Koekje_ schreef:germie schreef:Het hele springen wordt gewoon compleet oneerlijk. Foutloos=foutloos en dus moet dat beloond worden. DAt heb ik al vaker gezegd. Het is toch van de zotte dat iemand met een balk boven een foutloze ruiter kan gaan eindigen? Sorry, balk is erger dan achterste voren foutloos rondkomen. DAt is internationaal zo, en dat moet ook gewoon in elke klasse zo zijn. Ik doe niet aan die stomme huntingwedstrijden waar juist netjes rijden belangrijk is. Laat mensen die dat belangrijkvinden daar maar gaan starten.
En iemand die z'n paard hindert of beledigd krijgt toch al heel snel dat paard gaat weigeren. Dat paard springt thuis niet meer en op wedstrijd niet. DAn moet de ruiter wel aan zichzelf gaan werken om paard weer aan de loop te krijgen. Een jury helpt hier niet tegen, want die ruiter traint toch thuis, en maakt daar meer rijuren dan die 2 minuten in de ring.
Met springen is het al net als met de dressuur: TIJD VOOR EEN NIEUWE PAARDENSPORTBOND.
DAn kun je tenminste gewoon normale regels hanteren (balk=4, enz). WAnt dit slaat werkelijk helemaal nergens op, springen is en mag geen jurysport zijn.
Ik vind juist dat in de klasse B netjes rijden beloond moet worden. Als je echt goed je best om een net rondje neer te zetten, je zit er keurig op en je hebt je paard goed voor mekaar dan vind ik dat dat beloond moet worden. In tegenstelling tot iemand die zn paard ff van stal trekt en rondjakkerd en rare toeren uithaalt om foutloos te zijn. Netjes rijden moet toch gemotiveerd worden? Netjes rijden is in mijn ogen in de klasse B belangrijker dan achterste voren foutloos komen. Als je dit beheerst krijg je gewoon punten, kan je een klasse hoger en mag je op snelheid.
Nu kan jij huntingwedstrijden stom vinden, maar ik vind dat er te weinig van is in NL! Als je vergelijkt hoe die Amerikaanse en Engelse ruitertjes die huntingwedstrijden rijden vergelijkt met de Nederlandse ponyruiters........ In Nederland wordt maar wat rond gejaagd voor een snelle tijd en een 1e prijs. De meeste kinderen kunnen niet eens fatsoenlijk op een pony zitten tijdens een parcours. Bij hunting leer je netjes in de verlichte zit zitten (= evenwicht), trekken wordt afgestraft etc. Nu kan jij dat stomme wedstrijden vinden, maar ik begrijp werkelijk niet wat en slecht aan is.
Als je een paard hindert of beledigd hoeft het echt niet te gaan weigeren. Je zult de M en Z niet doorkomen, maar in een B parcours lopen vreselijk veel lieve paarden rond, die ondanks hinder gewoon springen. Dat is ook een beetje wat de meeste mensen vergeten volgens mij, het is alleen maar de klasse B! Als het allemaal zo vreselijk is ga je toch naar de L? Zoveel winstpunten hoef je daar niet voor te hebben en zo'n grote stap is het niet. Dan kan iedereen lekker rondjagen voor die snelle tijd, want blijkbaar is in de lage klasses foutloos en snel zijn belangrijker dan een net rondje neerzetten waar het paard (en ruiter) van leert. Waarom mag de klasse B geen jurysport zijn? Omdat netjes rijden bij springen niet belangrijk is? Het is ook voor jezelf he, dit moet motiverend werken voor je rijerij. Als het goed is heb je daar later veel profijt van (als je een beetje slim bent).
Tijd voor een nieuwe paardensportbond? Nou richt hem op zou ik zeggen! Iedereen roept wel zo hard dat alles verkeerd is, maar houden ondertussen zelf hun handjes er veilig vanaf. Ik ben het ook lang niet met alle regels van de KNHS eens (als je het over stomme regels hebt moet je eens denken aan dat personen met 1 startpas nooit hoeven te promoveren!) maar je moet je er maar bij neer leggen. Zo niet, dan moet je zelf de handen uit de mouwen steken!
Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit uit gaat pakken! Ik hoop ook echt dat jury's meer hun best gaan doen om echt netjes rijden te belonen en niet zomaar want punten geven zoals bij de oude regeling. Als de jury's goed beoordelen is dit een stap in de goede richting denk ik!
Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Ik heb hiervoor een paard gehad die zou gaan hunteren in Amerika, helaas door cornage afgekeurd. Paard sprong heel netjes, hoefde er niks voor te doen want paard redde zichzelf wel. Heb er heel wat prijsjes mee gewonnen (was toen een jaar of 14) tussen de "grote" jongens in de B. Heel leuk en aardig natuurlijk maar.... zette me op een ander paard en ik kom er niet mee rond en het ziet er niet uit. Ik vraag me dus wel af of je zo gefocused moet zijn op de manier van springen van het paard of dat je meer moet kijken naar de kwaliteit van de ruiter of gewoon de manier van rijden.