Annika Schleu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:42

FiveSports schreef:
Appeltje_1 schreef:
Talent bij het rijden zie ik hier niet

Ik zie het als moment opname waarbij iemand zwaar de mist in is gegaan.
Uiteraard ligt de schuld bij haar, maar zeker niet alleen bij haar.

Blijf respect voor haar als persoon hebben.

Had zij of enkele andere ruiters die mee deden enig respect voor de paarden?
Ik heb nog een paar van de mannen gezien maar daar wordt je echt niet vrolijk van. Niet veilig voor de paarden dit zijn geen springruiters en moeten zulke dingen gewoon niet doen.
Van de andere sporten heb ik geen verstand maar nu zou ik zeggen dat het paardrijden bijzaak is. Kan me niet voorstellen dat deze mensen regelmatig springen ik denk dat menig bokker met iedere maand een spring les 1 á 2 jaar lang echt een stuk beter springen dan degene die ik heb zien springen op de OS 5 kampen. Wat toch een behoorlijke schande is voor zoiets als de Olympische Spelen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:42

Shadow0 schreef:
Waarom dan? Wat maakt het paardrijden in de vijfkamp zo belangrijk?

Ik vind het persoonlijk het leukste onderdeel.

Citaat:
Dan kunnen we beter stoppen met paarden competitief uitbrengen in zijn geheel

Citaat:
Nee, dat is gewoon flauw.

Wat zou jij als stelregels voor het wel of niet toestaan van wedstrijden met paarden? En waarom zou de vijfkamp daar niet aan kunnen voldoen?

Citaat:
Wat daarin mist is dat de ophef nu over de Duitse ruiter gaat, maar het probleem overduidelijk al in de eerste ronde begon. Dat paard besloot op zeker moment, en met hele goede reden! om geen stap meer vooruit te zetten.

Het wordt nu heel erg aan de Duitse ruiter en de emoties gehangen, maar daarmee wordt welbewust een belangrijk deel van het verhaal weggelaten, namelijk dat de andere ruiter niets eerlijker met het paard omging en dat de officials allang hadden moeten ingrijpen voor het paard aan de tweede ronde had kunnen beginnen. Nogmaals: dat is geen excuus voor het rijden van de Duitse ruiter, maar het probleem was er al voor zij ook maar iets had gedaan, en dat maakt het ook een groter probleem van de sport als geheel.

Ze heeft het over de ruiter, haar coach en de officials... Ik denk niet dat ze iemand gemist heeft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:47

De regels zijn ook bizar:

Je mag 1x vallen, 2e x ben je pas uit,
Je kan over of dwars door de hindernis gaan om naar de volgende hindernis te kunnen,
Twee keer weigeren is door naar de volgende hindernis.

En hebben ze ook nog zweepje bij zich en sporen om.
Paarden springen ofwel heel raar, of (deels) midden dwars door de hindernissen heen. Je ziet ze zoeken en kijken en hun best doen.
De meeste ruiters doen weinig anders dan sturen.

En de gewone mensch denkt nu dat het hier om springsport, en dan de topsport, gaat.
Hebben ze het bijv over hoog segment paarden op eenvandaag, komen ze met Saint-boy als voorbeeld van zo’n paard.
Of Anky die de paardensport op ik weet niet meer welke zender of medium loopt te verdedigen.

Dus alles scheef. De FEI schijnt hier ook geen grip op te hebben omdat het daar niet onder valt.

Edit: zegt Johan Derksen zonet bij oranjezomer dat hij vind dat Ankie niet met paarden over een hek zou moeten springen.
Ik bedoel maar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:08

FiveSports schreef:

Dat mag natuurlijk, maar mijn vraag was dus waarom? Waarom bv niet meedoen aan een andere vijfkamp en daarnaast gewoon een springpaard nemen als je het leuk vindt?

Citaat:
Wat zou jij als stelregels voor het wel of niet toestaan van wedstrijden met paarden? En waarom zou de vijfkamp daar niet aan kunnen voldoen?

(Even terzijde: ik zie prima dat je hier de focus snel verlegt, je wilt de vraag waarom het paardrijden in de vijfkamp moet blijven niet inhoudelijk beantwoorden maar probeert de andere kant in de verdediging te duwen.)

Maar het verschil met andere situaties is dat de paardensport daadwerkelijk centraal staat, en hier alleen maar een onderdeel van meerdere is waardoor de belangen zo anders zijn. Want volgens mij is dat het eerste wat het anders maakt dan bv een onderlinge springwedstrijd op manegepaarden: dit zijn de Olympische Spelen. Daarmee wordt de druk nogal anders. Een willekeurige manegeeigenaar kan op een onderlinge springwedstrijd aanzienlijk makkelijker een paard terugtrekken of ingrijpen tijdens een parcours, want het is maar een onderlinge springwedstrijd. Er zijn wel regels, maar er is ook genoeg ruimte om in te grijpen.

En dat kun je niet zomaar levelen. Die onbalans zit er automatisch in omdat het paardrijden bij een gecombineerde sport maar een onderdeel is van een groter geheel.

En dan zou ik het nu ook leuk vinden als jij ook wat meer inhoud in je reacties stopt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:26

Ik snap echt niet dat dit nog mag, hopelijk de volgende OS zonder paarden..
Volgende keer nog maar extra genieten bij een fnrs springwedstrijdje van mijn pony.
Het was de eerste keer en hij vond het wel erg spannend alleen in de bak een heel parcours.
Ja toen heeft de juf er een halstertouwtje aan geklikt, en is met hem meegesprongen.
Pony ging om van help wat nu, naar wat leuk de juf kan ook springen, en ging vol vertrouwen met haar mee.
En trots dat ze op hem waren, trots.
Ik hoorde ook wel dat het niet zo goed ging op het erf, maar toen zei de instructrice:
Dit is compleet nieuw voor hem, alleen in de bak een heel parcours, met een wat onzeker kind erop wat ook wat nerveus was.
Hij heeft het hartstikke goed gedaan en ik vind het echt ergerlijk dat mensen dat zien als het ging niet goed.
Hij moet het ook gewoon leren, en ervaring opdoen, het is geen fiets!
Springwedstrijd erna heeft ze hem niet mee laten doen, want dan was het straks zogenaamd een poedersuiker, en daar had ze geen zin in.
En ze had dat ook vorige keer niet moeten horen zei ze dan hadden ze aan haar de verkeerde gehad zei ze.
En dat dus op manegeniveau, daar kunnen ze meer respect opbrengen voor de dieren dan ik gezien heb op de twee filmpjes.

Echt schandalig.
Ik hoop dat Jill Huijbreghts het voor elkaar krijgt ooit te schitteren op de OS.
Dat zou de kroon op haar harde werken zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:40

Ik had nooit een flauw benul wat vijfkamp was, wist niet eens dat springen erbij hoorde. Van Annika Schleu was ik al wel geschrokken, dus heb ik de ruiter die Saint Boy voor haar gereden heeft ook even gekeken. Ik vond dat hij super braaf zijn rondje deed, ondanks dat sommige sprongen echt een uitdaging leken door de manier waarop hij eropaf gestuurd werd. Hij weigerde een keer en ging er daarna weer netjes overheen, ook al vond ik haar toen al ruig.. Hierna weigerde hij weer een keer en schrok ik wel van haar agressie, je zag toen ook duidelijk dat er echt een knop om ging en hij helemaal over de zeik was. :=

Dus toen heb ik wat van voorgaande OS rondes gekeken en van een aantal mannen van dit jaar, maar ik vind het nog best risicovol ook. Velen hadden gewoon de basis niet eens onder de knieën. Die zou ik 1 meter nog niet eens laten springen, laat staan 1.20-1.25 met dubbelsprongen en alles erop en eraan.

Ik vind dat die paarden het allemaal nog maar netjes doen, met een vreemde ruiter, waarvan vele hard in de mond, hard aan het been en vaak nog ongebalanceerd of raar op de hindernis af komen. Ik snap ook écht niet dat dit nog steeds een onderdeel is, of dat er in ieder geval niet hogere verwachtingen qua niveau zijn. :*

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 01:26

Shadow0 schreef:
FiveSports schreef:

Dat mag natuurlijk, maar mijn vraag was dus waarom? Waarom bv niet meedoen aan een andere vijfkamp en daarnaast gewoon een springpaard nemen als je het leuk vindt?

Het is een combinatie van sporten die ik allemaal graag doe en leuk vind, daarnaast doe ik het liefst nog 1001 andere sporten. Het mooie van de vijfkamp is dat het gecombineerd is, alles op 1 dag wat het super bijzonder maakt.
Ik vind het een beetje een aparte vraag eigenlijk, alsof je zou vragem aan een triatleet waarom de triatlon zo leuk is. Het is gewoon heel persoonlijk wat iemand wel/niet leuk vindt om te doen.
Ik zou er eigenlijk een 6 kamp van willen maken en er ook nog een vechtsport bij willen.

Citaat:
(Even terzijde: ik zie prima dat je hier de focus snel verlegt, je wilt de vraag waarom het paardrijden in de vijfkamp moet blijven niet inhoudelijk beantwoorden maar probeert de andere kant in de verdediging te duwen.)

Maar het verschil met andere situaties is dat de paardensport daadwerkelijk centraal staat, en hier alleen maar een onderdeel van meerdere is waardoor de belangen zo anders zijn. Want volgens mij is dat het eerste wat het anders maakt dan bv een onderlinge springwedstrijd op manegepaarden: dit zijn de Olympische Spelen. Daarmee wordt de druk nogal anders. Een willekeurige manegeeigenaar kan op een onderlinge springwedstrijd aanzienlijk makkelijker een paard terugtrekken of ingrijpen tijdens een parcours, want het is maar een onderlinge springwedstrijd. Er zijn wel regels, maar er is ook genoeg ruimte om in te grijpen.

En dat kun je niet zomaar levelen. Die onbalans zit er automatisch in omdat het paardrijden bij een gecombineerde sport maar een onderdeel is van een groter geheel.

En dan zou ik het nu ook leuk vinden als jij ook wat meer inhoud in je reacties stopt.

Ik probeer helemaal niets, ik meen het oprecht. Ik hoorde pas erg laat van het bestaan van de moderne vijfkamp en het was iets wat een lach op mijn gezicht toverde. Ik snap niet waarom het niet een inhoudelijke reactie is als ik gewoon zeg dat ik het leuk vind...

Als je vindt dat het terugtrekken van combinaties makkelijker zou moeten kunnen geef ik je gelijk. In Nederland heb je ook de keuze uit verschillende hoogtes, dat zou misschien ookal schelen op de Olympische spelen misschien?

Het is onderdeel van het grote geheel inderdaad, net zoals het fietsen onderdeel van de triatlon is. De onderdelen bij elkaar maken de sport. Ik ben zelf geen hele snelle zwemmer, maar het springen gaat mij wel weer aardig goed af. Ik vind het prachtig dat het in deze sport gaat om hoe allround je bent en er juist geen focus is op één onderdeel.

Voor mij is de basis dat als een professional op het gebied vam springen vindt dat een combinatie niet veilig is, dat die de macht heeft om ze te diskwalificeren op het onderdeel. Ik zie dat niet als een onmogelijke taak. Dat is ook niet mijn ervaring in Nederland (heb alleen de laatste meegemaakt).

Anoniem

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 02:09

Ik snap werkelijk niet waarom dat met vreemde paarden en ruiters moet.

Ik heb nu ook al meerdere malen gelezen dat de ruiter niet van topniveau zijn, hoe zit dat met de paarden? Welke eisen worden daar aan gesteld?
Allemaal extra risico's

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 05:35

Dat vreemde paarden issue is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. In onze sport komt het fenomeen catchdriver ook voor. Zijn zelfs mensen die de hele wereld over reizen als rijder en vollop wedstrijden rijden met paarden die ze nog nooit gezien hebben.

Dat kan i.m.o. best, je moet je aanpassen aan het paard en met respect rijden. Altijd. Of je 'm dan al een jaar of 10, of 20 minuten rijd dat maakt naar mijn mening niet uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 05:43

ruitje schreef:
Dat vreemde paarden issue is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. In onze sport komt het fenomeen catchdriver ook voor. Zijn zelfs mensen die de hele wereld over reizen als rijder en vollop wedstrijden rijden met paarden die ze nog nooit gezien hebben.

Dat kan i.m.o. best, je moet je aanpassen aan het paard en met respect rijden. Altijd. Of je 'm dan al een jaar of 10, of 20 minuten rijd dat maakt naar mijn mening niet uit.

En dat mankeert hier dus. Ze behandeld ‘m als een fiets en dat wordt nog goed gel*lt ook door iemand die vijfkamp beoefend. (Als je het zo kan verdedigen wat hier gebeurt zie je IMO gewoon de ernst niet. Nl.)

Het ergste is nog dat leken denken dat deze clowns echte paardensporters/liefhebbers zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 05:47

Mee eens, heel Facebook ontploft met 'paardensport moet in zijn geheel verboden worden' .

Ik vraag mij ook heel erg af wat voor trainer/eigenaar er achter dit paard zit. Had die het paard niet mogen terugtrekken bijv.?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 06:22

ruitje schreef:
Mee eens, heel Facebook ontploft met 'paardensport moet in zijn geheel verboden worden' .

Stel de vijfkamp zou niet bestaan en we zijn even eerlijk allemaal.
Hoeveel van zulke filmpjes zouden we bij elkaar kunnen harken als we naar alle maneges gaan kijken?

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de paardensport in zijn geheel verboden zou moeten worden, maar vanuit hun perspectief begrijp ik de beredenatie wel.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:36

FiveSports schreef:
ruitje schreef:

Hoeveel van zulke filmpjes zouden we bij elkaar kunnen harken als we naar alle maneges gaan kijken?

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat de paardensport in zijn geheel verboden zou moeten worden, maar vanuit hun perspectief begrijp ik de beredenatie wel.

Je zou vast filmpjes bij elkaar kunnen harken op maneges. Maar gelukkig krijgen die klunzen geen internationaal podium en daarnaast zijn zij lerende, in plaats van druk bezig met het geslaagd maken van hun leven dmv een medaille halen. Daarnaast vind ik het een beetje proberen recht te banketstaaf wat krom is, door te gaan wijzen naar andere takken/groepen van de paardensport. Op wedstrijd kom ik ook wel eens een combinatie tegen waar mijn maag van omdraait, maar er is wel echt een verandering gaande in wat populair is. Kijk maar naar Jill Huibrechts, razend populair voor haar manier van rijden en instructie. Jessica von Bredow-Werndl die op een onwijs prettige rijstijl een gouden medaille weet te halen. Er is echt een shift gaande en ik vind deze sport in 'Olympische vorm' hier echt afbreuk aan doen.

Ik snap tevens ook écht niet dat je met droge ogen durft toe te geven dat je dit leuk vindt om naar te kijken... Paarden die verongelukken, onwijs slecht gereden worden en compleet getraumatiseerd terug komen uit zo'n rondje.. |( maargoed dat is natuurlijk een mening en die kan ik niet veranderen :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:16

Wreed zoals dit dier behandeld is, geen goed woord voor over. Dat ze op basis daarvan al niet uitgebeld werd begrijp ik niets van.
Dan wordt er weer naar amateurs of maneges gewezen maar ik ken (gelukkig) geen manege of vereniging waar dit gedrag richting een paard geaccepteerd zou worden. Waarom dan wel in de OS ring?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:25

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:27

Als we willen dat de sport niet verboden wordt dan zal er echt terug moeten gegaan worden naar de basis en paardenwelzijn. Deze vrouw had bijv. de problemen op een nette manier op kunnen lossen door het paard weer vertrouwen te geven en daar punten voor te krijgen. Ze kunnen punten geven voor hoe iemand met het paard om gaat, de basis, hand, spoor en zweepgebruik meenemen en de manier van springen (komt het paard goed uit? heeft de ruiter controle over de galopsprongen tussen de hindernissen?) dat is volgens mij de enige manier om verantwoord paarden in te kunnen blijven zetten voor zoiets.

Nu hebben gewoon alle mensen die tegen de paardensport zijn hun beeld weer bevestigd gekregen en ik kan ze helaas geen ongelijk geven. Met wel een kanttekening dat ik de media vreselijk negatief vind over de paardensport. Over Jesssica en haar vriendelijke rijden hoor je ze bijv. niet.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:31

Of geef ze stijlpunten, dan zorg je ook op een positieve manier ervoor dat er meer getraind wordt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:47

ElSea schreef:
FiveSports schreef:

Je zou vast filmpjes bij elkaar kunnen harken op maneges. Maar gelukkig krijgen die klunzen geen internationaal podium en daarnaast zijn zij lerende, in plaats van druk bezig met het geslaagd maken van hun leven dmv een medaille halen. Daarnaast vind ik het een beetje proberen recht te banketstaaf wat krom is, door te gaan wijzen naar andere takken/groepen van de paardensport. Op wedstrijd kom ik ook wel eens een combinatie tegen waar mijn maag van omdraait, maar er is wel echt een verandering gaande in wat populair is. Kijk maar naar Jill Huibrechts, razend populair voor haar manier van rijden en instructie. Jessica von Bredow-Werndl die op een onwijs prettige rijstijl een gouden medaille weet te halen. Er is echt een shift gaande en ik vind deze sport in 'Olympische vorm' hier echt afbreuk aan doen.

Hoe leg je uit aan iemand die tegen de paardensport in zijn geheel is dat "het allemaal oke is", want er is een verandering gaande in de paardensport. Daar heeft zo iemand toch geen boodschap aan vanuit zijn/haar perspectief?

Citaat:
Ik snap tevens ook écht niet dat je met droge ogen durft toe te geven dat je dit leuk vindt om naar te kijken... Paarden die verongelukken, onwijs slecht gereden worden en compleet getraumatiseerd terug komen uit zo'n rondje.. |( maargoed dat is natuurlijk een mening en die kan ik niet veranderen :D

Gelukkig zeg ik dat nergens ;)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:51

Mars schreef:
Wreed zoals dit dier behandeld is, geen goed woord voor over. Dat ze op basis daarvan al niet uitgebeld werd begrijp ik niets van.
Dan wordt er weer naar amateurs of maneges gewezen maar ik ken (gelukkig) geen manege of vereniging waar dit gedrag richting een paard geaccepteerd zou worden. Waarom dan wel in de OS ring?

Volgens mij is er niemand die ergens beweerd heeft dat het geaccepteerd zou moeten worden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:01

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:02

Elisa2 schreef:
Als we willen dat de sport niet verboden wordt dan zal er echt terug moeten gegaan worden naar de basis en paardenwelzijn. Deze vrouw had bijv. de problemen op een nette manier op kunnen lossen door het paard weer vertrouwen te geven en daar punten voor te krijgen. Ze kunnen punten geven voor hoe iemand met het paard om gaat, de basis, hand, spoor en zweepgebruik meenemen en de manier van springen (komt het paard goed uit? heeft de ruiter controle over de galopsprongen tussen de hindernissen?) dat is volgens mij de enige manier om verantwoord paarden in te kunnen blijven zetten voor zoiets.

Er zijn denk ik veel manieren die er aan bij kunnen dragen dat dit soort beelden niet meer te zien zijn op de Olympische spelen. Ik denk dat de atleten daar helemaal niets op tegen zouden hebben. Vanuit een atleet gezien wil je ook de beste prestatie kunnen neerzetten en dat doe je in de beste omstandigheden, dus waarom zou iemand erop tegen zijn om die omstandigheden beter te maken?

Citaat:
Nu hebben gewoon alle mensen die tegen de paardensport zijn hun beeld weer bevestigd gekregen en ik kan ze helaas geen ongelijk geven. Met wel een kanttekening dat ik de media vreselijk negatief vind over de paardensport. Over Jesssica en haar vriendelijke rijden hoor je ze bijv. niet.

Waar zou dat beeld weer vandaan komen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:04

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:20

FiveSports schreef:
Mars schreef:

Volgens mij is er niemand die ergens beweerd heeft dat het geaccepteerd zou moeten worden.

Waarom is ze dan niet gediskwalificeerd?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:27

Hiraeth schreef:
Ik had dit onderdeel gemist met de Olympische spelen, dus ben ik even gaan Googlen. Op YouTube kun je de gehele springsessies vinden van de London Olympics (pentathlon show jumping olympics intypen). Dat bevestigde voor mij wel even flink dat het niveau echt schandalig laag zit.

Het schijnt ook nog eens het onderdeel te zijn waar in verhouding de meeste punten mee te winnen en verliezen zijn.

Op 53.43 kun je Annika Schleu van toen zien springen. Ook weer met het gas en de rem er tegelijkertijd op en veel balken.

https://youtu.be/MzMSB7Wc-3Y

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:35

Mars schreef:
FiveSports schreef:

Waarom is ze dan niet gediskwalificeerd?

Geen idee, daar kan ik geen antwoord op geven.

Er is niemand hier in dit topic die beweert dat het geaccepteerd zou moeten worden. Dat bedoel ik :)