Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:42

Die krijgt ze toch? Vanaf de M1 is het niet meer toegestaan.... Of de rest al dan niet verouderd is doet niets af aan het feit dat het vanaf de M1 níet meer mag..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:44

antje_vip schreef:
Oke, dus qua informatie zijn we weer terug bij OP; er is nog te weinig bitloos doorstroom naar M. Kun je zelf niet een oproep plaatsen om te zien hoeveel bitloos mensen (bijna) toe zijn aan klasse M? En dan met z'n allen naar KNHS? Of zeg ik nu iets heel geks?

Dat zou denk zeker goed zijn om te doen. En daarnaast proberen om vooral ook mensen te verenigen die wél zouden gaan starten (bitloos) als deze beperking er niet meer is. Want ik zie/hoor/ken vooral veel (bitloze) ruiters die niet gaan starten omdat ze vervolgens toch tegen de beperking van max L2 aanlopen cq die de overstap naar bitloos niet maken vanwege de beperking.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:45

Yank ze krijgt antwoord ja, middels een verouderde standaard mail. Dat is toch gewoon triest?!
En nogmaals, ze vraagt of er mogelijkheden zijn, dat is haar toch goed recht of niet? Moet ze dan gelijk maar de handdoek in de ring gooien zonder eerst iets te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:49

Tja ik vind persoonlijk dat KNHS in dit opzicht al vooruit loopt op de rest van de wereld... en dat het tijd kost om iets te implementeren dat ik het me heel goed kan indenken dat ze zoiets hebben eerst maar eens zien hoeveel animo er uberhaupt is voor de lage klasses. Er staat in de reglementen dat het niet mag, als je belt/mailt zeggen ze het... Hoe duidelijk moeten ze dan nog zijn?

En dat mensen niet starten omdat ze tegen de beperking aanlopen daarvan heb ik zoiets van... kom eerst die B/L maar eens door...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:04

Yvank: maar diegene, die echt bitloos zijn, waarom zou je de moeite nemen om dan wed te gaan beginnen? Als je toch al weet, dat het redelijk snel kan ophouden?
Niet echt motiverend toch?
Waarom dan er aan beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:07

Voor dat mensen denken dat ik iedereen over 1 kam scheer, nee dat doe ik niet, maar het grote gros van wat ik bitloos zie rijden komt met alle respect de B nog niet door... Dus vandaar mijn opmerking begin er dan eerst maar eens aan ;) wie weet wordt het in 2016 wel toegestaan want dan verwacht ik ook wel weer een nieuw proevenboekje.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:20

Dat is niet anders als met bitrijders hoor. Daarnaast kan je je dan ook afvragen wat sommige combi's überhaupt boven de L doen. Dat is een hele andere discussie en doet ook niet ter zake voor de TS.

Ik vind het niet meer dan logisch dat de meesten dan maar met bit blijven/gaan rijden zodat ze ook naar de M kunnen overgaan indien ze dat behalen. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:22

Dat zeg ik toch ook nergens :) ? Maar wel dat ik me in kan denken dat de Knhs daarom nog wacht met het volledig toestaan... Want die volgen de regels van de FEI...

Ik had een pony die veel beter liep zonder neusriem.. Tja daar móet je ook mee starten dus heb was kiezen of delen. Zolang het in de regels staat kan je hoog en laag springen :=

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:35

Domme regels. Regels moeten er zijn om mens ( en paard in dit geval) te dienen. Niet andersom.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:41

Daan-ordeal, had gehoopt dat ik gelijk had, maar helaas dus toch een standaard mail.
Heb ik toch met een te roze bril gekeken.

Yvank, ik denk dat je niet alle post gelezen hebt, want dan was je reactie wel anders geweest.
Het gaat hier om iemand, die niet tegen bitruiters aanschopt of zegt dat het beter is voor ieder paard om bitloos te rijden.
Ts loopt zelf tegen het probleem aan, dat ze de punten voor het M heeft of bijna heeft en dus niet verder kan.
Zij vraagt zich af waarom ze bij de knhs het bitloze in de M en hoger niet toestaan.
Ze weet best dat het niet toegestaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:44

@Tendance, ik heb het puur over de mensen die roepen dat het belachelijk ouderwets is en dat de knhs andere mails moet sturen ;) niet over TS...

Ik heb zelf een paard gehad die na een operatie geen bit meer inkon.. In die tijd was bitloos starten uberhaupt niet toegestaan heb ik toen contact over gehad en reden was toen ook al FEI.. maar dat ze in de toekomst wel wilden proberen om het t/m L2 toegankelijk te maken maar dat hoger door de FEI moelijk werd. Vandaar dat ik me in kan denken dat dat nog steeds het standpunt is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:45

Yvank_ schreef:
Voor dat mensen denken dat ik iedereen over 1 kam scheer, nee dat doe ik niet, maar het grote gros van wat ik bitloos zie rijden komt met alle respect de B nog niet door... Dus vandaar mijn opmerking begin er dan eerst maar eens aan ;) wie weet wordt het in 2016 wel toegestaan want dan verwacht ik ook wel weer een nieuw proevenboekje.

Ik ben zelf bitruiters en jury, maar zie ook daar genoeg ruiters niet hoger dan de L komen hoor.
Dit heeft naar mijn idee niets met het bit of bitloos rijden te maken, maar gewoon met de kunde van de desbetreffende ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:47

Tendance schreef:
Yvank_ schreef:

Ik ben zelf bitruiters en jury, maar zie ook daar genoeg ruiters niet hoger dan de L komen hoor.
Dit heeft naar mijn idee niets met het bit of bitloos rijden te maken, maar gewoon met de kunde van de desbetreffende ruiter.

Ook dat zeg ik nergens :) maar alleen dat ik me afvraag waarom dan niet eerst beginnen? Op de voorhand al roepen maar ik mag toch geen M starten dan heb ik zoiets van joh bewijs je zelf dan eerst in de B en L en wie weet is het over een jaar oid wél hoger toegestaan :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:47

Yvank_ schreef:
@Tendance, ik heb het puur over de mensen die roepen dat het belachelijk ouderwets is en dat de knhs andere mails moet sturen ;) niet over TS...

Maar het is toch ook slecht, dat iemand een serieuze vraag naar de knhs stuurt en vervolgens met een niet kloppende standaard mail wordt afgescheept?
Het gaat hier wel om iemand die minimaal 125 euro per jaar afdraagt aan de KNHS , als het niet meer is.
Dan kunnen ze toch tenminste de moeite nemen om serieus te antwoorden.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:48

Wat ik een beetje typisch vind is dat de KNHS stelt dat er weinig mensen bitloos starten en dat ze het willen monitoren hoeveel animo ervoor is.
Ik heb nog nooit op mijn protocol de aantekening gezien dat ik de proef bitloos heb gereden en ook niet op "mijn KNHS" m.a.w. er wordt helemaal niet gemeten hoeveel combinaties bitloos starten -O-
Ik sta nu L1 +6 in een maand tijd. Mijn Bolleke gaat nu even op rust voor een paar maanden en dan pakken we het ritme weer op. De verwachting is wel dat ik volgend jaar bij leven en welzijn kan doorstromen naar de M.
Het zou toch geweldig zijn als dat ook zonder bit mag :j .
Ik vind de huidige regels achterhaald. Waarom moet ik in mijn paard een stuk ijzer hangen terwijl hij heel duidelijk aangeeft dit niet fijn te vinden. Ik heb alle soorten en maten geprobeerd maar hij vindt niets goed :D }> alleen zijn bitloze hoofdstelletje. Moet dan zoveel talent van paarden en (soms) ruiters verloren gaan omdat we rigide vasthouden aan wat bekend is?! :( _-:(

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:50

Hoe je ook over bitloos starten denkt, het is natuurlijk gewoon lomp om als sportbond een antwoord te mailen dat niet meer volgens de huidige regels is. Niet heel ' klantvriendelijk'.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:50

Yvank_ schreef:
Op de voorhand al roepen maar ik mag toch geen M starten dan heb ik zoiets van joh bewijs je zelf dan eerst in de B en L en wie weet is het over een jaar oid wél hoger toegestaan :)

Nogmaals het gaat hier om de situatie van TS en andere combinaties, die al L zijn en dus niet verder kunnen. Niet om de doorsnee bitloze ruiter, die nog nooit een dressuurring heeft betreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:52

Vraag me dan wel af :) heeft TS wel al eens met KNHS hierover gebeld? Mijn ervaring is dat ze het bitloze euvel daar een stuk beter mee kunnen uitleggen dan per e-mail :j

Standaard mailtjes sturen ze helaas vaker, netjes is dat zeker niet nee.. Daarom bel ik eigenlijk altijd dan heb je wel direct antwoord op je vraag :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:54

Yvank_ schreef:
Vraag me dan wel af :) heeft TS wel al eens met KNHS hierover gebeld? Mijn ervaring is dat ze het bitloze euvel daar een stuk beter mee kunnen uitleggen dan per e-mail :j

Standaard mailtjes sturen ze helaas vaker, netjes is dat zeker niet nee.. Daarom bel ik eigenlijk altijd dan heb je wel direct antwoord op je vraag :j

Helaas heb ik met bellen de ervaring nog al eens, dat ik geen of onduidelijke of verschillende antwoorden krijg.
Maar ze zou het kunnen proberen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:00

Yvank_ schreef:
Maar hoevaak moeten ze nog zeggen dat je vanaf M1 niet bitloos mag? Dit jaar is t/m L2 vrij gegeven en het schijnt dat er vrijwel niemand bitloos start. Waarom zouden ze dat dan in vredesnaam als hoge prioriteit stellen?

Bekijk het van de andere kant. Waarom zou ik, als bitloos rijder, überhaupt starten als ik toch niet ver(der) kan komen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:31

Maartje1990 schreef:
Yvank_ schreef:
Maar hoevaak moeten ze nog zeggen dat je vanaf M1 niet bitloos mag? Dit jaar is t/m L2 vrij gegeven en het schijnt dat er vrijwel niemand bitloos start. Waarom zouden ze dat dan in vredesnaam als hoge prioriteit stellen?

Bekijk het van de andere kant. Waarom zou ik, als bitloos rijder, überhaupt starten als ik toch niet ver(der) kan komen?

Omdat je graag in de wedstrijdsport wilt rijden en wilt laten zien dat het ook bitloos kan om vervolgens de KNHS te doen inzien, dat het ook op hoger niveau moet kunnen.

Met "als" is nog nooit iemand rijk geworden.

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:12

Misschien niet helemaal on topic maar wie heeft er bedacht dat bitloos rijden per definitie vriendelijk is? Heel vaak niet, waar het om draait is de hand die de teugel vasthoudt. Je kunt een paard ook heel veel pijn doen met een bitloos hoofdstel. Het komt nogal spits hoe het zit, bovendien is het neusbeen ook heel gevoelig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:25

Deze reactie lijkt mij inderdaad behoorlijk offtopic hier.

ts, ga je de knhs nog eens mailen met de vroeg om een 'ander' antwoord?
Ben wel nieuwsgierig :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:30

Yvank_ schreef:

Ik heb zelf een paard gehad die na een operatie geen bit meer inkon.. In die tijd was bitloos starten uberhaupt niet toegestaan heb ik toen contact over gehad en reden was toen ook al FEI.. maar dat ze in de toekomst wel wilden proberen om het t/m L2 toegankelijk te maken maar dat hoger door de FEI moelijk werd. Vandaar dat ik me in kan denken dat dat nog steeds het standpunt is.

Dat verschuilen achter FEI is wel een zwaktebod van de KNHS. Er zijn genoeg regels die afwijken van de FEI-regelementen.

Ik zie ook gewoon geen probleem als het mag tot en met L2 waarom dan ook niet tot en met het Z? Aangezien de combinaties gewoon beoordeeld worden vallen ze heus een keer door de mand mocht het bitloos niet lukken.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:21

-O- vallen ze door de mand mocht het bitloos niet lukken -O-

Een bit is geen garantie voor een juiste/goede rijstijl :n :O ook die ruiters vallen dan door de mand :=