Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Picasso schreef:Ik stel mijn mening bij Heleenn: ieder die voor z'n lol op concours gaat en keer op keer slecht scoort, maar daar geen problemen mee heeft, vooral blijven doen. Overigens vind ik nog steeds dat als een paard niet rad loopt of enorm stijf is en nauwelijks door een proef te loodsen is, je verkeerd bezig bent. Maar voor de rest: lekker blijven doen. Ik zelf zou de lol er gauw af hebben als ik keer op keer met baggerpunten thuis zou komen. Zie dan echt niet wat er zo leuk en gezellig is aan proeven rijden. Dacht dat het doel van concoursen rijden was om winstpunten te rijden en klasses hogerop te komen. Maar goed, dat is waar ik het voor zou doen.
different1 schreef:Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat,
Toydoll schreef:TS ik snap het wel eerlijk gezegt.
Er is een groep die als ongeschikte ruiter met evt ongeschikt paard (en dan niet qua bouw; die moet wel heel slecht zijn wil het geen basissport kunnnen doen, maar vooral qua karakter) keer op keer op concours gaat en geen steek verder komt en slechte punten rijdt. Maar als die personen er lol in hebben en niet onbelangrijk hun paard niet de schuld geven/straffen/dieronvriendelijk rijden lekker boeiend ! Maar ik gok dat de TS die mensen ook helemaal niet bedoeld.
maar er is ook een groep die gewoon niet kunnen rijden en wel denken dat ze dat kunnen, en dan vervolgens super boos op paard/jury/ouders/omgeving worden dat alles niet lukt terwijl zij zelf met te weinig talent/training/ ongeschikt paard aan start komen.
En dan daarna wel overal zeiken (ja ik scoor met mijn hanentred paard die kreupel stapt altijd onvoldoende op stap; jurys zijn zo oneeeeeerlijk; of hotsend en stotend in teugels hangend met doorzitten: zoooo oneeerlijk dat ik altijd onvoldoende krijg met doorzitten; of superslecht gereden koudbloed, jaaaa die koudbloeden worden altijd meteen negatief gezien..)
bullshit, je moet, wat voor paard je ook hebt, gewoon goed rijden, en ja, mensen met KWPN'ers hebben t makkelijker. Dus OF lekker lol hebben en eerlijk zijn tov je paard, of een geschikter paard kopen en puur op prestatie gaan rijden....
kaatjemuts schreef:op zich heb ik totaal geen probleem met ruiters die altijd maar weer op wedstrijd gaan en met lage punten thuiskomen. Daar zijn, over het algemeen, genoeg positieve dingen in te benoemen. Dat is lang zo frustrerend niet, maar de ruiter die slecht en egoïstisch rijden, waarvan je aan het paard gewoon zien dat hij al tijden verkeerd wordt gereden. En dan nog na de proef het paard afstraffen, dat is voor mij, als jury, erg vermoeiend en frustrerend...
kwita schreef:Syl1612 schreef:Pffff als ik dat zo lees wordt mijn twijfel om te starten op een oefenwedstrijd met mijn jonkie nog groter.
Paard en ik allebei onervaren. Mijn instructie zegt dat we gewoon moeten gaan voor de ervaring, maar ik wil niet afgaan.
gewoon gaan! het moet eens de eerste keer zijn!
. Wat wij bijvoorbeeld doen, voor we op wedstrijd gaan, is regelmatig naar vreemde locaties gaan, hier en daar een onderlinge wedstrijd meepikken. Zomers zonder te starten op het inrijterrein gaan rijden (in volledig tenue ed!) En natuurlijk als er dan officieel gestart word, is er die extra spanning, dat hoort er ook wel een beetje bij want we gaan niet alleen voor de lol we willen ook graag netjes presteren. Bonita_Bon schreef:(overigens heb ik alleen pagina 1 en 2 doorgelezen) De reacties van mensen die zelf een scheef, traag, onervaren, moeilijk gebouwd paard hebben schieten hier keihard in de verdediging en de beledigingen vliegen je de eerste 2 pagina's om de oren. Maar ik kan het niet anders dan volledig eens zijn met jou. Ik vind het vreselijk om sommige combinaties week in en week uit tegen te komen op wedstrijd waarbij de frustratie van de ruiter druipt, het commentaar op de jury niet voor de poes is en waarbij het paard uiterst ongelukkig met de situatie is.
ikke schreef:Bonita_Bon schreef:(overigens heb ik alleen pagina 1 en 2 doorgelezen) De reacties van mensen die zelf een scheef, traag, onervaren, moeilijk gebouwd paard hebben schieten hier keihard in de verdediging en de beledigingen vliegen je de eerste 2 pagina's om de oren. Maar ik kan het niet anders dan volledig eens zijn met jou. Ik vind het vreselijk om sommige combinaties week in en week uit tegen te komen op wedstrijd waarbij de frustratie van de ruiter druipt, het commentaar op de jury niet voor de poes is en waarbij het paard uiterst ongelukkig met de situatie is.
Mensen die het niet willen leren/inzien, die leren het niet. Zo simpel werkt het.
Enne, die klagende juryleden over onredelijk handelende ruiter naar het paard: jullie melden dat niet bij de KNHS? Waarom niet??
kking schreef:different1 schreef:Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat,
Dit punt doet me weer beseffen waarom ik geen fan ben van de dreszuursport.
Mijn Draver is een 5-ganger en ja door de spanning kan hij af en toe een andere gang laten zien dan gewenst, maar thuis is hij niet gespannen en laat hij wel 3 correcte gangen zien dus als je dan eens een wedstrijdje wilt meepakken dan zie ik het probleem niet zo.
Het zegt mij wel iets over hoe jij als jury denkt. En ik denk dat je je moet afvragen of je het jureren wel zo leuk vindt, met die verschillende soorten paarden en mensen.....
Voor mij belangrijk met stip op 1: Lol met mijn knol!
En mijn ouders hadden het geld niet om een duur correct gebouwd KWPN paard te kopen, maar zelfs als ze dat hadden gehad....zou ik dan de kwaliteiten van bijvoorbeeld Anky hebben? Nee zeer zeker niet, maar ik heb iedere dag veel plezier met mijn paard en dat is me veel meer waard.
Jaren terug de overstap gemaakt naar de westernsport met mijn Draver. Ons onderdeel is de trail; iedere hindernis wordt per onderdeel gejureerd....raakt hij een balk dan worden we afgestraft. Gaat hij de brug niet op dan worden we afgestraft. Maar op zijn ras worden we niet afgestraft alleen het wel of niet correct uitvoeren van de hindernissen.
isabel_94 schreef:Ik ben het eens met TS. Paarden die gewoon niet zuiver lopen oid horen niet in de wedstrijdring thuis. Is voor een jury ook niet fijn als ze slechte punten moeten geven alleen omdat het paard gewoon niet geschikt is om wedstrijden te rijden. Maar als iemand gewoon lol wil hebben met z'n pony en lekker wedstrijden wil rijden, dan is daar niks mis mee toch? Zo lang die pony maar zuiver loopt.
Picasso schreef:kaatjemuts schreef:op zich heb ik totaal geen probleem met ruiters die altijd maar weer op wedstrijd gaan en met lage punten thuiskomen. Daar zijn, over het algemeen, genoeg positieve dingen in te benoemen. Dat is lang zo frustrerend niet, maar de ruiter die slecht en egoïstisch rijden, waarvan je aan het paard gewoon zien dat hij al tijden verkeerd wordt gereden. En dan nog na de proef het paard afstraffen, dat is voor mij, als jury, erg vermoeiend en frustrerend...
Als jij zoiets ziet, zeg je er dan iets van? Of mag dat niet? Kan je iemand aanspreken op zijn/haar gedrag na de proef?