Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:41

Mkango schreef:
https://www.mdpi.com/2076-2615/10/1/95 (Bij dit onderzoek wordt door de auteurs zelf al opgemerkt dat de paarden geen intensieve arbeid verrichtten en alle ruiters tussen de 15 en 23% van het ideaalgewicht van de paarden wogen.)
"Cortisol levels increased in response to exercise, but we found no effect of the weight treatment, i.e., cortisol levels did not increase when the rider became heavier. Behavior, heart rate and gait symmetry also did not differ between treatments. We conclude that increasing the weight of the regular rider by 15% and 25% did not result in significant short-term alterations in cortisol, heart rate, behavior and gait symmetry in horses during low-intensity exercise. Further studies are required to develop appropriate guidelines for rider weight."

Volgens mij staat dat er niet. Er staat dat de cortisol (stress) levels niet toenamen wanneer het gewicht van de reguliere ruiter met 15-25% toenam. (Moeten we inderdaad nog even weten wat het gewicht van de "reguliere" ruiter dan was. Stel: De reguliere ruiter weegt 70 kilo dan zou je met 84 kilo nog niet in de gevarenzone zitten.
Niet 20% van het ideaalgewicht van de paarden. Dat zou impliceren dat je met 100 kg op een paard van 500 kg kan gaan zitten. Dat lijkt me niet.

Mkango schreef:
Van dezelfde auteur als de pilot, maar met een iets andere insteek (namelijk meer nadruk op de grootte van de ruiter en hoe de ruiter in het zadel past, en niet puur het gewicht):
https://aaep.org/sites/default/files/20 ... 20Size.pdf

Ik ben het er zeker mee eens dat dit een rol speelt. Als jij met je kont niet in het zadel past, bv omdat een groter zadel niet op je paard past, dan pas je gewoon niet op je paard. Ik zie het vaak hoor, maar je kunt zoveel schade maken in de rug door piekbelasting, doordat je met je volle gewicht op de lepel zit.

Mkango schreef:
Een wat toegankelijker artikel, maar gebaseerd op het werk van Dyson:
https://www.proquest.com/openview/e462d ... bl=2041027
"Although the study showed that if the rider is excessively heavy for the horse in question it can have a negative impact on horse performance and welfare, the researchers were not able to determine a reliable cut-off ratio as other factors could influence this.

These include the conformation, fitness and strength of the horse, the presence of any subclinical problems or overt clinical problems, the fit and suitability of the saddle, the ability of the rider, their balance and symmetry, their fitness and the type, duration and intensity of work, the footing and the terrain."

Ik ben het ermee eens dat veel factoren van invloed zijn. De fitheid en conditie van het paard, de bespiering, de fitheid en de kunde van de ruiter werd hier ook al genoemd, de balans en rechtgerichtheid, de duur en intensiteit van de training, de hoeven en het terrein waarop je werkt.

We kunnen ook wel zien dat deze factoren in de professionele sport oke zijn. De paarden trainen weliswaar zwaar afhankelijk van het niveau waarin ze worden uitgebracht, maar ze zijn fit, goed bespierd. De ruiters hebben geen overgewicht en kunnen goed zitten en het paard in balans laten gaan, etc etc. Maar die rijden ook 6 a 7 paarden per dag.
Het probleem zit dus bij de niet professionele ruiter op recreatieniveau die in veel gevallen ook niet veel kaas heeft gegeten van het goed trainen en in goede conditie brengen van hun paard. Die soms ook niet eens merken dat hun paard kreupel loopt (want zo loopt ie altijd). Tel daar dan nog eens overgewicht bij op en je weet dan dat paarden echt lijden. Ik snap dus heel goed dat sommige maneges grenzen stellen aan het gewicht van mensen.
Ben het dus heel erg met Ninx eens. Het heeft niks te maken met bodyshaming, maar met gezond verstand.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:43

Suzanne F: Dan moet je het paard ook wegen. En dat niet alleen. Zoals DP zegt ook naar de bouw kijken. Een zwaar gebouwde haf van 1.50 kan meer dragen dan een rank arabiertje van 1.60, ook al wegen die dan misschien even veel. Wat is dan de limiet? Waar trek je de grens? 90kg? 100? Iemand van 40kg op een Welshje kan ook te zwaar zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:47

Babootje jij hebt het over maneges en dat is totaal iets anders als wegen voor een knhs wedstrijd invoeren. De manege is genuanceerd bezig met gezond verstand. Wegen allemaal voor een knhs wedstrijd waar het in dit topic over gaat werkt imo bodyshaming in de hand en vind ik op die plek te ongenuanceerd en ongewenst.

sevke

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:48

pien dat vind ik dus ook. Trouwens het gaat hier dan al niet over de hogere sport, want daar geraak je imo niet eens als je je paard in de weg zit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:51

Een gezond paard kan vast ook beter een (zwaardere) ruiter dragen.
Paarden met klachten als artrose, kissing spines, hoefkatrol etc hebben het vast moeilijker, ook met een lichte ruiter.
Dus als je het zo bekijkt zouden op een wedstrijd niet alleen de ruiters gewogen moeten worden
Maar ook of de paarden gezond genoeg en in staat om zonder schade een mens te dragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:58

pien_2010 schreef:
Babootje jij hebt het over maneges en dat is totaal iets anders als wegen voor een knhs wedstrijd invoeren. De manege is genuanceerd bezig met gezond verstand. Wegen allemaal voor een knhs wedstrijd waar het in dit topic over gaat werkt imo bodyshaming in de hand en vind ik op die plek te ongenuanceerd en ongewenst.

Volgens mij gaat het in het topic ook niet over wegen voorafgaande aan een wedstrijd, maar over een limiet van het ruitergewicht.
Nee ik vind ook niet dat wegen zou moeten. Dat gaat echt ver. Wat wel zou kunnen (naar mijn mening) is dat een locatie waar wedstrijden georganiseerd worden (en dat zijn in veel gevallen maneges of pensionstallen) communiceert dat iedereen welkom is in te schrijven mits aan die en die voorwaarden zijn voldaan. En daar kan gewicht bij horen.
Niet dat de weegschaal dan klaar moet staan, maar het alleen al communiceren zou al preventief kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-02-23 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:00

Ik vraag me ook wel af welke maatstaf de meesten hier willen hanteren. ALs je bijvoorbeeld schofhoogte gaat nemen dan zegt dat alleen nog niet zo heel veel. Breed gebouwde paarden zijn vaak kleiner.

En 1 ding weet ik wel zeker. Als de KNHS dit ooit in gaat voeren dan is het eerste wat de meesten gaan zeggen dat de limiet te hoog is. want geloof maar niet dat de KNHS deze limiet op 50 kilo gaat stellen voor een groot stevig paard. Het zal meer iets in de buurt van 95 kilo worden. En dan staat men gelijk al weer op de achterste poten. Want te hoog.

Kortom, het is nooit voldoende. Daarbij blijf ik het vreemd vinden. Er wordt hier gezegd dat het ingevoerd zou worden. Maar daar is op dit moment helemaal geen sprake van. Het is slechts een wens van sommigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:05

sevke schreef:
pien dat vind ik dus ook. Trouwens het gaat hier dan al niet over de hogere sport, want daar geraak je imo niet eens als je je paard in de weg zit.

Klopt. Daar komt het dus niet voor. En waar komt het dan wel - en zeker ook vaak - voor.
Geldt niet zozeer alleen voor wedstrijden. Maar goed, daar kun je nog iets in reguleren. Wat mensen zelf met hun privepaarden doen, tja.
Ik denk dat het goed is dat mensen meer bewust worden wat overgewicht aan schade kan veroorzaken.

@Mika11. Paarden met de gebreken die jij noemt daarvan moet je heel erg goed weten als eigenaar waar de grens ligt om er uberhaupt nog op te willen zitten. Wedstrijden kun je sowieso al vergeten.
Dat een paard niet protesteert wil niet zeggen dat het geen pijn heeft. Veel paarden verdragen een hoop, maar lijden in stilte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:08

Ik heb soms echt plaatsvervangend medelijden met juryleden wiens enige instrument vaak is om dan maar lagere punten te geven. Het zou mij echt frustreren.
Iemand uit een wedstrijd halen is een heel zwaar middel en je moet er echt bijna dierenarts voor zijn om dat te kunnen doen.
Ik heb ooit een keer mee geschreven bij een jurylid die ook paarden keurde voor de verzekering. Dus ja die had een goede basis om te kunnen zeggen. Jouw paard loopt kreupel, ik haal je uit de wedstrijd.
En dan nog, kun je enorme bonje hebben achteraf.
Maar als iemand alleen maar te zwaar is en de hele proef tegen de beweging van een paard zit en stoort, kun je alleen maar lage punten geven.
Ik denk ook dat er best meer mogelijkheden zijn om een combinatie te weigeren. Als een zadel niet past en de ruiter past ook niet in het zadel dan is dat heel zichtbaar. Ik zou dat best een reden kunnen vinden om een combinatie deelname te weigeren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-02-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:13

Ninx schreef:
ElSea schreef:
Omdat je ook een eetstoornis kan hebben mét een gezond gewicht?!
Jemig wat zijn mensen hier kortzichtig zeg. Als ik voor mijzelf spreek: ik weeg inmiddels veel minder dan 3 jaar terug, zit netjes onder de norm voor mijn paard en ook op zicht zou ik er niet uitgepakt worden. En toch, als ik elke 2 weken op de weegschaal moet tijdens/voor mijn eventingwedstrijd zou ik daar echt mega stress van krijgen en bijna niks meer durven eten in de week ervoor. Want ik ben wel 1.82 lang dus echt veel speling heb je dan ook niet. En ik heb een tijdje mijzelf elke dag gewogen en dat kan echt 3/4 kilo fluctueren op dagniveau, terwijl de algemene trend dan wel onder de richtlijn valt. (En nee mijn paard kan er niks aan doen dat ik door mijn cyclus of zout eten meer vocht vasthou, maar hij gaat er echt niet dood aan als ik normaliter netjes 75 kilo weeg en die dag richting de 80 ga hoor.)

Maar op het moment dat het er dus om gaat spannen zoals zo'n wedstrijd zou voor mij de lol er echt vanaf gaan.

Maar hoe doen endurance ruiters dat dan? Die moeten toch altijd gewogen worden?

Daarbij.... als je het dan niet meer leuk vindt hoef je het toch ook niet perse te doen?

Geen idee, maar bij jockeys zijn eetstoornissen aan de orde van de dag hoor. En zelfs in de eventing kan je verhalen vinden over de topruiters en wat ze allemaal er voor doen en laten om 'in shape' te zijn vlak voor een wedstrijd.

En dat is lekker, omdat andere mensen te dik zijn om op een paard te gaan zitten en we het daarom normaal gaan vinden om iedereen te wegen moet ik maar kappen met de wedstrijdsport? Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Dan moeten we maar grofgebekter worden en alleen overduidelijk obese mensen er uit pikken ofzo. Maar vind dit echt geen oplossing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:14

Babootje schreef:
Ik heb soms echt plaatsvervangend medelijden met juryleden wiens enige instrument vaak is om dan maar lagere punten te geven. Het zou mij echt frustreren.

Waar. Maar dat is met meer dingen zo natuurlijk.
Ruiters die 15 cm achterover hangen.
Lange ruiters achter op de lepel.
Vaste handen. Te lange pony ruiters die nog geen afscheid kunnen nemen van hun c pony.

Misschien een punt als algemene combinatie. Al kom je dan ook snel uit op smaak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:18

DuoPenotti schreef:
Babootje schreef:

Waar. Maar dat is met meer dingen zo natuurlijk.
Ruiters die 15 cm achterover hangen.
Lange ruiters achter op de lepel.
Vaste handen. Te lange pony ruiters die nog geen afscheid kunnen nemen van hun c pony.

Misschien een punt als algemene combinatie. Al kom je dan ook snel uit op smaak.

Ben ik met je eens, maar daarvan vind ik dan wel het niet passen in het zadel er wel eentje waarop je zou kunnen handhaven. De rest is zoiets van "iedereen moet het leren".
Dat ze dan niet klaar zijn om wedstrijden te rijden, komen ze vanzelf wel achter. :D :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:21

Mensen vergeten wel even in hun argumenten voor stevige tinkers en haflingers dat die rassen niet zelden korte ruggetjes hebben. Waar geen zadel op past om een stevige ruiter de ruimte te geven….

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:22

Ben ik ff blij dat ik klein ben ipv 195, dat is nu een voordeel :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:24

Ik heb hier 2 brede tinkers staan. Op de ene past een 17,5 op de ander een 18.
En je hebt gelijk. Als dat niet bij je kont past is het stoppen met rijden.

Mars schreef:
Mensen vergeten wel even in hun argumenten voor stevige tinkers en haflingers dat die rassen niet zelden korte ruggetjes hebben. Waar geen zadel op past om een stevige ruiter de ruimte te geven….

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:29

sevke schreef:
Suzanne F: Dan moet je het paard ook wegen. En dat niet alleen. Zoals DP zegt ook naar de bouw kijken. Een zwaar gebouwde haf van 1.50 kan meer dragen dan een rank arabiertje van 1.60, ook al wegen die dan misschien even veel. Wat is dan de limiet? Waar trek je de grens? 90kg? 100? Iemand van 40kg op een Welshje kan ook te zwaar zijn.

Lijkt me niet zo moeilijk om op basis van de beschikbare data van een paardenweegschaalbedrijf een tabel op te stellen met gemiddelde gewichten per ras en per stokmaat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:36

Mars schreef:

Dat is ook echt zo. Ik heb vroeger een welshcob gehad. Die hebben ook niet zelden een wat wekere rug. Daar kan een zadel dus echt niet te lang zijn. Gelukkig was ik (toen) niet te zwaar en konden we prima nog een passend zadel vinden.

Nu vind ik mezelf wel te zwaar; ben door medicatie flink aangekomen en dus gestopt met rijden. Gelukkig heb ik mijn dochter die de paarden rijdt. inmiddels ben ik een kilo of 7 kwijt en niet zozeer te zwaar meer, maar nog niet fit. Ik zit onze paarden (van het type sport) nog echt wel in de weg. Dus daar moet zeker nog wat aan gebeuren eer ik opstap. Heb ook niet meer de leeftijd dat ik graag val :D :D . Dus enige lenigheid is wel nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:38

Poekkie schreef:
sevke schreef:

Lijkt me niet zo moeilijk om op basis van de beschikbare data van een paardenweegschaalbedrijf een tabel op te stellen met gemiddelde gewichten per ras en per stokmaat?

Het is iets. Maar gaat niet voldoende zijn. Bouw is ook belangrijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:41

ElSea schreef:
Geen idee, maar bij jockeys zijn eetstoornissen aan de orde van de dag hoor. En zelfs in de eventing kan je verhalen vinden over de topruiters en wat ze allemaal er voor doen en laten om 'in shape' te zijn vlak voor een wedstrijd.

En dat is lekker, omdat andere mensen te dik zijn om op een paard te gaan zitten en we het daarom normaal gaan vinden om iedereen te wegen moet ik maar kappen met de wedstrijdsport? Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Dan moeten we maar grofgebekter worden en alleen overduidelijk obese mensen er uit pikken ofzo. Maar vind dit echt geen oplossing.

Als je naar de mannelijke eventingruiters kijkt zitten er heel veel ook tegen ondergewicht aan of al flink daaronder ja. Het is een discipline die je gewoon dwingt om fit te zijn, eerste eventingruiter met morbide obesitas moet nog komen :+

Ik vind het ook echt een heel raar idee dat een externe entiteit die daar 0 bevoegdheid en 0 aanleiding voor heeft zich met mijn gewicht zou moeten gaan bemoeien en mijn medische gegevens gaan verwerken omdat er ergens in Nederland een dame met 4XL reet op een haflinger is gaan zitten :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:54

Fly_high schreef:
Ik vind het ook echt een heel raar idee dat een externe entiteit die daar 0 bevoegdheid en 0 aanleiding voor heeft zich met mijn gewicht zou moeten gaan bemoeien en mijn medische gegevens gaan verwerken omdat er ergens in Nederland een dame met 4XL reet op een haflinger is gaan zitten :')

Is ook heel raar. En dat gaat ook echt niet gebeuren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:01

Babootje schreef:
Fly_high schreef:

Is ook heel raar. En dat gaat ook echt niet gebeuren.

Sterker nog. Er is op dit moment niet eens sprake van dat er hier beleid over gemaakt gaat worden.
Het is blijkbaar wel een wens van velen. Maar dat is iets anders dan dat er beleid in de maak zou zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:08

Beleid op goed houden van paarden lijkt mij belangrijker, dat gaat om 24 uur in een dag, dan om 1 uur. En nog minder wedstrijduren.
Niet dat de KNHS iets te zeggen heeft daarover, maar toch.

Denk dat een paard dat voldoende vrije beweging heeft, lekker kan paard zijn met een ander.
Ook minder snel blessures krijgt die rij gerelateerd zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:41

Ik had geen idee dat gewicht een medisch gegeven is. Is leeftijd dat ook eigenlijk?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:01

Cer schreef:
Ik had geen idee dat gewicht een medisch gegeven is. Is leeftijd dat ook eigenlijk?

Wat bedoel je Cer? Leeftijd paard? Leeftijd ruiter?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:03

Cer schreef:

Nee leeftijd is een persoonsgegeven. Zie AVG wet.