Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:55

Lynn_Nikita schreef:
Beste Do, deze richtlijnen zijn ook pas vorige week naar buiten gebracht. Onze bitfitter kon hier dan ook niet van op de hoogte zijn. Het scholingsbit is tot 1 april 2017, wanneer de nieuwe reglementen ingaan, nog gewoon toegestaan. Ik heb zojuist gesproken met Trust zelf, zij zijn momenteel deze nieuwe regel aan het aanvechten. Het door jou gekozen bit is namelijk weer wel toegestaan bij het FEI. Het gaat echt om een beperkt aantal scholingsbitten. Zodra Trust uitsluitsel heeft gekregen van het KNHS weten wij meer.

Welk bit bedoel jij (dat wel is toegestaan bij het FEI)?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:07

Beaukie schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Beste Do, deze richtlijnen zijn ook pas vorige week naar buiten gebracht. Onze bitfitter kon hier dan ook niet van op de hoogte zijn. Het scholingsbit is tot 1 april 2017, wanneer de nieuwe reglementen ingaan, nog gewoon toegestaan. Ik heb zojuist gesproken met Trust zelf, zij zijn momenteel deze nieuwe regel aan het aanvechten. Het door jou gekozen bit is namelijk weer wel toegestaan bij het FEI. Het gaat echt om een beperkt aantal scholingsbitten. Zodra Trust uitsluitsel heeft gekregen van het KNHS weten wij meer.

Welk bit bedoel jij (dat wel is toegestaan bij het FEI)?

Ik heb trust watertrens met tongboog sweet iron. 3 weken geleden gekocht via een bitfitsessie clinic bij een winkel en nu zou ik niet mogen starten vandaar daar ik de winkel bitfitter aanschreef en dit als reactie kreeg.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:20

Ik heb deze is dat misschien wat 13 cm
Sprenger
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:43

Lynn_Nikita schreef:

Ik heb trust watertrens met tongboog sweet iron. 3 weken geleden gekocht via een bitfitsessie clinic bij een winkel en nu zou ik niet mogen starten vandaar daar ik de winkel bitfitter aanschreef en dit als reactie kreeg.

dat zou wel fijn zijn dat ze bij het FEI wel zijn toegestaan, hoop dat mijn bit er ook in valt, maar dat denk ik wel, ik hoop net al vele dat ze het alsnog willen aanpassen.. Maar ben er bang voor. Wie weet volgend jaar pas, maar daar heb ik nu niet zo veel aan. Dat zou dan betekenen dat ik voor een jaar lang, een knhs startpas betaal, en er maar 1 of 2x gebruikt van kan maken.

ik hoop zo dat ze het aanpassen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:02

kiddokids schreef:
Sprenger
[ [url=m/W88JbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is dus juist het soort bit dat vanaf april niet meer mag

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:21

CaPrIoLe`79 schreef:
kiddokids schreef:
Sprenger
[ [url=m/W88JbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is dus juist het soort bit dat vanaf april niet meer mag

Dit is de watertrens versie, niet de bustrens. Mogen beiden niet meer? Dan vrees ik dat het rc stangengebiss ook niet meer mag? Dat is namelijk een soort correctie watertrens met andere tongboog. Het correctiebit is overigens een zeeeeer scherp bit als het niet goed past. Heb er al bloed mee in de mond gezien. Dus het is wel oppassen met zon bit. Past het, dan laat het het gehemelte vrij.

Lynn_Nikita

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:51

Mijn bit , maar dan alleen de sweet iron versie is exact zoals het foto`tje hierboven
Ik ken zelf de reglementen van de FEI niet, ik start namelijk nog niet maar wil dat wel gaan doen.

het antwoord waarin stond dat de FEI het wel goedkeurde komt van de winkel / bitfitter af

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:01

Het is echt heel simpel, een ongebroken trens mag alleen maar kaarsrecht zijn en moet een watertrens zijn. Het mag wel van kunststof zijn, maar ook dan: zonder tongboog.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:18

De mijne mag dan toch wel

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:33

mavantos schreef:
Bitten veranderd, instromingstabel gewijzigd... 2x ZZ-licht gereden.. moet je gelijk L2 starten. Dat wil ik mijn 4 jarige nog niet aandoen.

Dan zou je voor 1 april nog L1 kunnen starten, dan mag je daar eerst blijven?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:50

Mrijn schreef:
Het is echt heel simpel, een ongebroken trens mag alleen maar kaarsrecht zijn en moet een watertrens zijn. Het mag wel van kunststof zijn, maar ook dan: zonder tongboog.

Nee, bustrens mag ook in METAAL ;-):
Ongebroken trens, toegestaan in zowel bus- als
watertrens uitvoering
zie: https://www.knhs.nl/media/11237/toegest ... enting.pdf

In rubber mag de rechte trens alleen als watertrens-uitvoering.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:20

astridastrid schreef:
Mrijn schreef:

watertrens uitvoering

en kunstof? want er boven staat, mag ook in kunstof bustrens? want dat mag dan wel?

ik blijf het nog steeds erg krom en vaag vinden welke bitten nou wel en niet mogen. zo staat er een kunstof happy moutht bitje dubbelgebroken, die mag alleen in die vorm. En er boven staan dan de getekende bitten en die mogen dan ook van kunstof enz zijn. Dus dat heeft t toch geen toegevoegde waarde om die erbij te zetten?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:28

plutolover schreef:
astridastrid schreef:
watertrens uitvoering

en kunstof? want er boven staat, mag ook in kunstof bustrens? want dat mag dan wel?

ik blijf het nog steeds erg krom en vaag vinden welke bitten nou wel en niet mogen. zo staat er een kunstof happy moutht bitje dubbelgebroken, die mag alleen in die vorm. En er boven staan dan de getekende bitten en die mogen dan ook van kunstof enz zijn. Dus dat heeft t toch geen toegevoegde waarde om die erbij te zetten?

Sorry, met rubber bedoel ik kunststof.
Ik vind het ook vaag, onduidelijk & ongegrijpelijk (qua gedachtegang).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:13

kiddokids schreef:

Nee, want die van jou heeft een tongboog.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:19

MariekeS_ schreef:
kiddokids schreef:

Nee, want die van jou heeft een tongboog.

klopt die mag dus niet meer, waardoor nu vele waaronder ik in 'problemen'komen. Ik wil nu de rechte kunstof watertrens gaan proberen. via dochorse kan ik tester worden voor 5 dagen. Met 5 dagen weet ik wel of me paard het bit fijn vind of niet.

Ik hoop dat hij daarop ook fijn wilt lopen.

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:05

ik weet echt niet meer wat nu wel mag en weer niet zie door het bomen het bos niet meer

ik heb dit bit van trust

Afbeelding

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:08

lorelientje schreef:
ik weet echt niet meer wat nu wel mag en weer niet zie door het bomen het bos niet meer

ik heb dit bit van trust

[ [url=m/24uUXU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag niet meer vanaf 1-apr 2017 bij KNHS-wedstrijden;
Flexibele bitten (kunststof/rubber) mogen alleen in watertrensuitvoering en tongboog is ook niet meer toegestaan in rechte trenzen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:14

Ik kom toevallig dit topic tegen, maar val van de ene verbazing in de andere. Anatomisch mag dus grotendeels niet meer? En tongboog ook niet op een uitzondering na? Ik rijd met een heel dun anatomisch Neue Schule bitje omdat mijn paard een klein bekkie heeft en een dikke tong, was een boel zoekwerk.
http://www.topfithorseshop.com/product/ ... lebitten/#
deze zou dus niet meer mogen als ik het zo snel lees?

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:16

@Lynn_Nikita jij hebt toch de zelfde maar dan in sweet iron en die mag wel volgens trust en equidroom?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:23

lorelientje schreef:
@Lynn_Nikita jij hebt toch de zelfde maar dan in sweet iron en die mag wel volgens trust en equidroom?

nee die mag ook niet, zelfde vorm, en tongboog mag niet meer.
Equidroom heb ik een mail gestuurd dat hun bitfitter hie rniks over gezegd heefte n zeke rin jouw geval wist dat je starte. ik start nog niet maar zou het zonde vinden nu een fijn bit te hebben met training en als ik ga starten over moet schakelen, daar is het te duur voor.

Hun gaven aan dat Trust ook contact opnam met KNHS in de hoop dat het aangepast werd en dat het bij KNHS niet mocht maar wel bij FEI

ook zeiden ze, wij adviseren het niet maar hoevaak wordt je nu ook cht gecontroleerd ( maw, gewoon t risico nemen...)

even het bericht opgezocht :

k heb zojuist gesproken met Trust zelf, zij zijn momenteel deze nieuwe regel aan het aanvechten. Het door jou gekozen bit is namelijk weer wel toegestaan bij het FEI.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:25

Een bit met tongboog mag alleen nog als het een roterend tussenstukje heeft zoals bijv. de Mylerbitten (ik ben nog geen ander merk tegengekomen met dit principe maar volgens KNHS bestaan ze wel )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:30

Billy allen mag dus wel. Die heeft ook 'vaste' roterende middenstukken. Lijkt op myler maar goedkoper.

De gok nemen kan, maar juist het correctiebit zie je vaak duidelijk bij kauwen. Heb je daar zin in? Dan heb je een naam.

Ik heb diverse bitten liggen, ky rotary, hh, myler, rc stangengebiss, kk aurigan. Noordelingen mogen langskomen om te proberen. Geen verkoop, ik hou ze zelf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:51

Ik had papers meegestuurd naar de KNHS waarin beschreven stond dat anatomisch juist veel beter is dan die rechte dingen, maar volgens hebben ze gewoon dat standaard riedeltje over "FEI wil het ook niet" gekopieerd. Ik heb nu nog weer doorgevraagd dat dat toch geen reden is en dat ik benieuwd ben naar wat wel de reden is.

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:07

dus knhs heeft gewoon afspraken gemaakt met myler lijkt wel of dat ze aandelen er in hebben

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:50

Nibbit schreef:
mavantos schreef:
Bitten veranderd, instromingstabel gewijzigd... 2x ZZ-licht gereden.. moet je gelijk L2 starten. Dat wil ik mijn 4 jarige nog niet aandoen.

Dan zou je voor 1 april nog L1 kunnen starten, dan mag je daar eerst blijven?

Je mag met een 4 jarige pas vanaf april L starten.