[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:23

Ik denk ook echt dat dat per locatie verschillend is. Op de rijvereniging waar ik vandaag was had ik het idee van concurrentie niet zo, echter ben ik ook wel eens op plekken geweest ( met mensen mee) waar je aan de zijlijn het ene na het andere commentaar hoorde op andere.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:24

Picasso schreef:
Ik stel mijn mening bij Heleenn: ieder die voor z'n lol op concours gaat en keer op keer slecht scoort, maar daar geen problemen mee heeft, vooral blijven doen. Overigens vind ik nog steeds dat als een paard niet rad loopt of enorm stijf is en nauwelijks door een proef te loodsen is, je verkeerd bezig bent. Maar voor de rest: lekker blijven doen. Ik zelf zou de lol er gauw af hebben als ik keer op keer met baggerpunten thuis zou komen. Zie dan echt niet wat er zo leuk en gezellig is aan proeven rijden. Dacht dat het doel van concoursen rijden was om winstpunten te rijden en klasses hogerop te komen. Maar goed, dat is waar ik het voor zou doen. :)

Ja dat is natuurlijk zo, wij komen wel vaak met een top 5 klassering weer thuis. Dan ga je al gauw opnieuw... Maar een paard dat niet correct loopt of zelfs onzuiver is in ieder geval zeker een 'no go'!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:39

senna21 schreef:
Paardrijden is een hobby, net als jureren.
En dat gaat de een nu eenmaal beter af dan de ander. :P
(En de ene dag beter dan de ander)
Als we de mooie dingen van elkaar zien, wordt ook het wedstrijd terrein een stuk gezelliger.

Like _/-\o_

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:28

Senna21 mooi gesproken!!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:43

ik begrijp, denk ik, wel wat je bedoeld...
Ik had gister er ook een paar tussen, die al trekkend en schoppend door de ring gingen met paarden waar spieren op de verkeerde plekken zitten. Ook ik vind het vreselijk om dat soort combi's te moeten jureren... Je bent constant bezig de positieve dingen te zoeken en ondertussen de juiste woorden te vinden om het niet te negatief te maken. erg vermoeiend, helemaal als je er nog 30 in de ring hebt. Het hoort erbij, helaas...
Ik zie het altijd maar zo; deze ruiters hebben waarschijnlijk niet door dat ze verkeerd bezig zijn en ik hoop dat door o.a. mijn commentaar ze na gaan denken over hun rijstijl. Misschien ijdele hoop, maar ik ga niet voor piet snot mijn hele dag opofferen. Ik sluit mijn ogen dan maar voor het commentaar dat het de schuld van de jury is dat ze zulke slechte punten hebben...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:44

TS ik snap het wel eerlijk gezegt.

Er is een groep die als ongeschikte ruiter met evt ongeschikt paard (en dan niet qua bouw; die moet wel heel slecht zijn wil het geen basissport kunnnen doen, maar vooral qua karakter) keer op keer op concours gaat en geen steek verder komt en slechte punten rijdt. Maar als die personen er lol in hebben en niet onbelangrijk hun paard niet de schuld geven/straffen/dieronvriendelijk rijden lekker boeiend ! Maar ik gok dat de TS die mensen ook helemaal niet bedoeld.

maar er is ook een groep die gewoon niet kunnen rijden en wel denken dat ze dat kunnen, en dan vervolgens super boos op paard/jury/ouders/omgeving worden dat alles niet lukt terwijl zij zelf met te weinig talent/training/ ongeschikt paard aan start komen.
En dan daarna wel overal zeiken (ja ik scoor met mijn hanentred paard die kreupel stapt altijd onvoldoende op stap; jurys zijn zo oneeeeeerlijk; of hotsend en stotend in teugels hangend met doorzitten: zoooo oneeerlijk dat ik altijd onvoldoende krijg met doorzitten; of superslecht gereden koudbloed, jaaaa die koudbloeden worden altijd meteen negatief gezien..)

bullshit, je moet, wat voor paard je ook hebt, gewoon goed rijden, en ja, mensen met KWPN'ers hebben t makkelijker. Dus OF lekker lol hebben en eerlijk zijn tov je paard, of een geschikter paard kopen en puur op prestatie gaan rijden....

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:05

different1 schreef:
Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat,

Dit punt doet me weer beseffen waarom ik geen fan ben van de dreszuursport.
Mijn Draver is een 5-ganger en ja door de spanning kan hij af en toe een andere gang laten zien dan gewenst, maar thuis is hij niet gespannen en laat hij wel 3 correcte gangen zien dus als je dan eens een wedstrijdje wilt meepakken dan zie ik het probleem niet zo.

Het zegt mij wel iets over hoe jij als jury denkt. En ik denk dat je je moet afvragen of je het jureren wel zo leuk vindt, met die verschillende soorten paarden en mensen.....

Voor mij belangrijk met stip op 1: Lol met mijn knol!
En mijn ouders hadden het geld niet om een duur correct gebouwd KWPN paard te kopen, maar zelfs als ze dat hadden gehad....zou ik dan de kwaliteiten van bijvoorbeeld Anky hebben? Nee zeer zeker niet, maar ik heb iedere dag veel plezier met mijn paard en dat is me veel meer waard.

Jaren terug de overstap gemaakt naar de westernsport met mijn Draver. Ons onderdeel is de trail; iedere hindernis wordt per onderdeel gejureerd....raakt hij een balk dan worden we afgestraft. Gaat hij de brug niet op dan worden we afgestraft. Maar op zijn ras worden we niet afgestraft alleen het wel of niet correct uitvoeren van de hindernissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:10

Toydoll: en dat is wat je vaker hoort inderdaad. Mensen die steeds met slechte scores thuiskomen en dan de schuld bij de jury neerleggen en niet kritisch naar zichzelf of paard kunnen (?) of willen kijken. Als je argument is: wedstrijden rijden voor de lol en om te kijken waar je staat en je krijgt elke keer antwoord in de vorm van slechte punten (en daarbij behorend commentaar), dan weet je waar je staat en weet je dat het niet goed is. Dan moet je daar imo iets aan doen.... Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het leuk is om te horen dat wat je doet, niet goed is en je dat keer op keer wilt horen.... Hoe leuk is dat? Onder het mom: 'pijn is fijn, bloed is goed, jeuk is leuk en pus is knus?' Maar inderdaad: wie ben ik om te bepalen wat leuk is voor een ander.... En ook een jury kan dat niet bepalen voor een combinatie, maar het gaat er bij mij zo moeilijk in dat het dan een gezellig dagje uit is... En dan heb ik het niet over de missers die we allemaal weleens gehad hebben, maar over combinaties die met grote regelmaat of altijd met slechte punten naar huis gaan.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:17

op zich heb ik totaal geen probleem met ruiters die altijd maar weer op wedstrijd gaan en met lage punten thuiskomen. Daar zijn, over het algemeen, genoeg positieve dingen in te benoemen. Dat is lang zo frustrerend niet, maar de ruiter die slecht en egoïstisch rijden, waarvan je aan het paard gewoon zien dat hij al tijden verkeerd wordt gereden. En dan nog na de proef het paard afstraffen, dat is voor mij, als jury, erg vermoeiend en frustrerend...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:17

Toydoll schreef:
TS ik snap het wel eerlijk gezegt.

Er is een groep die als ongeschikte ruiter met evt ongeschikt paard (en dan niet qua bouw; die moet wel heel slecht zijn wil het geen basissport kunnnen doen, maar vooral qua karakter) keer op keer op concours gaat en geen steek verder komt en slechte punten rijdt. Maar als die personen er lol in hebben en niet onbelangrijk hun paard niet de schuld geven/straffen/dieronvriendelijk rijden lekker boeiend ! Maar ik gok dat de TS die mensen ook helemaal niet bedoeld.

maar er is ook een groep die gewoon niet kunnen rijden en wel denken dat ze dat kunnen, en dan vervolgens super boos op paard/jury/ouders/omgeving worden dat alles niet lukt terwijl zij zelf met te weinig talent/training/ ongeschikt paard aan start komen.
En dan daarna wel overal zeiken (ja ik scoor met mijn hanentred paard die kreupel stapt altijd onvoldoende op stap; jurys zijn zo oneeeeeerlijk; of hotsend en stotend in teugels hangend met doorzitten: zoooo oneeerlijk dat ik altijd onvoldoende krijg met doorzitten; of superslecht gereden koudbloed, jaaaa die koudbloeden worden altijd meteen negatief gezien..)

bullshit, je moet, wat voor paard je ook hebt, gewoon goed rijden, en ja, mensen met KWPN'ers hebben t makkelijker. Dus OF lekker lol hebben en eerlijk zijn tov je paard, of een geschikter paard kopen en puur op prestatie gaan rijden....

Nee, die mensen moeten gewoon een beter lesgeefmens zoeken!
Ik heb het van dichtbij zien gebeuren; van geknutsel in de marge (en met mazzel een winstpuntje) naar fluitend winstpunten rijden en met een beetje inzet een een tikkie mazzel (geen gele bakkabouters) gewoon twee punten per proef rijden.
Gewoon doordat er iemand anders kritisch knutselt aan de combi.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:20

(overigens heb ik alleen pagina 1 en 2 doorgelezen) De reacties van mensen die zelf een scheef, traag, onervaren, moeilijk gebouwd paard hebben schieten hier keihard in de verdediging en de beledigingen vliegen je de eerste 2 pagina's om de oren. Maar ik kan het niet anders dan volledig eens zijn met jou. Ik vind het vreselijk om sommige combinaties week in en week uit tegen te komen op wedstrijd waarbij de frustratie van de ruiter druipt, het commentaar op de jury niet voor de poes is en waarbij het paard uiterst ongelukkig met de situatie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:28

kaatjemuts schreef:
op zich heb ik totaal geen probleem met ruiters die altijd maar weer op wedstrijd gaan en met lage punten thuiskomen. Daar zijn, over het algemeen, genoeg positieve dingen in te benoemen. Dat is lang zo frustrerend niet, maar de ruiter die slecht en egoïstisch rijden, waarvan je aan het paard gewoon zien dat hij al tijden verkeerd wordt gereden. En dan nog na de proef het paard afstraffen, dat is voor mij, als jury, erg vermoeiend en frustrerend...

Als jij zoiets ziet, zeg je er dan iets van? Of mag dat niet? Kan je iemand aanspreken op zijn/haar gedrag na de proef?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:31

Ik denk omdat je juist in de B en de L de meeste spanning ziet bij combinaties.. Alles is nog nieuw.. Continuïteit van het wedstrijdritme zit er nog niet in.. Enz, enz..

Ik denk dat je je wel verbaast als je meerdere combinaties thuis ziet trainen..

Iedereen moet het leren toch? Ik zal t je sterker vertellen.. Ik was ook begonnen met mijn fries.. Thuis ging ie als een zonnetje.. Heerlijk liep hij..

In de ring? 1 bonk stress en paniek.. Tot bokken aan toe.. En dat is echt niks voor hem.. Toen het na een stuk of vijf wedstrijden eindelijk beter ging, moest ik alweer stoppen met de wedstrijdsport ovm functiewijziging op t werk en dus ook de weekenden werken.. Tja... Zo kan t dus ook gaan.. :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:50

Ik was gisteren op wedstrijd (als groom) maar respect voor de jury daar, want er reden er een paar tussen waarvan ik denk? Jeetje die horen er gewoon niet.

Ruiters met beste sporen, die ook met enige regelmaat met grof geweld erin geschopt werden. Het kletsen van de zwepen. Er werd flink gerukt en geplukt (bit bij wijze van spreken overdwars in de mond).
Paarden met een nek zo dun waarbij je bang was dat het hoofd er ieder moment af kon vallen (duidelijk door compleet verkeerde training).
Ruiters die soms met moeite normaal knap in het zadel konden zitten en het paard ook echt in de weg zat.
En ik denk idd dat je als jury je dan echt afvraagt wat doe ik hier? Hoe kan ik dit allemaal netjes op het protocol zetten zonder iemand compleet de grond in te boren?

Maar ook hele fijne combi's gezien hoor. Ook bij paarden die nerveus waren (ruiter ook) omdat het de eerste wedstrijd was.
Bij die ruiters kon je het ook het verschil zien in "we doen mee om ervaring op te doen" en ervan te leren. Gingen eerlijk met hun paarden om.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:00

Ik snap de ts wel.
zo erger ik me groen en geel aan b ruiters die al met sporen rijden.
En met niet van die kleintjes ook.
maar goed dat terzijde.

Wedstrijd rijden is voor mij leuk ik wil me meten met andere ruiters.

Ben pas begonnen met de jongste 4 jaar oud.
Onze eerste b proef.
Hoe blij was ik met mijn 160 punten.
Waarom?
Omdat ik totaal niet wist hoe het diertje op vreemde grond zou reageren.
Dus wat gespannen de ring in.
En wat was ik blij dat ik haar een beetje rond kon sturen.
Dat ze al koekeloerend en snorkend haar gebroken lijntje reed.
Dat ze aan sprong in galop in kamelen stijl deed me niks.
Want ze reageerde op mij.
160 pnt en o wat was ik trots.

De jury zal idd wel gedacht hebben wat komt die doen.
Nou ervaring op doen!
En al het commentaar kon ik mij in vinden.

Dus pas op met iets te vinden als er iemand de ring in komt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:02

kwita schreef:
Syl1612 schreef:
Pffff als ik dat zo lees wordt mijn twijfel om te starten op een oefenwedstrijd met mijn jonkie nog groter.
Paard en ik allebei onervaren. Mijn instructie zegt dat we gewoon moeten gaan voor de ervaring, maar ik wil niet afgaan.

gewoon gaan! het moet eens de eerste keer zijn! ;)

Heb je gelijk in, maar ben heel bang dat ik mijn spanning overbreng op mijn paard.
Rijd zelf ook pas weer een dik jaar na een stop van 20 jaar en voor die tijd ook nooit wedstrijden gereden.[/quote]

Ik had dat talent ook, daardoor verpeste ik het vaak voor mezelf...desondanks gewoon gaan en hoe vaker je het doet hoe meer het je eigen wordt...gewoon gaan je bent echt niet de enige hoor, sluit jezelf af voor de buitenwereld alleen jij je paard en de proef het went echt!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:03

Als ik het hier zo lees zou er voor een cursus stress en spanning laten afvloeien veel animo zijn :) . Wat wij bijvoorbeeld doen, voor we op wedstrijd gaan, is regelmatig naar vreemde locaties gaan, hier en daar een onderlinge wedstrijd meepikken. Zomers zonder te starten op het inrijterrein gaan rijden (in volledig tenue ed!) En natuurlijk als er dan officieel gestart word, is er die extra spanning, dat hoort er ook wel een beetje bij want we gaan niet alleen voor de lol we willen ook graag netjes presteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:07

Bonita_Bon schreef:
(overigens heb ik alleen pagina 1 en 2 doorgelezen) De reacties van mensen die zelf een scheef, traag, onervaren, moeilijk gebouwd paard hebben schieten hier keihard in de verdediging en de beledigingen vliegen je de eerste 2 pagina's om de oren. Maar ik kan het niet anders dan volledig eens zijn met jou. Ik vind het vreselijk om sommige combinaties week in en week uit tegen te komen op wedstrijd waarbij de frustratie van de ruiter druipt, het commentaar op de jury niet voor de poes is en waarbij het paard uiterst ongelukkig met de situatie is.

Mensen die het niet willen leren/inzien, die leren het niet. Zo simpel werkt het.

Enne, die klagende juryleden over onredelijk handelende ruiter naar het paard: jullie melden dat niet bij de KNHS? Waarom niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:10

ikke schreef:
Bonita_Bon schreef:

Mensen die het niet willen leren/inzien, die leren het niet. Zo simpel werkt het.

Enne, die klagende juryleden over onredelijk handelende ruiter naar het paard: jullie melden dat niet bij de KNHS? Waarom niet??

Daar ben ik dan ook heel benieuwd naar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:15

Ach... zo was ik gisteren op een (weliswaar) onderlinge wedstrijd. Met onze jonge pony pakken we wat vreemd terrein mee omdat het nogal een wiebel kan zijn.

Om ons heen begon de L al los te rijden, waarbij er een aantal "instructie" meegenomen hadden. Prima, hartstikke fijn. Vervolgens zie ik een pony voorbij komen die in galop getikt wordt met de zweep. Vervolgens in de verkeerde galop. Niet erg, corrigeren zou je denken. Nee hoor, er werd gewoon doorgegaloppeerd waarbij de instructie vrolijk aangaf: goed zo, ga zo door. Tempo is keurig. Probeer hem naar binnen te laten kijken op je volte. Hoofdschuddend aan zitten kijken.

Ik snap werkelijk niet wat deze personen zelfs op een onderlinge te zoeken hebben. Je komt daar om te leren en in te zien of je niveau waardig bent. Er wordt vaak wat soepeler gepunt, maar dan nog.

Ik begrijp je volledig TS. De B is van basis... als dat nog niet eens in orde is, dan heb je op een wedstrijdterrein niets te zoeken. Er is niet voor niets een punt: Het rechtgerichte, ontspannen en in
aanleuning gaande paard.

Zulke mensen leren het nooit...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:21

Ik ben het eens met TS. Paarden die gewoon niet zuiver lopen oid horen niet in de wedstrijdring thuis. Is voor een jury ook niet fijn als ze slechte punten moeten geven alleen omdat het paard gewoon niet geschikt is om wedstrijden te rijden. Maar als iemand gewoon lol wil hebben met z'n pony en lekker wedstrijden wil rijden, dan is daar niks mis mee toch? Zo lang die pony maar zuiver loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:44

kking schreef:
different1 schreef:
Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat,

Dit punt doet me weer beseffen waarom ik geen fan ben van de dreszuursport.
Mijn Draver is een 5-ganger en ja door de spanning kan hij af en toe een andere gang laten zien dan gewenst, maar thuis is hij niet gespannen en laat hij wel 3 correcte gangen zien dus als je dan eens een wedstrijdje wilt meepakken dan zie ik het probleem niet zo.

Het zegt mij wel iets over hoe jij als jury denkt. En ik denk dat je je moet afvragen of je het jureren wel zo leuk vindt, met die verschillende soorten paarden en mensen.....

Voor mij belangrijk met stip op 1: Lol met mijn knol!
En mijn ouders hadden het geld niet om een duur correct gebouwd KWPN paard te kopen, maar zelfs als ze dat hadden gehad....zou ik dan de kwaliteiten van bijvoorbeeld Anky hebben? Nee zeer zeker niet, maar ik heb iedere dag veel plezier met mijn paard en dat is me veel meer waard.

Jaren terug de overstap gemaakt naar de westernsport met mijn Draver. Ons onderdeel is de trail; iedere hindernis wordt per onderdeel gejureerd....raakt hij een balk dan worden we afgestraft. Gaat hij de brug niet op dan worden we afgestraft. Maar op zijn ras worden we niet afgestraft alleen het wel of niet correct uitvoeren van de hindernissen.

Dat jij in de ring komt is het probleem niet, maar dat veel mensen dan vervolgens de jury de schuld geven! Als je dan met 150 punten naar huis gata omdat die niet normaal kon draven dan hoort dat er ook bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:55

isabel_94 schreef:
Ik ben het eens met TS. Paarden die gewoon niet zuiver lopen oid horen niet in de wedstrijdring thuis. Is voor een jury ook niet fijn als ze slechte punten moeten geven alleen omdat het paard gewoon niet geschikt is om wedstrijden te rijden. Maar als iemand gewoon lol wil hebben met z'n pony en lekker wedstrijden wil rijden, dan is daar niks mis mee toch? Zo lang die pony maar zuiver loopt.

Paarden die kreupel lopen mag je als jury de ring uitzetten!! Doe dat dan ook!!!

Een jury die een tölt/telgang niet van draf kan onderscheiden en daar een paard op afkeurt of stompzinnig commentaar op geeft, die hoort een trap onder z'n *** te krijgen. Dat is platvloers gebrek aan kennis! Zorg dat je in ieder geval weet waar je het over hebt! Dat je tölt/telgang niet kunt beoordelen in de context van het gevraagde is terecht, maar zet dat dan ook zo op het protocol en maak er geen zwamverhaal van.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:59

Goh, mijn eerste paar wedstrijden hebben er ook absoluut niet fraai uitgezien. Een sterrenkijkend paard, zeker niet het type dat je in de ring zou verwachten (Quarter/Paint), ontzettend veel spanning bij beiden, de proef amper rondkomen zonder de ring uit te vliegen etc.. Maar uiteindelijk zijn we wel samen gegroeid en is dat allemaal verleden tijd. Als ik toen naar iedereen in mijn omgeving, inclusief mijn toenmalige lesgever, had moeten luisteren had ik mijn paard moeten verkopen en mij een "echt sportpaard" moeten nemen. Maar het probleem zat hier ik rijtechnisch langs mijn kant, maar uiteindelijk zijn we er wel geraakt.
Het gaat om het plezier ja, maar ergens zijn ook limieten. Heb zelf ook een aantal keren in het juryhokje gezeten, kwam ooit een combinatie van een jong paard en onervaren ruiter tegen in de B. Ruiter was ontzettend onhandig in zijn hulpen waardoor het paard duidelijk ook niet meer wist hoe of wat, proef was niet om aan te zien, haalde amper de 150. Ik kan helaas ook alleen maar beoordelen op wat ik zie. Twee jaar later kom ik diezelfde ruiter tegen op een jumping, komt de ring binnen met een dressuurzadel en krijgt zijn paard al niet over de eerste hindernis. Tja, na 3x ben je uitgesloten, dus ruiter terug de oefenring in en maar slaan met die zweep om het paard alsnog over een paar hindernissen in het oefenterrein te krijgen.
Neen, voor zoiets heb ik geen respect. Ruiter is in twee jaar tijd helemaal niks vooruit gegaan in zijn rijden, en ik denk dat TS grotendeels zich hierop baseert.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:04

Picasso schreef:
kaatjemuts schreef:

Als jij zoiets ziet, zeg je er dan iets van? Of mag dat niet? Kan je iemand aanspreken op zijn/haar gedrag na de proef?

Als je het ziet dan kun/moet je als jurylid iemand daarop aanspreken. Ik kan helaas ook zeggen dat ik dat ook al eens heb moeten doen...