Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kostolany schreef:Scheren is uitgevonden door mensen die een paard lelijk vinden als het een wintervacht krijgt. Voor het zweten na het werk hoef je het niet te doen. Als je hem maar goed op adem stapt wordt hij er echt niet ziek van zn natte vacht. Maar meestal nemen wij die tijd niet meer want eht moet vluch en vlugger en vooral niet te moeiljk zijn. Net of een deken of zelfs soms meerdere dekens zo makkelijk zijn.
, maar ik kan in deze niet anders zeggen dan; ik ben het volledig met je eens!! germie schreef:Ik scheer niet en mijn merrie krijgt niet veel vacht. Ik wilde deze winter het zonder deken proberen, maar gisteren stond ze te rillen in de regen. Dus toch maar weer deken erop.
Ik heb geen wolbaal, maar zelfs dan zou ik niet scheren, het heeft ook wel wat.
Als ik geen punten haal omdat ik met een ongeschoren en in de winter onbeslagen paard op wedstrijd kom, sorry, dan is er flink wat mis met de jurering. Heeft immers niets te maken met de kwaliteit van het rijden of de africhting. Kortom, het boeit echt niet hoe je op wedstrijd komt als het paard maar schoon en verzorgd is. en ook een wintervacht kan er netjes uitzien.

! germie schreef:Ik scheer niet en mijn merrie krijgt niet veel vacht. Ik wilde deze winter het zonder deken proberen, maar gisteren stond ze te rillen in de regen. Dus toch maar weer deken erop.
Als ik geen punten haal omdat ik met een ongeschoren en in de winter onbeslagen paard op wedstrijd kom, sorry, dan is er flink wat mis met de jurering. Heeft immers niets te maken met de kwaliteit van het rijden of de africhting. Kortom, het boeit echt niet hoe je op wedstrijd komt als het paard maar schoon en verzorgd is. en ook een wintervacht kan er netjes uitzien.
Liinn schreef:germie schreef:Ik scheer niet en mijn merrie krijgt niet veel vacht. Ik wilde deze winter het zonder deken proberen, maar gisteren stond ze te rillen in de regen. Dus toch maar weer deken erop.
Hier ben ik het mee eens, maar voor een paard dat mee op wedstrijd gaat en dagelijks getraind wordt vind ik het functioneler.
Liinn schreef:germie schreef:Ik scheer niet en mijn merrie krijgt niet veel vacht. Ik wilde deze winter het zonder deken proberen, maar gisteren stond ze te rillen in de regen. Dus toch maar weer deken erop.
Hier ben ik het mee eens, maar voor een paard dat mee op wedstrijd gaat en dagelijks getraind wordt vind ik het functioneler.
MaritAriel schreef:ja licht er ook weer een beetje aan wat voor situatie het is ondanks de dagelijkse training en wedstrijden ik vind het bij een paard dat 24/7 buiten staat persoonlijk niet zo verstandig om te scheren ondanks de trainingen , dan maar zoveel mogelijk onderdrukken met een deken (zo doe ik het ook , ik vind het scheren te risico vol omdat die van mij niet op stal kan door problemen met der luchtwegen, maar we trainen wel dagelijk een goed uur)
Amanda schreef:MaritAriel schreef:ja licht er ook weer een beetje aan wat voor situatie het is ondanks de dagelijkse training en wedstrijden ik vind het bij een paard dat 24/7 buiten staat persoonlijk niet zo verstandig om te scheren ondanks de trainingen , dan maar zoveel mogelijk onderdrukken met een deken (zo doe ik het ook , ik vind het scheren te risico vol omdat die van mij niet op stal kan door problemen met der luchtwegen, maar we trainen wel dagelijk een goed uur)
En waar baseer je dat op dat het niet verstandig is?
Mijn haflinger staat gewoon 24/7 geschoren en met een deken op buiten.
Dat doet hij beter dan met een teddyvacht.
Vorig jaar ontwikkelde hij namelijk regenschurft omdat zijn vacht wel opdroogde, maar de huid niet vanwege de dichte vachtstructuur. En wassen met een temperatuur rond het vriespunt is geen optie. Deken was ook geen optie, want daar stond hij onder te zweten.
Daarnaast staat hij met een dikke vacht al vanaf half augustus met een temperatuur boven de 15 graden te zweten op de wei en heeft hij het echt heel warm. En zo vanaf februari vanaf een graad of 12 (want de vacht is dan nóg dikker).
Een model scheren helpt wel tegen de warmte in september/oktober, maar gaf verder dezelfde problemen.
Dus nu gewoon helemaal geschoren en met een deken op naar buiten. Kwestie van goede dekens kopen en goed op blijven letten.
. Maar dat is mijn mening
. Amanda schreef:Ieder paard is ook verschillend.
Ik vind het ook wel spannend. Maar na 2 winters ellende met niet/model scheren, leek dit me nog de beste oplossing.
Ik heb hem overigens in september al geschoren. Inmiddels heeft hij alweer meer vacht dan zijn zomervacht. Maar lang zo dik niet als zijn normale wintervacht. Dus ik hoop dat dat wel goedkomt met de kou.
Daarnaast was ik hem echt nooit, dus hij heeft een flinke laag huidvet ontwikkeld. Dat isoleert ook wel goed.
Dus ik ga er vanuit dat het wel goed komt. Nu met de regen en wind gaat het in ieder geval goed. Geen regenschurft en met deken en bos manen over zijn hals een prima beschutting.
Plus dat hij gewoon naar binnen kan en aan de ene kant van de bak bomen staan ter beschutting en windbrekers.
. en als dit het beste voor je paard is moet je dat doen toch

), dat hij in mei niet nog met een vage scheerstreep rondloopt door een dekenmodel
Macs schreef:Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?
Urielle schreef:Macs schreef:Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?
Ik ben het ook niet met Kostolany eens. Heb een winter een 24/7 weidepaard gereden voor iemand (dus volop wintervacht). Dat arme beest kon na de training echt uren onder het solarium (ik reed er nog drie na, en al die tijd moest dat paard staan drogen) en dan ging het nog klam mee terug op de trailer. Ben er ook snel mee gestopt toen hoor, dat moet je toch gewoon niet willen als eigenaar?