[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:10

Waren de proeven ook zo verschillend ? Of viel dat voor je gevoel mee?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:24

Ik meld me ook graag nu het topic weer iets actiever wordt! Rij met een pony tussen de paarden. Vroeger nooit wedstrijden gereden en zelfs jaren gestopt. Rij deze pony sinds vorig jaar september. Eind september toen een onderlinge geprobeerd en half oktober voor t echie in de B gestart. Begin ging moeizaam want pony is zo makkelijk niet, zadel bleek niet te passen en pony had een osteopaat nodig. Dit voorjaar alles voor elkaar en toen naar de L1. Dat zijn we doorgevlogen. Nu L2+4 en ik heb me voor 12 september voor de M1 opgegeven dus daarvoor nog even de L2 door. En dan blijven we wel een jaar M rijden. Denk dat ik anders voor mezelf te snel ga en wil dat het in de M het wel echt perfect gaat.
Foto staat in m'n profiel. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 06:41

Zo... Dat is een mooie pony! Heb je ook bewegend beeld? :O

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:25

Jeetje, dat is inderdaad een heel mooie pony Abseque!

Ik ben druk bezig met trainen maar het valt niet mee. Ik train interval: paar minuutjes wat meer, dan weer ontspanning en dan weer wat meer en dan weer ontspanning.. Dit gaat nog wel even tijd nemen voor ik er ben. En we zitten nu in een fase dat de stip hangt, vasthoudt, zelfs even niet aan het been wil zijn. Het is dus echt moeilijk voor d'r. Terwijl ik zeker weet dat ze het kan.

De verwachting is dat de laatste punten in de L2 binnen zijn in augustus en dan september misschien M1 starten. De oefeningen zijn geen probleem maar ze loopt te diep.. kijken wat dat oplevert.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:51

Helaas geen filmpjes online, alleen op de telefoon. :+ heb nog even wat foto's van een tijd terug in m'n profiel gezet.
Maar jij rijdt met een Haf tussen de paarden? Ook stoer!

En ik vind stip geweldig! Ik hou wel van iets aparts. :D
Train je interval met het tempo? Dus wat over het tempo en weer terug oid?
Te diep lopen is vaak een kwestie van kracht die nog moet komen. Zolang je ook stukjes hebt dat ze wel fijn wat hoger komt en dat kan uitbouwen komt het echt wel goed!

Ik vind het vooral heel lastig om hetzelfde ritme te behouden. Voor mijn gevoel loopt pony heel sloom dus moet ik haar constant naar voren krijgen. Terwijl ik eigenlijk al te hard ga. :+ dat is echt een stukje m'n eigen gevoel dat ik een rustiger basistempo oke moet vinden en daarin ritme behouden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:00

Wat jammer van het grote puntenverschil Maaike... Heel vervelend altijd als je je er zelf niet zo goed in kunt vinden en ook niet begrijpt waarom het zo'n verschil is. Maar trek het je niet aan, lekker blijven rijden hoor!

Inderdad een hele gave pony! Die heeft nette gangen zeg, wauwie.

Leuk hoor met een Haflinger tussen de paarden. Ik vind Haflingers zo leuk <3 Heb er zelf altijd ook eentje gehad.

Werkt de interval training ook echt? Een paard dat te diep loopt, zou ik eerder niet in verschillende houdingen laten lopen, maar echt alleen maar 1 houding toe staan. Tenzij je hals wilt strekken of iets dergelijks natuurlijk haha.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:17

Dankjewel allemaal, ik heb idd een plaatje van een pony al zeg ik het zelf. :D
Haar 3 jarige half zusje is ook zo gaaf, die moet binnenkort beleerd worden;

Afbeelding

Mercury wat voor paard heb jij? En wat doet ie als ie stout is? Constant 200 punten in de L2 voor je over gaat lijkt me niks. Sommige jury's geven veel makkelijker punten weg dan andere jury's. Ik hou altijd een beetje aan dat als je constant in de top meerijd met winstpunten je wel een keer over kan hoor. Haal je nog geen winstpunten in de M dan weet je wel door je protocollen waar je op moet oefenen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:18

Absque: thanks! Stip is ook echt wel something different maar ik vind dat ook heel leuk! Mede daarom heb ik haar gekocht als veulentje..

De intervaltraining is interval in houding: ik vraag haar kort wat meer bij elkaar en wat meer oprichting en dan hebben we weer gehele ontspanning (halsstrekken). Als ik een akelige yoga oefening doe dan houd ik die ook maar heel kort vast en pak dan weer de ontspanning. Dus zo vergelijk ik het maar een beetje.
Het werkt wel wat hoor, waar het eerst 1 pas was zoals ik dat zou willen zijn dat er nu al wat meer. Maar het blijft moeilijk!

Hoe is je pony over de benen Absque, als ie voor je gevoel te langzaam gaat? Soms hebben ze een voldoende tempo maar voelt het niet zo. Of hij geeft daarmee aan dat hij het moeilijk vindt om te doen wat je verlangt.

@Xmercury: Wat je zegt over 1 houding toestaan heb ik ook gedacht maar het kost haar een dermate grote inspanning dat ik het niet eerlijk vind om het haar een half uur lang te vragen.. en ik ga dan even van mezelf uit die dan ineens een spagaat moet doen. Dat kan ik ook niet ;-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:18

Jup, met een Haflinger tussen de paarden. Het valt niet mee. Ik krijg van medestanders vaak leuke reacties, maar de jury's zijn vaak minder enthousiast :')

Ik ben nu hard aan het trainen, maar ik loop nu weer een beetje tegen een dipje aan. Van de week heeft hij 3 weken lang zo mooi los door het lijf gelopen en nu heb ik sinds zaterdag mijn nieuwe Tribal Classic dressuurzadel opgehaald en nu loopt hij weer te prutsen (en ik ook :')) dus maar weer even doorprutsen en contact opnemen met het lesgeefmens.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:19

zo, dat is ook al zo'n plaatje! Wauw! Wat voor pony is dit? En hoe groot? Zoiets zou ik graag in paardenformaat hebben :-)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:23

Ik rijd trouwens helemaal nog geen 200 punten in wat voor klasse dan ook.. ik ben al blij als ik rond de 190 zit! Als ik de oefeningen ken van een volgende klasse dan gaan we wel over en blijven we misschien wat langer in die volgende klasse.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:26

Ik ga idd ook over als ik constant bovenin mee rijd. Meestal rij ik dan 190+ en dan vind ik het ook wel weer leuk geweest. Mensen zien me al aankomen :P

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:34

Wauw prachtige merrie! Hoe groot is ze? En hoe groot ben jij zelf?

Ik heb een 7 jarige KWPN merrie. Het is een schat van een dier, maar gewoon geen makkelijke. Slim en vlug, ze kan zichzelf goed opfokken en dan ontploft ze af en toe. Dat uit zich dan vooral in (heel hoog) steigeren, gaan sjeezen en rodeo springen. Doet ze lang niet altijd hoor! Het is af en toe met vlagen... Punt is dat ik het allemaal ook nog heel spannend vind en daarom blijf ik toch nog eventjes in het L2. Zodat de scherpe randjes er wat van af gaan komen! Dat wedstrijd rijden voor ons beide normaal wordt :) Punt is dat we wel al vaker 200 punten hebben gereden en paard dit ook gewoon makkelijk kan. Het is er echt eentje met kwaliteit, maar als ze weer zo haar kont in de kribben gooit kom ik niet zo ver he haha :+

Ik snap het Femskie! Je moet doen waar jij je goed bij voelt en waar jouw paard het goed onder doet. Dat is wat telt :) Je hebt ook gelijk over die klasses.. Maar rijden jullie netjes op de letter? Mijn voltes zijn niet altijd rond en dat vind ik van die slordige fouten. Als je in het M zit, moet je dat wel kunnen vind ik en mij lukt dat niet altijd hahaha :P :=

Ach Haflingers zijn zo leuk <3 En niet alle jury's zijn leuk haha! Maar ja, eerlijk is eerlijk, jij moet er waarschijnlijk wel veel meer aan werken dan iemand anders met een paard met wat spectaculaire gangen. Dat is echt niet banketstaaf bedoeld he!! Veel mensen vergeten dat vaak gewoon... Maar ik vind het heel erg stoer van je en lekker blijven rijden hoor :D Bevalt je nieuwe zadel wel ondanks het wennen?

Dit is mijn Dakary, of wel, Draakary :D
Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:35

Femskie ik hou daar ook wel van. Net dat beetje anders dan een simpele bruine! 'Helaas' fokt vriendje welsh pony's dus bruin en vos is het standaard hihi. Dit jaar hem wel kunnen overtuigen voor een uitstapje naar een Duitse rijpony hengst met welsh bloed (goldstar du bois) dus volgend jaar twee palomino veulentjes uit de twee vossen :D mijn bruine moet donderdag nog gescand worden maar denk niet drachtig helaas.

Ik wissel ook veel af in hoofdhouding hoor, vind dat juist erg belangrijk!

Pony loopt over de benen prima en een heel net tempo. Ik rij echter het liefst de hele proef a la Totilas in middendraf. Heb dan ook regelmatig op m'n protocol dat ik iets rustiger of gedoseerder moet rijden. Als ik voor mijn gevoel langzaam en saai rijd dan is het tempo goed haha. Kwestie van tevreden zijn met een normaal drafje.

Peelie dat is jammer zeg. Ik heb juist vaak dat er op me neer wordt gekeken als ik met een pony de losrijbak in kom. Tot we beginnen te draven, dan komen de complimenten. Jury's zijn ook altijd vol lof over m'n pony. :)
Lastig van je zadel, zal wel even wennen zijn? Komt vast goed. :)

Femskie we fokken welsh pony's dus het doel is een D pony. Mijn bruine is echter een Etje (1,53). De vos is op 1,49 gemeten afgelopen zaterdag, maar zal ook wel iets doorgroeien. ;) en heeft wat meer body dan de bruine. Ik ben 1,69 en pas prima op zulke maatjes! Vind grote paarden zelfs eng :o
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 29-07-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:36

femskie schreef:
Ik rijd trouwens helemaal nog geen 200 punten in wat voor klasse dan ook.. ik ben al blij als ik rond de 190 zit! Als ik de oefeningen ken van een volgende klasse dan gaan we wel over en blijven we misschien wat langer in die volgende klasse.

Jij hebt een Appaloosa!? <3 Aaaaaa jaloers

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:42

Mercury knappe vos heb jij! :oo
Idd met een haf tussen de paarden moet je gewoon net wat beter kunnen rijden. Paarden met fijne gangen gaan gewoon eerder voor en dat vind ik ook logisch. Juist knap als je het dan wel lukt.
Mijne heeft ook rare dingen in de proef. Het kan nogal een neuroot zijn. Ergens echt niet langs willen, heel veel spanning opbouwen en zich vervolgens voor me afsluiten. Maar het gaat steeds beter en rij steeds meer wedstrijden waar er niks aan de hand is dus voor mij is dat geen reden geweest om in de B te blijven hangen.
Voltes begin er maar niet over. Oh wat ben ik uitgelachen vorig jaar, ik kon dus echt geen volte rijden he. Man wat was dat moeilijk. Nu gaat het al veel beter en nooit meer commentaar dat ze op een ei lijken.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:44

Afbeelding

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:44

:+ beetje groot...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:47

@mercury: ja we horen veel van de kant en ook op de protocollen terug dat we keurig op de letter rijden !! Fijn maar wij worden dus afgestraft op het duikbootgedrag... dat zie je in alle punten wel terug komen.

@absque: okay dus dan ligt het aan jouw tempobeleving, zeg maar! soms voelt iets zo anders dan hoe het lijkt... lastig!!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:48

Dankjewel!! :D Het is ook echt een lieverd hoor <3 Zo te horen weet jij precies wat ik bedoel! Raar he, ene keer ontploffen ze en de andere keer sluiten ze zich helemaal af. :n Rustig blijven, opnieuw proberen en vooral veel kilometers maken is de enige oplossing denk ik altijd maar.

Prachtig paard <3

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:49

@Mercury: die van jou ziet er stoer en heel alert uit! Mooi paard!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:50

Ze is echt gaaf! Je jasje past prachtig bij haar stippen. :D

Ik heb wel een filmpje gemaakt maar helaas geen recent beeldmateriaal erin, maar voor t idee :') https://youtu.be/jW06PPA9Oss

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:22

Ondanks dat Nash toch echt een Haflinger is herken ik in ieder van jullie verhaal mijn Nash.

Hij kan nogal autistisch reageren op veranderingen (zoals bijv. Een zadel, singel, hoofdstel, bit enz.). Hij bokt eigenlijk nooit, stijgeren ook niet, naar hij gaat wel enorm hard aan de race. En dan bij voorjeur richting de bakrand om op het laatste moment de andere kant op te gaan dan dat jij stuurt. :P ik ben er zo al 2x vanaf geknalt (en 1x in het ziekenhuis beland).

Hij vind zijgangen helemaal het einde. Wijken doet hij voor 9ens (ook gehad op wedstrijd :D) schouderbinnenwaards begind hij nu eindelijk goed te doen. Het wijken gaat er uit. Travers vind hij nog mooier dan wijken, hoe meer hij zich om mijn binnenbeen kan vouwen hoe beter :P

Kijk, middengangen zullen nooit zijn aller sterkste punt worden. Sluiten kan hij echter weer wel als een beest. Zijgangen zijn dus favoriet en scoort hij ook goed op (mits goed uitgevoerd ).

Doordat hij nogal neurotisch / autistisch kan zijn, vinden een hoop mensen op stal hem ook eng. Hij haald nog wel eens fratsen uit :P tjah, ik lach er negen van de 10 keer om :P

Toen ik mijn zadel had opgehaald heb ik trouwens een sponsordek van de Countrymill en van Tribal gekregen <3 zo gaaf. De zadelmaker was zo enorm onder de indruk van Nash :D Helemaal leuk :D
Afbeelding

En over de wedstrijden. Ik merk idd wel dat ik er meer aan moet rijden dan met een ander paard (ik heb ook een angalo arabier gehad, die liep zo 200 punten op zijn eerste wedstrijd, terwijl het helemaal niet goed ging). Maar dat vind ik juist de sport. Hij moet ook tussen de paarden kunnen meelopen. Nu rijd ik ook Haflingerwedstrijden, omdat ik de sfeer daar veel leuker vind. En ik rij nou juist wedstrijden omdat ik het leuk vind :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:28

Dankjewel Femskie :o

Vind het echt een hele mooie pony! <3 Meer foto's en filmpjes!!

Haha leuk verhaal over Nash! Een autistische pony, hoe kom je er op :D Klinkt alsof jij goed weet wat je doet en dat je er hartstikke goed mee om kan gaan. Hoe gaan die Haflinger wedstrijden in zijn werk? Is dat ook gewoon officieel van het KNHS zeg maar?

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:32

Wat een ontzettend stoere paarden xMecury en Femskie! Echt beide heel gaaf.

Bambs en ik lopen tegen het einde van de klasse altijd een beetje vast, de oefeningen van het M2 zitten er al netjes in. Moeten nog één puntje. Hopen deze na mijn vakantie te halen en dan een poging te wagen in het M2 :')