Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:00

Dat paard werd normaal aangesingeld, dan er op, even stappen, nog eens aansingelen en dan weer een paar passen stappen aan een touwtje. :) Toen echter heeft ze gewoon meteen aangesingeld en is ze opgestapt en de bom barste... Paard ging echt compleet over de rooie, je zag aan zijn hele houding dat het geen smerigheid maar pure paniek was... En sja, dan mag je nog zo goed zitten... Een paard dat zo in paniek is houd je niet... :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:05

Die paarden aan die touwtjes die braaf zijn...

Hoe weet je dat hij anders niet uit zijn plaat gaat? Misschien was die dat anders wel gegaan.
Begrijp me niet verkeerd ik vind het ook lichtelijk ergerlijk, maar minder erg dan vliegend projectiel.

Me van dit weekeind helemaal dood geergerd aan zwart paard met knal oranje shabrak die los over
een wedstrijd terein denderde..
Laat die L$llodebehanger nou van mij zijn.. (schaamde me dood en was pisnijdig :( )
(daarna ging ie wel weer door een hele rare waterbak, dus zijn mens weer blij met hem)

Aangezien die soms dus een engel op aarde is.. (laaste met 1500 toeschouwers om een ring midden in de stad
met hem gesprongen, onder de man erheen en terug, en daar kwam iedereen met zijn tuinset, live dixie band
met boxen etc. langs de baan. Ineens alle andere parden weg... zo braaf!!!)
en een andere keer zou je hem dus regelrecht achter het behang willen stickeren.
Overigens als je die vast houdt gaat die juist overeind dus ik kijk wel uit :D
Wat ik wel doe is vaak eerst rondje aan de hand meevoeren, aangezien ik er anders al niet opkom. (is ook ergelijk :o :+ )
(als ie gestressed is om iets.. gaat ie achterwaarts en in de grond trappen, als je dat negeert dooft het uit,
gaat steeds sneller dat uitdoven, maar hij doet het zeker op vreemd terein nog best erg :o )

Ben dressuur ruiter? denk ik, maar wel een hele eigenwijze :+ die zo nodig van alles en nog wat uitspookt met haar paarden.

Valt hier trouwens in de buurt mee met de dressuur paarden aan touwtjes...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:13

Sjolvir schreef:
Die paarden aan die touwtjes die braaf zijn...

Hoe weet je dat hij anders niet uit zijn plaat gaat? Misschien was die dat anders wel gegaan.
Begrijp me niet verkeerd ik vind het ook lichtelijk ergerlijk, maar minder erg dan vliegend projectiel.

Me van dit weekeind helemaal dood geergerd aan zwart paard met knal oranje shabrak die los over
een wedstrijd terein denderde..
Laat die L$llodebehanger nou van mij zijn.. (schaamde me dood en was pisnijdig :( )
(daarna ging ie wel weer door een hele rare waterbak, dus zijn mens weer blij met hem)

Aangezien die soms dus een engel op aarde is.. (laaste met 1500 toeschouwers om een ring midden in de stad
met hem gesprongen, onder de man erheen en terug, en daar kwam iedereen met zijn tuinset, live dixie band
met boxen etc. langs de baan. Ineens alle andere parden weg... zo braaf!!!)
en een andere keer zou je hem dus regelrecht achter het behang willen stickeren.
Overigens als je die vast houdt gaat die juist overeind dus ik kijk wel uit :D
Wat ik wel doe is vaak eerst rondje aan de hand meevoeren, aangezien ik er anders al niet opkom. (is ook ergelijk :o :+ )
(als ie gestressed is om iets.. gaat ie achterwaarts en in de grond trappen, als je dat negeert dooft het uit,
gaat steeds sneller dat uitdoven, maar hij doet het zeker op vreemd terein nog best erg :o )

Ben dressuur ruiter? denk ik, maar wel een hele eigenwijze :+ die zo nodig van alles en nog wat uitspookt met haar paarden.

Valt hier trouwens in de buurt mee met de dressuur paarden aan touwtjes...

_O- _O- Ik begrijp je frustratie trouwens, die van mij heeft helaas ook al eens met zadel maar zonder hoofdstel rondgedenderd op het wedstrijd terrein, madame wrong zich uit het hoofdstel waarvan nog niet alle riempjes vast waren (was nog bezig en ineens schiet ze met haar vier benen tegelijk omhoog... Dat doet ze anders echt nooit!!! :') Stond er ook letterlijk zo verbaast van "doettie-anders-nooit... :o"

Mijn merrie lijkt op de jouwe geloof ik :') Ik herken alles in je bericht en hoewel je er mee leert leven is het soms toch frustrerend als je nét wat laat aan komt :')

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:22

1 dressuur paarden zijn minder gewend (kleuren, vlaggetjes, water, balken, hekken daar heeft een dressuur paard allemaal nik smee te maken!)
2 dresuur ruiters zijn minder gewend (zie punt 1)
3 dressuur ruiters hebben vaak een minder onafhankelijke en stevige zit dan springruiters
4 springruiters gaan toch al springen dus zijn voorbereid op een paard met rare sprongen (grapje)
5 ik denk inderdaad dan dressuurruiters meer hoogte en vliegvrees hebben dan springruiters
6 springpaarden lopen minder snel kans op valpartijen omdat ze weten hoe ze moeten vliegen/landen (weer grapje)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:23

Overigens weet ik wel waarom ie hem zondag smeerde...
Was met weidegenoot op stap.

paddockje gedeeld sinds zaterdag..
Samen op TREC wedstrijd..

Zij eerst de hindernissen (toobs achter stroom rende wel, maar bleef verder braaf)
Toen ik hindernissen (haar haflinger hogeschooldressuur achter het draad)
Ergens op het terein, daar waar ik er bijna op moest had ie al wat rondjes om me heen gerend, rent ie ineens de andere kant op.
Ja, dat was jammer, dat hou je niet... grrrrrrr.
Rende richting paddocks..
Bij het hek vergistte hij zich en had een menner hem te pakken.

Oplossing..
Haflinger mee gesleept, midden op terein geplant.. (ik nog steeds soort van witheet)
Ondertussen stonden alle mensen die op stoeltje of grond zaten. (gladiool ging nog door met rondjes rennen)
Ben erop geklauterd, was nog 2 x stout, daarna eigenlijk heel braaf.
(ben er tijdens proeven niet meer afgestapt (moest eigenlijk en dan rechts er weer op :Y) ),
jury vond het ook goed idee dat ik bleef zitten }> )
Kon ook bij de haflinger wegrijden het bos in voor wat hindernissen.
Toen hield ik weer van hem <3

Les.. ga niet met plakkerige vriendjes op stap, of zet ze naast de ring..
Ik had het kunnen weten....
dressuur paard of springpaard of TREC paard in dit geval om het even...
Gewoon niet snugger, met kleuter.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:24

m_ss schreef:
1 dressuur paarden zijn minder gewend (kleuren, vlaggetjes, water, balken, hekken daar heeft een dressuur paard allemaal nik smee te maken!)
2 dresuur ruiters zijn minder gewend (zie punt 1)
3 dressuur ruiters hebben vaak een minder onafhankelijke en stevige zit dan springruiters
4 springruiters gaan toch al springen dus zijn voorbereid op een paard met rare sprongen (grapje)
5 ik denk inderdaad dan dressuurruiters meer hoogte en vliegvrees hebben dan springruiters
6 springpaarden lopen minder snel kans op valpartijen omdat ze weten hoe ze moeten vliegen/landen (weer grapje)

met punt 3 met ik het totaal niet eens ;) of je een goede, onafhankelijk en stevige zit hebt hangt af van de ruiter niet of je springruiter of dressuurruiter bent :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:24

m_ss ik weet niet hoe het in Nederland is, maar bij ons zijn er wel degelijk hekjes, dranghekken, vlagjes, versieringen, van die vlaggen, bloemen, allerlei vreemde bouwsels die versiering moeten voorstellen enz enz.
punt 2 is dus ook niet altijd waar
punt 3 eh... Verklaar? :?
punt 5 waarom? :)

Sjolvir! :') :') bwahahahahahahahahah
En zo leer je je baasje op :') :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:26

Bij ons ook hekjes, boompjes, bloemetjes, bogen waar je onder door moet, vlaggen en soms naast springring losrijden :P

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:37

Met de mijne kan ik heerlijk buitenrijden maar was met de Brabantse kampioenschappen toch blij dat iemand hem vast had. Kinderen die met hondjes van trailerkleppen afrennen rechts en wapperende vuilniszakken links, en een enorme drukte. Tja dat was me toch even spannend. Zo gauw als ze spande (of niet meer verder durfde) liet ik mn vader in het midden staan zodat ik er een paar rondjes omheen kon lopen (longeer effect maar wel met een gewoon touwtje hoor ;)) dan had ze het gezien en kon ik weer een stukje verder. Als ik die 'leider' niet had gehad was ze waarschijnlijk alle kanten in gevlogen om maar vooral niet daar tussen door te hoeven.

Ik heb liever mensen aan een touwtje dan dat ze door de baan heen vliegen. Wel zie je soms mensen waarvan het paard niet op of om kijkt en gewoon braaf doorsjokt aan een touwtje dan kan ik wel is denken van moet dat nou? maar als hun zich daar goed bij voelen moeten ze het vooral doen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:40

Hebbesje schreef:
Met de mijne kan ik heerlijk buitenrijden maar was met de Brabantse kampioenschappen toch blij dat iemand hem vast had. Kinderen die met hondjes van trailerkleppen afrennen rechts en wapperende vuilniszakken links, en een enorme drukte. Tja dat was me toch even spannend. Zo gauw als ze spande (of niet meer verder durfde) liet ik mn vader in het midden staan zodat ik er een paar rondjes omheen kon lopen (longeer effect maar wel met een gewoon touwtje hoor ;)) dan had ze het gezien en kon ik weer een stukje verder. Als ik die 'leider' niet had gehad was ze waarschijnlijk alle kanten in gevlogen om maar vooral niet daar tussen door te hoeven.

Ik heb liever mensen aan een touwtje dan dat ze door de baan heen vliegen. Wel zie je soms mensen waarvan het paard niet op of om kijkt en gewoon braaf doorsjokt aan een touwtje dan kan ik wel is denken van moet dat nou? maar als hun zich daar goed bij voelen moeten ze het vooral doen ;)

misschien wel omdat ie weet dat ie vast zit? :)
Ik zeg maar wat hoor... :D Maar zoals ik al zei zijn paarden gewoonte dieren... Als hij dit gewoon is en hij voelt zich hier goed mee vind hij daar misschien rust in... Wie weet hoe die ging als die los liep. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:38

Ayasha schreef:
m_ss ik weet niet hoe het in Nederland is, maar bij ons zijn er wel degelijk hekjes, dranghekken, vlagjes, versieringen, van die vlaggen, bloemen, allerlei vreemde bouwsels die versiering moeten voorstellen enz enz.

In Nederland ook :j
Je hebt kleine wedstrijden waar je gewoon in een bestaande baan rijdt (onversierd), en grotere waar ze geconfronteerd worden met de meest mooie versieringen, vlaggen, muziek- en omroepsystemen (en niet altijd hoog in de lucht), camera's op statief, schermen, reclameborden, versierde toegangspoorten waar je onderdoor moet, exotische juryhokjes etc.

Maar lastig op wedstrijd heeft niet altijd te maken met kijkerigheid. Voornoemd dekhengstje kijkt nergens van op, tweede uitstap buitenshuis onder het zadel was dan ook een hengstenshow met allerhande toeters en bellen in het thema apres-ski tot een grote opblaassneeuwman toe die hij bijna omver liep :+ maar op de eerste wedstrijden was hij onwijs druk vanwege de vele andere paarden. En mijn zwarte is ook absoluut niet kijkerig, die trekt zich eerder in zichzelf terug zodat je er op zit en paard doet niks maar blijft als een robot gewoon doorlopen, volkomen afgesloten voor je hulpen dus ook geen rem of stuur erop. Omstanders zien er niks aan, maar als ik op dat moment op de rem moet voor iemand hebben we een probleem. De laatste is trouwens nooit aan een touwtje begeleid, wel bij voorkeur na het zadelen even aan de longe uitbokken want na een wedstrijd waar ik na 10 meter al gelanceerd ben zit er ook een soortementje zadeldwang in. Thuis moet hij ook even nog wat lopen, liefst in draf, nadat hij aangesingeld is.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:35

Ayasha schreef:
Hebbesje schreef:

misschien wel omdat ie weet dat ie vast zit? :)
Ik zeg maar wat hoor... :D Maar zoals ik al zei zijn paarden gewoonte dieren... Als hij dit gewoon is en hij voelt zich hier goed mee vind hij daar misschien rust in... Wie weet hoe die ging als die los liep. :D

Nee, als ie los was geweest was het rechtsomkeert terug naar de trailer of iig alle kanten opspringen. En aangezien ik een zwaar gekneusde arm en ribben had leek me dat niet zo'n succes ;) De eerste dag ben ik wel gewoon los erheen gereden maar had ik eerst bij de trailers al wat losgereden. De 2e dag niet omdat het daar te druk was en moest ik dus (nog met de spanning van het opstappen, tis een 4 jarige die dat nog wat spannend vind) daar langs. Dat was toch ff wat te veel ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:56

Lithya schreef:
Maar als ik zo de meeste topics over zadel/singelnijd terug lees is het heel vaak wel op te lossen en zijn er andere dingen in het spel als het aanhoudt....

Daarnaast als een paard altijd zijn zin heeft gehad door even te mogen uitrazen aan de longe zullen ze altijd eerst nijdig reageren als je dan wel gelijk opstapt. Je doorbreekt een gewoonte (zeg niet dat dat voor jou geld MWM) maar dan kun je of toegeven en weer gaan longeren of ze eens aanpakken.

Maar iedereen weet dat een combinatie van een ruiter met dikke/scherpe sporen en een paard aan de longe niet echt normaal lijkt. Als je paard dan echt zo sensibel is en overal op reageert kun je veelal ook wel zonder sporen of scherpe sporen.

Het gaat ook steeds wel beter hoor, maar we zijn anderhalf jaar niet weggeweest door blessure, waardoor hij dus ook zolang geen zadel opgehad heeft. Dus even weer opnieuw beginnen. Hij raast ook niet uit, hij draaft 1 a 2 rondjes en dan kan ik erop.

Probleem is dat je hem niet kunt aanpakken. Hij bokt niet zomaar, maar doet echt gemeen en je kan met geen mogelijkheid blijven zitten. Als je boos wordt schiet die nog verder in de stress, dus wij bouwen het rustig af :j

Ik heb geen scherpe sporen om, maar wel sporen. Mensen die weten wat hij doet, vinden dat die nu al super braaf is :j

EDIT: gemeen is het verkeerde woord, is meer blinde paniek :j
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-08-10 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:01

Lithya schreef:
Dit is wel weer een knap staaltje van niet lezen wat hier wordt geschreven zeg!!! Ik gaf aan dat het stuk dat ik typte niet per definitie zou tellen voor MWM omdat ik niet weer wat zij met haar paard heeft gedaan c.q doet. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er genoeg ruiters zijn die thuis altijd een paard eerst laten uitrazen aan de longe en dit op concours niet doen. Dan stappen ze er wel gewoon op. Paard wordt dan druk gevonden enz enz, terwijl je een gewoonte doorbreekt. En wat ik daarnaast duidelijk probeer te maken is dat als een paard altijd eerst mag uitrazen aan de longe en dan opeens niet, ze hier best eerst lastig op kunnen reageren. Het is dan aan de ruiter wat je er mee doet. Of je geeft toe aan dit lastige gedrag en gaat wel weer longeren, of je pakt dan even door en galoppeerd wat langer of draaft sneller. Hier staat dus nergens dat iemand moet stoppen met longeren en z'n nek mag breken, of wel Ayasha?

En om even je vraag te beantwoorden. Ja wij hebben er hier nu 1 met singelvrees en er komt er nog 1 aan. Oplossing voor mij was singel op 1e gat, pas vooruit, weer een gat aansingelen naar de buitenbak of weer een gat omhoog en klaar.

Daarnaast mag iedereen van mij prima op een sensibel paard, maar als iemand bang is om er op te gaan omdat ie zo gek of druk is lijkt me scherpe sporen toch wel echt de laatste keus?!

Maar Ayasha waarom speel je het zo op de man?

Even hierop inhaken :D

Ik longeer thuis niet meer, tenzij die 2 weken geen zadel opgehad heeft oid ;) Dus bij mij is het tegenwoordig op wedstrijd hooguit 5 minuten, maar vaak maar 2 rondjes oid. Dan half rondje in de bak zelf ernaast lopen, 1 a 2 rondjes mams ernaast als ik erop zitten en dan rijden.

En dan ligt het aan de dag of ik meteen ga draven en hem flink aan het werk zet, of gewoon rustig kan stappen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:43

zo heb alles weer even zitten bij lezen, maar wat let iedereen toch veel op elkaar, laat iedereen doen waar hij/zij zich prettig bij voelt en klaar (mits geen gevaar of overlast voor anderen!)

dus als iemand even aan een touwtje zit omdat hij/zij het prettig vind, met of zonder druk paard so be it!

mijne hoeft niet aan een touwtje, is braaf (in dit opzicht dan :D )
maar als ik straks voor het eerst wegga met mijn jonge hengst gaat er denk ik wel een touwtje aan, gewoonweg omdat ik niet weet wat hij gaat doen en wil geen anderen, niet mijn paard en liever ook niet mezelf in gevaar brengen, al weet ik nog waarvoor ik kies.

het enige wat ik hiermee wil zeggen is, waarom al het commentaar op iets wat een ander doet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:44

Achjaaaaaaa, liever maar het zekere voor het onzekere... 't Is maar net wat je wilt, praatjes of praatjes...

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:47

ik denk dat ze vinden dat het interesanter staat en ook omdat die dressuurpaarden bijna niets gewent zijn,

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:51

Ik ging een keer bij iemand groomen, ze moest namelijk eerst langst het verkeer en door het bosje lopen totat ze bij de ring is. Het paard heeft zelden langst verkeer en bos gelopen. We hebben toen besloten om voor veiligheid aan touwtje te lopen met amazone erop.

Het was in chio Rotterdam.

Dan is het wel logisch, ze willen gewoon geen negatieve ervaringen hebben op wedstrijd :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:05

1jet4 schreef:
ik denk dat ze vinden dat het interesanter staat en ook omdat die dressuurpaarden bijna niets gewent zijn,

Onderbouw eens?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:56

listiglistje schreef:
schoentje schreef:
die paarden die fris en kijkerig zijn, daar draaf ik altijd mee naar de ring. Blijf je met een fris paad stappen dan gaan ze zich alleen maar meer opfokken en willen ze een keer ontploffen. Ik denk dus dat een touwtje een fris paard alleen maar vervelender maakt, waardoor de ruiter nog meer angst krijgt. Het word dus een beetje een cirkel.

Idd gewoon meteen aan het werk zetten!
Vaak doen jonge paarden ook helemaal niets de eerste paar keer op wedstrijd,
omdat ze overbluft zijn of alle aandacht gaat op aan eerste indrukken (zijn dan ook snel leeg)
Pas als ze wat brutaler worden of wat fris zijn kunnen ze wat gaan springen of bokken,

maar dan is het nog aan de ruiter om ze direct aan het werk te zetten en bezig te houden!
Voorwaarts voorwaarts voorwaarts.....

Zelf doe ik als dresuurprikker niet "aan de lijn", ook niet nodig want de mijne is 2 maanden opgevoed
bij Fried van Stiphout dus weet het paard precies wat wel en niet mag :Y)

Longeren vooraf met bommetjes (vooral s'winters) heb ik niets op tegen,
mits de ruimte er voor beschikbaar is en zolang je andere ruiters er niet mee lastig valt!

Dan is de mijne een uitzondering op de regel geweest :D
allereerste outdoor wedstrijd, ze voelde bij de trailer al behoorlijk "wakker" aan, dus maar aan de hand naar het wedstrijd terrein, eenmaal daar, groom die paardlief in de houtgreep nam zodat ik op kon stappen.
Beide beugels aan, los en gaan met die rodeo :=
Ze was om en om aan het bokken en steigeren, en zo heb ik het halve veld gezien :=
Gelukkig was het nog niet druk en toen ik haar eenmaal weer een beetje bij me had, gelijk aan het werk gezet in draf.
Maar ze werd me toch wel even heel heet :=

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:27

Ik ben ook een dressuurruiter (mijn omscholingstraject is nog lang niet voltooid :+ ) en mijn eerste concours buiten heb ik aan de longe losgereden (ik erop en mijn moeder longeerde mijn paard; ja het kan altijd nog erger dan alleen maar aan een touwtje binnenkomen := ). Dit omdat ze alleen maar omhoog kwam en ik werkelijk niks te vertellen had en het bij dit paard toen niet ongewoon was dat ze andere paarden aanvloog. Op deze manier werd ze voorwaarts gehouden en tegelijk moe genoeg gemaakt om een proef te lopen.

Maar daarna ben ik heel hard gaan oefenen; straatjes stappen, meer buitenritten, schilderen ze de bak ik rijd er bij, lappen ze de ramen prima maar ik rijd erbij. Brandoefening naast de bak super een goede oefening voor mijn paard (dat blussen vond ze echt niet geinig :+ ). En nu is mijn paard dus wel superbraaf in de dressuurring.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:32

schoentje schreef:
Het valt mij heel erg op dat de jonge dressuurpaarden heel vaak een begeleider bij hebben, terwijl de ruiter erop zit.
Bij de springpaarden zie je dit zelden tot nooit.

In fotoreportages over het het WK voor jonge paarden en de PAVO-cup staan er ook altijd foto's van. Het word dus heel normaal gevonden.
Bij het springen zou je toch echt heel erg uitgelachen worden.

Het valt mij ook op dat het de laatste jaren alleenmaar meer voorkomt.

Waar ligt het volgens jullie aan?
-Zijn dressuurruiters zo'n schijters?
-Zijn dressuurpaarden veel "gekker" dan springpaarden?
-Of is het gewoon populair om het te doen, omdat iedereen het doet?

Of hebben jullie een hele andere verklaring?
Ik ben gewoon eens heel nieuwgierig naar de mening van allerlei soorten paardenmensen...

Ik heb mij er ook regelmatig over verbaast. En vaak zie je het op de Pavo inderdaad ( nog grappiger is dan, dat er een grietje van amper 1.l60 naast loopt, alsof die hem vast kan houden :D)

Ik begrijp het echt niet! Vind het daarnaast levensgevaarlijk. ALs het dier wegspringt of op de loop gaat, hangt of de vasthouder gruwelijk aan zijn kop, zodat je je stuur en rem kwijt bent. Of hij laat los en jij zit op een paard met een touw tussen zijn benen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:36

schoentje schreef:
[

Maar waarom zie je dit dan zelden tot nooit bij springruiters?

Die zitten lekker op een springzadeltje met been eraan en hand naar voor en geven gas als ie fris is :D

Dressuurruiters zitten vaak met van die ellenlange beugels en als ie iets spooky of fris is dan trekken ze die beesten met de kop op de borst en steken ze hun been af :D

Maar verder generaliseer ik helemaal niet hoor :+

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:51

IceEva schreef:
2 van onze wedstrijdpaarden moeten altijd vastgehouden worden tijdens het opstappen, met 1 paard worden zowel dressuur als springwedstrijden gereden maar met springen moet ik haar ook aan een touwtje vasthouden tijdens het opstappen. :j Dit is wel alleen op concours, thuis is dit niet meer nodig.

Het andere paard waar alleen dressuur mee word gereden is wel iets hefiger moet ik zeggen (en ze is 9 dus niet echt een jong beest meer) vaak moet ik haar naar de losrij bak begeleiden en vaak ook nog naar de ring met touwtje uiteraard.
Ze vertrouwt mij heel erg en vind het fijn om me te volgen, doen wij dit niet raakt ze helemaal in paniek en gaat ze lopen steigeren, draaien, rennen enzovoort.. zeker niet fijn op de stenen. :\

Wij doen het dus puur uit veiligheid en ook een beetje voor het paard, waarom het dier helemaal gek maken als het met wat begeleiding opgelost is? :)

Mijn inziens is dressuur gehoorzaamheid en controle. Springen is eigenlijk niet zoveel anders, alleen staan er wat hindernissen in de bak. Maar dan nog blijft het controle, gehoorzaamheid enz.

Als jij niet eens naar een ring kan komen met je paard, dan heb je het begrip dressuur in de verste verte niet begrepen. Want dan is ie sowieso niet aan je been en totaal niet aan de hulpen.

Het leuke van een proefje rijden, is dat als dat allemaal niet voorelkaar is, dat je wel de baan doorkomt. Als je dat bij springen flikt dan verongeluk je.

Dus eigenlijk: Springruiters hebben hun paard dressuurmatig veel beter voor elkaar!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:55

Ayasha schreef:
Al bedacht dat sommige dressuurruiters buitenrijden ook gewoon niet leuk vinden?

Gut ik ben echt een kakker als ik dit hier lees. :') En ik maar denken dat ik best een no nonsense ruiter was. :+

Jij kan het niet leuk vinden, voor je paard is wel wel zo goed. Fris in de kop, een keer flink galopperen en een andere omgeving.
Heel triest dat jij dit niet met je paard doet.

Zelfs Imke Bartels rijd haar GP paarden regelmatig in het bos!!!