Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:24

aadburg schreef:
DeMen moet van het springen geen jurysport maken met alle gedoe van dien, je kunt nu van te voren al vrij goed voorspellen wie er in de prijzen gaat vallen. Daarmee gaat het eerlijke van de springsport er behoorlijk af, een weigering is een weigering en een balk die valt is ook duidelijk en that's iT.

In het L/M/Z is het ook redelijk voorspelbaar wie in de prijzen gaan vallen, en dat zijn ook degenen die hun paarden goed voor elkaar hebben. Een enkele keer wint er iemand met een gelukje en heeft iemand die vaak in de prijzen zit een pechje ;)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:32

reeskees schreef:
aadburg schreef:
DeMen moet van het springen geen jurysport maken met alle gedoe van dien, je kunt nu van te voren al vrij goed voorspellen wie er in de prijzen gaat vallen. Daarmee gaat het eerlijke van de springsport er behoorlijk af, een weigering is een weigering en een balk die valt is ook duidelijk en that's iT.

In het L/M/Z is het ook redelijk voorspelbaar wie in de prijzen gaan vallen, en dat zijn ook degenen die hun paarden goed voor elkaar hebben. Een enkele keer wint er iemand met een gelukje en heeft iemand die vaak in de prijzen zit een pechje ;)

Juist dat is een van de charmes van de springsport.

lovemaylo

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:05

Ik heb ook ondertekend :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:46

Super!

Heb nav van een idee van iemand op bokt ( weet niet of ik de naam hier mag noemen) een mod van de nieuwsredactie een bericht gestuurd. Met hierin de vraag of de petitie met een begeleidend bericht in het nieuwsoverzicht kan komen voor nog meer bekendheid. Jullie horen hoe dit afloopt!
Slaap lekker allemaal :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:25

Binnen 3 wedstrijden de B uit? Dan heb je toch hooguit 6 winspunten? Daar kom je normaal gesproken de B toch niet mee uit? :P

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 06:24

Cioccolato schreef:
Binnen 3 wedstrijden de B uit? Dan heb je toch hooguit 6 winspunten? Daar kom je normaal gesproken de B toch niet mee uit? :P

Kan wel. Dan waren er twee parcoursen, beide voor winstpunten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:22

Dat had ik idd ook in 2011 :) toen had je er nog 2 als je foutloos was :))

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:53

Oude systeem: in een poep en een scheet had ik meer dan 30 winstpunten. Het oude systeem zou ook kunnen als je de minimum benodigde punten voor het L opschroefd naar bijvoorbeeld 20 winstpunten waarna je dan flexibel mag starten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:54

In deze regio is dat nooit helaas. Als er al eens de mogelijkheid is om twee parcoursen te rijden dan is er altijd één niet voor winstpunten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:00

Aan de ene kant vind ik het wel goed dat combinaties eerst `mooi`rond moeten kunnen rijden voor ze de hoogte ingaan. Maar er zijn altijd wel paarden die niet in het systeem passen zoals ze willen zien, maar die zeker wel de lucht in kunnen. Zou zonde zijn als die combinaties daardoor vastlopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:01

Lithya schreef:
Cioccolato schreef:

Kan wel. Dan waren er twee parcoursen, beide voor winstpunten.

Ahja. Mocht iets duidelijker verwoord worden haha _O-

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:35

Dirkjohannes schreef:
Oude systeem: in een poep en een scheet had ik meer dan 30 winstpunten. Het oude systeem zou ook kunnen als je de minimum benodigde punten voor het L opschroefd naar bijvoorbeeld 20 winstpunten waarna je dan flexibel mag starten.

Dat was ook mijn idee(had ik ook al eerder in dit topic aangegeven als een mogelijke nieuwe optie)
Zoals het nu is is het niet echt motiverend meer! Wij hebben een echte hittepetitje en die wil soms iets te graag. Is ook wat aan de kleine kant,maar wil graag! Dus sommige afstanden zijn soms lastig en krijg je dan niet altijd fijn bij en word dan een noodsprong.(want soms kan je gewoon geen extra pas bij maken,want dan komt ze echt te dicht en parkeer je hem in de sprong.Dus dan maar groot) Paard doet dan op dat moment wel wat er gevraagd wordt en gaat af! Maar ja dat zal er dan niet netjes uitzien!
Ook is ze met het springen(dressuur is gewoon goed) niet echt mooi rond,maar net neusje eruit. Zo is ze nu eenmaal het fijnst door een parcours heen te rijden en zit je zo min mogelijk aan haar mond. Maar dit lijkt vaak ook niet wat ze willen zien. Als je dan foutloos bent,hebben we meestal 1winstpunt (mijn vriend is voor het mooie iets aan de lange kant voor haar en dat lijkt ook mee te tellen)2 winstpunten is dan niet haalbaar. Laat staan met 1 balk om dan nog de 75 stijlpunten te halen voor 1! Het is dat ze de punten niet meer nodig hebben(al genoeg punten in het L om over te gaan naar het M,maar ff weer B gestart ivm aantal jaren uit de sport)maar echt motiverend is het niet!!

(Ook petitie getekend!!!)

LdeReus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:44

Ik snap dat de overgang voorheen te makkelijk was van het B naar het L. Maar met de vorige regeling hadden ze volgens mij een goede oplossing. Nu is het voor weinig mensen mogelijk om met 1 balk nog 'n winstpunt te halen. Zie de B maar uit te komen, de vorige regeling moest je ook netjes rijden maar was het iets makkelijker als nu en iets moeilijker als 't oude systeem. Ik ben in ieder geval blij dat ik de B uit ben. (:

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:54

Ik ben ook een balken gooi combinatie. Ik zelf vind springen doodeng, en houd van SGW's rijden. Ik pak dus wedstrijden in het B-springen mee omdat ik vind dat je fatsoenlijk een springparcours door moet komen om ook SGW's te rijden. Het gaat de laatste tijd beter, waar we vorig jaar tussen de 2 en de 4 balken, per rondje meenemen, pak ik er nu nog 1 of 2 mee. Maar winstpunten rijden (en laat staan prijzen) zit er voor mij echt niet in. Nu heb ik me er ook maar gewoon bij neergelegd dat ik deze rondjes puur voor de oefening zie en niet voor de winstpunten en prijzen. Ambities in het L springen heb ik dus ook (nog) niet. Maar het demotiveert wel erg! De teller staat nu al zo'n 2 jaar op 1 winstpunt, 1x in het oude systeem slechts 1 balkje meegepakt. Terwijl ik toch gemiddeld 1x in de maand een springparcoursje mee pak.

Oke, mijn paard is niet heel handig in het parcours, (schofthoogte 1.83, slungelig) en als ik niet alles voor elkaar heb, dan gooien we een balkje. Het is echt niet dat we slechte afstanden hebben of dat hij weigert.
Ook ik ben geen topruiter, zet een stalruiter op hem en waarschijnlijk zal het beter gaan. Maar de B staat toch voor de beginnende / beginners ruiters?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:58

Nef1985 schreef:
Dirkjohannes schreef:

Dat was ook mijn idee(had ik ook al eerder in dit topic aangegeven als een mogelijke nieuwe optie)
Zoals het nu is is het niet echt motiverend meer! Wij hebben een echte hittepetitje en die wil soms iets te graag. Is ook wat aan de kleine kant,maar wil graag! Dus sommige afstanden zijn soms lastig en krijg je dan niet altijd fijn bij en word dan een noodsprong.(want soms kan je gewoon geen extra pas bij maken,want dan komt ze echt te dicht en parkeer je hem in de sprong.Dus dan maar groot) Paard doet dan op dat moment wel wat er gevraagd wordt en gaat af! Maar ja dat zal er dan niet netjes uitzien!
Ook is ze met het springen(dressuur is gewoon goed) niet echt mooi rond,maar net neusje eruit. Zo is ze nu eenmaal het fijnst door een parcours heen te rijden en zit je zo min mogelijk aan haar mond. Maar dit lijkt vaak ook niet wat ze willen zien. Als je dan foutloos bent,hebben we meestal 1winstpunt (mijn vriend is voor het mooie iets aan de lange kant voor haar en dat lijkt ook mee te tellen)2 winstpunten is dan niet haalbaar. Laat staan met 1 balk om dan nog de 75 stijlpunten te halen voor 1! Het is dat ze de punten niet meer nodig hebben(al genoeg punten in het L om over te gaan naar het M,maar ff weer B gestart ivm aantal jaren uit de sport)maar echt motiverend is het niet!!

(Ook petitie getekend!!!)

Maar het L kom je al helemaal niet soor als je in de B noodsprongen moet maken vanwege niet zulke mooie afstanden. Logisch dat er dan geen winspunten wordt uitgedeeld lijkt mij..

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:39

[/quote]

(Ook petitie getekend!!!)[/quote]

Maar het L kom je al helemaal niet soor als je in de B noodsprongen moet maken vanwege niet zulke mooie afstanden. Logisch dat er dan geen winspunten wordt uitgedeeld lijkt mij..[/quote]

Nee hoor,het L is absoluut geen probleem!! Zoals ik ook al aangaf paard springt met gemak M parcoursen!!Het is alleen af en toe dat de afstanden tussen een dubbel ruimer staat het dan wat lastiger worden en je dan dus af en toe een noodsprong(althans weet niet hoe ik het Anders zou moet noemen) want zoals ik al aangaf past een extra galopsprong dan niet en moet het paard groot af!! Dus het is echt niet altijd zo(rijdt ook gewoon in de prijzenin het B,maar was alleen ff weer paar keer B omdat de ruiter een paar jaar uit de wedstrijdsport was),komt heel af en toe voor dat het gewoon niet past. Dat er dan minder wordt gepunt,vind ik geen probleem! Maar omdat hij (de ruiter)voor het mooie iets aan de lange kant is en paard beter loopt met neusje eruit en omdat paard iets aan de kleine kant is dus een wat hogere basis tempo moet galopperen. En voor de rest een net rondje met wel kloppende afstanden rijd,vind ik het niet kloppen dat er maar 1 winstpunt wordt gegeven.
De winstpunten zijn absoluut niet nodig want ruiter heeft meerdere paarden in L/M klasses uitgebracht en weet hoe te rijden. Dus vaak lachen we er gewoon om,maar het is voor andere die in zo'n zelfde situatie zitten wel demotiverend!!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:16

madelein schreef:
Verona2000 schreef:
Ik was binnen 3 wedstrijden de B uit. Maar vond het inderdaad wel streng gerekend af en toe!

Maar dit is met de regeling van voor april dit jaar geweest denk ik?

Ja! Is het veranderd dan? O:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:11

Wat ik niet zo goed snap, ze hebben toch ook het flexibel springen ingevoerd? Weet niet uit mijn hoofd hoe dat precies zit maar zie hier in de buurt op wedstrijden mensen vaak ook een klasse lager starten dan waarin ze startgerechtigd zijn (en ook al wp's in hebben), bijvoorbeeld om er weer even in te komen, of om vast warm te draaien (eerst rondje M, dan Z). Stel je mag op punten naar de L maar het loopt toch niet, kun je altijd weer terug B starten. En als je verlies rijdt, moet je sowieso terug. Ik snap dus niet zo goed waarom het te snel overgaan nu als reden wordt aangevoerd om de puntentelling aan te passen in de B.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:12

Wat mij opvalt is dat er hier vooral wordt geklaagd door mensen die regelmatig een balkje hebben (of meer) of lage stijlpunten rijden. Tsja als jij balken gooit heb je niks in de L te zoeken. Rij jij lage stijlpunten dat schort er echt iets aan. Foutloos en met ongeveer passende afstanden hoeft niet automatisch te betekenen dat het goed is, dat er controle is en de ruiter weet waar hij/zij mee bezig is.
En het is onzin dat alleen bekende namen met jonge paarden hoge punten rijden. Ten eerste vaak mogen die geen B meer rijden. Daarnaast een paard kan nog wel wat met onbalans door het parcours gaan, maar de ruiter zelf zit vaak met meer balans op het paard. Begeleid zijn of haar paard vaak mooier en is zich vaak meer bewust van waar hij mee bezig is. Dit zijn ook punten die worden meegenomen.

Als ik ga kijken naar de gemiddelde B rubriek is bij 75% van de ruiters maar goed ook dat ze niet doorstromen naar de L.
Meeste hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn en zelfkritisch zijn is ook niet iets wat vaak aanwezig is.
Dan komen ze zeer verongelijkt het parcours uit vanwege de lage stijlpunten, terwijl ik denk goh de jury heeft je nog gematst...
Net als het excuus mijn paard is een hittepetit. Nou mijn paard is echt gruwelijk heet, maar toch liep die in de B rustig 75 stijlpunten.
Dat je paard heet is of kriebelig is geen excuus om niet goed en netjes te rijden.

Ik snap heel goed wat het springforum wil. Van sommige mensen moet je niet willen dat ze L gaan rijden. En wat maakt het uit dat je er wat langer over doet. Iedere rondje is er weer eentje extra om ervaring op te doen.
Van mij mogen ze de promotiegrens ook rustig optrekken naar 15 punten.

Nu kan ik makkelijk roepen want mag alle klassen doorstarten, maar een beetje meer zelfreflecte kan geen kwaad bij de gemiddelde B ruiter.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:16

Mjoor schreef:
Ik ben ook een balken gooi combinatie. Ik zelf vind springen doodeng, en houd van SGW's rijden. Ik pak dus wedstrijden in het B-springen mee omdat ik vind dat je fatsoenlijk een springparcours door moet komen om ook SGW's te rijden. Het gaat de laatste tijd beter, waar we vorig jaar tussen de 2 en de 4 balken, per rondje meenemen, pak ik er nu nog 1 of 2 mee. Maar winstpunten rijden (en laat staan prijzen) zit er voor mij echt niet in. Nu heb ik me er ook maar gewoon bij neergelegd dat ik deze rondjes puur voor de oefening zie en niet voor de winstpunten en prijzen. Ambities in het L springen heb ik dus ook (nog) niet. Maar het demotiveert wel erg! De teller staat nu al zo'n 2 jaar op 1 winstpunt, 1x in het oude systeem slechts 1 balkje meegepakt. Terwijl ik toch gemiddeld 1x in de maand een springparcoursje mee pak.

Oke, mijn paard is niet heel handig in het parcours, (schofthoogte 1.83, slungelig) en als ik niet alles voor elkaar heb, dan gooien we een balkje. Het is echt niet dat we slechte afstanden hebben of dat hij weigert.
Ook ik ben geen topruiter, zet een stalruiter op hem en waarschijnlijk zal het beter gaan. Maar de B staat toch voor de beginnende / beginners ruiters?

Dit is ook ons probleem. Totaal geen ambities hier om ooit door te stromen naar de L. Springparcoursen doen we voor de SGW en ja, we hebben af en toe een balk.
Ging je in het oude systeem met 1 balk nog met 1 winstpunt naar huis, nu sta je met 1 balk met lege handen.

In dit nieuwe systeem wordt er te veel van uit gegaan dat je als combinatie wilt doorstromen naar de L, terwijl dit voor een groot gedeelte van de combinaties niet aan de orde is. Die vinden de B al hoog genoeg, of doen B-springen als ondersteuning van de SGW.

Ik zou dan nog eerder pleiten voor het oude systeem, maar dan de winstpunten opschroeven naar 20 voordat je mag promoveren naar de L.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:07

Dat is natuurlijk ook een optie, terug naar het oude systeem maar meer wp's nodig voor je over mag. Dan maak je de drempel ook hoger, en als de kans dat je winst rijdt wat groter wordt is de motivatie om mee te blijven doen ook een stuk groter.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:25

Maar waarom verdwijnt de motivatie als je niet makkelijk winst rijdt??

Als ik met een jong paard start in de B of L kan die winst mij echt geen moet schelen. Op geen enkel niveau eigenlijk...
Het gaat toch om het gevoel dat je hebt. Dat je, je paard wat geleerd hebt (of jijzelf). Dat je opbouwt voor de toekomst en een basis daarvoor aanlegt.
Winstpunten is toch maar een bijzaak.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:35

_lautje_ schreef:
Maar waarom verdwijnt de motivatie als je niet makkelijk winst rijdt??

Als ik met een jong paard start in de B of L kan die winst mij echt geen moet schelen. Op geen enkel niveau eigenlijk...
Het gaat toch om het gevoel dat je hebt. Dat je, je paard wat geleerd hebt (of jijzelf). Dat je opbouwt voor de toekomst en een basis daarvoor aanlegt.
Winstpunten is toch maar een bijzaak.

Maar in dat geval rijd ik liever een fijne springtraining dan een wedstrijd.

Ik ben ook van mening dat je gevoel belangrijker is dan het resultaat. Maar als je voor je eigen gevoel aan je max presteert en dat slechts gewaardeerd wordt met 63 stijlpunten (omdat je toevallig 2 balken mee hebt gepakt) Dan demotiveert dat wel hoor ;)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:36

En toch is het halen van een winstpunt voor veel mensen een motivatie en een beloning.
Wij hebben, op zijn zachtst gezegd, een nogal wisselvallig paard. Ze kan zo rondspringen of alles weigeren. En als ze wel rondspringt pakt ze nog wel eens een balk. Met dit paard een winstpunt rijden voelt al als winnen. Dat motiveert.
Voor ons is het nu bijna niet mogelijk om winst te rijden. En ik durf echt wel te beweren dat mijn kind niet als een idioot door het parcours gaat.
Maar hij moet het doen met het paard dat hij heeft. Een andere zit er niet in.
De nieuwe regeling is voor ons reden om voorlopig geen springen meer te starten. Zonde van het geld en de tijd.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:49

Maar even advocaat van de duivel zijnde, balken zijn vaak het gevolg van. Een keer een pechfout kan, maar meestal komt het uit het rijtechnisch aspect. En dan is 63 strafpunten gewoon terecht.
Dit is wat ik bedoel met zelfkritisch zijn. Een jury denkt niet die ga ik expres laag punten omdat ze een balk heeft, nee hij ziet dat er verbetering nodig is. Dus is het nog niet top. Dus geen top punten.

Maar bar, je zegt het zelf ook ik hou hem nu thuis want dit is zonde geld. Maar op concours moet hij t leren. Dat geld investeer je niet in winstpunten maar in scholing. Als hij wisselvallig is heb je toch niks aan punten want je kan toch niet over.

Het systeem moet niet anders, maar de mentaliteit moet anders.