nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:31

Koekje_ schreef:
germie schreef:
Het hele springen wordt gewoon compleet oneerlijk. Foutloos=foutloos en dus moet dat beloond worden. DAt heb ik al vaker gezegd. Het is toch van de zotte dat iemand met een balk boven een foutloze ruiter kan gaan eindigen? Sorry, balk is erger dan achterste voren foutloos rondkomen. DAt is internationaal zo, en dat moet ook gewoon in elke klasse zo zijn. Ik doe niet aan die stomme huntingwedstrijden waar juist netjes rijden belangrijk is. Laat mensen die dat belangrijkvinden daar maar gaan starten.
En iemand die z'n paard hindert of beledigd krijgt toch al heel snel dat paard gaat weigeren. Dat paard springt thuis niet meer en op wedstrijd niet. DAn moet de ruiter wel aan zichzelf gaan werken om paard weer aan de loop te krijgen. Een jury helpt hier niet tegen, want die ruiter traint toch thuis, en maakt daar meer rijuren dan die 2 minuten in de ring.
Met springen is het al net als met de dressuur: TIJD VOOR EEN NIEUWE PAARDENSPORTBOND.
DAn kun je tenminste gewoon normale regels hanteren (balk=4, enz). WAnt dit slaat werkelijk helemaal nergens op, springen is en mag geen jurysport zijn.

Ik vind juist dat in de klasse B netjes rijden beloond moet worden. Als je echt goed je best om een net rondje neer te zetten, je zit er keurig op en je hebt je paard goed voor mekaar dan vind ik dat dat beloond moet worden. In tegenstelling tot iemand die zn paard ff van stal trekt en rondjakkerd en rare toeren uithaalt om foutloos te zijn. Netjes rijden moet toch gemotiveerd worden? Netjes rijden is in mijn ogen in de klasse B belangrijker dan achterste voren foutloos komen. Als je dit beheerst krijg je gewoon punten, kan je een klasse hoger en mag je op snelheid.

Nu kan jij huntingwedstrijden stom vinden, maar ik vind dat er te weinig van is in NL! Als je vergelijkt hoe die Amerikaanse en Engelse ruitertjes die huntingwedstrijden rijden vergelijkt met de Nederlandse ponyruiters........ In Nederland wordt maar wat rond gejaagd voor een snelle tijd en een 1e prijs. De meeste kinderen kunnen niet eens fatsoenlijk op een pony zitten tijdens een parcours. Bij hunting leer je netjes in de verlichte zit zitten (= evenwicht), trekken wordt afgestraft etc. Nu kan jij dat stomme wedstrijden vinden, maar ik begrijp werkelijk niet wat en slecht aan is.

Als je een paard hindert of beledigd hoeft het echt niet te gaan weigeren. Je zult de M en Z niet doorkomen, maar in een B parcours lopen vreselijk veel lieve paarden rond, die ondanks hinder gewoon springen. Dat is ook een beetje wat de meeste mensen vergeten volgens mij, het is alleen maar de klasse B! Als het allemaal zo vreselijk is ga je toch naar de L? Zoveel winstpunten hoef je daar niet voor te hebben en zo'n grote stap is het niet. Dan kan iedereen lekker rondjagen voor die snelle tijd, want blijkbaar is in de lage klasses foutloos en snel zijn belangrijker dan een net rondje neerzetten waar het paard (en ruiter) van leert. Waarom mag de klasse B geen jurysport zijn? Omdat netjes rijden bij springen niet belangrijk is? Het is ook voor jezelf he, dit moet motiverend werken voor je rijerij. Als het goed is heb je daar later veel profijt van (als je een beetje slim bent).

Tijd voor een nieuwe paardensportbond? Nou richt hem op zou ik zeggen! Iedereen roept wel zo hard dat alles verkeerd is, maar houden ondertussen zelf hun handjes er veilig vanaf. Ik ben het ook lang niet met alle regels van de KNHS eens (als je het over stomme regels hebt moet je eens denken aan dat personen met 1 startpas nooit hoeven te promoveren!) maar je moet je er maar bij neer leggen. Zo niet, dan moet je zelf de handen uit de mouwen steken!

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit uit gaat pakken! Ik hoop ook echt dat jury's meer hun best gaan doen om echt netjes rijden te belonen en niet zomaar want punten geven zoals bij de oude regeling. Als de jury's goed beoordelen is dit een stap in de goede richting denk ik!

Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Ik heb hiervoor een paard gehad die zou gaan hunteren in Amerika, helaas door cornage afgekeurd. Paard sprong heel netjes, hoefde er niks voor te doen want paard redde zichzelf wel. Heb er heel wat prijsjes mee gewonnen (was toen een jaar of 14) tussen de "grote" jongens in de B. Heel leuk en aardig natuurlijk maar.... zette me op een ander paard en ik kom er niet mee rond en het ziet er niet uit. Ik vraag me dus wel af of je zo gefocused moet zijn op de manier van springen van het paard of dat je meer moet kijken naar de kwaliteit van de ruiter of gewoon de manier van rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:34

Citaat:
Bij hunting leer je netjes in de verlichte zit zitten (= evenwicht), trekken wordt afgestraft etc.

Dan mogen ze dat wel goedkeuren dan, ik zit ook liever in verlichte zit in het parcours, uiteraard netjes in evenwicht, maar dat word toch zeker minder beloond dan dat ik op m'n kont ga zitten het hele parcours.
Dus als ze hier netjes naar kijken en toelaten, is dat voor mij een voordeel, vind ponylief ook fijner als ik in een verlichte zit meega.

Schoentje

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:29

Van hunteren leren ruiters heel goed stil in balans op hun paard zitten, ritme houden, vroeg afstanden zien en alles voor elkaar krijgen met zo klein mogelijke hulpen.
In amerika is dat de basis voor elke (jonge) ruiter. Echt problemen oplossen, moeilijke paarden rijden en het opleiden van een paard leren ze er niet van, maar het is wel een hele goede basis om bovenstaande dingen vanuit te leren.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:59

Ik baal er eigenlijk wel van met die nieuwe regeling... Ik vind het wel goed dat je netjes moet rijden hoor, heb namelijk ook weleens een gek zien rijden die zijn paard helemaal aftrapte voordat hij een hindernis overging dat soort mensen mogen van mij meteen stoppen maar waar ik wel erg van baal is die jury's. Ga nu beginnen met springen want was de dressuur een beetje zat met die jury's en nu krijg je dit bij het springen ook. Baal gewoon van de verschillende reacties wat je krijgt en is totaal geen rechte lijn in, net als met de dressuur het is maar net wat de jury wil zien... Houden ze niet van friezen dan krijg je minder punten, willen ze alleen maar paarden zien die flitsen krijg je meer punten.. Pffff

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:18

Rietepetiet schreef:
Ik baal er eigenlijk wel van met die nieuwe regeling... Ik vind het wel goed dat je netjes moet rijden hoor, heb namelijk ook weleens een gek zien rijden die zijn paard helemaal aftrapte voordat hij een hindernis overging dat soort mensen mogen van mij meteen stoppen maar waar ik wel erg van baal is die jury's. Ga nu beginnen met springen want was de dressuur een beetje zat met die jury's en nu krijg je dit bij het springen ook. Baal gewoon van de verschillende reacties wat je krijgt en is totaal geen rechte lijn in, net als met de dressuur het is maar net wat de jury wil zien... Houden ze niet van friezen dan krijg je minder punten, willen ze alleen maar paarden zien die flitsen krijg je meer punten.. Pffff

_/-\o_ Gister lekker rond gesprongen. Mooie afstanden, geen noodsprongen of te dicht er onder of iets anders. Netjes met paard meegaan boven de sprong. Paard sprong met oortjes naar voren, ik zit niet te stuiteren. Aantal stijlpunten: 41. Iemand die z'n paard met moeite rond kan sturen of die als een gek door de baan vliegt krijgt nog meer punten. Schiet mij maar door een hoepeltje, en dat gaat dus allemaal nog veel erger worden ;(

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:39

Rietepetiet schreef:

Maar dit was al zo! Het gaat over de nieuwe B regeling, niet of de B op stijl moet zijn of niet :)

vibabu schreef:
_/-\o_ Gister lekker rond gesprongen. Mooie afstanden, geen noodsprongen of te dicht er onder of iets anders. Netjes met paard meegaan boven de sprong. Paard sprong met oortjes naar voren, ik zit niet te stuiteren. Aantal stijlpunten: 41. Iemand die z'n paard met moeite rond kan sturen of die als een gek door de baan vliegt krijgt nog meer punten. Schiet mij maar door een hoepeltje, en dat gaat dus allemaal nog veel erger worden ;(

Nou als het goed is gaat het door de trainingen en bijscholingen voor jury's straks alleen maar beter worden :j En als dit vaak voorkomt misschien kritischer naar jezelf zijn?

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:55

Ja het was wel zo maar nu neemt het de overhand! Ja dat het beter word dachten ze waarschijnlijk ook bij de dressuur... Kom steeds meer zure jury's tegen die alleen maar flitsende paarden willen zien..

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:56

vibabu schreef:
Rietepetiet schreef:

Idd en dit ga je waarschijnlijk nog wel meer krijgen!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:21

Koekje_ schreef:
Rietepetiet schreef:

Maar dit was al zo! Het gaat over de nieuwe B regeling, niet of de B op stijl moet zijn of niet :)

vibabu schreef:

Nou als het goed is gaat het door de trainingen en bijscholingen voor jury's straks alleen maar beter worden :j En als dit vaak voorkomt misschien kritischer naar jezelf zijn?

Ik laat mijzelf heel vaak filmen in het parcours zelf en laat deze ook aan mijn instructeur zien. Kritisch kan ik mezelf wel noemen. Iets gaat in mijn ogen namelijk nooit perfect :) Bij andere jury's zit ik altijd tussen de 46 en 49 :)

Elke jury heeft toch een bepaalt plaatje zoals die een paard wil zien rondlopen...

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:15

Ik start a.s zaterdag voor het eerst een officieel B parcours en vindt het nieuwe jureren een goed idee! Want dan kan iemand met een nette parcours met een balkje hoger eindigen dan iemand met slordig en te snelle parcours eindigen, naar mijn denken dan hahaha.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:37

Tenzij je een jury hebt die er van houdt als je snel je parcours rond rijdt :)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:51

Vandaag B springen meegemaakt (kinderen) en mij verbaasd over nieuwe stijl!
Als dit het nieuwe jureren gaat blijven dan mag je blij zijn als je kind van 8 voor haar 12e uit de B is!
Man o man, mooie galop door parcours, fijne afstanden, geen balken er af, ingevlochten en wel, totaal punten: 57,5 géén wp!
Wat moet je dan wel doen voor die wp?
Let wel hé we hebben het hier over kinderen (ooit een tekening gezien van een kind van 8 met bijbehorende motoriek??) als ik dan de geweldige omschrijving van protocol B springen lees denk ik: o, ja diegene die het bedacht heeft is zelf nooit jong geweest en heeft waarschijnlijk geen kinderen.
Hoe leg je een kind van 8 dit uit?
Nee ik ben dan ook niet blij met dit systeem, springen lijkt nu meer op dressuur.......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:53

Humm, normaal gesproken was dat dus gewoon 2 WP geweest :\ Ben benieuwd hoe dat verder uitpakt :\

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:00

Jeetje... dat is wel heel sneu -O-
Ben wel benieuwd hoe het op den duur zal gaan met dit systeem...

Edit; hoeveel punten moet je nu dan minimaal halen voor 1 winstpunt? of voor 2? Want zit beetje uitslagenlijsten te bekijken, maar word daar natuurlijk niet veel wijzer van... :Y)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:28

susasan schreef:
Ik start a.s zaterdag voor het eerst een officieel B parcours en vindt het nieuwe jureren een goed idee! Want dan kan iemand met een nette parcours met een balkje hoger eindigen dan iemand met slordig en te snelle parcours eindigen, naar mijn denken dan hahaha.

E~n? hoe ging het? Want wat Torius net al schreef, ben ik daar een beetje bang voor...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:43

Ik start 9 april voor het eerst maar ook ik vrees het nieuwe jureren, zeker omdat ik een beginnende springruiter ben met een extreem loerderig paard dus netheid (en we werken er keihard aan) is nog niet ons sterkste punt

lotje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:39

Koekje_ schreef:
Ik heb het artikel ook net gelezen. Ik vind het sowieso een goede zaak dat iemand met een hele nette ronde hoger kan eindigen dan iemand met een slordige foutloze ronde. En een balk hoeft niet ten koste te gaan van je punten, ligt eraan hoe je de fout krijgt natuurlijk.

Ik vind inderdaad 75 punten ook wel erg veel, maar misschien wordt er ook wel soepeler gejureerd.

Ik weet alleen niet of ze het ook wel veel in de hogere klasses toe gaan passen, maar juist in de L lijkt het me helemaal geen slecht plan om af en toe zo'n stijlwedstrijd te rijden.

75 is idd erg hoog.
Ik had wedstrijd en van de hele B cat D/E (45 mensen) was er 1 iemand die hoger had dan 75. En ik was met 69 4e. Dus 75 is echt hoog.

lotje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:40

Joki schreef:
Ik start 9 april voor het eerst maar ook ik vrees het nieuwe jureren, zeker omdat ik een beginnende springruiter ben met een extreem loerderig paard dus netheid (en we werken er keihard aan) is nog niet ons sterkste punt

Gewoon netjes terug zitten en de lijnen mooi rijden kom je al een heel eind mee. Als je dat doet haal je vast wel een wp.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:08

MelanieB schreef:
Edit; hoeveel punten moet je nu dan minimaal halen voor 1 winstpunt? of voor 2? Want zit beetje uitslagenlijsten te bekijken, maar word daar natuurlijk niet veel wijzer van... :Y)

60-75 stijlpunten = 1 winstpunt
75 of meer stijlpunten = 2 winstpunten

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:21

Torius16 schreef:
Vandaag B springen meegemaakt (kinderen) en mij verbaasd over nieuwe stijl!
Als dit het nieuwe jureren gaat blijven dan mag je blij zijn als je kind van 8 voor haar 12e uit de B is!
Man o man, mooie galop door parcours, fijne afstanden, geen balken er af, ingevlochten en wel, totaal punten: 57,5 géén wp!
Wat moet je dan wel doen voor die wp?
Let wel hé we hebben het hier over kinderen (ooit een tekening gezien van een kind van 8 met bijbehorende motoriek??) als ik dan de geweldige omschrijving van protocol B springen lees denk ik: o, ja diegene die het bedacht heeft is zelf nooit jong geweest en heeft waarschijnlijk geen kinderen.
Hoe leg je een kind van 8 dit uit?
Nee ik ben dan ook niet blij met dit systeem, springen lijkt nu meer op dressuur.......

Ja hier was ik dus ook al bang voor!! Je krijgt inderdaad steeds meer hetzelfde als de dressuur...

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:23

Prima dat de stijl wordt beoordeeld in de B, maar ik begrijp het nut van de nieuwe regeling nog niet zo.
Hadden ze de oude regeling niet wat aan kunnen scherpen? Ik heb nauwelijks meegemaakt dat mensen (hoe beroerd ze ook reden en/of erop zaten) een onvoldoende kregen bij de oude regeling.

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:24

het springen wordt zo echt een jurysport.
Ik snap wel dat ze het aanscherpen, het was erg makkelijk om winstpunten te rijden maar dit is toch te extreem!

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:28

Maar in het springen is het toch de bedoeling dat je foutloos rond komt? Dan heb je imo je winstpunten ook verdient.

Omgerekend naar het oude systeem zou je pas bij 52,5 stijlpunt 2 winstpunten hebben. Dat lijkt me vrij hoog.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:29

Ja het is van veel stijlpunten naar bijna niks vind ik ook wel erg overdreven... Maja we gaan het zien...

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:30

ratjelover schreef:
Maar in het springen is het toch de bedoeling dat je foutloos rond komt? Dan heb je imo je winstpunten ook verdient.

Omgerekend naar het oude systeem zou je pas bij 52,5 stijlpunt 2 winstpunten hebben. Dat lijkt me vrij hoog.

Ik heb gehoord dat de punten telling wel anders is, je kan meer punten halen nu...
Maar ik snap heus wel dat ze het beter willen zien, want er rijden soms ook echt achterlijke rond maar vind dit best wel overdreven...