigens hebben we het met de invoering van de nieuwe regel niet over 'ponysport' (dus wat de jeugd t/m 16 jaar mag doen met een dier tot 1.48 m) maar over 'paardensport'. Dus wat iedere persoon vanaf zijn/haar 12e mag doen, in dit geval met ieder paard vanaf 1.48 m. En dat is iets van een heel andere orde.

Zoals in de mail van de KNHS op pagina 6 van dit topic ook al staat:

KNHS schreef:
Pony's tot 1.48cm kunnen niet hoger dan de klasse Z2. Dit is overeenkomstig de bepalingen van de FEI (wereld overkoepelende paardensportbond)

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:47

Snap eigenlijk niet waarom hier de pony- en paardensport zo door elkaar wordt gehaald. Daar heeft het totaal niets mee te maken namelijk. De Nederlandse eisen worden nu qua stokmaat gewoon gelijk getrokken met de FEI-regels.
Dat er nu dan opeens allemaal kindertjes op allemaal pony's met stang en trens in het ZZ-licht zouden gaan harken is een aanname zonder enige onderbouwing.
1. Kinderen vanaf 12 jaar mogen namelijk al overstappen naar de paardensport met hun pony en dus met stang en trens rijden in het Z.
2. Kinderen (vanaf 12 jaar) waarvan hun ouders zonodig willen dat ze ZZ-licht gaan rijden kopen nu wel een paard van min. 158cm en harken daar met stang en trens toch wel door ongeacht de stokmaat.

Snap zowiezo niet waarom er ooit een stokmaatbeperking is ingevoerd door de ZZGP terwijl dit afwijkend is van de FEI-regels. Om de combinaties te beschermen tegen zichzelf? Dat is wel een heel kleinerende gedachte. Dan kunnen we beter in de disciplinereglementen laten zetten met welk ras paard je wel deel mag nemen en met welk paard niet. Al die gekke arabieren uit de dressuurring en gewoon endurance rijden en alle haflingers en tinkers voor de kar.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:41

Nistria schreef:
Maar kleinere paarden bewegen over het algemeen ook kleiner en dan win je het niet tussen de groter bewegende paarden...

Waar maar weer eens word aangetoond dat in de ogen van aardig wat mensen dressuur een soort veredeld bestgaand is .

Laten we alsjeblieft ook hier de FEI-regelmenten toepassen, waarin geregeld gesproken wordt van "Al naar gelang zijn africhtingsgraad en BOUW".

(Ik ken trouwens kleintjes die zo groot gaan, dat de gemiddelde "Grote" het nakijken heeft)

idje

Re: Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:47

Barbara_m schreef:
Ik denk dat een heleboel kids daar niet mee kunnen rijden!

Vandaar ook al die doorgeslagen stangen die je in de Z en de ZZGP tegen komt. DAT is een voorbeeld zoals het moet, en aan de kids gegeven door volwassenen.

Tyrza

Re: Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:13

idje schreef:
Vandaar ook al die doorgeslagen stangen die je in de Z en de ZZGP tegen komt. DAT is een voorbeeld zoals het moet, en aan de kids gegeven door volwassenen.

Laat ik het zo zeggen: als zelfs volwassenen al in die stangen gaan hangen zonder erbij na te denken of willens en wetens, waarom dan ook nog eens kinderen de mogelijkheid geven om hetzelfde te doen?

Eigenlijk moet S & T zowieso niet in het Z worden toegepast. Is nog helemaal niet nodig. En dan ZZ Licht optioneel laten voor S & T.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:21

Ik zie liever ook een goede Z-proef gewoon op trens. Kan makkelijk. Maar ja, bij het eerste winstpunt in de M2, wordt de S&T vaak al gekocht. En dan alvast oefenen en geen flauw idee hebben van de werking. Degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn niet te na geproken natuurlijk.
Maar als je een paard ziet, dat in de M2 doorlopend gereden wordt met zijn trens half door zijn mond getrokken en dan met zijn Z1 debuut het zelfde met S&T, dan moet ik toch heeeeeel erg zuchten hoor.
(Mogen de Juryleden onder ons mij eens uitleggen hoe zo'n combinatie daarin vredensnaam in terecht kan komen......)

Maar gaan we nu niet erg off-topic?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:48

idje schreef:
Ik zie liever ook een goede Z-proef gewoon op trens. Kan makkelijk. Maar ja, bij het eerste winstpunt in de M2, wordt de S&T vaak al gekocht. En dan alvast oefenen en geen flauw idee hebben van de werking. Degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn niet te na geproken natuurlijk.
Maar als je een paard ziet, dat in de M2 doorlopend gereden wordt met zijn trens half door zijn mond getrokken en dan met zijn Z1 debuut het zelfde met S&T, dan moet ik toch heeeeeel erg zuchten hoor.
(Mogen de Juryleden onder ons mij eens uitleggen hoe zo'n combinatie daarin vredensnaam in terecht kan komen......)

Zo'n combinatie mag zich opgeven voor de jurycursus! Die wordt zelf jury en vervolgens gaat die weer dezelfde combinaties winst geven, snappie, kringetje rond. Zo komen mensen zonder enig benul van rijden in het M2 of Z.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:59

Die weg is in dit geval al jaren geleden bewandeld.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:03

idje schreef:

dat gaan we zeker

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:31

Goed, on-topic dus.
We praten hier dus inderdaad niet over ponysport, maar paardensport.
E-"pony's" bestaan nu eenmaal alleen hier.
Ook als je naar de afstamming kijkt, is het overgrote gedeelte van deze "pony's" simpelweg paard.
Leuk dat je via de E-maat in Nederland wat langer ponysport kunt bedrijven, maar tegelijkertijd werden bezitters van deze kleine paarden natuurlijk wel gediscrimineerd.
En er zijn maar zat mensen die met hun kleintje meer willen dan Z2.
Het is natuurlijk te gek dat wat overal in het buitenland kan, hier niet mogelijk is/was.
Reacties van je redt het niet met een kleintje, slaan als de FEI-regelementen strikt worden na geleefd nergens op (DAT is dus een heikel punt)
Er staat echt nergens dat een dressuurpaard groter dan 1m70 moet zijn en in het bezit van gooi-en smijtgangen.
Wel wordt er gesproken over zuivere gangen en over al naar gelang zijn BOUW.
Kort om, in principe zou stokmaat niets uit moeten maken.
Mode wordt hier te vaak verward met regels.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:00

idje schreef:
Mode wordt hier te vaak verward met regels.

klopt, maar in de praktijk is het toch echt anders helaas....
Daar heb je niks aan regels over hoogte, maar wordt de uitsraling belangrijker.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:24

Vandaar ook mijn opmerking over het heikele punt.
Maar leg mij eens uit, wat heeft UITSTRALING met maat te maken?
Want ook dat is persoonlijk en mode gevoelig.
In mijn ogen b.v.b. zijn er maar weinig warmbloeds die qua uitstraling kunnen tippen aan een A.V.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:32

Dat heeft wel degelijk met elkaar te maken.
Ik merk het zelf ook met mijn relatief kleine merrie van 1.62.
Als je met een paard van 1.70, kijk bijvoorbeeld naar Akatschi , Quidor, Beaujolais, de ring in komt rijden. die paarden hebben toch veel meer bekijks dan mijn merrie van 1.62, er komt dan toch veel meer binnen!
En dan praat ik nog niet eens over de jonge GGK hengsten die je in het ZZlicht tegenkomt.
Je kunt er niet tegenop in de praktijk met een grote pony!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:36

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Onze Trammelant (1.64 met een hoge schoft) had (heeft) zoveel uitstraling dat hij altijd 10 cm groter werd geschat. Uitstraling en maat zijn niet onlosmakelijk verbonden.

Idje, jouw voorbeeld geeft prima aan dat het om smaak gaat want ik zou het juist andersom zeggen. Maar voor een dressuurproef moet dat niet uitmaken, het blijft in 1e instantie gaan om de technische correcte uitvoering, pas daarna (en dan praat je over een 8 of hoger) gaan dingen als uitstraling (happy athlete) en 'show' meespelen.

Overigens heb ik op de Equitana Jana Freundt met een ponyhengst een kür op PSG niveau zien rijden die stond als een huis.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:38

Jana Freund en de pony's die zij uitbrengt vormen idd het levende bewijs dat je (als volwassene) met een pony zeer zeker kunt spetteren in de dressuurring, ook op hoger niveau dan Z2.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:40

Nistria schreef:
Dat heeft wel degelijk met elkaar te maken.Ik merk het zelf ook met mijn relatief kleine merrie van 1.62.Als je met een paard van 1.70, kijk bijvoorbeeld naar Akatschi , Quidor, Beaujolais, de ring in komt rijden. die paarden hebben toch veel meer bekijks dan mijn merrie van 1.62, er komt dan toch veel meer binnen!En dan praat ik nog niet eens over de jonge GGK hengsten die je in het ZZlicht tegenkomt.Je kunt er niet tegenop in de praktijk met een grote pony!!

Is dat zo? het plaatje kan dan wel mooi zijn, maar ze moeten er wel voor rijden. Te zien aan je onderschrift, herkennen ze kwaliteit ook wel als het 1.62m is!

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:43

@ Nistria: Nee, maar rijdt je ook niet voor jezelf??

Ik bedoel jij hebt toch zeker wel wat overwinningen op je naam staan, dus je bent zelf het levende bewijs dat het wel degelijk kan met een 'klein' paard. Bovendien blijft er altijd wel iemand met een beter, mooier, duurder........ paard. Ook als je een grote hebt.

Bij ons in de kring wordt het hele Z2 gebeuren de bak door gesleept door een haflinger van 1.48

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:48

Nou dan hoop ik maar dat ze over 10 jaar die hele discriminatie afschaffen en ik ook met mijn merrie van 1.41m kan starten als ik ooit zo ver kom
Ik moet nu nog B gaan starten maar ik hoop ooit al die mensen die zeiden " je komt toch de B niet uit laat staan de L" te kunnen laten zien dat het wel lukt.

Ik wil geen grote pony of paard daar hou ik niet van
Ik ben zelfs al 10 kg afgevallen om er een beetje redelijk uit te zien op mijn extreem smalle pony merrie (zijn nog geen foto's van).

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:49

ik acht de kans dat je met een pony < 1.48 meer dan Z2 mag gaan starten heel klein. Dat zijn nl FEI regels.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:49

haha, ja dat klopt!
Die merrie is nu wel de kleinste in de kaders!

@ frunnik: Ik rijd zeker voor mezelf!!

Persoonlijk zeg ik ook 'klein maar fijn', ik heb vorig jaar hier in de regio heel veel gewonnen met een vosje van 1.60 in het Z1 en 2 met punten vaak boven de 200. Maar nationaal zou dat diertje het ook niet redden (meer kwalitatief gezien)
Maar mijn gevoel zegt dat paarden <1.60 er toch harder aan moeten werken om aan de punten te komen dan eentje van >1.70

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:54

Nistria schreef:
Maar mijn gevoel zegt dat paarden <1.60 er toch harder aan moeten werken om aan de punten te komen dan eentje van >1.70

Maar ligt dat dan rechtstreeks aan de kwaliteit van die kleintjes of speelt er toch een grote factor 'smaak' van de juryleden mee? Jureren blijft hoe dan ook een subjectieve bezigheid. En als de algehele tendens is dat je iets groots 'hoort' te hebben voor de dressuur, dan moet je idd als kleintje behoorlijk wat in huis hebben om daar doorheen te breken. Je zult uiteindelijk je punten vast wel krijgen als je een fraaie proef weet neer te zetten, maar zo'n grote 'scoort' dan al bij het binnenkomen. Als de algehele tendens zou zijn dat paardjes voor de dressuur klein en lichtvoetig zouden moeten zijn, dan zou een wat 'voller' gebouwd kasteel van 1.78 tegen hetzelfde verschijnsel aanlopen als nu de kleintjes.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:55

Ik denk dat dat toch vooral te maken heeft met de grootte van het lopen. Mijn paaardje is ook maar 1.67 maar toont onder het zadel echt veel groter en dat terwijl ik zelf 1.86m ben.

Maar goed, heb zelf geen nationale ervaring (hoop ik overigens ooit wel te krijgen) dus daar kan ik moeilijk over meepraten. Maar in de basis valt mij inderdaad op dat vooral de kwaliteit van de paarden nogal eens van invloed kan zijn

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:56

Karin schreef:
Maar ligt dat dan rechtstreeks aan de kwaliteit van die kleintjes of speelt er toch een grote factor 'smaak' van de juryleden mee?

juist, wat Idje geloof ik al zei: het is meer de mode

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:58

Ach mode veranderd steeds, dus dalijk zijn kleintjes weer 'in'