Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:55

Dat hebben ze gedaan, omdat ze de banen niet vol kregen met alleen maar bitloze combinaties.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:01

Ik heb afgelopen weekend nog een hele moooie bitloze combinatie in de ring gehad! Was voor mij als jury de eerste keer maar deze combinatie reed erg netjes. Ik vind het eigenlijk ronduit onbeschoft van de knhs om te zeggen joh in het M mag je nu ook zonder bit rijden want je hoeft te verzamelen. Alsof dat niet kan bitloos?!
Ik hoop dat deze ontwikkeling zich doorzet en we straks tot en met GP lekker zelf mogen kiezen. Maar eerst zal het S&T verbod weg moeten en dat zie ik ook nog niet direct gebeuren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:24

leonie87 schreef:
Ik heb afgelopen weekend nog een hele moooie bitloze combinatie in de ring gehad! Was voor mij als jury de eerste keer maar deze combinatie reed erg netjes. Ik vind het eigenlijk ronduit onbeschoft van de knhs om te zeggen joh in het M mag je nu ook zonder bit rijden want je hoeft te verzamelen. Alsof dat niet kan bitloos?!
Ik hoop dat deze ontwikkeling zich doorzet en we straks tot en met GP lekker zelf mogen kiezen. Maar eerst zal het S&T verbod weg moeten en dat zie ik ook nog niet direct gebeuren.

Verbod? Je bedoelt verplichting.
Nou, op KNHS niveau GP starten (dus subtop) mag je gewoon op een trens GP starten hoor...

Al heel erg lang...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:30

Ik bedoel inderdaad verplichting ;).

Dat de knhs het toestaan klopt, maar de FEI nog niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:19

Vandaag bijgeschreven bij de GP en heb ze gewoon met een trensje gezien hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:18

leonie87 schreef:
Ik bedoel inderdaad verplichting ;).

Dat de knhs het toestaan klopt, maar de FEI nog niet.

Dat is inderdaad jammer... Maar hopelijk gaan ze nog volgen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:51

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:06

Ben vooral heel erg blij met het halsstrekken in het Z.
Ik bouw zelf in mijn proef nog wel eens spanning op, vergeet adem te halen, dat soort gedoe, en met deze oefening heb ik altijd gelijk mijn rust weer terug en mijn paard dus automatisch ook.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:07

Ik vind het eigenlijk allemaal goede veranderingen :j ook het binnenkomen met op X overgang naar verzamelde draf vind ik een goed alternatief voor het hh. Ben heel benieuwd naar hoe de proeven verder in elkaar gaan steken.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:19

Ik vind de veranderingen in de klasse z en hoger eigenlijk heel fijn.
Je valt mooi door de mand bij het überstreichen en hals strekken als je hem niet op zijn eigen benen laat lopen en vasthoud *D

Kan ik met die van mij mooi punten op pakken.Alleen het niet meer halt houden aan het begin vind ik erg jammer.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:49

Jeetje, wat hebben ze nu weer gedaan? Naast een halve pirouette ook (weer)een kwart pirouette. Die was nu juist bewust ooit afgeschaft. Ik snap het even niet. :oo

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:52

vur schreef:
Jeetje, wat hebben ze nu weer gedaan? Naast een halve pirouette ook (weer)een kwart pirouette. Die was nu juist bewust ooit afgeschaft. Ik snap het even niet. :oo

Gezien de toegestane diameters een voorbereiding op de halve pirouette in het ZZ-zwaar?
Daarnaast ook een mooie controle oefening naar mijn idee, kijken of de pirouettes wel van de ruiter zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:58

Janine1990 schreef:
vur schreef:

Gezien de toegestane diameters een voorbereiding op de halve pirouette in het ZZ-zwaar?
Daarnaast ook een mooie controle oefening naar mijn idee, kijken of de pirouettes wel van de ruiter zijn.

Een kwart pirouette is moeilijker dan een halve, en kwam in het verleden bij veel ruters helemaal niet uit de verf. Daarom is ie eruit gehaald en is er nu een halve werkpirouette voor in de plaats gekomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:10

vur schreef:
Een kwart pirouette is moeilijker dan een halve, en kwam in het verleden bij veel ruters helemaal niet uit de verf. Daarom is ie eruit gehaald en is er nu een halve werkpirouette voor in de plaats gekomen.

Dus eigenlijk zou deze pas in het ZZ-zwaar moeten komen, als je het zo stelt?

Willen ze dan toch de overstap naar de subtop verkleinen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:15

Dat willen ze zeker. Dat stond in 1 van de eerste berichten met niet zoveel woorden te lezen. De overgang naar de hoogste klasses moest vloeiender oid. Ik weet niet meer precies hoe het er stond. De kwart pirouette is gewoon een oenige oefening. Je hebt haast geen tijd om hem fatsoenlijk te rijden, duurt ook maar 2 galopsprongen of zo en je moet je paard wel heeeel goed voor elkaar hebben wil hij goed lukken zoals hij bedoeld is. Zeker als de cirkel maar 2 meter is. Dat is tenminste mijn ervaring en dat zag ik vroeger ook heeeel vaak mislukken. Maar misschien lees ik het wel verkeerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:17

vur schreef:
Dat willen ze zeker. Dat stond in 1 van de eerste berichten met niet zoveel woorden te lezen. De overgang naar de hoogste klasses moest vloeiender oid. Ik weet niet meer precies hoe het er stond. De kwart pirouette is gewoon een oenige oefening. Je hebt haast geen tijd om hem fatsoenlijk te rijden, duurt ook maar 2 galopsprongen of zo en je moet je paard wel heeeel goed voor elkaar hebben wil hij goed lukken zoals hij bedoeld is. Zeker als de cirkel maar 2 meter is. Dat is tenminste mijn ervaring en dat zag ik vroeger ook heeeel vaak mislukken. Maar misschien lees ik het wel verkeerd.

Hoelang is het geleden dat hij er in zat? Zal het niveau intussen ook wat zijn verbeterd?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:23

Dat is nog niet zo heel lang geleden en het niveau is juist achteruit gegaan in het ZZ-licht volgens mij. In het ZZ-zwaar in ieder geval wel. Ik denk dat het een jaar of 10 geleden was?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:27

vur schreef:
Dat is nog niet zo heel lang geleden en het niveau is juist achteruit gegaan in het ZZ-licht volgens mij. In het ZZ-zwaar in ieder geval wel. Ik denk dat het een jaar of 10 geleden was?

Niveau is denk ik voornamelijk achteruit gegaan doordat het nu bij de basis is gekomen. Dus meer deelname. Maar gemiddeld zal het absoluut achteruit zijn gegaan.

Nouja, zoals jij het beschrijft in ieder geval, denk ik dat het een zeer interessante toevoeging is. Ben erg benieuwd wat daar mee gedaan gaat worden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:30

Ik ben er wel blij mee :) Blij dat de halve blijven, daar scoren we altijd erg goed op :D
kwart lijkt mij ook geen probleem als je je paard netjes kan zetten en de controle hebt.
De 2 wissels op de diagonaal is ook wel verfrissend!
Die 2 series van de ZZZ moet ik over nadenken :+ wisselend tellen valt voor nl mezelf niet mee, was eerst maar een lijntje!

Ik denk dat wel veel paarden in het Z2 en ZZ-L op de rem gaan op x of geen vloeiende (rechte) overgang kunnen rijden :P

Uberstreichen in het Z2 en halsstrekken in het Z1 en Z2 is ook een plus!
Zeker het uberstreichen, halsstrekken geloof ik wel...

Ik vind het controleren of je je paard echt voor elkaar hebt beter, als ik het zo lees :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:42

Ik vond het kwartje juist erg fijn.Tegen de tijd dat ze om gingen vallen kon je er weer uit rijden.
Ik rij ze nog vaak,evenals de kwart keertwending.
De arbeidspiro vind ik juist een onding.
Vanuit een volte inzetten ok,maar vanuit een rechte lijn kan ik er niets mee.
De kwartjes zijn er 5 kaar geleden uitgegaan,met de nieuwe proeven.
Toen gingen ze ook van 2 jury's naar 1 en gingen mensen winst rijden in het ZZL die daarvoor niet boven de 56% reden.
En die stranden nu weer in het ZZZ.

Verder ben ik erg benieuwd naar de nieuwe proeven.
Het lijkt mij deze keer wel echt wat anders.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:11

Ik heb wel wat moeite met de aanpassingen in de M2... ben bang dat iedereen die nu in de M2 bleef hangen... nu in de Z1 struikelt.... en dat het z'n vergaarbak gaat worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:21

Tinkels schreef:
Ik heb wel wat moeite met de aanpassingen in de M2... ben bang dat iedereen die nu in de M2 bleef hangen... nu in de Z1 struikelt.... en dat het z'n vergaarbak gaat worden.

Dat is het toch al :o hier vaak 35 combinaties in 1 ring....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:41

Tinkels schreef:

Vanwaar precies?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:59

Tinkels schreef:

Maar dan ben je wel Z. :P

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:35

Janine1990 schreef:
Tinkels schreef:

Vanwaar precies?

Ik vind dat door het stukje lichtrijden de proeven echt makkelijker worden. En van de verzameling wordt minder gevraagd.
Het doorzitten tijdens de gehele proef en in de midden/uitgestrekte gangen is voor vele ruiters best een dingetje... en vielen daardoor al door de mand dat ze niet Z waardig zijn.

@ Germie.. haha ja precies... :P Zegt ook totaal niks dan.

@ Listinglistje, hier vaak niet zulke grote ringen.... M2 is echt wel een lastige klasse voor veel ruiters en blijven daar in hangen en uiteindelijk zie je ze niet meer op CH... haha. Zelf geen moeite gehad met de M2, volgens mij nog nooit zo kort in een klasse gezeten maar goed dat doet er nu niet toe.