Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

essie_blue

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:59

Professionals rijden ook echt niet voor prijzengeld hoor Ibonn, zijn over het algemeen alleen maar de grotere outdoor wedstrijden waar ze voor prijzengeld rijden. Ik zie de meeste professionals hier op de wekelijkse concoursen waar ze rijden om de paarden te laten wennen, daar rijd je gewoon voor plastic bekers ;) En ook al win je wel wat, nou met geluk win je dan 30 euro in het Z, joepie, je hebt dan je startgeld en de benzinekosten er dan ook amper uit :+

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:07

die enkeling zal er zeker tussen zitten maar hier in Limburg/Brabant is er in een straal van 25-30 km elke weekend wel op 2 a 3 plekken te starten dus wordt er hier wel degelijk uitgezocht op prijzengeld. Daarnaast heb ik jarenlang het secretariaat van onze wedstrijden gedaan dus ik weet echt wel hoe het gaat, krik je het niet omhoog dan komen de "grote "namen niet, zowel in het springen als de dressuur.

Kan zo direct geen vb vinden want de selecties hier zijn voorbij maar toevallig weet ik van 1 wedstrijd hier in de regio waar alle klasses 12,50 kosten van B tot Z2 en geen prijzengeld, alleen gebruiksvoorwerpen ... Deze wedstrijd wordt dus zowat geboycot, niet zozeer owv van het inschrijfgeld maar omdat er geen prijzengeld gegeven wordt ... Dit wordt tijdens de lessen onderling besproken en is dus hier in de regio echt een ding waar verenigingen op inspelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:48

10 Euro is hier ook sinds de prijswijzigingen het startgeld van de goedkope verenigingen.
En idd ook genoeg waar je 12,50 betaalt en dan echt een flutprijsje mee naar huis krijgt, zeker geen geld. Maar er zijn bijna geen wedstrijden meer hier dus weinig keuze ook nog over. Ook zo'n fijn iets van de kring: mogen niet teveel wedstrijden meer zijn op een datum. Komt er dus op neer dat er in een druk weekend wel keuze is uit twee heuse locaties :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:59

Ik vind het niet erg om tegen professionals te rijden maar heb een andere reden. Ik vind dat de KNHS een monopolipositie heeft. Het zou goed zijn als er een tweede bond zou zijn. De ruiters hebben dan een keuze en het zou de prijs drukken.
De KNHS heeft nu gewoon te veel macht.
En verder qoute ik mijzelf nog maar eens. Dit vind ik ook een punt om geen lid te willen zijn van die grote KNHS.

Anoniem schreef:
Wat mij steekt is dat er zoveel geld naar de topsporters gaat. Wij amateurs betalen voor een groot deel hun wedstrijden terwijl de meeste topruiters al sponsoren hebben en/of zelf bemiddeld zijn. En wat ik echt niet vind kunnen is dat de bestuurders of medewerkers van de KNHS worden betaald van onze centen voor hun snoepreisjes naar grote wedstrijden zoals kampioenschappen en de Olympische spelen. Ze staan met hun snuit overal vooraan en dat betaald door de amateur. Behalve de ruiters en de bondscoach vind ik dat er niemand van de KNHS daar hoeft te zijn. Als ze belangstelling hebben in een wedstrijd betalen ze dat maar van hun eigen geld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:05

Persoonlijk heb ik er niets op tegen om met profs te rijden.
Echter ik zou lagere startgelden in combinatie zonder prijzen toejuichen.
(Hier ook overal minstens 10 euro startgeld)
Rondje 60 springen vind ik een feestje en als dat goed gaat wil ik ook wel hoger, dit gaat nu lastig.
"Niet officiële" wedstrijden met meer dan 2 deelnemende verenigingen weer toe staan, ook voor niet KNHS leden.

Wat ik jammer vind is dat ruiters die niet officieel wensen te starten worden afgebrand als de mindere ruiters, wie zegt dat ze dat zijn? Je moet ergens beginnen en zo'n low cost approach met veel plezier en een klassementje kan best heel leuk zijn.
Wat te denken van bv bijrijders die een keer een proefje willen rijden? Of die ruiter die wil kijken of zijn paard op vreemd terrein het ook leuk doet?
Met mijn fjord ben ik ook "wild" begonnen, wist toen nog niet eens dat ze ooit van mij zou zijn. Waren hele gezellige wedstrijden, rondje dressuur, rondje springen en rondje 4-tal (gelegenheids 4-tallen) en soms ook nog rondje behendigheid. Inschrijfgeld was laag. Deelnemers deden doorgaans mee aan alle rubrieken en bleven de hele dag.
Zelfs nu ik KNHS start zou ik nog aan zo'n dag meedoen.

Wel ben ik het eens over het veiligheids aspect, echter daar ben je zelf bij. Kortom wat je thuis niet zou doen ook op wedstrijd niet doen.
En bij twijfel niet doen.

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:53

Ik denk dat een andere organisatie tegen dezelfde problemen aan gaat lopen.
De KNHS is nog niet zo slecht, maar ze moeten leren dat het grootste gedeelte van hun inkomsten uit de basissport komt. Die zouden ze eens iets beter moeten behandelen. Honden bijten toch ook niet in de hand die hun voert? De knhs doet dit wel en dat begrijp ik niet.
Kosten moeten echt naar beneden kunnen, dan krijgen de topsporters maar iets minder geld, ze hebben zelf toch vaak zat (denk aan 100 euro of meer lesgeld dat ze verdienen).
Het maakt me niet uit tegen wie ik rij hopelijk wint de beste.
Ik ben leerkracht en die hebben niet het grootste salaris. Het is dus best lastig om regelmatig op wedstrijd te kunnen gaan als je gem. 20 euro voor 2 proeven betaald en dan heb ik het nog niet over de aanschaf van een trailer of de huur en de benzinekosten.
De meeste van ons zullen het moeten doen met een normaal salaris en dit wordt dus wel erg duur.

Helaas zullen we het ermee moeten doen want de knhs verandert toch niet.
Ik start gewoon lekker door totdat ik het niet meer kan betalen en dan is het pech.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:44

Ik lees steeds over al het geld dat naar topsporters gaat. Maar wat is dat dan volgens jullie?
Bondscoach en chef d'equipe moeten betaald worden, bij kampioenschappen en landenwedstrijden krijgen de ruiters kleding, bij deze wedstrijden krijgen ze soms ook een onkostenvergoeding en sommige trainingen worden vanuit de bond betaald. Deze dingen vind ik allemaal eigenlijk vrij normaal, deze ruiters hebben vaak al vreselijk hoge kosten om op dat niveau te kunnen presteren en zij moeten ons land dan vertegenwoordigen op wedstrijden waar ze het met prijzengeld moeilijk terug kunnen verdienen.
Bij wedstrijden onder dat niveau wordt er weinig vergoed. De kosten voor de deelnemers zijn enorm, zo ook de afdracht die ze voor deze wedstrijden naar de knhs moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:48

schoentje schreef:
Ik lees steeds over al het geld dat naar topsporters gaat. Maar wat is dat dan volgens jullie?
Bondscoach en chef d'equipe moeten betaald worden, bij kampioenschappen en landenwedstrijden krijgen de ruiters kleding, bij deze wedstrijden krijgen ze soms ook een onkostenvergoeding en sommige trainingen worden vanuit de bond betaald. Deze dingen vind ik allemaal eigenlijk vrij normaal, deze ruiters hebben vaak al vreselijk hoge kosten om op dat niveau te kunnen presteren en zij moeten ons land dan vertegenwoordigen op wedstrijden waar ze het met prijzengeld moeilijk terug kunnen verdienen.
Bij wedstrijden onder dat niveau wordt er weinig vergoed. De kosten voor de deelnemers zijn enorm, zo ook de afdracht die ze voor deze wedstrijden naar de knhs moeten doen.

Heb je je ook weleens afgevraagd waarom veel (zo niet alle) paarden iets voor hun naam hebben? Sponsoren en zo, die het mogelijk maken om je geheel te richten op je sport?

Verdiep je eens in de daadwerkelijke geldstromen in de paardensport.........

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:54

Ik denk dat schoentje zich daar meer als genoeg in verdiept heeft ;)
Maar geld naar topsporters? Is er dan nog wel wat over na de bouw van dat gigantische complex? :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:57

Als er iemand hier op Bokt is die veel weet van de geldstromen in de paardensport dan is dat Schoentje wel denk ik. Misschien je zelf even in de persoon verdiepen tegen wie je spreekt Ikke voor je zulke dingen schrijft ;)

De bijdrages van de KNHS zijn een schijntje in verhouding tot de werkelijke kosten die ruiters maken om topsport te bedrijven. Ik ben na enkele internationale wedstrijden afgehaakt omdat het zelfs met sponsor en onkostenvergoeding zo ontzettend veel geld kost dat het voor mij teveel druk met zich meebracht.

Topsporters heb je nodig om de sport interessant voor de jeugd te houden en daarmee blijven verenigingen in stand. Het is dus meer een investering die de KNHS doet dan puur een uitgave.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:11

@Ikke, die sponsornamen hebben niets met de knhs te maken.
En een beetje vriendelijker mag ook, ik probeer hier een op een normale manier een interessante discussie te voeren en dat gaat alleen als we aardig blijven en open staan voor andere meningen.
Bovendien was je argument, om zo op mij te reageren, erg slecht.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 13-12-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:22

Ik snap heel goed dat er ook geld naar de profs gaat. Maar het lijkt nu zo te zijn dat wij, de basis, niks tot zeer weinig terug zien van het geld wat wij aan de KNHS betalen. En dat steekt bij een heleboel. Ook bij mij. Wel mogen dokken, maar er wordt niet naar ons geluisterd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:33

FriesWytske schreef:
Ik snap heel goed dat er ook geld naar de profs gaat. Maar het lijkt nu zo te zijn dat wij, de basis, niks tot zeer weinig terug zien van het geld wat wij aan de KNHS betalen. En dat steekt bij een heleboel. Ook bij mij. Wel mogen dokken, maar er wordt niet naar ons geluisterd.

Op welke manier zou de KNHS dat moeten organiseren? Met 'iedereen kan input' geven heb je al gauw een Poolse landdag te pakken en wordt er ook niks besloten. Daarom bestaat er een ledenraad waar allerhande vertegenwoordigers inzitten. Die kun je natuurlijk wel aanspreken, of wanneer je van mening bent dat je suggestie daar op de verkeerde plek is, een en ander direct aan de KNHS doorgeven via de mail of telefoon.

Ik denk dat hier een aantal beweringen wordt gedaan over investeringen waar behalve een gevoel ('ik heb het idee dat...') verder geen grond voor bestaat. Wat kost het organiseren van een wedstrijd precies en voor welke componenten moet je betalen? Hoeveel betaal je als deelnemer dus sowieso? En van de gelden die je aan de KNHS betaalt, wat is daar precies de besteding van?

Ik denk best dat een verruiming voor sommige regels mogelijk is, zodat oefenrondjes meer mogelijk worden, maar ik denk dat een deel van de hier geuite beschuldigingen/gevoelens niet opgelost gaat worden met het oprichten van een tweede ruitersportbond.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:40

@FriesWytske, ik snap dat je dat gevoel hebt. Ik ben ook zeker van mening dat sommige kosten naar de leden best omlaag kunnen. Maar ik heb het idee, als ik enkele reacties hier lees, dat sommige mensen denken dat de profs een soort van salaris krijgen van de knhs, zoals bijvoorbeeld bij de voetbal het geval is. En dat is dus echt niet waar.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:55

Ik heb echt nog nooit een wedstrijd uitgezocht op de hoogte van het prijzengeld of de hoogte van het startgeld. Het startgeld kan eens een paar euro schelen per locatie. Ik kijk eigenlijk alleen naar goede locaties, flexibele verenigingen, nette parkeergelegenheid, in de winter binnen losrijden.

Hoe veel mensen rijden nou echt wedstrijden voor het geld?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:15

Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik liever een wedstrijd rijd voor geld dan voor gebruiksvoorwerpen of plastic bekers. Zo is er nog een kans iets terug te verdienen.

Ik denk ook dat een wedstrijd organiseren steeds lastiger wordt omdat er steeds minder vrijwilligers overblijven, waardoor er extra kosten gemaakt moeten worden om mensen in te huren. Ik merk, vooral in de omgeving, dat er steeds meer vrijwilligers afvallen. Mede omdat er soms teveel van ze gevraagd wordt, maar ook soms omdat men geen zin heeft om op een vrije zaterdag langs een bak te staan in de kou. Die mentaliteit zou ook moeten veranderen, willen we de kosten drukken. Dit lijkt me ook al een mooi begin.
Natuurlijk spreek ik dan niet voor iedereen, want er blijven wel vrijwilligers die het met plezier doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:30

schoentje schreef:
@FriesWytske, ik snap dat je dat gevoel hebt. Ik ben ook zeker van mening dat sommige kosten naar de leden best omlaag kunnen. Maar ik heb het idee, als ik enkele reacties hier lees, dat sommige mensen denken dat de profs een soort van salaris krijgen van de knhs, zoals bijvoorbeeld bij de voetbal het geval is. En dat is dus echt niet waar.

Dat de profs een salaris van het KNHS is ook niet waar, dat was bij mij ook al bekend. Maar inderdaad, de kosten naar de leden kunnen best omlaag. Zoals de startpas. Nog even en we mogen er 100 euro voor betalen, dat is dan omgerekend dan 220 gulden. En dat is best veel geld. Als ze die nu eens terugbrengen naar de 65 of 70 euro, zoals hij in het begin was. En ook zo met het blad wat we verplicht zijn erbij te nemen. Die zouden ze ook mogen afschaffen. Het meeste nieuws is al bekend. En de andere dingen zouden ze ook in een nieuwsbrief kunnen zetten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:41

Idd dat blad.....weg ermee en een digitale nieuwsbrief (we leven in 2013!)

Nog beter voor het milieu ook :Y)

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:44

Ik ben tegen opsplitsing, aangezien er binnen de KNHS ook al verschillende afdelingen zijn. Anders gaat het denk ik erg onoverzichtelijk worden. Wel vind ik dat de KNHS meer kan doen voor amateurruiters die maar met 1 paard starten en ook kunnen prijzen voor bepaalde diensten voor deze ruiters best wat omlaag. Vind het wel goed dat er een discussie over is ontstaan, wordt de KNHS even wakker geschud

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:46

Ik zou zeggen dat je de prijs van een beperkte startpas dan gewoon flink omlaag zou kunnen doen en dan optrekken naar maximaal 10 proeven per jaar ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:24

@Schoentje, ik vind dat er veel te veel geld naar de topsport gaat. Er zijn maar een tiental ruiters die de topsport bedrijven en ik vind dat al die duizenden amateursporters niet de dupe moeten zijn van die paar topsporters. Het geld zou beter besteed zijn wanneer elk kind de kans krijgt om sport te bedrijven. Zorg dat het geld bij de basis blijft en bij de jeugd. Die paar topsporters hebben vaak een sponsor of zijn zelf vermogend genoeg.

Daarbij, wat brengt de topsport? Alleen maar haat en nijd. Sport moet vooral iets zijn voor de gewone mens. Sporten is gezond en houdt kinderen van de straat.

Ook begrijp ik niet waarom wij moeten betalen om Maarten van der Heijden naar de grote concoursen te laten gaan. Het geld dat dat alleen al kost(om de bobo's te spekken) zou bij de amateurs terug moeten komen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:41

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:43

En ook daar zien de basissporters niks van terug. :n

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:49

Anoniem schreef:
@Schoentje, ik vind dat er veel te veel geld naar de topsport gaat. Er zijn maar een tiental ruiters die de topsport bedrijven en ik vind dat al die duizenden amateursporters niet de dupe moeten zijn van die paar topsporters. Het geld zou beter besteed zijn wanneer elk kind de kans krijgt om sport te bedrijven. Zorg dat het geld bij de basis blijft en bij de jeugd. Die paar topsporters hebben vaak een sponsor of zijn zelf vermogend genoeg.

Daarbij, wat brengt de topsport? Alleen maar haat en nijd. Sport moet vooral iets zijn voor de gewone mens. Sporten is gezond en houdt kinderen van de straat.

Ook begrijp ik niet waarom wij moeten betalen om Maarten van der Heijden naar de grote concoursen te laten gaan. Het geld dat dat alleen al kost(om de bobo's te spekken) zou bij de amateurs terug moeten komen.

Wat dat 1e betreft vergis je je enorm. Lang niet alle topsporters zijn vermogend genoeg maar werken knetterhard om te blijven op topniveau.. En dan maar niet te vergeten hoe ze daar gekomen zijn. Alleen met sponsors red je het niet.. Internationaal starten kost zo ongelovelijk veel geld.

En hoezo brengt topsport alleen maar haat en nijd?
Denk dat topsporters elkaar soms meer gunnen als mensen op 'gewone' wedstrijden..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:52

FriesWytske schreef:
En ook daar zien de basissporters niks van terug. :n
Is dat een feit of denk je dat?
Ik heb de jaarcijfers van de KNHS nooit uitgebreid bekeken dus kan daar geen harde uitspraken over doen.

Hebben de mensen die hier zitten en zo ontzettend ontevreden zijn over de KNHS daar wel eens iets mee gedaan? Het is natuurlijk makkelijk om anoniem te klagen op internet maar veranderingen komen pas als je daar tijd en energie in investeert. Er is een chronisch tekort aan bestuursleden binnen de KNHS volgens mij.