Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:57

xx_Irisje schreef:
Dat heb je niets aan als je hoger start, ik heb er met mijn beide paarden bijvoorbeeld niets aan.

Ik heb er even een mailtje achter aangestuurd

Ik heb een reactie van de KNHS, ze geven aan bezig te zijn met het on line proeven rijden, en een online cursus waar we straks met korting aan deel kunnen nemen.
Ik heb toch even door gevraagd hoe het verder zit, heel leuk on line proeven rijden maar daar hebben de Z ruiters en hoger niets aan natuurlijk.

Verder vroegen ze vooral lid te blijven om samen de schouders er onder te zetten.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:09

Ik kan zoveel redenen bedenken waarom online proeven rijden voor de sport een slechte ontwikkeling is.

[*]Geen doping controle
[*]Los kunnen rijden met de hulp middelen die je wil
[*]Zo grof los kunnen rijden als je wil
[*]10 keer dezelfde proef rijden en de beste versie opsturen
[*]mensen met zwepen buiten beeld laten opjagen
[*]geen bitten controle
[*]De bak thuis rond kunnen komen omdat je er elke dag in rijd
[*]Buiten de controle gaat ook de competitie verloren, geen vergelijking binnen een rubriek, niet de druk hebben om op vreemd terrein te moeten presteren

Neemt niet weg dat ik heel graag met een paar van mijn merries thuis een Z2 proef zou willen rijden om zo een sport predikaat te krijgen.

Getty_Maan

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:26

Nieuwsbrief zojuist ontvangen, maar ik lees nergens iets over online proeven rijden.

Was wel benieuwd, lijkt me voor deze tijd wel leuk om aan mee te doen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:35

Leuk dat de KNHS hiermee bezig is, ben benieuwd of ze dit zien als een korte termijn oplossing voor de maatregelen of als lange termijn idee naast de reguliere wedstrijden.

Waar ik me over verbaas is het pessimisme wat hier in veel berichten terug komt.
Er zijn mensen die hun paard slecht behandelen en er zijn mensen die alles doen voor winstpunten. Die eerste groep doet dat nu ook, dan wellicht niet dat halve uurtje dat er op wedstrijd iemand toezicht houdt, maar dan wel de rest van de tijd als ze thuis aan het trainen zijn. Video proeven zijn niet de oorzaak dat er mensen zijn die hun paard slecht behandelen, dus dan zal de oplossing daar ook niet zitten.
De tweede groep heeft met reguliere wedstrijden ook mogelijkheden, thuis iemand anders laten trainen of losrijden, instructeur eerst laten starten. Zouden wedstrijden dan nog echt leuk zijn, als je er zo veel druk op legt? Net zoals dat ik er de lol niet van inzie om 10 keer te moeten filmen om 1 proef te produceren die je in kunt sturen. Ik ga op wedstrijd voor de lol en om mezelf en mijn paard uit te dagen het beste uit onszelf te halen. Me dan druk gaan maken over hoe anderen hun winstpunten halen maakt het er niet leuker op en daarbij wordt mijn winstpunt niet minder waard omdat een ander er ook 1 heeft.
Het klassement, dat is nog wel een interessante vraag, de KNHS zal daar vast over na denken.
Kunnen we gewoon blij zijn dat ze proberen binnen de maatregelen iets voor de wedstrijdruiters te faciliteren ipv bang te zijn dat een ander er misbruik van gaat maken?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:44

Er was net een item in het rtl nieuws hierover. Daar werd aangegeven dat het filmpje door een jury of trainer van feedback werd voorzien. Het kwam op mij meer over als een trainingsmogelijkheid, werd ook niks gezegd over winstpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:45

JeanneV schreef:
Ik kan zoveel redenen bedenken waarom online proeven rijden voor de sport een slechte ontwikkeling is.

[*]Geen doping controle
[*]geen bitten controle
[*]Buiten de controle gaat ook de competitie verloren, geen vergelijking binnen een rubriek, niet de druk hebben om op vreemd terrein te moeten presteren

Neemt niet weg dat ik heel graag met een paar van mijn merries thuis een Z2 proef zou willen rijden om zo een sport predikaat te krijgen.

Ik zal even opsommen wat mij de afgelopen 3 jaar gebeurt is:
0 x doping controle
Nooit controle op het losrijdterrein (dus zowel zo grof als met hulp zou kunnen)
Ik kan ook de dag vooraf 10 x de proef rijden en zo oefenen dat het heel makkelijk gaat worden
Mensen met zwepen, hoe realistisch is dit nou serieus in de basis sport, we hebben het over B tm M2 he..
0 x bitten controle
En die laatste 2 geldt ook niet voor iedereen, er staan veel mensen die alleen 'thuis' starten.

Ik vind het jammer om te lezen dat vele zo negatief hier over denken. Ik ben echt blij dat de KNHS EINDELIJK wat gaat meedenken met zijn betalende klanten. :j

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:22

JeanneV schreef:

[*]Geen doping controle
[*]geen bitten controle

Geen dopingcontrole kan ondervangen worden door periodieke dopingcontrole op stal (net als bij menselijke olympische sporters, die regelmatig een plasje moeten inleveren. Maar hee....dit gaat over basis sport)

Mensen die het nodig vinden om grof en met allerlei hulpmiddelen los te moeten rijden doen dat over het algemeen in hun training thuis ook, helaas. En dan is die controle er ook niet.

Als ik een proef 10x rijd (ok, ik rijd dus geen dressuur, wel western): die van mij kent ze na 3 keer al uit z'n hoofd en vindt dan dat ie 'm ook wel alleen kan rijden. Als ik het dan nodig zou vinden om een proef 10 keer te rijden moet ik telkens meer alle zeilen bijzetten om er nog een beetje wat van te maken. Lijkt me dus eerder een nadeel dan een voordeel.

Mensen met zwepen??? Zou er iemand serieus die behoefte hebben voor een dressuurproef? Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar volgens mij is er met een over de zeik gejaagd paard geen enkele proef fatsoenlijk te rijden, ongeacht de discipline.

Bitcontrole kan online ook hoor. Heb het inmiddels regelmatig gezien, weliswaar niet in de dressuur maar toch. Gewoon aan het eind van je proef naar de camera lopen, hoofdstel uit en bit showen. Dat lukt waarschijnlijk iets minder goed met een van tevoren met zweep opgejaagd dier, dus dan is dat probleem ook meteen getackled. Indien nodig zou je zelfs ook nog de zijkanten van paardlief naar de camera kunnen draaien.
Wij mogen sowieso niet met neusriem starten, maar zelfs dat lijkt me op beeld controleerbaar.

ALS ik dressuur zou rijden zou ik het eigen terrein niet af hoeven, kan ik gewoon maandelijks KNHS rijden in de baan waarin ik dan altijd zou rijden. Druk op vreemd terrein heeft die van ons overigens niet, die vindt het overal wel prima.
Hoe dat met het competitie gevoel zit geen idee, maar zelf heb ik juist meer een competitiegevoel bij de wedstrijden die wij nu gaan starten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:35

JeanneV schreef:

[*]Geen doping controle Die ben ik nergens nog tegen gekomen, ook niet op de regio kampioenschappen
[*]Los kunnen rijden met de hulp middelen die je wil Dat kan, maar zulke figuren trainen altijd al zo
[*]Zo grof los kunnen rijden als je wil Idem als vorige
[*]10 keer dezelfde proef rijden en de beste versie opsturen Kan thuis de dagen ervoor ook, helemaal als je op je eigen locatie kan starten
[*]mensen met zwepen buiten beeld laten opjagen dat zie je terug aan het paard
[*]geen bitten controle kunnen ze opheffen door te tonen na de proef
[*]De bak thuis rond kunnen komen omdat je er elke dag in rijd idem voor mensen die standaard op eigen locatie starten
[*]Buiten de controle gaat ook de competitie verloren, geen vergelijking binnen een rubriek, niet de druk hebben om op vreemd terrein te moeten presteren in mijn geval is die van mij op vreemd terrein wakkerder waardoor ze veel meer gaat tonen in de ring, op eigen locatie is ze soms te zen haha

Het verbaast me echt wel een beetje hoeveel beren er gezien worden zeg. Maar misschien wel omdat ik zo zelf niet in elkaar steek.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:02

Ik ben echt benieuwd hoe snel de app ontwikkeld is en wanneer hij uitkomt ! Wil het wel testen :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:55

Ik heb het volgebde bericht ontvangen van de knhs

Citaat:
Beste Leonie,

Bedankt voor je bericht. Wat fijn dat je zo hebt meegedacht.

De video moet gestart worden met het opnoemen van de datum, je combinatienummer, het in beeld nemen van het paardenpaspoort (de pagina’s waarop het transpondernummer en de aftekeningen worden weergegeven) en al filmend een rondje om het paard om alle aftekeningen te kunnen zien. De video eindigt met een shot waarbij het gezicht van de deelnemers herkenbaar in beeld wordt genomen na het afgroeten. In de praktijk gebeurt dit op fysieke wedstrijden niet anders. Wordt hier misbruik van gemaakt en wordt dit ontdekt, dan gelden de regels van het Algemeen wedstrijdreglement en wordt hier op gehandhaafd. 

In eerste instantie vertrouwen wij erop dat onze leden, net als wij, veel belang hechten aan paardenwelzijn en fair play. Wij verwachten dan ook dat er verantwoord wordt omgegaan met onze paarden en dat de regels die we met elkaar hebben opgesteld zorgvuldig worden nageleefd. Onze deskundige juryleden hebben een ervaren en geoefend oog. Bij twijfel over zaken als welzijn, harnachement of hulp van derden maken zij melding bij de KNHS en wordt hierop gehandhaafd.

In ons reglement hebben we opgenomen dat de video in een keer opgenomen moet zijn. Er mag dus niet in gemonteerd worden. Voor aanvang van de proef moet de ruiter of amazone de datum noemen. De video mag niet ouder dan een week zijn. Wel is het zo dat het jurylid kritisch kijkt naar welzijnsaspecten zoals conditie en uithoudingsvermogen van het paard. Bij twijfel over het welzijn van het paard rapporteert het jurylid dit aan de KNHS en wordt hierop gehandhaafd. Tot slot vertrouwen wij erop dat onze leden, toegewijde paardensporters en liefhebbers, zorgvuldig en eerlijk omgaan met hun paarden en onze mooie paardensport.

In de resultaten word duidelijk bijgehouden welke winstpunten fysiek en welke online zijn behaald. Deze resultaten zijn altijd op te vragen op onze website wakanditpaard.nl. Het fenomeen dat een paard naar het Z is gereden op eigen erf bestaat al langer, bijvoorbeeld wanneer je op een pensionstal staat waar ook wedstrijden worden georganiseerd. Ook dat is eenvoudig te controleren via watkanditpaard.nl.

Het inschrijfgeld voor een online beoordeling van een dressuurproef is € 7,50 per proef. Van dit bedrag wordt € 2,50 per proef gestort in een KNHS Corona noodfonds t.b.v. FNRS-Ruitersportcentra en KNHS-verenigingen.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Ik ben hier positief over verrast en vind dat er echt goed over is nagedacht!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:04

leonie87 schreef:

Citaat:
Beste Leonie,

De video moet gestart worden met het opnoemen van de datum, je combinatienummer, het in beeld nemen van het paardenpaspoort (de pagina’s waarop het transpondernummer en de aftekeningen worden weergegeven) en al filmend een rondje om het paard om alle aftekeningen te kunnen zien. De video eindigt met een shot waarbij het gezicht van de deelnemers herkenbaar in beeld wordt genomen na het afgroeten. In de praktijk gebeurt dit op fysieke wedstrijden niet anders. Wordt hier misbruik van gemaakt en wordt dit ontdekt, dan gelden de regels van het Algemeen wedstrijdreglement en wordt hier op gehandhaafd. 

In eerste instantie vertrouwen wij erop dat onze leden, net als wij, veel belang hechten aan paardenwelzijn en fair play. Wij verwachten dan ook dat er verantwoord wordt omgegaan met onze paarden en dat de regels die we met elkaar hebben opgesteld zorgvuldig worden nageleefd. Onze deskundige juryleden hebben een ervaren en geoefend oog. Bij twijfel over zaken als welzijn, harnachement of hulp van derden maken zij melding bij de KNHS en wordt hierop gehandhaafd.

In ons reglement hebben we opgenomen dat de video in een keer opgenomen moet zijn. Er mag dus niet in gemonteerd worden. Voor aanvang van de proef moet de ruiter of amazone de datum noemen. De video mag niet ouder dan een week zijn. Wel is het zo dat het jurylid kritisch kijkt naar welzijnsaspecten zoals conditie en uithoudingsvermogen van het paard. Bij twijfel over het welzijn van het paard rapporteert het jurylid dit aan de KNHS en wordt hierop gehandhaafd. Tot slot vertrouwen wij erop dat onze leden, toegewijde paardensporters en liefhebbers, zorgvuldig en eerlijk omgaan met hun paarden en onze mooie paardensport.

In de resultaten word duidelijk bijgehouden welke winstpunten fysiek en welke online zijn behaald. Deze resultaten zijn altijd op te vragen op onze website wakanditpaard.nl. Het fenomeen dat een paard naar het Z is gereden op eigen erf bestaat al langer, bijvoorbeeld wanneer je op een pensionstal staat waar ook wedstrijden worden georganiseerd. Ook dat is eenvoudig te controleren via watkanditpaard.nl.

Het inschrijfgeld voor een online beoordeling van een dressuurproef is € 7,50 per proef. Van dit bedrag wordt € 2,50 per proef gestort in een KNHS Corona noodfonds t.b.v. FNRS-Ruitersportcentra en KNHS-verenigingen.

Met vriendelijke groet,

Ik ben hier positief over verrast en vind dat er echt goed over is nagedacht!

Wauw dat klinkt goed!!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:14

Dien je dan ook gevlochten paard te presenteren en in wedstrijd kleding de video op te nemen?

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:19

Toch is het wel bijzonder dat het argument op geen Z is "dan zouden mensen thuis predicaten kunnen halen op een makkelijke manier".

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:35

Het lijkt erop dat dit alleen tijdens de corona-crisis een maatregel is en daarna weer stopt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:45

Dat het alleen tijdens corona zou zijn vind ik niet zo gek. Je hebt ook juryleden nodig die alle filmpjes beoordelen en als het leven weer zo normaal is dat werk en wedstrijden allemaal weer kunnen wordt het denk ik lastig om daar ook nog tijd voor vrij te maken.

Plus het stukje inkomsten, met echte wedstrijden komt er meer geld binnen bij de KNHS zoals de afdracht van de vereniging

Over de dopingcontrole, hebben jullie dat echt nog nooit meegemaakt? Ik bij eigen dieren niet, wel aantal keer gezien. Net als chipcontrole, entingen controleren, bitcontrole en controle op bloed, die laatste 3 zelf ook best wel een aantal keer.

Het altijd 'thuis' starten hoeft geen voordeel te zijn. :') Ineens witte hekjes in eigen bak of reclameborden die paarden eten. Of juist een paard die op vreemd terrein meer toont. Ik start bijna altijd op eigen stal en vereniging, de enige wedstrijden dat ik buiten de deur ga zijn de grotere wedstrijden of selecties. Ik heb alleen met al die wedstrijden thuis pas 1 keer dezelfde jury gehad. Ja, er zijn wedstrijden/verenigingen die vaak dezelfde soepelere juryleden uitnodigen, maar dat hoeft geen thuis vereniging te zijn. Vroeger waren er in de buurt wat verenigingen die bekend stonden als plek om 'makkelijker' een winstpunt te halen. Maar daarom vroegen wij voor de aankoop ook het overzicht aan van de resultaten van een paard, dan kon je vroeger én de punten zien en de locaties, naast de datum. Niet de juryleden, dat dan weer niet.

Het klinkt wel of er goed over nagedacht is. :j
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-04-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:46

begint er toch interessant uit te zien, eens met de dressuurjuf overleggen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:51

JOving schreef:
Toch is het wel bijzonder dat het argument op geen Z is "dan zouden mensen thuis predicaten kunnen halen op een makkelijke manier".

Bij de Fjorden kun je toch ook al predicaten halen met M1 of M2, of was dat juist bij de Tinkers?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:09

DreamGuide"
[quote="leonie87 schreef:

[quote
Beste Leonie,

Met vriendelijke groet,

Ik ben hier positief over verrast en vind dat er echt goed over is nagedacht![/quote]

Wauw dat klinkt goed!![/quote]

Klinkt goed, echter snap ik niet helemaal hoe een shot van mijn gezicht mijn identiteit bevestigd. Het is niet zo dat met het aanvragen van een startkaart er een kopie van je ID wordt gevraagd (en dan nog lijkt mij dat knap lastig vergelijken).

Ik zou heel graag ook de BB erbij willen hebben. Puur om te kijken of een startkaart überhaupt weer een idee word.

Oeps quote beetje verkloot.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:14

Sanet schreef:
JOving schreef:

Bij de Fjorden kun je toch ook al predicaten halen met M1 of M2, of was dat juist bij de Tinkers?

Fjorden M2+4 volgens mij...

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:16

Fjorden inderdaad M2 maar daar zal het niet omgaan. Aandeel KWPN is natuurlijk veel hoger en dat is Z2.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:32

Ik had vandaag nog geappt naar de KNHS of ze Z erbij willen gaan doen of helemaal niet.

Dit was het antwoord:

Goedemorgen,

Er word op dit moment keihard gewerkt om dit te kunnen realiseren.
Nog even geduld, uiteraard word iedereen geïnformeerd als hier nieuws over is.

^femke

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:41

Ik ben benieuwd of d KNHS dit er door gaat krijgen want er zitten natuurlijk wel veel haken en ogen aan. maar we wachten af. Ik ben zelf, vlgs mij is dat hier ook al een x genoemd fan van de prinsenhoeve online test. Ze hebben bekende juryleden zoals Dinja van Liere. En een deel van het bedrag kan je schenken aan je manege of goed doel. En volgens mij hebben ze ook prijzen.

https://www.facebook.com/prinsenhoevedr ... nlinetest/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:42

Wat mooi dat ze hiermee ook geld steken in een noodfonds!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:50

Ik vind het steeds interessanter klinken, maar wel als tijdelijke oplossing en niet voor standaard!
Ben benieuwd wanneer we meer te horen krijgen, had net mijn startpas aangevraagd en betaald een week voor de corona crisis, baal je natuurlijk enorm van!
Dit zou een mooie tijdelijke oplossing zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:59

Ik had even gevraagd of de 'digitale' winstpunten ook gelden voor doorstroming maar daar kreeg ik hetzelfde antwoord op;
Goedemorgen,

Er word op dit moment keihard gewerkt om dit te kunnen realiseren.
Nog even geduld, uiteraard word iedereen geïnformeerd als hier nieuws over is.

^femke