Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:20

Als jij daar de hele dag zit en je krijgt geen eten of wat drinken aangeboden, lijkt mij dat dat behoorlijk werkt op je humeur, wat weer tot uiting zal komen in de beoordeling.
Dat is menselijk, en zal heus niet bewust gebeuren.

Ik ben geen jury, maar kan mij wel indenken dat het gebeurd ja.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:21

shirleyp schreef:
Ik denk dat het voor een groot deel aan je eigen instelling ligt. Ik krijg ook niet altijd een leuke spontane reactie als ik een praatje probeer te maken met een concurrente, maar ik blijf het wel proberen. En ook als er een keer een voorlezer nodig is bied ik mezelf graag aan. Trailerladen is ook zoiets, er zijn altijd mensen die aanbieden om te helpen (al is dat dan meestal niet op de manier die ik prefereer :o ). Zonder gekleurde bril een wedstrijdterrein opstappen helpt al veel!

Dan zou jij perfect op een kb wedstrijd thuis horen.
Helaas gebeurt het regulier te vaak dat de mensen naar je kijken alsof ze water zien branden als je vraagt of ze willen voor lezen of iets in die trend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:23

ik rijd alleen reguliere dressuurwedstrijden (naast springen en crossen) en herken die taferelen echt niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:24

Lielle schreef:
ik rijd alleen reguliere dressuurwedstrijden (naast springen en crossen) en herken die taferelen echt niet.

Mijn oud instructie weigerde mij te lezen, want ik leste niet meer bij haar -O-

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:26

Okay, dan weet ik wat me te doen staat, ik ga dit jaar zelf weer starten en zorg dat mijn voorleester bij het aanmelden een lekker broodje hamburger mee neemt voor de Jury.. _O-
Maar even serieus, zulke berichten maken me zeer zéer verdrietig en gooit de geloofwaardigheid van heel veel juryleden te grabbel. Dit soort dingen mogen NOOIT gebeuren. Wat nou comfortabel voelen. Je weet als jury dat je ook in een spinnenhok gezet kan worden en dat je soms zelf vriendelijk moet vragen of er een kopje koffie beschikbaar is. Je zit dan toch in dat hok om je "werk" te doen en de deelnemers die niets van de catering weten te benadelen omdat het broodjes kaas te laat is of de tosti te koud boven komt ( En beste collega`s, hoe vaak komt het voor dat die tosti daadwerkelijk warm is? ;) )
Dit soort dingen zouden mij meer de KNHS laten bellen dan een stel gelukzoekers die hopen en denken dat ze op koudbloedwedstrijden hun punten kunnen scoren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:28

tja, dat zegt dan meer over jouw instructrice dan over de dressuur in zijn algemeenheid toch?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:29

femiaans schreef:
Okay, dan weet ik wat me te doen staat, ik ga dit jaar zelf weer starten en zorg dat mijn voorleester bij het aanmelden een lekker broodje hamburger mee neemt voor de Jury.. _O-
Maar even serieus, zulke berichten maken me zeer zéer verdrietig en gooit de geloofwaardigheid van heel veel juryleden te grabbel. Dit soort dingen mogen NOOIT gebeuren. Wat nou comfortabel voelen. Je weet als jury dat je ook in een spinnenhok gezet kan worden en dat je soms zelf vriendelijk moet vragen of er een kopje koffie beschikbaar is. Je zit dan toch in dat hok om je "werk" te doen en de deelnemers die niets van de catering weten te benadelen omdat het broodjes kaas te laat is of de tosti te koud boven komt ( En beste collega`s, hoe vaak komt het voor dat die tosti daadwerkelijk warm is? ;) )
Dit soort dingen zouden mij meer de KNHS laten bellen dan een stel gelukzoekers die hopen en denken dat ze op koudbloedwedstrijden hun punten kunnen scoren.

Uhm, jury is naar mijn weet nog altijd vrijwillig.
Zit alleen een jurybijdrage aanvast. Wat niet zo gek veel is volgens mij.

Het is zoals ik zei ook niet dat ze het bewust doen. Maar het werkt niet positief op je humeur. En dat komt onbewust tot uiting in de beoordelingen. Is toch logisch?? Ik ben geen jury, rijd wedstrijden en ik kan het mij goed voorstellen. Iedereen heeft wel eens een slechte dag. De jury dus ook

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:31

Lielle schreef:
tja, dat zegt dan meer over jouw instructrice dan over de dressuur in zijn algemeenheid toch?

Het is niet voor niets mijn intructie niet meer, maar het is wel redelijk typerend hoe het er (in Zeeland hier) aan toe kan gaan, en dan vooral op de grote wedstrijden op de luxe locaties.

Kan me inderdaad goed voorstellen dat als je ergens, als jury, zit waar het koud is, omdat de kachel het niet meer doet, je geen warm drankje beschikbaar hebt, slecht zicht heb op de ring omdat de ramen vies zijn etc. dit invloed kan hebben, onbewust, op het jureren.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:32

Of het vrijwillig is of "betaald"maakt niet uit. (We krijgen idd een vaste vergoeding + KM geld) Je hebt werk te doen wat heel serieus is. Catering mag daar nooit een invloed op hebben.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:35

Oh, en dames, deze Tinkerdagen ben ik ook weer aanwezig, dus nu toch maar zorgen dat het open hokje een beetje schoon en warm is, geen paarden voorbij komen die mesten voor mijn neus, sterker, praktisch hun hoop in mijn kopje koffie sch**ten, want stel je voor dat mijn humeur zou zakken, je weet nooit hoe de punten zo uit zullen vallen ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:35

Nou sorry, maar als ik daar de hele dag zit en geen eten zou krijgen zou dat mijn humeur niet ten goede doen.
Dat reageer je niet bewust af maar zal gerust onbewust bij twijfelgevalletjes een puntje lager uitkomen, dan wanneer je op en super locatie bent, zelf met het goede been uit bed gestapt en een goed humeur.

Je gaat mij niet vertellen dat jij als jury nooit een keer je dag niet hebt. Kom nou, niemand is zo objectief.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:36

ik ben absoluut geen prototype dressuurmuts maar het continu afgeven op de dressuursport verbaast me steeds weer en herken ik totaal niet. Wsl kies ik de verkeerde (of juist de goede) wedstrijden uit, maar ik heb dergelijke echt niet meegemaakt. Ik merk alleen dat op de crossen de saamhorigheid groter is, maar dat is een veel kleinere wereld en je bent er ook veel langer.

Ik snap trouwens heel goed dat slechte omstandigheden wel degelijk je oordeel (onbewust) kunnen beinvloeden, dat is gewoon menselijk en niemand vreemd. Juist die effecten ontkennen maakt je er gevoeliger voor.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:37

Leonoor, natuurlijk is dat niet leuk, maar dan zeg ik de volgende keer "nee" tegen de vereniging, maar zorg dat het geen invloed heeft op de punten van de dag. En zo denken gelukkig het merendeel van de juryleden er over. (En zo HOORT het ook!)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:39

Het verschilt hier wel per locatie. De ene is de sfeer veel gemoedelijker dan de andere. Heb zelf gelukkig nog nooit meegemaakt dat niemand een vinger uit stak om een ander te helpen. Denk ook wel dat het misschien per regio wat scheelt.

De saamhorigheid bij de tinkerwedstrijden is imo wel groter dan bij de reguliere. Maar dat is denk ik, net als wat jij zegt bij de cross lielle, omdat het een kleinere wereld is en veel elkaar kennen. Dan gaat dat al sneller.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:39

Dus Lielle, jij zou ook de deelnemers benadelen die geen invloed op de catering hebben, gewoon voor hun plezier wedstrijd willen rijden en later niks snappen van hun punten? :(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:40

femiaans schreef:
Dus Lielle, jij zou ook de deelnemers benadelen die geen invloed op de catering hebben, gewoon voor hun plezier wedstrijd willen rijden en later niks snappen van hun punten? :(

Volgens mij mis jij het punt?

Het is niet dat het dóór de catering komt (dat is puur een voorbeeld overigens). Maar dat zulke kleine dingen wel effect kunnen hebben op je eigen humeur, wat op zijn beurt weer tot uiting kán komen in de objectiviteit van de beoordeling.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:46

precies, dat bedoel ik. Als ik op zaterdag een heerlijk etentje heb gehad met mijn lief, en op zondag in een stralend zonnetje op een mooie locatie met een prima schrijfster en uitstekende organisatie zit te jureren zal ik echt wat positiever aankijken tegen een oefening die voor een 5,5 gaat dan wanneer ik ruzie heb gehad thuis, in de zeikende regen in een koude auto moet zitten met een schrijfster die de lagere school nog niet heeft afgemaakt en er van de organisatie nog geen kop koffie af kan. Dat is gewoon menselijk, en als je je bewust bent van dergelijke invloeden kun je ze dus (deels) uitsluiten.

En om dan terug on topic te gaan, als je dus op een fjielinker wedstrijd juryleden selecteert op affiniteit met het ras zit het er zeker in dat de punten hoger uitvallen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:49

Ik denk dat die affiniteit vooral te maken heeft met het feit dat de jury ook een leuke dag moet hebben natuurlijk.
Als je een hekel hebt aan haflingers bijv, en je moet ze de hele dag jureren is er voor de jury ook niks aan. Even een uit het verband getrokken voorbeeldje hoor.

Het is volgens mij vaak genoeg voorgekomen dat de jury nog niet eerder op een kb/tinker wedstrijd had gejureerd.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:51

Ik mis geen punt, maar ben hoogst verbaast..
En ik heb nu eenmaal de instelling " Totilas of een kruising tussen een ezel en een zinker emmer, goed is goed en slecht is slecht. Punten wat je ziet, daar gaat het om" ( en dus niet naar dat broodje kaas zitten staren)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:52

Dan wil ik nog even reageren. Zit op mijn tel dus kort t af

Mijn ervaringen zijn meer dan negatief. Ik ben iemand die graag tegen iemand aan banketstaaf in feite en praat graag over de combi over hoe die ontstaan is. Uit mijn eigen ervaring word je dan nogal vuil aangekeken of genegeerd.misschien dat ik net iedere keer de rotte appels heb gehad, maar.zo is mijn ervaring. Ik schrijf vaak omdat ik dit leuk en leerzaam vind. Maar ik ga niet meer zo graag met vriendinnen mee op concoursen kijken of fotos maken. vind de sfeer gewoon niet leuk. Bij outdoor events zit iedereen in groepen en oh wee als je dan een stoeltje veaagt. Deze ervaring heb ik mee gemaakt en dit vormt dan ook mijn mening. maar om me dan maar een dom persoon te noemen vind ik een beetje triest :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:55

Als ik aan het inrijden ben en er zit iemand contstant tegen mij te praten terwijl ik mij probeer te concentreren vind ik ook niet fijn :=
Ik maak ook rustig een praatje met iedereen. Als iemand een lezer zoekt wil ik dat ook rustig doen (laatst nog M2 moeten lezen, nog nooit gedaan := ging goed gelukkig).

Maar als ik aan het inrijden ben ben ik geconcentreerd, en kan dan misschien wat bot overkomen :=. Ik probeer wel altijd als ik de ring uit kom, degene na mij succes te wensen. Soms ontschiet mij dat wel eens :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:56

maar tussen een hekel aan en affiniteit met zit nog een heel groot gebied. Ik ben geen jurylid meer en heb niets met fjielinkers, maar zou destijds geen problemen hebben gehad om er een dagje te jureren.

femiaans, natuurlijk, dat ben ik met je eens. En een vier wordt niet ineens een zeven door een lekker broodje. Maar een 5,5 kan wel een 5 worden als je daar met een slecht humeur zit. Niet met opzet, maar 'gewoon' omdat je dan wat minder positief bent ingesteld.

is trouwens echt een bekend en al verder onderzocht fenomeen, ik heb het niet zelf bedacht.

Citaat:
Ik ben iemand die graag tegen iemand aan banketstaaf in feite en praat graag over de combi over hoe die ontstaan is.

hierop zou je van mij dus best een in jouw ogen negatieve reactie kunnen krijgen. Ik heb het meestal druk op wedstrijd, heb bovendien een hypergevoelig paard om te rijden, en dan wil ik me concentreren. Bovendien heb ik niets met dit soort gekeuvel en daar zal je dus weinig aansluiting mee krijgen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:57

Ik zit dan overigs niet op t paard, maar ik kijk toe en met uitstappen vraag ik zo iets pas

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:59

dan nog zit ik daar op dat moment echt niet op te wachten. Meestal ben ik dan nog even aan het nadenken over mijn proef en zoals ik al zei, dat soort gekeuvel ligt me niet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:01

Ben ik het mee eens Lielle. Zoals ik zei zijn er naar mijn weet ook wel jury's geweest die het nog niet eerder gedaan hadden, jureren op een kb wedstrijd. En er waren er een aantal positief verrast nog wel eens.

Misschien was het gebruik van het woord affiniteit niet goed :).

Jolandaa_ schreef:
Ik zit dan overigs niet op t paard, maar ik kijk toe en met uitstappen vraag ik zo iets pas

Veel zijn dan nog gewoon zó bezig met hun proef oid. Of als je een sensibel paar dhebt moet je gewoon je koppie erbij houden. Dan is dat soms gewoon vervelend.
Pas écht mensen aanspreken als ze naast hun paard staan. Bij de trailer ofzo.

Het kan soms heel vervelend of verkeerd overkomen maar verplaats je eens in de ander. Dan valt het allemaal wel mee.