Mkango schreef:https://www.mdpi.com/2076-2615/10/1/95 (Bij dit onderzoek wordt door de auteurs zelf al opgemerkt dat de paarden geen intensieve arbeid verrichtten en alle ruiters tussen de 15 en 23% van het ideaalgewicht van de paarden wogen.)
"Cortisol levels increased in response to exercise, but we found no effect of the weight treatment, i.e., cortisol levels did not increase when the rider became heavier. Behavior, heart rate and gait symmetry also did not differ between treatments. We conclude that increasing the weight of the regular rider by 15% and 25% did not result in significant short-term alterations in cortisol, heart rate, behavior and gait symmetry in horses during low-intensity exercise. Further studies are required to develop appropriate guidelines for rider weight."
Volgens mij staat dat er niet. Er staat dat de cortisol (stress) levels niet toenamen wanneer het gewicht van de reguliere ruiter met 15-25% toenam. (Moeten we inderdaad nog even weten wat het gewicht van de "reguliere" ruiter dan was. Stel: De reguliere ruiter weegt 70 kilo dan zou je met 84 kilo nog niet in de gevarenzone zitten.
Niet 20% van het ideaalgewicht van de paarden. Dat zou impliceren dat je met 100 kg op een paard van 500 kg kan gaan zitten. Dat lijkt me niet.
Mkango schreef:Van dezelfde auteur als de pilot, maar met een iets andere insteek (namelijk meer nadruk op de grootte van de ruiter en hoe de ruiter in het zadel past, en niet puur het gewicht):
https://aaep.org/sites/default/files/20 ... 20Size.pdf
Ik ben het er zeker mee eens dat dit een rol speelt. Als jij met je kont niet in het zadel past, bv omdat een groter zadel niet op je paard past, dan pas je gewoon niet op je paard. Ik zie het vaak hoor, maar je kunt zoveel schade maken in de rug door piekbelasting, doordat je met je volle gewicht op de lepel zit.
Mkango schreef:Een wat toegankelijker artikel, maar gebaseerd op het werk van Dyson:
https://www.proquest.com/openview/e462d ... bl=2041027
"Although the study showed that if the rider is excessively heavy for the horse in question it can have a negative impact on horse performance and welfare, the researchers were not able to determine a reliable cut-off ratio as other factors could influence this.
These include the conformation, fitness and strength of the horse, the presence of any subclinical problems or overt clinical problems, the fit and suitability of the saddle, the ability of the rider, their balance and symmetry, their fitness and the type, duration and intensity of work, the footing and the terrain."
Ik ben het ermee eens dat veel factoren van invloed zijn. De fitheid en conditie van het paard, de bespiering, de fitheid en de kunde van de ruiter werd hier ook al genoemd, de balans en rechtgerichtheid, de duur en intensiteit van de training, de hoeven en het terrein waarop je werkt.
We kunnen ook wel zien dat deze factoren in de professionele sport oke zijn. De paarden trainen weliswaar zwaar afhankelijk van het niveau waarin ze worden uitgebracht, maar ze zijn fit, goed bespierd. De ruiters hebben geen overgewicht en kunnen goed zitten en het paard in balans laten gaan, etc etc. Maar die rijden ook 6 a 7 paarden per dag.
Het probleem zit dus bij de niet professionele ruiter op recreatieniveau die in veel gevallen ook niet veel kaas heeft gegeten van het goed trainen en in goede conditie brengen van hun paard. Die soms ook niet eens merken dat hun paard kreupel loopt (want zo loopt ie altijd). Tel daar dan nog eens overgewicht bij op en je weet dan dat paarden echt lijden. Ik snap dus heel goed dat sommige maneges grenzen stellen aan het gewicht van mensen.
Ben het dus heel erg met Ninx eens. Het heeft niks te maken met bodyshaming, maar met gezond verstand.