Beste tip voor je mede wedstrijdruiters

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:38

Anne_GTI schreef:
WD40 erop spuiten. Dat spul werkt ook perfect als vlekkenverwijderaar. En als glansspray en vliegenspray. Alleen steenmarters vinden het wel lekker ruiken. WD40 is gewoon visolie.

hier loopt nog een ander topic van, wd40 is NIET gewoon visolie het droogt de huid juist enorm uit super slecht voor je paard!

eddit: [VSW] vlieg spray WD-40.

ambre

Re: Beste tip voor je mede wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:44

Of te wel:niet alles geloven wat je op fb leest!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:46

ambre schreef:
Of te wel:niet alles geloven wat je op fb leest!

+1 dat is algemeen bekend toch.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:08

Dat dacht ik ook.
_xDyan schreef:
listiglistje schreef:
Gewoon de PDF van dressuurproeven uitprinten op A4 en Lamineren, kunnen de ouderen het ook lezen :D

Maar dan sta je met zo'n grote plaat in je hand.. mijn moeder heeft ze uitgetypt en het letter type vergroot. Als je het uittypt staan niet al die vakjes enzo erop dus past het makkelijk op een A5je met vergroot lettertype :)
En persoonlijk vind ik A5 handiger ook met meenemen enzo

Dan had je beter de PDF voor een deel kunnen kopiëren en in word kunnen plakken. Zo doe ik dat altijd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:59

KimE schreef:
Je kan ook oordopjes in je stiftgaten doen. Van die oordopjes die je eerst klein moet oprollen en daarna uit zichzelf ontvouwen. Geen geklooi met watjes :)

Hier ook nooit gekloot met watjes.
zodra het paard ijzers krijgt draai ik er meteen een soort van dichte schroefjes in.
Deze kun je aanschaffen bij de ruitersportzaak en je kunt ze hergebruiken.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:11

@mdh; werkt dat ook als je bijna dagelijks straat rijdt?
Lijkt mij dat t dan slijt en niet meer uit te draaien is?
Heb ze al wel eerder idd in ruitersportzaak zien liggen maar durfde er niet aan te beginnen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:14

Die van mij staat dagelijks op de wei en moet daarvoor over een weg stuk. Je draait ze iets dieper in het ijzer dan het oppervlak van het ijzer. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Als ze er uit moeten hoef je dan alleen met de priem de streep voor de schroevendraaier te vinden en je draait het schroefje er zo uit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:14

Ik heb ze wel eens gebruikt maar die dingen roesten snel en zijn er dan lastig uit te draaien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:17

_Sim_ schreef:
Ik heb ze wel eens gebruikt maar die dingen roesten snel en zijn er dan lastig uit te draaien.

Nooit last van gehad.
Door ze meteen in te draaien als de smid is geweest voorkom je natte stiftgaten. Daarnaast maken wij de schroefjes en de stiften eerst droog voor we ze er in draaien. Wij hebben geen last van roest.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:20

M_D_H schreef:
_Sim_ schreef:

Nooit last van gehad.
Door ze meteen in te draaien als de smid is geweest voorkom je natte stiftgaten. Daarnaast maken wij de schroefjes en de stiften eerst droog voor we ze er in draaien. Wij hebben geen last van roest.

Maar ik rijd regelmatig in het bos waar de bodem niet altijd droog is. Als je altijd alleen maar in de bak rijdt zullen de schroefjes idd niet zo gauw roesten.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:23

Ja ok, maar wij rijden wel tientallen km over de weg :D
Dan moet je ze wel heel diep draaien.

Ga eerst eens tip van ergens hiervoor proberen om oordopjes erin te doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:29

_Sim_ schreef:
M_D_H schreef:

Nooit last van gehad.

Maar ik rijd regelmatig in het bos waar de bodem niet altijd droog is. Als je altijd alleen maar in de bak rijdt zullen de schroefjes idd niet zo gauw roesten.

Ik rij zware crosstrainingen waarbij ik niet altijd zin heb om stiften te draaien...

en onze bak is zwaar belabberd en plas regen en het is 1 grote waterbak geworden :')
Mijn stiftgaten hebben heel erg te lijden onder het weer en de ondergrond

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:30

Dan heb je bijzondere schroefjes. :D
Zware crosstrainingen? Rijd je 1*?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:59

Bij mij roesten ze ook vast, sta je dan op concours op klei grond toen t net geregend had :')

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:23

Handig topic, ik volg ffe

mijn tip: Maak een lijstje waarop alles staat wat je mee moet nemen, op die manier vergeet je niets essentieels

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:34

_Sim_ schreef:
Dan heb je bijzondere schroefjes. :D
Zware crosstrainingen? Rijd je 1*?

Grappig...

Natuurlijk niet maar dat betekend niet dat ik mijn trainingen niet zwaarder heb dan een dressuurruiter ;)

Ik heb er gewoon geen last van dat kun je geloven of niet. Maar als je stiftgaten vastroesten aan de schroefjes doe je echt iets fout ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:52

M_D_H schreef:
Ik heb er gewoon geen last van dat kun je geloven of niet. Maar als je stiftgaten vastroesten aan de schroefjes doe je echt iets fout ;)

Ik ben niet de enige zoals je leest. Maar goed bij jou werkt het goed. Prima toch? Zelf vind ik het naast het snel roesten ondingen en onhandig. Op concours moet je eerst doe dingen er allemaal uitdraaien terwijl je watjes, oordopjes of andere zachte dingen er zo uit wipt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:54

Wij hadden eerder ook proppen in en daarna van die rubberen dopjes. Dit duurt allemaal veel langer dan wanneer ik die schroefjes gebruik.
Ik ondervind er alleen maar voordelen van en zoals ik al zei, misschien ligt dat aan de manier waarop wij er gebruik van maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:57

Misschien. Hoe doe jij het dan? Lijkt me toch dat je ze er maar op een manier in kunt draaien?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:23

Nies_ schreef:
Dan had je beter de PDF voor een deel kunnen kopiëren en in word kunnen plakken. Zo doe ik dat altijd.

Ja dat kan ook, maar niet iedereen is daar even handig mee.. :P

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:04

Hoi iedereen! Heeft iemand een tip voor vlekken op de nek + hoofd? Het paard kan niet tegen water op die delen.. dus ook een tip om de manen mooi schoon te krijgen zou fijn zijn :D

Mijn tip:
Je ziet vaak van die mensen met zo'n katoenen "zak" om de staart om de staart te beschermen. Je kan er ook een panty omheen doen.
Gewoon 1 been van de panty afknippen en dan bovenaan vastknopen. Je kan het best een vlecht in de staart maken voordat je hem eromheen doet want anders zal het lastig worden :+. De panty lijkt dun maar beschermt toch goed tegen vlekken en is erg licht, het paard heeft er dus ook geen last van ivm je het te strak vastknoopt!

Leuk topic!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:07

Valerieex: er zijn van die zwarte blokken te koop (weet niet precies hoe ik het moet noemen) waarmee je ook heel goed vlekken kunt verwijderen. Je schraapt dat blok over de huid en dan verdwijnt het vuil...

Komen weer fijne tips voorbij, leuk! Schroefgaten vul ik ook met watjes gedrenkt in olie, werkt perfect (zeker als je iemand anders voetje van het paard laat optillen). Ik heb momenteel wedstrijdlaarzen met lak, om het lak mooi te houden heb ik nu een speciale spuitbus. Weet er iemand een (goedkoper) huis-tuin-en-keukenmiddeltje?

Ow, weet niet of hij al voorbij is gekomen? Vaseline rond de snoet en ogen smeren, krijg je een hele mooie uitstraling van.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:13

Inderdaad eerst die zwarte blokken en dan afmaken met babydoekjes. Met babydoekjes werk ik het wit van de manen ook weleens bij.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:14

Gewoon een beetje zonnebloemolie op je laarzen.Ik maak mijn laklaarzen alleen schoon met een vochtige doek en wrijf ze daarna droog.
Heb een kennis die zat vroeger in de schoenen en die zegt dat lak gewoon een soort coating is waar niet doorheen dringt dus iedere vorm van verzorging voor het leer is geldklopperij.
Wel uitkijken met vorst,dan kan je barstjes in de lak krijgen.

Om hals en hoofd schoon te houden heb je van die sleezy's.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:40

NEE lak moet je nooit vet maken dan gaat het scheuren echt de slechtste tip ever! (ik werk al 8 jaar in een schoenen zaak en lak moet je vet vrij houden! Je kan nog beter natte lap met druppeltje dreft gebruiken om het vet eraf te halen dan dat je er olie op smeert! )

Misschien is droogshampoo nog een oplossing voor paarden die de manen niet nat willen hebben?!

verder vind ik de top van de oordopjes echt geweldig ga ik zeker proberen! Al moet ik eerlijk zijn en werkt tot nu toe de watjes ook wel heel goed.

Ik zet na de tijd altijd mijn proppen schoon even in de olie tegen de roest.

Naast baby doekjes heb je ook van die handschoentjes dat poetst ook wel erg fijn!

Verder een stoffig paard/ of snel stoffig paard na het wassen, inspuiten met glansspray.