Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

k4tink4

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:57

Ik scheer mijn fjord niet, maar vind het wel mooi. Héél misschien gaat er er deze winter functioneel geschoren worden.

Mijn paard zoekt altijd blubberplekjes op om lekker in te rollen en slapen, ook in de winter. Wat krijg je dan? Een paard met modderklonten die je er niet uitkrijgt (niet alleen onder de oksels!) en de halve stal op je nek omdat je zogenaamd je paard verwaarloosd. Ik haal altijd luchtig mijn schouders op en zeg dat mijn paard graag voor varkentje speelt. Dat doet me echt niets, ze doet het zelf en heeft het niet koud gehad. Ze ziet er alleen wat minder fraai uit. Meer mensen die hun paarden 24/7 de mogelijkheid naar buiten geven zullen het misschien wel herkennen.

Heb er wel eens over na zitten denken om haar te scheren, zodat ik een deken op kan doen en ze schoon blijft. Maar dat doe ik waarschijnlijk toch niet, laat haar maar lekker varkentje spelen!

Linkje voor een voorbeeldje: http://94.100.120.145/1231600001-1231650000/1231615001-1231615100/1231615001_5_KHMH.jpeg

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:11

Kostolany schreef:
Scheren is uitgevonden door mensen die een paard lelijk vinden als het een wintervacht krijgt. Voor het zweten na het werk hoef je het niet te doen. Als je hem maar goed op adem stapt wordt hij er echt niet ziek van zn natte vacht. Maar meestal nemen wij die tijd niet meer want eht moet vluch en vlugger en vooral niet te moeiljk zijn. Net of een deken of zelfs soms meerdere dekens zo makkelijk zijn.

Als je een paard zeer intensief rijdt en hij iedere dag van voor naar achter drijfnat is is dat echt niet goed voor z'n spieren. Maar het paard heeft het ook gewoon onnodig zwaar. Jij gaat toch ook niet sporten in je winterjas?
Scheren is niet mooi dus daar is het dus echt niet voor. Scheren is functioneel maar helaas wel erg lelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:26

Ik rij mijn pony regelmatig en ze is nu bijna niet droog te krijgen. Ze heeft niet eens echt een dikke vacht,maar blijkbaar wel een hele dichte vacht?
Nou iig ga ik haar met hulp van een vriendin komend weekend voor het eerst scheren om te kijken hoe dat bevalt. Heeft niks te maken met het wel of niet mooi vinden in mijn geval.

Een fjord in wintervacht vind ik een leuk gezicht hoor! Die van mij kweekt alleen nooit zo'n teddyvacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:12

Ik scheer niet en mijn merrie krijgt niet veel vacht. Ik wilde deze winter het zonder deken proberen, maar gisteren stond ze te rillen in de regen. Dus toch maar weer deken erop.
Ik heb geen wolbaal, maar zelfs dan zou ik niet scheren, het heeft ook wel wat.

Als ik geen punten haal omdat ik met een ongeschoren en in de winter onbeslagen paard op wedstrijd kom, sorry, dan is er flink wat mis met de jurering. Heeft immers niets te maken met de kwaliteit van het rijden of de africhting. Kortom, het boeit echt niet hoe je op wedstrijd komt als het paard maar schoon en verzorgd is. en ook een wintervacht kan er netjes uitzien.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:13

Germie ik ben het niet vaak met je eens :+, maar ik kan in deze niet anders zeggen dan; ik ben het volledig met je eens!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 14:16

germie schreef:
Ik scheer niet en mijn merrie krijgt niet veel vacht. Ik wilde deze winter het zonder deken proberen, maar gisteren stond ze te rillen in de regen. Dus toch maar weer deken erop.

Als ik geen punten haal omdat ik met een ongeschoren en in de winter onbeslagen paard op wedstrijd kom, sorry, dan is er flink wat mis met de jurering. Heeft immers niets te maken met de kwaliteit van het rijden of de africhting. Kortom, het boeit echt niet hoe je op wedstrijd komt als het paard maar schoon en verzorgd is. en ook een wintervacht kan er netjes uitzien.

Is ook mijn idee.
Hier staat ze nu in deken, om haarballen iets in bedwang te houden.
(niet omdat ze het koud hadden, stel wolbalen)

En ik rij en reed echt nooit minder punten, omdat mijn paard hariger was dan de rest.

Van het weekeind gestart met dittem...
Hier best wel te zien, dat ie al flink in het haar zit (niet zoals mijn fjord, die hem uiteraard ruimschoots verslaat)
Afbeelding

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:29

Ik scheer het paard als ik hem serieus train en vaak houdt dat dan ook in dat ik ermee op wedstrijd ga.
Mijn paarden staan niet aan huis en ik heb dus geen tijd (en zin) om hem eerst op stal te zetten en constant wollen dekens kan wisselen totdat hij droog is. Het paard wat ik nu op concours rijd was al een mooie teddy aan het worden en was dagelijks tot op zijn kont drijfnat van het zweet. Daar is dus ook afgelopen weekend het scheermes overheen gegaan :D

Mijn pony die ik niet meer rijd, maar een jonger meisje wel recreatief en af en toe een manegewedstrijdje, wordt niet geschoren. Hij zweet amper tot niet en dan vind ik het onnodig.

Paarden met heel veel haar vind ik lelijk, maar eentje die geschoren is vaak ook ;)!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:50

Sabine schreef:
Germie ik ben het niet vaak met je eens :+, maar ik kan in deze niet anders zeggen dan; ik ben het volledig met je eens!!

Zie je wel dat ik altijd gelijk heb :P }> :P

En ondertussen train ik lekker verder met een ongeschoren paard. :P

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:53

germie schreef:
Sabine schreef:

Zie je wel dat ik altijd gelijk heb :P }> :P

En ondertussen train ik lekker verder met een ongeschoren paard. :P

ik ook !! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:12

germie schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar voor een paard dat mee op wedstrijd gaat en dagelijks getraind wordt vind ik het functioneler.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:36

Liinn schreef:
germie schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar voor een paard dat mee op wedstrijd gaat en dagelijks getraind wordt vind ik het functioneler.

ja licht er ook weer een beetje aan wat voor situatie het is ondanks de dagelijkse training en wedstrijden ik vind het bij een paard dat 24/7 buiten staat persoonlijk niet zo verstandig om te scheren ondanks de trainingen , dan maar zoveel mogelijk onderdrukken met een deken (zo doe ik het ook , ik vind het scheren te risico vol omdat die van mij niet op stal kan door problemen met der luchtwegen, maar we trainen wel dagelijk een goed uur)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:18

Liinn schreef:
germie schreef:

Ik wil m'n paard met vorst en sneeuw in de winter op de wei hebben. Dus dan kun je niet scheren. Met rijden en wedstrijden heb ik nooit lastgehad van een paard wat te veel zweette. Ik doe dan na het rijden een zweetdeken en staldeken op, paard gaat zo de trailer in. En deze wissel ik weer als ik thuisben.
Met thuis rijden heb ik nooit last van een overdreven zwetend paard omdat ik altijd in een buitenbak rij dan en dan heb je geen temperatuurschommelingen, buiten is toch frisser (al was het maar de wind) dan een binnenbak. Verder rij ik dan niet door totdat het dier echt zeiknat is van het zweet.
Ik heb overigens een merrie die weinig vacht aanmaakt, dus dat is ook wel weer mooi. Maar ook de haffies die ik gereden heb in de winter hoefden niet geschoren te worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:47

MaritAriel schreef:
ja licht er ook weer een beetje aan wat voor situatie het is ondanks de dagelijkse training en wedstrijden ik vind het bij een paard dat 24/7 buiten staat persoonlijk niet zo verstandig om te scheren ondanks de trainingen , dan maar zoveel mogelijk onderdrukken met een deken (zo doe ik het ook , ik vind het scheren te risico vol omdat die van mij niet op stal kan door problemen met der luchtwegen, maar we trainen wel dagelijk een goed uur)

En waar baseer je dat op dat het niet verstandig is?
Mijn haflinger staat gewoon 24/7 geschoren en met een deken op buiten.
Dat doet hij beter dan met een teddyvacht.
Vorig jaar ontwikkelde hij namelijk regenschurft omdat zijn vacht wel opdroogde, maar de huid niet vanwege de dichte vachtstructuur. En wassen met een temperatuur rond het vriespunt is geen optie. Deken was ook geen optie, want daar stond hij onder te zweten.
Daarnaast staat hij met een dikke vacht al vanaf half augustus met een temperatuur boven de 15 graden te zweten op de wei en heeft hij het echt heel warm. En zo vanaf februari vanaf een graad of 12 (want de vacht is dan nóg dikker).
Een model scheren helpt wel tegen de warmte in september/oktober, maar gaf verder dezelfde problemen.
Dus nu gewoon helemaal geschoren en met een deken op naar buiten. Kwestie van goede dekens kopen en goed op blijven letten.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:49

Amanda schreef:
MaritAriel schreef:

En waar baseer je dat op dat het niet verstandig is?
Mijn haflinger staat gewoon 24/7 geschoren en met een deken op buiten.
Dat doet hij beter dan met een teddyvacht.
Vorig jaar ontwikkelde hij namelijk regenschurft omdat zijn vacht wel opdroogde, maar de huid niet vanwege de dichte vachtstructuur. En wassen met een temperatuur rond het vriespunt is geen optie. Deken was ook geen optie, want daar stond hij onder te zweten.
Daarnaast staat hij met een dikke vacht al vanaf half augustus met een temperatuur boven de 15 graden te zweten op de wei en heeft hij het echt heel warm. En zo vanaf februari vanaf een graad of 12 (want de vacht is dan nóg dikker).
Een model scheren helpt wel tegen de warmte in september/oktober, maar gaf verder dezelfde problemen.
Dus nu gewoon helemaal geschoren en met een deken op naar buiten. Kwestie van goede dekens kopen en goed op blijven letten.

ja en toch vind ik scheren te risico vol , ik ben bang dat als het van de winter echt koud word ik het niet met dekens kan redden . Ik neem dat risico gewoon niet ;) . Maar dat is mijn mening ;).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:52

Ieder paard is ook verschillend.
Ik vind het ook wel spannend. Maar na 2 winters ellende met niet/model scheren, leek dit me nog de beste oplossing.
Ik heb hem overigens in september al geschoren. Inmiddels heeft hij alweer meer vacht dan zijn zomervacht. Maar lang zo dik niet als zijn normale wintervacht. Dus ik hoop dat dat wel goedkomt met de kou.
Daarnaast was ik hem echt nooit, dus hij heeft een flinke laag huidvet ontwikkeld. Dat isoleert ook wel goed.

Dus ik ga er vanuit dat het wel goed komt. Nu met de regen en wind gaat het in ieder geval goed. Geen regenschurft en met deken en bos manen over zijn hals een prima beschutting.
Plus dat hij gewoon naar binnen kan en aan de ene kant van de bak bomen staan ter beschutting en windbrekers.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:53

Amanda schreef:
Ieder paard is ook verschillend.
Ik vind het ook wel spannend. Maar na 2 winters ellende met niet/model scheren, leek dit me nog de beste oplossing.
Ik heb hem overigens in september al geschoren. Inmiddels heeft hij alweer meer vacht dan zijn zomervacht. Maar lang zo dik niet als zijn normale wintervacht. Dus ik hoop dat dat wel goedkomt met de kou.
Daarnaast was ik hem echt nooit, dus hij heeft een flinke laag huidvet ontwikkeld. Dat isoleert ook wel goed.

Dus ik ga er vanuit dat het wel goed komt. Nu met de regen en wind gaat het in ieder geval goed. Geen regenschurft en met deken en bos manen over zijn hals een prima beschutting.
Plus dat hij gewoon naar binnen kan en aan de ene kant van de bak bomen staan ter beschutting en windbrekers.

ja dat is waar ;) . en als dit het beste voor je paard is moet je dat doen toch :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:54

Is ook :j
We zullen het zien, deze winter.

Voordeel is wel (om even op het topic-onderwerp terug te komen :+ ), dat hij in mei niet nog met een vage scheerstreep rondloopt door een dekenmodel :+

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:55

Ik vind het heerlijk zo'n lekkere teddybeer. Mijne wordt dus ook niet geschoren en eigenlijk poets ik hem ook niet zo fanatiek in de winter. Alleen waar het zadel komt en als hij echt heel erg onder de bagger zit.
Hij staat nu ook nog 24/7 buiten en hij heeft zijn vachtje gewoon lekker nodig, heb geen zin om met dekens te zeulen en hij heeft het ook niet nodig vind ik. We trainen niet fanatiek en rijden ook geen wedstrijden. Laat hem lekker zijn eigen winterjasje aanmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:58

mijn voordeel qua scheren met mijn haf is dat ze eczeem heeft en als ze haar wintervacht heeft zet dat gewoon door in de winter. Heb haar geschoren et voila, jeuk neemt af tot 0.
Verder train ik mmijn quarter aardig wat dus die gaat zeer waarchijnlijk ook kaal.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:01

De mijne heeft nu wel een regendeken op. Maar verder scheer ik haar niet, daar wil ik het gedoe met dekens niet mee hebben. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal dan vind ik dat ook niet functioneel. En ik train intensief en rijd ook gewoon wedstrijden. Wat maakt mij het uit dat de jury mijn haarbal niet leuk vind. Het gaat om het rijden lijkt me, niet het uiterlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:45

Macs schreef:
Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?

Ik ben het ook niet met Kostolany eens. Heb een winter een 24/7 weidepaard gereden voor iemand (dus volop wintervacht). Dat arme beest kon na de training echt uren onder het solarium (ik reed er nog drie na, en al die tijd moest dat paard staan drogen) en dan ging het nog klam mee terug op de trailer. Ben er ook snel mee gestopt toen hoor, dat moet je toch gewoon niet willen als eigenaar?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:30

Urielle schreef:
Macs schreef:
Kostolany, ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat als paard na 30 min rijden, niet heel intensief en veel stappen tussendoor, na 20 min stappen nog niet op adem is door die dikke vacht?

Ik ben het ook niet met Kostolany eens. Heb een winter een 24/7 weidepaard gereden voor iemand (dus volop wintervacht). Dat arme beest kon na de training echt uren onder het solarium (ik reed er nog drie na, en al die tijd moest dat paard staan drogen) en dan ging het nog klam mee terug op de trailer. Ben er ook snel mee gestopt toen hoor, dat moet je toch gewoon niet willen als eigenaar?

die van mij staat 24/7 buiten , heeft een lekkere dikke wintervacht , zweet verschrikkelijk na het rijden , maaaaar , 1. in de zomer zweet ze ook verschrikkelijk . Ik heb gewoon een paard dat sneller zweet dan andere paarden 2. ik vind het te risico vol om een paard te scheren die 24/7 buiten staat , maar das mijn mening . ik train al 6 jaar lang lekker met mijn paard door in de winter ondanks haar winter vacht en nog geen problemen gehad ondanks het niet droog krijgen ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:55

Dat paarden in wintervacht lelijk zijn, ben ik het niet helemaal mee eens. De mijne blijft superkort in het haar en wordt dan ook niet geschoren.
Waar ik het wel mee eens ben, is paarden in een lange zwetende wintervacht die dan in vieze plukken op het lijf zit. Dat zie je toch regelmatig op concoursen.

Ik zie alleen maar voordelen van scheren, tenminste als het paard een lange/dikke vacht heeft: het ziet er mooier uit, paard heeft minder kans op ziek worden omdat hij zijn warmte beter kwijt kan en sneller droog is na het werk. Beter schoon te houden dan zo'n lange wintervacht.
Echter, dit geldt alleen voor paarden die 's winters (veel) gereden worden.
Paarden/ponies die niets doen, zou ik rustig ongeschoren laten staan.