zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:47

CGJ12 schreef:
Jep.

Achter de loodlijn is trouwens heel iets ander dan achter de teugel. Onthoud dat goed.

.....en ja, liever 2 cm achter de loodlijn dan 30cm ervoor!

Een paard moet de kaak goed loslaten. Per paard verschilt het dan hoever het paard bij de loodlijn vandaag mag zijn.
Ik heb een hengst als Houston destijds vér VOOR de loodlijn zien lopen in de PSG terwijl die toch mooi aan de hand stond en door het lichaam bewoog, terwijl bij andere paarden dit punt soms net iets achter de loodlijn ligt. Ik pleit er dus niet voor om achter de loodlijn te rijden, maar een ramp vind ik het niet.
Het is simpeler om een dergelijk paard iets meer op lengte te rijden, dan zo'n stug dier datde neus op 45 graden heeft er alsnog door de rijden.
De eerste knap ik in een kwartiertje op, de tweede duurt zeker een half jaar!

En ik weet zeker dat Anky en Sjef er net zo over denken....en Tineke sinds een jaartje ook!

CGJ

Je paard kan verkeerd lopen voor de loodlijn en achter (met fotoos)

Verkeerd achter
Afbeelding

verkeerd ervoor:
Afbeelding

Goed erachter:
Afbeelding

Goed ervoor:
Afbeelding

Dit laatste moet natuurlijk je streven zijn! En om dat te bereiken, zul je bij veel paarden hem eerst ronder en losser moeten rijden, en achter de loodlijn.
Het heeft allemaal met ontspanning te maken, zolang hij dat niet doet, is het nooit goed

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:50

Nou, dat ga ik dan wel eens even bekijken in Exloo op 5 augustus!
Ben benieuwd (LOL)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:52

CGJ12 schreef:
Nou, dat ga ik dan wel eens even bekijken in Exloo op 5 augustus!
Ben benieuwd (LOL)

Zal je direct uit de droom helpen, we gaan naar exloo voor de ervaring en hebben ook maar geen enkele verwachting hoge ogen te gooien!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:56

Lovely"]
[quote="CGJ12 schreef:
De PAVO toppers punt ik duidelijk WEG uit de L-klassen als het even kan. Al krijgt ie ook een 1 op het halsstrekken. Dat compenseer ik wel met een reeks achten en negens.

Er wordt mij ineens iets duidelijk geloof ik. Bedankt voor de informatie Lachen.
[/quote]

En ik word nieuwsgierig!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:01

SAM SAM, je gaat echt niet voor de ervaring naar een PAVO cup. Da's wel heel erg flauw, om je zo alvast in te dekken tegen lage punten. Dan zijn er vast wel andere concoursen in Oene en omgeving waar je ervaring op kan doen.

IK ben heel eerlijk: ik heb een dijk van een 5-jarige en die loopt NIET mee in de PAVO-cup omdat ik weet dat ik er met een TOPPER naar toe ga en met een TOBBER terugkom. Die PAVO is voor mij niet meer dan een hype.

CGJ

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:06

CGJ12 schreef:
SAM SAM, je gaat echt niet voor de ervaring naar een PAVO cup. Da's wel heel erg flauw, om je zo alvast in te dekken tegen lage punten. Dan zijn er vast wel andere concoursen in Oene en omgeving waar je ervaring op kan doen.

IK ben heel eerlijk: ik heb een dijk van een 5-jarige en die loopt NIET mee in de PAVO-cup omdat ik weet dat ik er met een TOPPER naar toe ga en met een TOBBER terugkom. Die PAVO is voor mij niet meer dan een hype.

CGJ

De ervaring van concoursen in de buurt van Oene hebben we al gehad, maar dat lijkt me niet te vergelijken met een pavo-cup.

Dit is niet te heel wat anders, hier wordt hij niet op oefeningen gepunt, maar op een totaalplaatje, op aanleg. En daar ben ik nieuwsgierig naar, bovendien zal dit zeer waarschijnlijk de eerste en de laatste keer worden, want het is niet zo dat we regelmatig jonge beesten hebben.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:06

Veel mensen gaan met een voor hun zeer waardevol en toppaard naar de Pavo en komen met een karreknol thuis. Erg erg sneu, heb je een 'normaal', gewoon paard dan mag je je al in je handen knijpen met 6-en, pas als je echt een speciale hebt dan komt de 7, 7 1/2 in zicht.

Maar wat mij betreft is het geen 'hype', blijft erg leuk, nuttig en leerzaam om zoveel jonge, knappe paarden bij elkaar in een rubriek te zien en vergelijken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:08

Dat klopt. Maar ik ken er teveel die doelbewust thuis blijven.
Die hebben zoiets van:
"Ach die ene jury rijdt er zelf ook zowat 10 mee, daar is geen rijden tegen!" (ik noem even geen naam, want dat heeft geen zin).

En eigenlijk hebben ze wel wat gelijk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:09

ik log nu trouwens ff af en meld me maandag wel ff weer!
cy

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:11

Ik had afgelopen zaterdag kringkampioenschap (waar ik overigens wel 1e ben geworden). Tijdens 1 van mijn proeven maakte ik een super-overgang van draf naar halthouden. Het paard bleef netjes laag (bewoog niet eens met het hoofd), het was een vloeiende overgang met drang naar voren, paard stond keurig vierkant en ik bleef ook nog eens keurig met mijn handen en benen op de plaats. (heb het meerdere keren op video nagekeken).

Ik kreeg van de ene jury een 7 (prima, had op zich zelfs een 8 mogen zijn, maar niets te klagen). Van de andere jury kreeg ik een 5, met als opmerking erbij dat de overgang niet progressief genoeg was. Op zich ook correct, want het was maar een B-proef en daar horen de overgangen nou eenmaal progressief te zijn.

Helemaal geen probleem. Alleen wat ik dan raar vond is dat iemand anders met een voormalig Z-paard hele stukken in verzamelde draf reed en middendraf (nou ja uitgestrekte draf) over de gehele diagonaal deed (terwijl er duidelijk staat ENKELE passen) en daar 8en voor haalde.

Ik maak me er helemaal niet druk om (was toch hoger geeindigd....), maar vind het dan raar dat iets bij de een zo afgstraft wordt en bij een ander juist zeer gewaardeerd werd.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:13

Volgens mij hoeven overgangen in de B niet meer progressief te zijn?

pollyfunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:16

Okee dan heb ik ook een vraagje. Waar let een juri nou het meest op? Dat paard en ruiter als een team overkomen of dat het paard netjes aan teugel alle oefeningetjes effe zo laat zien omdat het zo'n hoog getrainde knol is? Mijn paard heeft z gelopen maar ik heb haar nog niet zo lang nu zijn we wel al echt een team maar netjes aan de teugel enzo dat wil niet zo lukken.

pollyfunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:20

ojah nog een vraaje is het in het wit starten nou verplicht of niet? Zo niet welke kleuren mag nog meer? Ik wil namelijk in het champagne wedstrijden gaan rijden maar mag dat wel?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:42

Bij die foto's is die ene er gewoon achter getrokken ofniet??
Maar je overgangen in de B mag je progressief rijden, en ook niet progressief het maakt niks uit.Dat heeft tenminste een keer in een topic gestaan Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:14

Ctal schreef:
Bij die foto's is die ene er gewoon achter getrokken ofniet??
Maar je overgangen in de B mag je progressief rijden, en ook niet progressief het maakt niks uit.Dat heeft tenminste een keer in een topic gestaan Lachen

Over welke foto's heb je het?

Over de kleur kleding:
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten – ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:

- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,

- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,

- een witte, beige of gele rijbroek,

- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,

- een paar handschoenen,

- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,

- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:42

Ik heb nog een vraag over de houding van de ruiter. Even los van het feit dat je houding natuurlijk altijd je rijden en je paard beïnvloedt, maar als een ruiter bijvoorbeeld te ver voorover zit. Wordt dat dan 1 x afgestraft op het protocol of is de houding van de ruiter over de hele proef van belang en zou bijvoorbeeld om die reden elke oefening een punt lager kunnen zijn?

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 00:02

zo daar ben ik wee
en zie daar als je even weg bent krioelt het weer van de vragen.

Even in het algemeen.
Er werdt weer de vraag gesteld over deze topic, het waarom
Nou omdat ik het gezellig vond om met wat mensen te babbelen en brainstormen. Het is niet de bedoeling om elkaar af te kammen of hoog van de toren te blazen of wat dan ook.
Dat er vragen van ruiters komen vind ik erg leuk en de bedoeling hiervan kan zijn dat er verschillende juryleden op reageren en hun mening geven Al is deze mening natuurlijk niet heilig, en niet te vergelijken met andere juryleden. Het gaat erom hoe iedereen individueel over denkt.
Natuurlijk zijn er regels waar wij als juryleden zich aan moeten houden maar je mag ook een mening hebben vind ik

dan de vragen als je geen antwoord krijgt op je vraag kan je natuurlijk ook een PB sturen geen probleem.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 00:08

de houding en zit van een ruiter komt in de eindwaardering naar voren
Maar het is ook zo dat een storende houding ook bepaalde onderdelen in een proef verstoren (tegenwerken) wat dus ook lagere punten kan geven
Vaak zie je bij ruiters die naar voren rijden (niet altijd) dat het paard/pony ook op de voorhand loopt om maar een voorbeeld te geven. En zo zijn er wel meer factoren die je dus punten kunnen kosten
Naast houding zit van de ruiter heb je ook nog algemeen beeld dus dat is zowiezo al twee opdrachten waar je punten minder op haalt

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 00:13

Dat klopt. Maar ik ken er teveel die doelbewust thuis blijven.
Die hebben zoiets van:
"Ach die ene jury rijdt er zelf ook zowat 10 mee, daar is geen rijden tegen!" (ik noem even geen naam, want dat heeft geen zin).

En eigenlijk hebben ze wel wat gelijk.

Zo ik zeer op prijs stellen dat we niet negatief gaan doen over elkaar
wel discussieren maar niet afzeiken met namen erbij

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:49

Hmm, zown jury als CGJ12 heb ik nog nooit gemaakt Lachen
Meestal winnen degene die idd 30 cm voor de loodlijn lopen.
En als ik mijn pony dan een klein beetje achter de loodlijn had ( op de goede manier Lachen ) dan word ik daar nog op afgerekend.
Ach pas mn 3e wedstrijd vandaag met deze, en k hoop dat het een beetje lekker zal gaan Lachen
Ik vind het ook wel leuk om de meningen van jury's hier te zien Lachen

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 16:45

Nou Ctal dat is ook de bedoeling van deze topic
Welke klasse rij je
En aan je berichtje te lezen (deze) start je met een nieuw paard/pony

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:34

Organisator: wat is jouw mening over het stukje dat ik hierboven schreef?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:09

pas 3x uitgebracht dus nog B Lachen
Het starten is nogal uitgesteld door de vogelpest.
Maar vandaag ging de eerste proef wel lekker -> 1e prijs en 179
en de 2e proef erg slecht 4e plaats ( geen prijs) en 162 punten.
Weer 3 winstpuntjes erbij.
Maar mn eerste wedstrijd heb ik door het veld heen gecrosst Lachen dus geen wp.
Vorige wedstrijd 1 proef en 169.
Dus al weer 5 winstpunten.Ik hoop met 3 wedstrijden naar de L1 te gaan.
T was vandaag wel erg warm om te rijden Lachen
Ik krijg nog een mooi compliment onder aan mn protocol.
goed en rustig gereden.
De vorige wedstrijd had ik die jury ook en nu dus 10 punten meer.
Dat betekent voor mezelf wel dat het dus idd beter ging, kdenk niet dat hij in 2 weken anders gaat jureren.

Is het sowieso niet moeilijk als je bijv. een combinatie al van eerdere wedstrijden kent, en je ziet dat het nu slechter/ beter als normaal gaat.
Geef je dan niet eerder te veel/ te weinig punten??

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 19:38

Heb ik al eerder aangegeven in deze topic.
Het gaat om het niveau waarop men rijdt en dat behoor je ook telaten zien wat er in het niveau hoort
Wel is het zo dat als je in de B rijdt en je doot een hele diagonaal middendraf en deze is goed dan krijg je dus ook een goed cijfer
Wel vergroot je dus je kans op fouten maar dat risico neem je zelf
Maar de volgende ruiter die enkel passen middendraf doet kan net zulke goede punten halen bij mij.
Maar als je verzameld rijdt en er wordt arbeidsdraf gevraagd zet ik dit als commentaar wel op het briefje en dat kan je op zommige onderdelen dus punten kosten.
Mijn visie is nm het wordt niet gevraagd.
En dan natuurlijk nog gefeliciteerd he GABBYFEDDE

En voor CTAL
Wat jij aanhaalt vindt ik inderdaad het moelijkst
Je krijgt wel eens ruiters waarvanje denkt he ging vorige keer of met die andere paard/pony beter. maar ja dat mag dus niet , dus probeer je je daar voor af te sluiten.

En helemaal oliebol vindt ik het als je je eigen leerlingen in de ring krijgt
Het mag officieel niet maar soms kom ik er dan toch eentje tegen en dan baal ik
En dit omdat ik dan helemaal de knop op de automatische piloot moet zetten.
Want dan krijg je van oliebol gisteren in de les deedt hij dit of dat beter, of slechter.
Het is nooit helemaal te vermijden en gelukkig tref ik het niet vaak maar toch vindt ik het niet leuk als ik ze krijg.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 19:40

En dan heb ik zelf nog een vraag voor de andere juryleden
Je gaat jureren op een dag als vandaag
30 combinaties snikheet en het programma schiet maar niet op
je verbrand dus je ene arm ( terwijl je regelmatig smeert)
Hoe doen jullie dat?????