Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:12

Dat was sarcasme, ik was altijd fan van Max. (Helaas inmiddels naar de eeuwige groene weides)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:14

Ik heb mijn berichten even terug gelezen en kan mij voorstellen dat ze verkeerd opgevat worden. (kijk ondertussen ook film)

Even voor de duidelijkheid.
Ik Heb niks tegen warmbloeden, rijd er zelf ook 1 en werk veel met ze.

Ja ze zijn (door) gefokt voor de sport van vandaag, daar is niks mis mee, mits ze nog gezond kunnen functioneren.

Koudbloeden krijgen zeker mijn voorkeur, dit ivm. Hun karakter, ze zijn rustiger, eerder vergeten/vergeven, dit past beter bij mijn eigen (soms drukke) persoonlijkheid.

Dat het per koudbloed verschilt Hoever ze kunnen komen, vind ik meer dan logisch ben ik ook zeker met jullie eens, echter zelfde geld ook. Voor een kwpn. Rijd er zelf 1 die kan amper strekken zo vlak is se gebouwd, echter een schat van een paard en heerlijk dier om mee te werken.

Maar wat ik met dit topic vooral wou achterhalen is of het beeld wat men heeft bij koudbloeden aan de startlijn? (nogmaals B, en zie wel hoever je komt samen)

Het beeld is Blijkbaar nog Niks veranderd met jaren geleden.

Mensen vinden het Mooi, imposant, stoer en zeker gewaagd om ermee te starten.

Maar eenmaal gestart, kan het toch eigenlijk niet, want het dier is gefokt voor de kar.

Nou meiden nieuwsflits Ooit liep het warmbloed paard ook voor de kar.

Tegenwoordig worden bijna alle rassen rijtypisch Gefokt, het ene ras Met meer succes als het ander, maar ze kunnen het allemaal.

Als Je goed Rijd met de juiste begeleiding, zijn het basis oefeningen die je paard soepel en recht houden, die elk paard zou moeten kunnen.

De 1 haalt een 8 voor de galop, de ander voor stap, weer een Ander voor wijken en die daar in de hoek voor de piaf. ;)

Ik weet iedergeval genoeg. :)
Wat mij Betreft mag hier wen slotje op voor we nog verder off topic zweven ;) (ja ik ook)

En wie weet kom ik jullie over een x aantal jaar tegen in de ring met mijn lieve Pluis :o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:16

Ik vind het geweldig als mensen met zulke paarden starten. Als zij het kunnen en leuk vinden om te doen waarom niet?

Ik ben hier niet objectief in, want ik ben uber koudbloed fan. <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:17

Ik begrijp niet hoe je aan die conclusie komt om eerlijk te zijn, er reageerd maar een iemand op zo'n manier...
Wat wil je nu eigenlijk, werkelijk weten wat men denkt of jezelf op de borst kunnen slaan dat jij het met een Shire wil klaar krijgen? Wat indirect je werkelijke mening weer geeft.

Nies_

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:20

Mijn mening is en blijft dat je met elk gezond paard Z moet kunnen rijden. Zo niet moet je beter rijden. En nee, ik heet ook geen Anky.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:21

Jaan81 schreef:
denisesilver schreef:
Wel weet ik dat je met een koudbloed, fries, fjord etc. een punt lager scoort voor verzorging (mijn zusje moet af en toe schrijven en die valt dat op)

Ik heb altijd een zeven, maar vaak zelfs een 8 voor verzorging. Met trekpaard

Ik denk dat het ook zal liggen aan de regio en of er meer dan een of twee koudbloeden meedoen

Mag ik vragen hoe jij je paard toiletteerd :) ?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:22

Nies_ schreef:
Mijn mening is en blijft dat je met elk gezond paard Z moet kunnen rijden. Zo niet moet je beter rijden. En nee, ik heet ook geen Anky.

Mee eens, of het paard moet idd de oefeningen niet (aan)kunnen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:25

Je conclusie klopt niet.

Ik vind je een beetje apart reageren ook TS. Je bekijkt de reacties niet neutraal, waardoor je ook aan een verkeerde conclusie komt. Succes met starten..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:28

JewEmm schreef:
Ik las ergens dat iemand vind dat elk paard B/L moet kunnen en dat dat goed is. Ik ben zelf van mening dat dit ook nog voor M geldt. Zeker M1 nog, daar zitten oefeningen in waarbij je je paard echt soepeler maakt. Maar ik denk wel dat dit al op de grens zit voor de max van een heleboel paarden.

Paarden of combinaties (of ruiters)? Ik denk dat M2 en Z nu ook niet perce een bezwaar moet zijn, ik bedoel welke oefeningen zitten daar nu in die echt fysiek het uiterste vragen van een paard?

@Denisesilver: Dan ben je het toch juist niet eens? :o?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:31

Ayasha schreef:
Ik begrijp niet hoe je aan die conclusie komt om eerlijk te zijn, er reageerd maar een iemand op zo'n manier...
Wat wil je nu eigenlijk, werkelijk weten wat men denkt of jezelf op de borst kunnen slaan dat jij het met een Shire wil klaar krijgen? Wat indirect je werkelijke mening weer geeft.

En nog maals.
Mijn vraag ging, over het starten in de B.

Dat er dan een hele Discussie op gang komt met dat een. Shire geen GP kan lopen daar vroeg ok toch niet om?

En betreft mijzelf, ik wil mijzelf best op de borst slaan hoor ALS het me lukt Pluis inderdaad naar het ZZ zwaar te rijden, met plezier van beide kanten.

Maar heel eerlijk, dan heb ik dat toch ook wel verdiend? Ik ken iemand die op hoog niveau rijd met haar kwpn hengst, ook zij verdiend dat, dat is so ie so een hele prestatie ongeacht het ras waar je op rijd. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:32

Geryon schreef:
Je conclusie klopt niet.

Ik vind je een beetje apart reageren ook TS. Je bekijkt de reacties niet neutraal, waardoor je ook aan een verkeerde conclusie komt. Succes met starten..

Zoals altijd in dit soort discussies ben ik het weer met je eens :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:33

Nadiine__x schreef:
En nog maals.

Dat er dan een hele Discussie op gang komt met dat een. Shire geen GP kan lopen daar vroeg ok toch niet om?

En betreft mijzelf, ik wil mijzelf best op de borst slaan hoor ALS het me lukt Pluis inderdaad naar het ZZ zwaar te rijden, met plezier van beide kanten.

Maar heel eerlijk, dan heb ik dat toch ook wel verdiend? Ik ken iemand die op hoog niveau rijd met haar kwpn hengst, ook zij verdiend dat, dat is so ie so een hele prestatie ongeacht het ras waar je op rijd. ;)

Zoek eens op Gairloch Challenger. :) Hij is een tikkeltje hectisch maar ik heb ook het idé dat hij op de flimpjes nog vrij jong is. Imo gewoon een paard dat proeven kan afleggen waar ie ruim winst mee kan lopen. Ook hier. :)

Je conclusie klopt simpelweg niet gezien de meerderheid ook zegt dat ze gewoon mee kunnen lopen en ze het zelfs leuk zouden vinden om te zien. :) Dus waar de conclusie vandaan komt dat er "niks veranderd is" en het algemene beeld negatief is?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-07-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:33

denisesilver schreef:
Nies_ schreef:

Mee eens, of het paard moet idd de oefeningen niet (aan)kunnen

+2:)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:35

Ayasha schreef:
Ik denk dat ze gewoon minder uitgebracht worden. Alles wat "uitzonderlijk" is krijgt meer aandacht. Dat kan goede en minder goede zijn.. :) Maar toch denk ik dat over het algemeen de mensen niet zo negatief zijn als gedacht wordt. :) Een uitzondering daar gelaten (zoals de karreknol opmerking) maar zo'n mensen neem je best gewoon niet al te serieus. :) Zelfs al is het een lelijke kromme bok, dan nog is het iemands dier, iemands lieveling en die persoon houdt ook van dat dier. Dat iemand 'm niet mooi vindt, geeft hem of haar nog geen recht om een ander bewust (want dit is niet onbewust) te kwetsen. :) En zulke mensen zeggen ook van een KWPN'er lelijke dingen.. :) Hangt er maar net vanaf hoe hun pet staat. Dat is niks "persoonlijks" (of op 1 ras gericht) maar puur hún gebrek.En dat heeft al evemin iets te maken met het ras dat ze rijden. Ik kan ook "koudbloedmensen" die behoorlijk uit de bocht gingen over mijn wedstrijdpaard. :)

Er rijdt bij mij op de club een vrouw en die kijkt ook behoorlijk op mensen met 'sportpaarden' neer, hoogst waarschijnlijk omdat zij op een Fries en een Haflinger rijdt, dat ze dan op 'ons' (om het even zo te noemen) neer kijkt omdat ze denkt dat wij op haar neer kijken. Is tegen mensen met 'sportpaarden' ontzettend arrogant, er komt nog geen hallo uit. Kan ik me behoorlijk aan ergeren, maar dan denk ik maar: lekker laten ik weet wel beter.

Vraagje, ik zie namelijk wel wanneer een Fries, Welsh of een Haflinger etc. goed gebouwd is nu zit er een meid in de klas die vindt alleen koudbloeden, met name Fjorden mooi, en van de rest zegt ze niet te zien wat er mooi aan is. Jullie zien dat toch ook wel, ook al zit je meer in de koudbloeden wereld? Of is dat gekkigheid?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:39

Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-07-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:39

Nies_ schreef:
Geryon schreef:
Je conclusie klopt niet.

Wij weer _O-

Al weet ik niet zeker of ik het met je eens ben over dat alle paarden een Z proef kunnen doen met de juiste ruiter. Ik denk dat je niet rijtypische koudbloeden zoals trekpaarden of echt ouderwetse haflingers bijvoorbeeld, echt niet voldoende verzameld kan krijgen.

Nadiine__x schreef:
Ayasha schreef:

En nog maals.

Dat komt op hetzelfde neer. Omdat een warmbloed (ligt er ook aan welke he) geschikter is voor de dressuursport, zal het vaker winnen van een koudbloed dan andersom. Hoe hoger de klasse, hoe sterker het verschil er is.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:42

Nies_ schreef:
Geryon schreef:
Je conclusie klopt niet.

Mijn conclusie heb ik geschreven uit hoe het op mij over komt. ;)
Dus voor mij klopt hij wel degelijk.

Ik heb zeker niet partijdig naar de gesprekken gekeken, want ik heb reslect voor ieder zijn mening en voorliefdes of afkeuringen.

Wat ik alleen kwalijk vind, is dat op ons word afgeschoven dat we warmbloeden de grond in drukken, daar waar we enkel een voorbeeld geven, en vervolgens bij de koudbloeden hetzelfde gebeurd.

Ja dan zeg ik dingen terug, die niet eerlijk zijn.

Daarbij gaat deze discussie ondertussen nergens meer over, want dat was mijn stelling helemaal niet ;)

Maar als jullie een betere same vatting kunnen schrijven die niet partijdig is, ga je gang, dan kan er daarna alsnog een slotje op ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:44

Geryon schreef:
Al weet ik niet zeker of ik het met je eens ben over dat alle paarden een Z proef kunnen doen met de juiste ruiter. Ik denk dat je niet rijtypische koudbloeden zoals trekpaarden of echt ouderwetse haflingers bijvoorbeeld, echt niet voldoende verzameld kan krijgen.

Ayasha schreef:

En nog maals.

Dat komt op hetzelfde neer. Omdat een warmbloed (ligt er ook aan welke he) geschikter is voor de dressuursport, zal het vaker winnen van een koudbloed dan andersom. Hoe hoger de klasse, hoe sterker het verschil er is.[/quote]

Ah, maar je hoeft toch ook niet te winnen?
Ook zonder een 1e plek kun je een winstpunt rijden ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:46

denisesilver schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat ze gewoon minder uitgebracht worden. Alles wat "uitzonderlijk" is krijgt meer aandacht. Dat kan goede en minder goede zijn.. :) Maar toch denk ik dat over het algemeen de mensen niet zo negatief zijn als gedacht wordt. :) Een uitzondering daar gelaten (zoals de karreknol opmerking) maar zo'n mensen neem je best gewoon niet al te serieus. :) Zelfs al is het een lelijke kromme bok, dan nog is het iemands dier, iemands lieveling en die persoon houdt ook van dat dier. Dat iemand 'm niet mooi vindt, geeft hem of haar nog geen recht om een ander bewust (want dit is niet onbewust) te kwetsen. :) En zulke mensen zeggen ook van een KWPN'er lelijke dingen.. :) Hangt er maar net vanaf hoe hun pet staat. Dat is niks "persoonlijks" (of op 1 ras gericht) maar puur hún gebrek.En dat heeft al evemin iets te maken met het ras dat ze rijden. Ik kan ook "koudbloedmensen" die behoorlijk uit de bocht gingen over mijn wedstrijdpaard. :)

Er rijdt bij mij op de club een vrouw en die kijkt ook behoorlijk op mensen met 'sportpaarden' neer, hoogst waarschijnlijk omdat zij op een Fries en een Haflinger rijdt, dat ze dan op 'ons' (om het even zo te noemen) neer kijkt omdat ze denkt dat wij op haar neer kijken. Is tegen mensen met 'sportpaarden' ontzettend arrogant, er komt nog geen hallo uit. Kan ik me behoorlijk aan ergeren, maar dan denk ik maar: lekker laten ik weet wel beter.

Vraagje, ik zie namelijk wel wanneer een Fries, Welsh of een Haflinger etc. goed gebouwd is nu zit er een meid in de klas die vindt alleen koudbloeden, met name Fjorden mooi, en van de rest zegt ze niet te zien wat er mooi aan is. Jullie zien dat toch ook wel, ook al zit je meer in de koudbloeden wereld? Of is dat gekkigheid?

Het kan toch dat ze dat vind? Mag toch? Dan hoeft ze natuurlijk niet te lopen verkondigen dat specifiek jouw paard lelijk is, dat zou inderdaad niet leuk zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd ook bij de 736363 bruine kwpner ook dat ik denk, wat saai :o , vind er weinig ECHT leuk. Dat ga ik natuurlijk niet in itp topics vermelden, dat zou niet leuk van mij zijn, maar ik kan er verder niet zo veel aan doen dat ik ze niks vind. Jij mag mijn vlekkenpaard best een koe vinden hoor, maar als je het de moeite vind om me even te komen vertellen hoe lelijk hij is vind ik dat heel wat anders.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:47

Daarstraks nog een discussie over gehad. Conclusie het is, meestal zo, dat als je met een koudbloed incl. Fries, Fjord (ook de sportgefokte) (even overdreven) 20 punten lager scoort dit gaat dan ook op als je als man start of als je al wat ouder bent en niet de lichtste. Ook scoor je 10 punten hoger als de naam can de vader van het paard bekend is. Dit even als samenvatting, het kan allemaal verschillen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:48

@denisesilver: Maar wat is dan mooi, ik vind een functioneel paard niet altijd een mooi paard. Ik vind veel vrij functionele KWPNers bijv een vrij saai uiterlijk hebben, k vind de mooiste friezen trouwens ook niet altijd de meest functioneel gebouwde friezen.
En ik zie het bij tuigers trouwens ook totaal niet, omdat ik nog steeds niet helemaal begrijp wat daar de bedoeling nu is :').

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:48

liedje89 schreef:
JewEmm schreef:
Ik las ergens dat iemand vind dat elk paard B/L moet kunnen en dat dat goed is. Ik ben zelf van mening dat dit ook nog voor M geldt. Zeker M1 nog, daar zitten oefeningen in waarbij je je paard echt soepeler maakt. Maar ik denk wel dat dit al op de grens zit voor de max van een heleboel paarden.

Paarden of combinaties (of ruiters)? Ik denk dat M2 en Z nu ook niet perce een bezwaar moet zijn, ik bedoel welke oefeningen zitten daar nu in die echt fysiek het uiterste vragen van een paard?

Voor paarden. Zelf weet ik niet zo goed wat Z inhoudt, maar ik denk zelf (weet niet helemaal waar ik het op baseer), dat M toch nog basisoefeningen bevat die je goed zijn voor je paard, zonder dat je het uiterste van jezelf en je paard hoeft te vragen, dus die grens komt dan deels door de combinatie, het is misschien ook wel de basis die ik van de ruiter verwacht. Maar dit gaat misschien een beetje off-topic.
Edit: zie nu dat je heleboel dik gedrukt hebt. Heleboel is misschiet wat overdreven, maar mentaliteit van het paard is voor mij ook belangrijk, en als je dat en de ruiter mee neemt + eventuele gebreken die in de loop van een paardenleven zich opdoen denk ik dat M voor paarden (+ruiters) haalbaar is, maar daarboven ben ik van mening dat jij én je paard er een extra schepje bovenop moeten doen.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 19-07-14 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:50

Gelukkig hoef je niet te winnen voor een winstpunt nee :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:53

xSogno schreef:
Het kan toch dat ze dat vind? Mag toch? Dan hoeft ze natuurlijk niet te lopen verkondigen dat specifiek jouw paard lelijk is, dat zou inderdaad niet leuk zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd ook bij de 736363 bruine kwpner ook dat ik denk, wat saai :o , vind er weinig ECHT leuk. Dat ga ik natuurlijk niet in itp topics vermelden, dat zou niet leuk van mij zijn, maar ik kan er verder niet zo veel aan doen dat ik ze niks vind. Jij mag mijn vlekkenpaard best een koe vinden hoor, maar als je het de moeite vind om me even te komen vertellen hoe lelijk hij is vind ik dat heel wat anders.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je, lijkt mij, wel over de bouw kan zeggen dat een paard (voor dat ras) mooi is ook al ligt het niet in je 'genre'. Ja, ik noem een bonte een koe (sorry!),maar ik zie nog wel of het paard een mooie bouw heeft of mooi getekend is.

Geef je gelijk in het bruine, ik houd van paarden met aparte kleurtjes en aftekeningen etc. :3

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:54

Nadiine__x schreef:
Maar als jullie een betere same vatting kunnen schrijven die niet partijdig is, ga je gang, dan kan er daarna alsnog een slotje op ;)

Mijn samenvatting? Je kunt met deze paarden gerust starten, maar hou er rekening mee dat je op een "slecht" paard zit. Winstpunten zul je heus kunnen rijden met goede training, maar verwacht niet elke wedstrijd prijs te hebben in het Z. Dan ben ik dus iemand die een fjord start in de dressuur. Ik train voor een ruim winstpunt, dan bestudeer ik de concurrentie eens en dan weet ik wel wat de plaatsing ongeveer zal gaan worden, soms win ik wat, maar ga er niet vanuit als de rest op goede dressuurpaarden zit die ze ook goed voor elkaar hebben, daar valt gewoon niet tegenaan te rijden en dat kun je ook niet van zo'n dier verwachten.