Ik heb in mijn lessen het schouderbinnenwaarts helemaal uit elkaar gehaald, Eerst op bijde handen op de lange zijde met stelling naar binnen rijden (maakt je paard ook lekker soepel) Met die stelling moeten ze recht over 4 benen blijven. Daarin ook weer kunnen schakelen zonder dat je een dronken paard heb die alle kanten op slingert of ineens niet meer na kan geven etc. En vanuit daar spelende wijs is de schouder mee naar binnen nemen, gewoon heel rustig je bijde handen iets naar binnen brengen en verder geen gekke dingen doen met je benen. Mocht hij wel naar binnen vallen direct naar voren rijden maar wel met je schouderbinnenwaarts bezig blijven. En dat een beetje afwisselen, de ene keer alleen stelling, de volgende keer schouder mee etc. Een heeeel verhaal, hoop dat je er wat van begrijpt.
Aranel,
Ja, dat is nogsteeds zo, als er geen ruimte is om om de ring heen te rijden mag je er wel in en hoef je er daarna ook niet meer uit.
Ik zat ook even met mijn bitringen te prutsen, die moesten er voorheen altijd af vanaf het M. Nu mag je ze er op houden stond in de reglementen, maar goed dat ik ze er nog niet af gehaald had anders had ik weer mijn vingers kapot kunnen trekken
Chantal1609, bedankt voor je uitleg! Ik ben nu begonnen met in de hoek een volte 10 meter te rijden en van daaruit twee handen naar binnen zetten, mijn binnenbeen iets naar achter en tempo houden. Bij mijn vorig instructrice leerde ik het op een hele andere manier, maar voor mijn gevoel werkt dit ook beter om het aan te leren. Het tempo wisselen is inderdaad een goede tip, dan blijft ze scherp!
Wiggy zoals jij het doet is ook een super goede manier. Zo bouw je uitgangspositie zodanig op dat je direct de schouderbinnenwaarts in kan zetten. Ik heb het mijn paard ook op deze manier geleerd en die loopt de schouderbinnenwaarts perfect op een rechte lijn zonder bakrand. Het is beter om niet langs de bakrand te oefenen maar verder op de binnenhoefslag zodat je paard niet leert steunen op de bakrand.
mag je jezelf ook laten aanmelden door je voorlezer en niet de ring aan de buitenkant rond rijden? Ik vrees als mijn paard heel dicht bij het hokje moet komen ik problemen krijg in mn proef want dan gaat ze alles zien.
3tm; je bedoeld bij het buitenseizoen? Dan lijkt me het wel. Zolang je de ring niet betreedt is het goed.
Hebben jullie ook Privé les of alleen bij de vereniging les??
MioEnTia
Geplaatst: 09-01-14 12:31
Ik heb altijd priveles. Nu jullie over al die dingen beginnen als niet meer in de ring mogen rijden voor de proef enz, is het nu verplicht met sporen te rijden in het m?
Oh beter!! Dan hoef k niet meer met sporen, jeej! Zijn ze op hoger niveau ook niet meer verplicht?
nadita
Geplaatst: 09-01-14 16:06
Ik heb na een wedstrijdstop (ivm 2 hernia's) van ruim 2 jaar, op 15 december mijn her-debuut gemaakt in de M1. De teller staat nu op 5 uit 4 proeven. Dus trots op mijn zwarte parel!
Mijn monster staat alweer 3 dagen stil :| ik ben ziek. Hoop toch vanavond er wel even op te kunnen stappen. Ik heb dinsdag de 21 weer wedstrijd. Ik heb tot in februari nog 4 wedstrijden (8 proeven) staan. Ik moet nog 2 puntjes tot m1 startgerechtigs dus dat moet makkelijk lukken. Ik vind ons nog niet m1 klaar dus tot april oid blijven we nog eventjes in het L2 Die galop blijft ons zwakke punt....
Succes. ... Hier in Friesland is t klote weer Ik hoop waar jij zit dat t beter is
nadita
Geplaatst: 10-01-14 14:56
Pfff, nou was niet mijn beste proef ever. Hij ging op de loop voor de zoemende ventilatieroosters, waardoor ik bij sb wel 5 meter van de hoefslag belandde. Boem, 3 tegen de hand. Volte 10 m te groot, niet hh op X. Baal van mezelf, slordigheden. Daar heb ik punten op laten liggen.
Netjes toch.... daar droom ik alleen nog maar van hahahaha Waar had je wedstrijd?
nadita
Geplaatst: 10-01-14 15:09
Mando schreef:
Netjes toch.... daar droom ik alleen nog maar van hahahaha Waar had je wedstrijd?
Lekker dichtbij, in Oostwold. 3 kilometer van huis. En een superbodem om op te rijden. Ze hadden hem alleen beetje te nat gesproeid, had de zandspetters tot bovenaan mijn laarzen en op zadeldek....
Mando
Geplaatst: 10-01-14 15:15
O dat is wel een fijne lokatie. Rij er ook af en toe maar vaak avond wedstrijden en ik werk op de dag dus dan wordt het wat krap vwb tijd
Zodra het weer wat lichter wordt is het weer een goede optie
Ik hoop er nog steeds op dat ik over kan gaan bij het nieuwe buitenseizoen Chantal, ik ga wat jij zegt ook maar eens proberen bij de sbw, die van mij heeft nog wel eens de neiging om terug te vallen in tempo of om gewoon te gaan wijken op de hoefslag. Ik probeer ook wel eens een volte tien meter te maken in de hoek en dan in buiging door te gaan, maar dat gaat de helft van de tijd mis.
O ja vandaag is Bedum Vriendin van mij moet daar idd ook rijden vanavond. Vorige week was ze daar ook. Leuke lokatie vind alleen de weg er naartoe zo'n klote weg.
Nynke_Mandy
Geplaatst: 11-01-14 19:24
Zo, weer terug van wedstrijd. Het ging echt enorm goed! Hij was de hele proef goed aan mijn been, hij viel geen enkele keer terug naar draf uit galop, overgangen waren goed, figuren netjes. Schouderbinnenwaarts ging ook allebei goed! Zelfs achterwaarts en halthouden gingen top!
We hadden echt wel 1 of zelfs 2 winstpunten verwacht. De jury is een enorm strenge, waardoor ik 2x 173 punten had. Baal er heel erg van... Maar ik ben wel tevreden over de proef!
Jeetje wat is dat dan balen van je punten zeg! Maar wel fijn dat je voor je eigen gevoel al wel lekker hebt kunnen rijden!
Aranel
Geplaatst: 12-01-14 00:01
Ik heb net ook mijn debuut gemaakt. Aardig gevoel zelf, 171 punten met als commentaar dat de proef wat gehaast oogt. Was ik het zelf niet zo mee eens, laatste keer in de l2 kreeg ik juist als commentaar dat het geheel wat voorwaartser ( of iets in die trant) mocht en op de film zie ik ook een voorwaarts maar niet een gehaast paard. Ach ja, we gaan lekker door oefenen