Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:06

Ben het met je eens!

Goed dat je zoveel bent afgevallen!! ;)

ruitje schreef:
Ik vind mensen met overgewicht vergelijken met ponypletters echt enorm kwetsend, wat voor smiley je er ook achter zet....

Als we dingen moeten gaan verbieden die slecht zijn voor de gezondheid van een paard, waar trek je dan de grens?
Bij dikke mensen, of ook bij beginners of of of.....

Ik ben zelf trouwens 30 kilo kwijt, nog 15 te gaan en ik heb die hele periode amper gereden, dus ik ben zeker niet tegen. Wel moet ik helaas accepteren dat ik op mijn allerdunst nog steedd 85 kilo ga wegen. Mijn spieren en bouw zijn niet anders. Dan heb ik dus geen normale bmi voor mijn lengte, maar wel een dunne kont :') . En dan nog zou ik niet op mogen stappen volgens mijn bmi....Niet iedereen die zwaarder is kan nog meer kilo's kwijt, ik word gewoon nooit dunner dan 85/87 kilo.....

QuirineH schreef:
Ik vind dat je ten eerste GEEN resipect hebt, ten tweede waarscheinlijk ook totaal niet snapt hoe zulke mensen zich voelen! Kom op zeg!

Ik heb ook geen respect voor mensen die met een enorm groot gewicht op een paard gaan zitten, in geen enkele situatie. Niet gek ook, ponypletten mag niet maar met het dubbele gewicht op een iets groter paardje mag wel. :')

Nee sorry, 0 respect. Niet om het gewicht, als je dik bent, oké jou pakkie aan, maar zet je niet op een paard. Dat dier is het evengoed niet schuld dat je dik bent.
[/quote]

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:06

Je hoeft geen respect te hebben voor overgewicht, maar iemand met overgewicht verdient net zoveel respect als iemand met een gezond of je laag gewicht. Het is jammer dat het nu weer een kant opgaat waar mensen beledigd worden, nergens voor nodig.

Ik durf echt wel te stellen dat ik veel meer in het belang van mijn paard denk dan menig ruiter zonder overgewicht, elke beslissing die ik maak wordt weloverwogen gedaan en ik overbelast mijn paard absoluut niet. We hebben toevallig laatst een kapot paard erbij gekrgen op het land, die is 10 jaar jonger dan mijn paard en kapot gereden. Ik heb die van mij laatst nog helemaal door de molen gehaald om zeker te weten wat ze nog wel en niet kan doen met haar 23 jaar.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:09

QuirineH schreef:
eenitraM schreef:

Respect voor overgewicht in het algemeen?

:=

serieus?

Vind je dat raar ofzo?

eigenlijk wel ja... maar 0,01 % kan er daadwerkelijk niets aan doen dat ze dik zijn. maar nee trage stofwisseling te trage schildklier, dik van lucht bladiebladiebladie net secret eaters nee ze eten "niets"
ik heb ook geen respect voor rokers in het algemeen, alcoholisten of druksgebruikers waarom dikzakken wel? respect krijg je door de daden die je doet en op een paard gaan zitten als je TE dik bent verdient geen respect.
en dan vooral die mij gaan zeggen dat ik dik ben. :')
toevallig heb ik ook een trage schilklier en verzin het maar... maar ik sport wel 12 uur in de week.

En ookal is het zo zwaar en moeilijk om af te vallen dan nog hoor je je paard daar niet mee te belasten. net als dat je niet genoeg geld heb voor tuig dan rijd je maar niet. niet alles is nu eenmaal voor iedereen weggelegd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:10

listiglistje schreef:
Een lange man weegt al gauw 100+

Dan is paardrijden niet zijn sport. Simpel.

Zo gaat dat met meer dingen waar je mee geboren bent. Soms grijs gebied, soms niet.
Iemand van 1.45 kan prima een potje basketballen met vrienden. Wedstrijden iets hoger dan recreanten zal lastig worden.
Iemand die problemen heeft met clearen (druk in de holtes gelijk krijgen aan de druk van buiten) kan niet gaan scuba duiken. Ook niet een beetje recreatief, pech.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:14

Hier van de week ook een gesprek gevoerd met oa een paarden fysio. Werd gesuggereerd dat iedereen recht heeft op een hobby dus ook paardrijden. Maaaaaaar als je met 120 kilo aan komt zetten op een.balletschool vragen ze toch ook wat je komt doen? Turnen idem en zo meer sporten. Waarom zou paardrijden dan wel een privilege zijn? Te zwaar dan paardrijden niet jouw sport..

Wat me ook opvalt is dat vaak de koudbloedjes de sjors zijn onder het mom, kortere rug, sterker. En vervolgens wordt er een 18 inch of groter zadel opgeknalt of erger nog boom/ zadelloos .

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:23

unihorses schreef:
QuirineH schreef:

Respect voor overgewicht in het algemeen?

:=

serieus?

Vind je dat raar ofzo?

eigenlijk wel ja... maar 0,01 % kan er daadwerkelijk niets aan doen dat ze dik zijn. maar nee trage stofwisseling te trage schildklier, dik van lucht bladiebladiebladie net secret eaters nee ze eten "niets"
ik heb ook geen respect voor rokers in het algemeen, alcoholisten of druksgebruikers waarom dikzakken wel? respect krijg je door de daden die je doet en op een paard gaan zitten als je TE dik bent verdient geen respect.
toevallig heb ik ook een trage schilklier en verzin het maar... maar ik sport wel 12 uur in de week.

En ookal is het zo zwaar en moeilijk om af te vallen dan nog hoor je je paard daar niet mee te belasten. net als dat je niet genoeg geld heb voor tuig dan rijd je maar niet. niet alles is nu eenmaal voor iedereen weggelegd.[/quote]

Er zijn "dunne" mensen die even veel eten als dikkere mensen of troost eters, maar die niks aankomen, heb je daar dan wel respect voor? Want dat slaat dan nergens op!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:24

Ik dacht ook niet dat ik IEMAND beledigd had, er zijn alleen overgewichtige mensen die zich beledigd VOELEN.
Het hele punt gaat mij immers ook niet om mensen met overgewicht, ik heb ook vrienden en vriendinnen met "een paar kilo's meer', maar die gaan ook niet te paard.
Iedereen mag van mij de kilogrammen meedragen waar ze zelf zin in hebben, of waar ze toe veroordeekld zijn, dar komt mijn al dan niet respect hebben niet aan te pas, ik neem ieder zoals die is.
Behalve als men denkt daarmee zonder gevolgen op een paardenrug te kunnen gaan zitten.
Daar houdt mijn begripsvermogen en ja, ook mijn "respect" acuut op.
Ik raad dergelijke figuren aan eens wat aan hun zelfrespect te gaan doen. Want respect voor het welzijn van 9de rug van hun) paard is er kennelijk niet bij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:24

Ik dacht ook niet dat ik IEMAND beledigd had, er zijn alleen overgewichtige mensen die zich beledigd VOELEN.
Het hele punt gaat mij immers ook niet om mensen met overgewicht, ik heb ook vrienden en vriendinnen met "een paar kilo's meer', maar die gaan ook niet te paard.
Iedereen mag van mij de kilogrammen meedragen waar ze zelf zin in hebben, of waar ze toe veroordeekld zijn, dar komt mijn al dan niet respect hebben niet aan te pas, ik neem ieder zoals die is.
Behalve als men denkt daarmee zonder gevolgen op een paardenrug te kunnen gaan zitten.
Ik raad dergelijke figuren aan eens wat aan hun zelfrespect te gaan doen. Want respect voor het welzijn van 9de rug van hun) paard is er kennelijk niet bij.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:25

QuirineH schreef:
unihorses schreef:

Vind je dat raar ofzo?

ik heb ook geen respect voor rokers in het algemeen, alcoholisten of druksgebruikers waarom dikzakken wel? respect krijg je door de daden die je doet en op een paard gaan zitten als je TE dik bent verdient geen respect. en dan vooral die mij gaan zeggen dat ik dik ben. :')

En ookal is het zo zwaar en moeilijk om af te vallen dan nog hoor je je paard daar niet mee te belasten. net als dat je niet genoeg geld heb voor tuig dan rijd je maar niet. niet alles is nu eenmaal voor iedereen weggelegd.

Er zijn "dunne" mensen die even veel eten als dikkere mensen of troost eters, maar die niks aankomen, heb je daar dan wel respect voor? Want dat slaat dan nergens op![/quote]

als die dunne mensen dingen doen die niet door de beugel kunnen krijgen ze evenmin respect . moet ik mensen respect geven omdat ze zoveel in zich kunne proppen? om dat het eten voor me neus weg wordt gesnaaid ? als ik 2 lepels krijg en zij 4 kommen omdat zij het nodig hebben?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:28

Wat een mooi percentage, kun je dat onderbouwen met een onderzoek?

Verder is het heel erg knap dat jij 12 uur sport, echt respect!

Veel verslavingen die jij opnoemt, hebben net als eten een diepere oorzaak. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik respect heb voor drugsverslaafden, maar ik probeer mij wel in te leven in andere mensen hun situatie. Het moet wel heel erg slecht met iemand gaan denk ik dan, als iemand aan de drugs gaat :) . Dat kleine beetje inlevingsvermogen mis ik in jouw post....

En ja, eten is OOK een verslaving, die hard aankomt als je bij de Bios staat, geen honger hebt, maar 'iemand' in je zegt dat ' bij de bios een zak m&m hoort' , ik heb staan huilen in de pathe, omdat ik weer paard wil rijden en een trap op wil kunnen lopen zonder hartstilstand, maar ik ook nog steeds een zak m&ms wilde.

Dus nee, als ik alles laat, om van 130 naar 100 kilo te gaan, hoef ik niet te lezen dat ik niet zo af en toe op mijn paard mag. Want dat is mijn beloning, daar doe ik het voor en daar heb ik geen oordeel van een ander voor nodig :) . Zolang ik weet dat ik er nog niet ben en ik bewust rijd, vind ik dat ik dat dat kan, maar dat zie je niet aan mij als ik er op zit. Het enige wat je dan ziet is een 'dik' persoon, zonder dat je het verhaal weet...

unihorses schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:30

Rex_Rolfo schreef:
Dan is paardrijden niet zijn sport. Simpel. Zo gaat dat met meer dingen waar je mee geboren bent. Soms grijs gebied, soms niet.Iemand van 1.45 kan prima een potje basketballen met vrienden. Wedstrijden iets hoger dan recreanten zal lastig worden.Iemand die problemen heeft met clearen (druk in de holtes gelijk krijgen aan de druk van buiten) kan niet gaan scuba duiken. Ook niet een beetje recreatief, pech.
vencedor schreef:
Hier van de week ook een gesprek gevoerd met oa een paarden fysio. Werd gesuggereerd dat iedereen recht heeft op een hobby dus ook paardrijden. Maaaaaaar als je met 120 kilo aan komt zetten op een.balletschool vragen ze toch ook wat je komt doen? Turnen idem en zo meer sporten. Waarom zou paardrijden dan wel een privilege zijn? Te zwaar dan paardrijden niet jouw sport..Wat me ook opvalt is dat vaak de koudbloedjes de sjors zijn onder het mom, kortere rug, sterker. En vervolgens wordt er een 18 inch of groter zadel opgeknalt of erger nog boom/ zadelloos .

_/-\o_

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:31

terpentijn schreef:

Vind ik ook niet hoor. Ik ben zo-iemand die na een week carnaval kilo's aankomt een dan eerst een week gaat trainen voor ze weer op dr paard stapt. Dat vind ik normaal. Als iemand vind dat ik te zwaar ben voor mijn paard dan hoor ik dat graag, leuk is het misschien niet, maar als niemand er wat van zegt en je het zelf niet door hebt is dat nog minder leuk. Voor je paard dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:33

ruitje schreef:

Veel verslavingen die jij opnoemt, hebben net als eten een diepere oorzaak. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik respect heb voor drugsverslaafden, maar ik probeer mij wel in te leven in andere mensen hun situatie. Het moet wel heel erg slecht met iemand gaan denk ik dan, als iemand aan de drugs gaat :) . Dat kleine beetje inlevingsvermogen mis ik in jouw post....

En ja, eten is OOK een verslaving, die hard aankomt als je bij de Bios staat, geen honger hebt, maar 'iemand' in je zegt dat ' bij de bios een zak m&m hoort' , ik heb staan huilen in de pathe, omdat ik weer paard wil rijden en een trap op wil kunnen lopen zonder hartstilstand, maar ik ook nog steeds een zak m&ms wilde.

Dus nee, als ik alles laat, om van 130 naar 100 kilo te gaan, hoef ik niet te lezen dat ik niet zo af en toe op mijn paard mag. Want dat is mijn beloning, daar doe ik het voor en daar heb ik geen oordeel van een ander voor nodig :) . Zolang ik weet dat ik er nog niet ben en ik bewust rijd, vind ik dat ik dat dat kan, maar dat zie je niet aan mij als ik er op zit. Het enige wat je dan ziet is een 'dik' persoon, zonder dat je het verhaal weet...

unihorses schreef:

Ten eerste vind ik het superknap dat het je gelukt is om zoveel af te vallen. _/-\o_ . Wat jij beschrijft over de zak M&M's heb ik ook hoor. Ben niet te zwaar, heb ontzettende trek in lekkere dingen, maar ik weet dat als ik daar eenmaal aan toegeef, ik ook langzaam zwaarder word! En dat is iets wat ik pertinent wil voorkomen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:34

Zware ruiters zijn :
- Zijn slecht voor de gewrichten van het paard
- Vaak dik (geen probleem, moeten zijzelf blij mee zijn, niet ik)
- Passen niet in een zadel wat wél op het paard/pony past (hierdoor te veel druk + druk achterin/voorin het zadel, pijn, rugklachten)
- Zadel waar zij wél in passen, past niet op het paard/pony (hierdoor te veel druk + druk op verkeerde plaatsen, pijn, rugklachten)
- Zitten vaak op pony's/paarden gemaakt om te trekken, meestal met een zwakkere (en te korte) rug door de andere fokrichting (hierdoor nóg minder gemaakt om de druk aan te kunnen, laat staan de nog hogere druk dan gemiddeld én op een verkeerde plek)
- Zitten vaak op pony's/paarden die zelf dik tot moddervet zijn, zo oogt het mooier (pony/paard wordt al constant belast met éigen overgewicht, krijgt er nog eens andermans (over)gewicht bij, dubbel slecht voor het lichaam)

Die benen en rug van het paard denken er écht niet :
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat ze ziek is, ik zal dus minder gaan slijten want ze kan er niks aan doen"
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat het haar bouw is, ik zal dus minder gaan slijten want ze bedoeld het goed"
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat ze af aan het vallen is, ik zal dus minder gaan slijten want ze bedoeld het goed"

:roll:

Ga lekker bij ballet of turnen je eigen gewrichten verpesten in plaats van die van een (onschuldig) dier.

Iedereen moet zelf weten hoe die uit ziet, maar laat anderen er ajb niet de dupe van worden. Al weeg je 2 ton en vind je dat mooi, prima, prima. Maar dat is geen reden om anderen (dieren of mensen) blijvend te beschadigen.

En ja, ook drugsverslaafden en alcoholisten moeten maar flink doorzuipen en snuiven, houd de markt in stand en de enige die ze er (lichamelijk) mee verneuken zijn zichzelf. Daarbij kunnen degene die lijden aan hun verslaving praten, paarden kunnen dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:38

xSlvna schreef:
Zware ruiters zijn :
- Zijn slecht voor de gewrichten van het paard
- Vaak dik (geen probleem, moeten zijzelf blij mee zijn, niet ik)
- Passen niet in een zadel wat wél op het paard/pony past (hierdoor te veel druk + druk achterin/voorin het zadel, pijn, rugklachten)
- Zadel waar zij wél in passen, past niet op het paard/pony (hierdoor te veel druk + druk op verkeerde plaatsen, pijn, rugklachten)
- Zitten vaak op pony's/paarden gemaakt om te trekken, meestal met een zwakkere (en te korte) rug door de andere fokrichting (hierdoor nóg minder gemaakt om de druk aan te kunnen, laat staan de nog hogere druk dan gemiddeld én op een verkeerde plek)
- Zitten vaak op pony's/paarden die zelf dik tot moddervet zijn, zo oogt het mooier (pony/paard wordt al constant belast met éigen overgewicht, krijgt er nog eens andermans (over)gewicht bij, dubbel slecht voor het lichaam)

Die benen en rug van het paard denken er écht niet :
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat ze ziek is, ik zal dus minder gaan slijten want ze kan er niks aan doen"
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat het haar bouw is, ik zal dus minder gaan slijten want ze bedoeld het goed"
- "Hee, het mensje op mijn lichaam weegt zoveel omdat ze af aan het vallen is, ik zal dus minder gaan slijten want ze bedoeld het goed"

:roll:

Ga lekker bij ballet of turnen je eigen gewrichten verpesten in plaats van die van een (onschuldig) dier.

Iedereen moet zelf weten hoe die uit ziet, maar laat anderen er ajb niet de dupe van worden. Al weeg je 2 ton en vind je dat mooi, prima, prima. Maar dat is geen reden om anderen (dieren of mensen) blijvend te beschadigen.

En ja, ook drugsverslaafden en alcoholisten moeten maar flink doorzuipen en snuiven, houd de markt in stand en de enige die ze er (lichamelijk) mee verneuken zijn zichzelf. Daarbij kunnen degene die lijden aan hun verslaving praten, paarden kunnen dat niet.

Heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:39

ruitje schreef:

Maar doet het verhaal er toe als er een levend wezen in het spel is die er hinder van ondervindt? Ik weet dat er bijna altijd een verhaal achter overgewicht zit en ik zal nooit iemand veroordelen om het gewicht. Maar toch vind ik het verre van eerlijk en verantwoordelijk om met veel overgewicht op een paard te gaan zitten, ook als je al aan het afvallen bent. Daar heeft dat paard geen boodschap aan, die heeft nog steeds te veel gewicht op zijn rug.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:39

Wauw.. dit topic begon als een goeie discussie, maar ik lees nu dingen die gewoon weg BELEDIGEND zijn.
Ik heb zelf een eetverslaving. Ik weeg nu nog 83 kilo maar ik kom van ver. Paardrijden is iets wat me motiveert meer af te vallen. Ik krijg vaak te horen dat ik te zwaar ben voor bijvoorbeeld een fjordje, wat onzin is want ik zit ze niet in de weg! Ik ga mee met de bewegingen en ik weet hoe ik mn gewicht moet gebruiken.
Het is onzin dat "Dikke mensen" wat overigens een PIJNLIJKE benaming is, niet zouden kunnen of mogen rijden.
Denk verdomme na voordat er getypt word...
Er zijn ook genoeg mensen verslaafd aan roken en roken BIJ HUN PAARD
nee dat is normaal??
Mijn verzorgpaard heeft een longziekte.. Die maak je er kapot mee hoor.
Dus dat ik oke?
rot op joh...

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:41

KGasfart schreef:
Wauw.. dit topic begon als een goeie discussie, maar ik lees nu dingen die gewoon weg BELEDIGEND zijn.
Ik heb zelf een eetverslaving. Ik weeg nu nog 83 kilo maar ik kom van ver. Paardrijden is iets wat me motiveert meer af te vallen. Ik krijg vaak te horen dat ik te zwaar ben voor bijvoorbeeld een fjordje, wat onzin is want ik zit ze niet in de weg! Ik ga mee met de bewegingen en ik weet hoe ik mn gewicht moet gebruiken.
Het is onzin dat "Dikke mensen" wat overigens een PIJNLIJKE benaming is, niet zouden kunnen of mogen rijden.
nee dat is normaal??
Dus dat ik oke?
rot op joh...

Ik ben het echt helemaal met je eens!!

eenitraM

QuirineH schreef:
Vind je dat raar ofzo?

Ja, ik vind het enorm raar dat je respect moet hebben voor mensen die gewoonweg te dik zijn. Ik ga geen respect hebben voor iemand die te dik is.. Ik respecteer toch ook geen alcoholist (niemand heeft trouwens ooit tegen mij gezegd: "Respect dat jij rookt, tine")

xSlvna

Een boek tegen je hoofd gegooid krijgen doet altijd pijn, wel mooi verhaal er ook in staat.

Met andere woorden, het maakt niet uit wie je bent en waarom je het doet, wat je verleden is en je doel is, je mag nooit iemand pijn doen en zeker niet blijvend beschadigen.

Zo veel pesters pesten omdat ze zelf gekwetst zijn geworden door anderen, betekend dat opeens dat ze anderen pijn mogen doen? Nee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:42

KGasfart schreef:
nee dat is normaal??
Dus dat ik oke?
rot op joh...

Ik begrijp je reactie. Een eetverslaving is vreselijk. Maar als je het nu eens van een andere kant bekijkt. Mensen die vanwege hun lichamelijke handicap niet kunnen voetballen? Of hardlopen? Of tennissen? Het is heel fijn dat paardrijden jou helpt bij het afvallen, maar wat heeft het paard daar aan? Dat afvallen om te kúnnen paardrijden een motivatie is, is natuurlijk super, maar tot die tijd denk ik dat je beter met je paard kan gaan wandelen, mennen, grondwerk enz.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-14 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:42

eenitraM schreef:
QuirineH schreef:
Vind je dat raar ofzo?

Ja, ik vind het enorm raar dat je respect moet hebben voor mensen die gewoonweg te dik zijn. Ik ga geen respect hebben voor iemand die te dik is.. Ik respecteer toch ook geen alcoholist (niemand heeft trouwens ooit tegen mij gezegd: "Respect dat jij rookt, tine")

Vind jij het dan prettig als mensen geen respect voor je hebben omdat je rookt?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:44

KGasfart schreef:
nee dat is normaal??
Dus dat ik oke?
rot op joh...

Maar hoe goed je ook mee gaat in de beweging is het toch pure fysica dat een groot gewicht op een klein vlak erg belastend is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:44

ruitje schreef:

unihorses schreef:

nee ik gokte maar wat, mijn arts zij 0 maar ik wou niet iedereen kwetsen.
maar jij doet er dan ook wat aan en valt zo veel af, waarom zou ik dan geen respect hebben? ik denk dat ik het niet zou kunnen.
maar ik neem ook aan dat je geen wedstrijden dan start ( en dus intensief traint? ) ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:45

QuirineH schreef:
Vind jij het dan prettig als mensen geen respect voor je hebben omdat je rookt?

Maakt mij niets uit. Ik doe het immers zelf. Ik vergroot de kans op allerlei toekomstige ziekten. Heb er zelf voor gekozen.

Ik las iets met een zak m&m's. Daar kies je zelf ook voor.