Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:00

Nee het komt niet in de wedstrijdsport voor... Maar het komt wel gewoon voor.
Ik dacht laatst trouwens te lezen dat ze het voortaan wel willen toestaan in de wedstrijden, kan dat?
Dat zal dan wel in de lagere klasses zijn denk ik.

Maar daarom wil ik het vooral op de training gooien. Met de verkeerde training van mens en paard, zal er veel schade worden toegebracht... Bit en bitloos

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:03

listiglistje schreef:
Jotoma schreef:
Zoals ik eerder poste worden die termen hier wel genoemd. "Nagevelijker met stang" "stukje buiging lukt met stang wel, anders is het moeilijker". Dan gebruik je mijn inziens stang om verkeerde reden.
Blijkbaar is het dus niet voor iedereen duidelijk waarom je een stang gebruikt.

@franka: op t eind geef je aan dat je stang hebt gebruikt, maar dat deze er eigenlijk alleen in hangt. Wat is dan de toegevoegde waarde?

Nageefelijk moet je paard zijn op je trensbit.

Buigen, dan hebben we het niet over afbuigen (aan de teugel houding zeg maar :+ ), maar dan heb je het over lengtebuiging.

Toevallig heb ik een heel kort compact paard. Dit heeft als voordeel dat ie makkelijk op het achterbeen te zetten is maar meer moeite heeft met lengtebuiging. stelling vragen dat kennen we wel. Het gaat inderdaad puur om lengtebuiging. En ja, ik ben dan misschien een van de weinigen die dat ook toegeeft, ik pak dan m'n stang erbij. Gaat mij niet wijs maken dat het beter is om rondes te blijven plukken als het in een ophouding gedaan kan zijn. Dit heeft als positief gevolg dat het nemen van de lengtebuiging op enkel trens ook steeds makkelijker wordt. Oftewel, ik gebruik het oa om mijn paard te Gymnastiseren. Ik denk dat listiglistje en ik heel erg op 1 lijn zitten. Daarnaast zie ik helaas in de gp vaak doorgeslagen stangen, wat mij dan triggert (om in de zelfde context te blijven)

Wat betreft de ligging van de teugels, ik heb ook mijn stangteugel onder mijn pink en door de gehele hand.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:05

Bitloos is ook niet heilig. Daar zijn ook erg strenge voorbeelden van die zeker niet pijnloos zijn op een neus.

Ik heb zelf ook wel eens bitloos rondgereden, ik ben iemand die alles wel eens geprobeerd moet hebben. :+
Z oefeningen waren geen probleem, maar je hebt niet de fijn afwerking die je wel met een trens hebt. Maar omdat je toch het grootste gedeelte doet op je zit ging het zeker wel. Maar ik vermoed dat als je meer als Z wilt rijden dat je nog meer fijn afwerking wilt hebben en dat je dan toch vastloopt.
In de springsport zie je het wel en dat kan ik wel begrijpen, daar is toch net wat minder fijn afwerking.
Hij moet goed kunnen schakelen, maar dat kan zeker bitloos prima.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:07

Little King,dat bitloos in de springsport is niks anders dan een gigantische handrem op het neusbot. Ik heb het hier dus over de hackamore.
Daar is niks verfijnends aan, dat is gewoon lomp en grof remmen.
Laatst bijgewerkt door Vicky_88 op 27-12-13 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:08

Buiging krijg je toch om hem rond je binnenbeen te buigen?
Als ik schouderbinnenwaarts oefen gooi is dus regelmatig mijn binnenhand los, omdat ik wil dat hij op mijn buitenhand blijft en ik zo controleer of ik hem niet door de druk van mijn binnenhand naar binnen buig.

little_king

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:10

Een hackamore heb je ook in veel varianten een zachte brede variant met korte scharen of een ronde van touw met lange scharen.
Die eerste is niet echt een gigantische handrem, die 2e zeker wel. In mijn ogen zelfs meer dan de stang en trens ooit kan zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:11

Als je paard correct is afgericht (met bit), dan is bitloos ook geen probleem :)

Maar diehard bitloze rijders een correcte Z-(winst)waardige proef laten rijden, al dan niet met bit, wil ik nog wel eens zien :Y)

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:12

Ik hoor indd ook vaak dat neuzen beschadigen doordat men niet weet waar ze mee bezig zijn...
Ze zeggen ook dat een neus gevoeliger is dan de mond?

Kan de afwerking ook niet met training verbeterd worden?
Ik ben wat dat betreft nog lerende, vandaar de vragen :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:13

listiglistje schreef:
Als je paard correct is afgericht (met bit), dan is bitloos ook geen probleem :)

Maar diehard bitloze rijders een correcte Z-(winst)waardige proef laten rijden, al dan niet met bit, wil ik nog wel eens zien :Y)

[ Video ]

:D +1

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:13

Ik vind dat übersteighen (geen idee hoe je het spelt op het moment :o ) eigenlijk geen goede oefening, als ik mijn armen wegsteek wil ik dat mijn paar mijn hand volgt, waardoor hij dus anders gaat lopen.

Robiin18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:16

little_king schreef:
listiglistje schreef:

[ Video ]

:D +1

Me to, zou wel mooi zijn als het kan!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:17

mavantos schreef:
Ik vind dat übersteighen (geen idee hoe je het spelt op het moment :o ) eigenlijk geen goede oefening, als ik mijn armen wegsteek wil ik dat mijn paar mijn hand volgt, waardoor hij dus anders gaat lopen.

Als het goed is moet je iedere positie van de hoofd/hals zelf kunnen bepalen...of dat nu de hand volgen is of in dezelfde positie blijven.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:17

Dat ligt er aan hoe je ze weg steekt, steek ik ze als het ware naar onder weg zal mijn paard halsstrekken en ik bepaal hoe ver en hoe diep. Maar blijf wel contact houden.
Bij ubersteigen hou je ook dat contact maar je handen blijven hoog naar voren, dan kunnen ze wel ietsjes de neus meer naar voren brengen, maar als het goed is niet veel, of je moet altijd op veel druk rijden.
Het ritme van de beweging moet hetzelfde blijven, net als bij halsstrekken, daar mogen ze ook niet versnellen of vertragen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:19

mavantos schreef:

Ja maar dat wil je alleen als je hem wilt laten uitkauwen. Als jij pats boem je handen naar voren steekt wil je niet dat je paard pats boem zn kop naar de grond knalt en voorover valt
Hals strekken en uberstreichen heeft werkelijk waar niets met elkaar te maken :n

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:20

Het heeft wel met elkaar te maken, dat een paard dan niet eens de ruimte krijgt en denkt toedels, nu spurt ik de hele baan door in rengalop :+
En je kunt bij beide zien of ze op de hand hangen of op zichzelf lopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:23

little_king schreef:
Het heeft wel met elkaar te maken, dat een paard dan niet eens de ruimte krijgt en denkt toedels, nu spurt ik de hele baan door in rengalop :+
En je kunt bij beide zien of ze op de hand hangen of op zichzelf lopen.

Ja als je zo bekijkt is schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, pirouette, etc. ook één pot nat: "bij allemaal moet ie buigen" :P
Neemt niet weg dat het totaal verschillende oefeningen zijn..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:26

Ja is ook 1 pot nat :+
Bij allemaal kijk je naar de gehoorzaamheid van het gevraagde. De harmonie tussen ruiter en paard.
En dat op africhtingsgraad bekeken.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:27

Kelly_Taco schreef:
RdLFoto schreef:
Mijn instructrise mag Z2 starten (maar kan het niet ivm slechte rug paard) en zij heeft ook altijd met een enkelgebroken bitje gereden. :j

Enkelgebroken ben ik niet zo'n fan van.
En ook Z1 starten op een trens hoeft niet goed te zijn.
Ik ken er genoeg waarvan het paard technisch totaal niet voor elkaar is.
Slechte rug? Wat moet ik daar onder verstaan?

Enkelgebroken is toch een normaal bitje ? :')

Paard is oud, idk wat er met haar rug aan de hand is, of het was de rug van mijn instructrice..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:28

@ mavantos

Afbeelding

Het enige wat hij hier kan en ook een klein beetje mag is de neus iets naar voren brengen.
Maar hij wordt ook niet uitgenodigd de hand te volgen naar bijvoorbeeld halsstrekken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:30

Dan is het een wat andere oefening dan ik dacht.

Maar volgens mij dwalen we af. Het gaat niet om hoe geweldig het is om op trens Z te rijden, en hoe geweldiger je bent als je dit bitloos doet. Maar het gaat erom wat de redenen zijn om met stang en trens te gaan rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:43

Kan iemand eens "kundige ruiter" definiëren?

Imo ben je namelijk juist een kundige ruiter als je weet te verfijnen op een simpele trens. Helemaal in de basissport.

Waarom moet iets zo nodig blijven als er maar een enkeling goed mee om kan gaan maar het gros het misbruikt?
Er zijn vast mensen die met wat alcohol op nog prima kunnen autorijden.. er zijn ook wel mensen die met illegaal vuurwerk weten om te gaan... maar zolang het gros het niet kan, is het verboden.

De meeste ruiters zijn zichzelf wel gigantisch voor gek aan het zetten.. problemen in de basis verdoezelen met een stang.. en dan denken dat je een kundige ruiter bent. :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:47

Air schreef:
De meeste ruiters zijn zichzelf wel gigantisch voor gek aan het zetten.. problemen in de basis verdoezelen met een stang.. en dan denken dat je een kundige ruiter bent. :+

Deze groep komt zichzelf toch wel tegen, voor hen houdt het vaak ook op in het Z1/Z2.

Dus ik snap alle commotie niet....ieder zijn-haar keuze.

Voor mij is kundig, als iemand de onafhankelijk elk lichaamsdeel kan gebruiken/onder controle heeft en met gevoel kan rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:05

Misschien is dat het verschil tussen paardenliefhebbers en wedstrijdrijders?

Het is overigens de vraag hoe die mensen in het Z terechtkomen, dat zou toch uberhaupt al niet mogelijk moeten zijn.

Ik snap iig niet hoe je als paardenliefhebber de commotie niet kunt snappen, ook al rijd je zelf met S&T. Juist als je, volgens jezelf, er goed mee omgaat kan je toch zien hoe vaak het misbruikt wordt? Heb je dan niet liever dat het verboden wordt zodat misbruik daarmee tenminste niet meer mogelijk is? Daarnaast, als kundige ruiter lijdt je er niet onder want het gaat ook prima zonder stang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:08

De regels van de dressuur zijn redelijk oud...
Men ging er van uit dat als je de ladder eenmaal via de juiste weg beklom, je op een bepaald niveau toe was aan een bit dat iets meer van de ruiter vraagt.
Dat het tegenwoordig als dwang middel wordt gebruikt, evenals aangesnoerde neusriemen etc, was natuurlijk niet voorzien in de opzet.

Daarbij is het altijd beter om iets "scherpers" te gebruiken met lichte hand dan iets "zachts" met slechte handen.

Verder, breek me de bek niet open over dr. Cook. Zoals elk onderzoek, kun je altijd aantonen wat je wilt zien als je maar de juiste dingen zoekt en de juiste tegenbewijzen weglaat.
Dát er beschadigingen in de schedels voorkomen is logisch, er zijn nog altijd ruiters die niet fatsoenlijk rijden. Maar het is niet zo dat elk bit bij elke ruiter per defintie schade of pijn veroorzaakt.
Dergelijke onderzoeken zijn zonder controle groepen uitgevoerd en voor zijn eigen belang, door hemzelf. Dat heeft geen wetenschappelijke waarde.
Ik heb ook eens zo´n ACHTERLIJK anti bit animatie filmpje gezien van een bit dat in de mond rondzwabberde. Vergeet men even dat de tong en lippen spieren zijn? Die een bit prima kunnen manipuleren? En dat als er aanleuning is en bit helemaal niet rondzwabbert in een mond als dat al zou kunnen?

Even terug op de stang: Ja, je kunt ook hogere oefeningen met een gewoon bit of zonder rijden (met name als je andere dingetjes als aanrakingen hier of daar, als hulpen aanleert), maar vergeet niet dat de taal die je gebruikt, de hulpen, zoetjes aan wel uitbreid en ingewikkelder wordt naar mate er meer en andere oefeningen worden toegevoegd waarbij de hulpen op elkaar lijken. Voor en paard is het dus makkelijker als er ook een extra instrument bijkomt zoals een stang en sporen, voor wat bovenop het normale ligt.
Zoals:
paard is in draf, en men vraagt een volte en
het moet in draf op die volte ook nog eens de voorhand naar binnen brengen
en bv op een bepaald punt aanspringen.
Daarbinnen kan ook nog verlenging of verkorting van de passen of verhoging of verlaging van tempo worden gevraagd.
Dit zorgt voor een geweldig aantal hulpen in een korte tijdspanne (een volte ben je zo uit).
Door de hulpen via twee bitten binnen te laten komen, wordt de info gecombineerd ontvangen en snapt hij de opdracht in zijn geheel in 1 keer....
Als je zover bent dat je begrijpt dat er soms een heel arsenaal aan hulpen nodig is, begrijp je ook waarom het gewoon handig is een instrument als een stang erbij te hebben.

Los van het feit dat je een makkelijkere, grotere controle op hoofd- en hals houding hebt, die weer belangrijk zijn voor het hele lichaam en de beweging.

Dat er misbruik van wordt gemaakt (waardoor het juist blokkerend werkt) is niet de schuld van het instrument of de regels van de dressuur.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-13 15:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:09

Air schreef:
Misschien is dat het verschil tussen paardenliefhebbers en wedstrijdrijders?

Het is overigens de vraag hoe die mensen in het Z terechtkomen, dat zou toch uberhaupt al niet mogelijk moeten zijn.

Ik snap iig niet hoe je als paardenliefhebber de commotie niet kunt snappen, ook al rijd je zelf met S&T. Juist als je, volgens jezelf, er goed mee omgaat kan je toch zien hoe vaak het misbruikt wordt? Heb je dan niet liever dat het verboden wordt zodat misbruik daarmee tenminste niet meer mogelijk is? Daarnaast, als kundige ruiter lijdt je er niet onder want het gaat ook prima zonder stang.

Dan heb je denk ik de discussie net goed gelezen.
De trens of de stang hebben een hele andere inwerking.
Mijn paard heeft een afwijking in zijn keel en is erg gebaad bij het rijden op de S&T.
Dus verboden worden zou ik zeker niet willen.

Wel dat de onkundige ruiters eraf blijven maar die moeten ook al van een trens af blijven.
Of eigenlijk gewoon beter les nemen.
Want eerlijk is eerlijk, de meeste manege-instructrices weten de basis er bij een ruiter al niet goed in te brengen.