Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Netje schreef:Ik ben er stil van.... Zoveel onbenul, kwetsend voor mensen in oorlogssituaties, want niet allen WOII herdenken we maar álle gesneuvelden in oorlogen. En dat is (helaas) ook van alle dag. Lees eens een krant, kijk eens tv en denk eens een heeeeeel klein beetje na. Te triest voor woorden dit: respect is een woord wat jullie beiden (en sommige anderen in dit topic) niet kennen vrees ik !
DewiRox schreef:Nou inderdaad, 'in me eigen vrije tijd', gewoon te egoïstisch om wel even 2 hele minuten stil te staan bij mensen die onvrijwillig een oorlog mee hebben gemaakt.. Waarschijnlijk overgrootouders en ander familie, maar dat niet alleen, miljoenen mensen.
lieveli schreef:We hebben nu eenmaal allemaal andere normen en waarden, dat mag, we zijn een democratie. Dáár is voor gestreden. Niet elkaar meteen de grond in trappen en veroordelen. Als je dat doet, dan heb je niet helemaal gesnapt wat we 5 mei vieren. Sjongejongejonge.
Kimbers schreef:Als ik thuis ben zal ik waarschijnlijk niet stil zijn en ik herdenk ook niet op andere manieren.
Ben ik in het openbaar zal ik uiteraard mijn waffel houden. Wil anderen die wel herdenken niet tot last zijn.
Allegra schreef:inochiyo schreef:ik heb het net even moeten opzoeken, maar dit is blijkbaar iets dat enkel wordt gedaan in nederland op die dag.
Nee hoor:
http://www.usafederalholidays.com/memorial_day.html
http://www.britishlegion.org.uk/remembr ... brance-day
http://www.timeanddate.com/holidays/aus ... brance-day
Etc.
vuurneon schreef:Maar ik moet ook zeggen, dat ik geen idee van wapenstilstanddag. Ik vermoed dat die te maken heeft met de WO1. Dus ik vind het ook niet gek dan andere nationaliteiten niet weten wat de reden voor onze 4 mei is.
inochiyo schreef:waar denk je dan aan als je zegt? : dit
met "dit" refereer je naar die oorlogen en alles er rond.
uiteindelijk begin je toch daar aan te denken...
Waarom niet denken aan de lange tijd van vrede en hoe goed we het wel niet hebben, zonder daarbij aan de voorafgaande taferelen te denken
Netje schreef:Kimbers schreef:Als ik thuis ben zal ik waarschijnlijk niet stil zijn en ik herdenk ook niet op andere manieren.
Ben ik in het openbaar zal ik uiteraard mijn waffel houden. Wil anderen die wel herdenken niet tot last zijn.
Ik ben er stil van.... Zoveel onbenul, kwetsend voor mensen in oorlogssituaties, want niet allen WOII herdenken we maar álle gesneuvelden in oorlogen. En dat is (helaas) ook van alle dag. Lees eens een krant, kijk eens tv en denk eens een heeeeeel klein beetje na. Te triest voor woorden dit: respect is een woord wat jullie beiden (en sommige anderen in dit topic) niet kennen vrees ik !
MarcoBorsato schreef:Nou hállo, vrijheid betekent ook de vrijheid om zelf keuzes te maken. Ik snap ook niet dat mensen die 2 minuten niet op kunnen brengen, maar Netje, hoe durf jij het woord respect in de mond te nemen en zelf zo respectloos op iemand te reageren? Dat iemand er voor kiest om niet stil te zijn wil niet zeggen dat diegene onwetend is. We hebben nu eenmaal allemaal andere normen en waarden, dat mag, we zijn een democratie. Dáár is voor gestreden. Niet elkaar meteen de grond in trappen en veroordelen. Als je dat doet, dan heb je niet helemaal gesnapt wat we 5 mei vieren. Sjongejongejonge.
lieveli schreef:Maar Allegra, het is toch aan mensen zelf of ze zich er druk om kunnen maken? Ik vind het eigenlijk te idioot voor woorden dat er een discussie is. Ik vind wel dat er in een openbare gelegenheid ruimte moet zijn om stil te zijn. In treinen, op stations, in de horeca. Maar verder is het aan mensen zelf om te bepalen of ze gedenken of niet. Het is niet aan jou om mensen daarop aan te spreken of te veroordelen.
Allegra schreef:Gelukkig hebben we ook die vrijheid, om mensen aan te spreken op ignorant (weet zo even niet de goede Nederlandse term) gedrag, want dat is het imo. Ik vind het asociaal om het onzin te noemen, of niet meer van deze tijd. Het gaat niet zozeer om het niet willen gedenken, maar wel om de redenen die erachter zitten en de manier waarop het hier gecommuniceerd wordt.