Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:22

Lees ergens paarden halen no way 45 km/u, ahum... dat halen ze dus wel.
Afhankelijk van het ras en de training, zijn er die veel sneller gaan.
getrainde volbloed kan gemakkelijk de 70 km/u halen. (er zijn er die sneller zijn)
50 km/u is voor onze "gewone paarden" niet bijzonder.
Voor wie het niet geloofd, stap met je gps maar eens op je paard op het strand of de hei en laat hem gaan.

Stenen misschien niet in de dresuurring, maar wat dacht je van het hekwerk raken met je hoofd, of een betonnen plantenbak?
Of de bestrating als je paard er vandoor gaat en je er elders afwerkt?
Of gewoon een hoef tegen je hoofd?

Ben niet roomser dan de paus overigens, reed met mijn fjord af en toe met hoedje.
Overigens haalt die echt geen 45 km/u :+ Mijn zwartje wel, makkelijk.

Roxxiejj

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:24

Mijn crosskoe haalt 45 km echt bij lange na niet hoor :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:26

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:27

Dan denk ik dat je crosskoe een sloompie is want zelfs met de shetlander kon ik vroeger net zo hard als de scooter wanneer de scooter 45 reedt op de teller...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:29

Esther28 schreef:
Ik vraag me af...trainen de Z ruiters thuis ook caploos of met het hoedje op?

ik train caploos, ik rijd op mijn schimmel altijd zonder cap en ik start met hoedje.

Zit ik op een jong paard dan houd ik mijn cap op ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:30

Vudress schreef:
Ik kan niet helemaal uit het bericht opmaken of dat dit enkel voor het losrijden of training geldt, of ook in de proef.

Ik heb niet alle 8 de pagina's doorlezen maar er staat wedstrijdterrein dat is dus overal.
Losrijden en proef

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:10

Dan had je wel alle pagina's moeten lezen, want dat staat er dus niet.
Quote van blz. 4:

Equimotion schreef:
Volgens mij is die conclusie iets voorbarig, al zal het uiteindelijk die kant wel op gaan.
De exacte tekst kan je hier vinden.

Onder het kopje dressage wordt gezegd:
Article 427.1 (Dress, Civilians): mandatory for all riders of 18 years and younger, and all riders on six-year and younger horses to wear protective headgear

En onder general regulations:
Protective Headgear: The Medical Committee prioritised rule changes promoting helmet use as part of its focus on athlete safety. A rule, which provides that the use of properly fastened protective headgear while riding on the show grounds is mandatory, was approved. The requirements while competing in each discipline are governed by the applicable sport rules. The GA agreed with the request of the United States Equestrian Federation (USEF) to delay the implementation of this rule by one year so that it will become effective on 1 January 2013 in order to allow for a comprehensive educational programme.

Volgens mij biedt dit wel ruimte om tijdens de wedstrijd zelf het klassieke tenue in stand te laten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:11

de vraag is wat ze verstaan onder show grounds. Dat staat hier niet gedefinieerd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:11

Overigens geven de diverse meningen van de Z-ruiters in dit topic wel voldoende aan dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn qua dragen van cap of hoedje. Dat hoeft dus door niemand opgelegd te worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:16

Dat staat wel in de tekst, dat het verder door iemand onderzocht wordt wil dus zeggen dat de openingspost niet juist is ;)

daarbij misschien is het mijn engels maar waar staat dat het ook in de proef is?

showground is imo showground dus geheel wedstrijdterrein

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:20

WhySoWhite schreef:
Een cap staat gewoon de helft zo net dan een hoedje. + ik er van uit ga dat als je Z rijd of hoger je je paard prima onder controle kan houden. En nu kan iedereen wel zeggen ja ook een Z paard kan vallen. Precies! Dat kan, maar ik kan morgen ook aangereden worden op de fiets door een auto... Die kans is ongeveer even groot.

Wat mij betreft mag die met buiten rijden verplicht worden!

Ook van een Z paard kan je afvallen.
Ik ben 2 weken geleden door mijn z paard nog tegen de planken aangesmeten, gevolg: benen en armen zwaar gekneusd en nog steeds een hersenschudding. Gelukkig had ik een cap op.

Wel vind ik het jammer dat de hoedjes afgeschaft worden. Eigen verantwoording vind ik.
Hoedje hoort gewoon bij het Z.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:22

dat is ook mijn vertaling, alleen is de zin erna 'while competing' dan wel in tegenstrijd of een verbijzondering. Zoals ik het hier nu lees komt het erop neer dat je altijd een cap moet dragen behalve in de ring tijdens de wedstrijd, dan is het aan de reglementen van de specifieke discipline.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:26

Esther28 schreef:
Ik vraag me af...trainen de Z ruiters thuis ook caploos of met het hoedje op?

Ik train caploos :j alleen op jonge en vreemde paarden niet.
en als ik op de mange ga rijden als er sneeuw ligt oid, daar is het verplicht een cap te dragen :j

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:28

Het valt me op dat vooral de mensen die geen Z zijn dit een goede regel vinden :Y)
Ik vind het nogal een luie regel. Ze willen wel 'veiligheid', maar geen zin om wedstrijdterreinen te controleren waar je ook de gekste dingen tegenkomt (met paarden met stoten in over metalen platen moeten lopen, etc.). Dus dan maar het hoedje afschaffen. 'Veilig' en lekker makkelijk.

Ik train overigens met cap, maar alleen omdat het verplicht is. En op jonge / onbekende / minder betrouwbare dieren zou ik het natuurlijk ook doen als het niet verplicht was.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:38

Ik vind een heleboel mensen best hypocriet reageren eigenlijk. Altijd als je in een topic kijkt en iemand heeft geen cap op word er alleen daar maar over gezeurd, en nu een cap verplicht gaat worden ook voor de hogere klassen is het ineens bullshit? Ik ben een voorstander voor deze regel, waarom uitzonderingen maken? Iemand die Z rijd kan net zo hard vallen als iemand die B rijd....
Het is niet zo dat ik een cap mooier vind als een hoedje, want dat is zeker niet. Maar wat is belangrijker? Een mooi hoedje of je eigen hoofd?
Ik rijd op een goudeerlijke haflinger, doet nooit niks heb altijd een cap op en was daar vorig jaar blij mee.
Mijn trouwe ros bedacht dat ie kon bokken :+ en gooide mij er zo af (die had ik niet aan zien komen :') )
Dus ook al is je paard 100% betrouwbaar....er kan altijd wat gebeuren!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:40

Laten ze eerst de cap op de openbare weg eens verplicht stellen, dan doe ik hem misschien eens op, want ik ben daar weer veel te laks in. Ik zou het zonde vinden als het hoedje op wedstrijd verboden wordt, vanwege een paar afschuwelijk nare incidenten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:53

Lielle schreef:
dat is ook mijn vertaling, alleen is de zin erna 'while competing' dan wel in tegenstrijd of een verbijzondering. Zoals ik het hier nu lees komt het erop neer dat je altijd een cap moet dragen behalve in de ring tijdens de wedstrijd, dan is het aan de reglementen van de specifieke discipline.

Klopt idd, ik heb er ook naar gekeken maar dan kom ik er nog niet bij uit dat het dan wel mag.
Anders zou de regeling ook niet kloppen.. Ze willen de ruiters beschermen maar dan alleen op losrij terrein.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:01

Ach we kunnen ons er wel druk over maken maar die regel komt toch dus straks hebben we gewoon allemaal een cappie op en over een jaartje weten we niet beter dat het zo is. Het lijkt me nou niet echt een drama.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:02

Gaan we weer.
Werkzaam op de intensive care besef ik mij elke dag hoe belangrijk veiligheid is. Soms wordt iemands leven gered door een autogordel of helm. Soms valt iemand fataal van een keukentrapje. Het lot kun je niet bepalen, maar je eigen veiligheid heb je zelf in de hand. Wat vind je van een motorrijder zonder helm? Of een automobilist zonder gordel? Dat kunnen we ons toch niet voorstellen? Het is een kwestie van wennen. Ik ben van de harde maatregelen: geen cap? Dan een hogere verzekeringspremie. Heeft iemand een idee van de kosten van een ambulanceritje? Of van 1 verpleegdag op de IC? Ik wel, en geloof me, daar kun je heel wat caps voor kopen! Overigens is het leed voor achterblijvers onbetaalbaar.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:03

Goed gezegd, Ninia! Ik heb op de traumatologie ook het nodige voorbij zien komen maar er blijven mensen hun caploze kop in het zand steken en vervolgens de maatschappij en je familie en vrienden ervoor op laten draaien! Omdat ze zich betutteld voelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:05

Van een kwartiertje mee in de ambulance zonder spoed(!) kun je iig al een mooie GPA kopen :D ....
Dus wil niet weten hoeveel een spoedrit+behandeling kost inderdaad.
Ik snap niet hoe er nog mensen zonder cap kunnen rijden na al die ongevallen van de laatste tijd die ernstiger afliepen dan nodig was omdat er zonder cap gereden werd...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:05

Ninia schreef:
Gaan we weer.
Werkzaam op de intensive care besef ik mij elke dag hoe belangrijk veiligheid is. Soms wordt iemands leven gered door een autogordel of helm. Soms valt iemand fataal van een keukentrapje. Het lot kun je niet bepalen, maar je eigen veiligheid heb je zelf in de hand. Wat vind je van een motorrijder zonder helm? Of een automobilist zonder gordel? Dat kunnen we ons toch niet voorstellen? Het is een kwestie van wennen. Ik ben van de harde maatregelen: geen cap? Dan een hogere verzekeringspremie. Heeft iemand een idee van de kosten van een ambulanceritje? Of van 1 verpleegdag op de IC? Ik wel, en geloof me, daar kun je heel wat caps voor kopen! Overigens is het leed voor achterblijvers onbetaalbaar.

Helemaal mee eens. :j

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:07

Fitzroy schreef:
Overigens geven de diverse meningen van de Z-ruiters in dit topic wel voldoende aan dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn qua dragen van cap of hoedje. Dat hoeft dus door niemand opgelegd te worden.

Super!!! Helemaal mee eens. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:12

Ach ja, dit zat er al een tijdje aan te komen toch? Vind het wel een goede regel.
Weet nog dat iedereen ook zo 'steigerde' bij het invoeren van de veiligheidscaps, zijn we nu wel aan gewend toch? Dan wennen we vast ook wel aan Grand-prix met cap :D al is het nog een beetje onduidelijk of je de Grand-Prix proef of het losrijden met cap/hoedje moet rijden.... :+

BBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:17

Ninia schreef:
Gaan we weer.

Als je werkzaam bent op de i.c. kom je vast veel meer mensen tegen met hoofdletsel die in een auto hebben gezeten dan die met hoofdletsel door een hoedje op een paard hebben gezeten. Als we de wereld veiliger willen maken helpt het dus veel meer een helm ook in de auto verplicht te stellen. Laten we daar mee beginnen en daarna eens rustig gaan nadenken over deze vreselijk betuttelende regel van de F.E.I.

Z- ruiters en amazones kunnen echt wel een beetje rijden en zijn heus wel in staat zelf te beoordelen of het veilig is een hoedje te dragen. Velen geven aan een cap te dragen als ze op een "onbetrouwbaar" paard zitten. Ze nemen hun verantwoordelijkheid dus!
Daarnaast zie ik een hoedje als een soort beloning voor geleverde prestaties. Het hoedje geeft voor mij op een wedstrijd terrein aan dat dit echt de top is van de breedtesport. Deze mensen kunnen echt een potje sturen. Maar, ik kan me ook voorstellen dat veel niet z-ruiters om dezelfde reden van dit verschil af willen. Kunnen ze de "veiligheid" nu mooi gebruiken als drogreden.