Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Karin schreef:Er zit IMO een heel groot (grijs) gebied tussen aan de ene kant 23/7 op stal en een uurtje werken en aan de andere kant 24/7 op de wei.
Babootje schreef:Jullie zijn maar bofferds met weidegang. Onze "stadse" paarden hebben die keuze helaas niet.
MyWishMax schreef:Hij moest vorig jaar verplicht het hele zomer seizoen op het land staan ivm blessure, maar 2 uurtjes stond hij rustig en dan werd hij echt vervelend en ging op en neer rennen, wat hij bleef doen tot wij kwamen.
CasanovaLY schreef:Karin schreef:Er zit IMO een heel groot (grijs) gebied tussen aan de ene kant 23/7 op stal en een uurtje werken en aan de andere kant 24/7 op de wei.
jullie zeggen alsof die paarden echt 23/7 op stal staan maar dat is niet waar... want ze gaan een uur naar buiten daarnaast een uur rijden en het tutten is bij mij al snel 2 uur en nog veel meer... dan staan ze heus niet 23/7 echt op stal...
ESSIE70 schreef:Ik vind dat je het gewoon per paard moet bekijken wat het beste voor hem is.
De ene is gebaat bij 24/7 weidegang en de andere maar 4 uurtjes.
Als je je paard een hoefbevangenheid bezorgd ben je ook niet goed bezig.
Ik heb er 1 die 24/7 in de wei staat en het prima naar z'n zin heeft.
Maar als ik dit bij mijn andere paard ook doet ligt hij binnen de
kortste keer met z'n pootjes in de lucht.
ESSIE70 schreef:Citaat:Bovendien wordt een paard volgens mij niet moe van in de wei lopen, maar dat kan aan mij liggen.
Dat zegt ze ook niet.Ze worden vet en flegmatiek.
Wel goed lezen,hoor

? Dat is gewoon een kwestie van de juiste paarden 'matchen'. Dus niet dominant bij dominant bijvoorbeeld, want dat is inderdaad wel om blessures vragen.... Al valt een paard nou ook niet gelijk neer met 30 blessures als hij even een tik krijgt van een ander paard.... fokkertje schreef:Maar kijk maar eens naar de topsporters. Die strooien ook niet met hun energie en nemen heel veel rust en slaap.
R0oszs schreef:MyWishMax schreef:Hij moest vorig jaar verplicht het hele zomer seizoen op het land staan ivm blessure, maar 2 uurtjes stond hij rustig en dan werd hij echt vervelend en ging op en neer rennen, wat hij bleef doen tot wij kwamen.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt waar je op doelt of wat je bedoelt..
Maar ik doelde er meer op dat paarden gewoonte dieren zijn en als je het steeds meer opbouwd de weidegang dat ze er geleidelijk aan meer wennen...
Eerst moest ik het echt serieus met 5 min. langer opbouwen en later 10 min. , 15 min. en 20 min. Anders werd de mijne ook gek maar nu ik het heb opgebouwd is er niks meer aan de hand..
) En nu hij maar 3 a 4 uurtjes in het land staat, staat hij te gillen om naar buiten te mogen én te gillen om naar binnen te mogen ipv alleen te gillen om naar binnen te mogen
Karin schreef:ESSIE70 schreef:Ik vind dat je het gewoon per paard moet bekijken wat het beste voor hem is.
De ene is gebaat bij 24/7 weidegang en de andere maar 4 uurtjes.
Als je je paard een hoefbevangenheid bezorgd ben je ook niet goed bezig.
Ik heb er 1 die 24/7 in de wei staat en het prima naar z'n zin heeft.
Maar als ik dit bij mijn andere paard ook doet ligt hij binnen de
kortste keer met z'n pootjes in de lucht.
Een paard dat niet goed tegen gras kan, kan ook prima naar buiten op een zandpaddock. Daarvoor hoeft-ie IMO niet op stal te blijven.
moelly schreef:de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! haha!
tuurlijk moet je paard naar buien desnoods alleen de ochten van 6 tot 12 ofzo of de middag van 12 tot 18 weet ik veel, maar dan krijgt je paard tenminsten frisse lucht!
MyWishMax schreef:Jij zei dat paarden er aan moeten wennen. Dat hebben wij geprobeerd vanaf dat we hem hebben en vorig jaar moest hij verplicht hele dagen buiten staan. Maar daar is hij nooit aan gewend, hij heeft het nooit leuk gevonden. Wij hebben het ook opgebouwd(moet wel als ze 's winters geen gras zien natuurlijk) En nu hij maar 3 a 4 uurtjes in het land staat, staat hij te gillen om naar buiten te mogen én te gillen om naar binnen te mogen ipv alleen te gillen om naar binnen te mogen

Johanna59 schreef:Hond hoort ook niet in huis. Net zoals een kat. Vissen, vogels etc.
De mens hoort niet in een huis. Leefde vroeger in holen en later in hutten.
Toch leuk, dat de mens tegenwoordig bepaald hoe het hoort.
Eerst is er eeuwen gefokt ( gelukkig want alle oerdieren zijn uitgestorven), en nu gaan mensen zeggen dat alles terug moet naar AF.
Grote onzin. Er zijn pony rassen die erg goed buiten kunnen. Een IJslander is 's winters erg goed af. Maar wat als het heel warm is? Zitten die hele dikke manen hem dan niet in de weg???? Net zoals Shetlanders, Fjorden Haflingers, die horen eigenlijk toch echt in koudere streken. Niemand echter, die daar wakker van ligt.
Arabieren en alles wat daar mee gekruist wordt, horen echt niet ik koude streken.
Kortom, de paarden van tegenwoordig, zijn zo gefokt, dat de mens er wat aan heeft.
Niks geen buitenpaarden. Wie zegt dat hij buiten gelukkiger is? Mensen denken dat. Buiten staan ze ook vaak gewoon stil. Te wachten. Op wat?
Op die lekkere grote steppe, waar ze echt kunnen rennen.
En als je een aantal dure paarden hebt, dus boven de 50 000 euro per stuk, dan is dat bijna niet te verzekeren hoor.
Dat een hond en een kat niet binnen horen ben ik het geheel mee eens, net als vogeltjes die niet in een kooi horen of een vis in een kom..
Lekker paard zijn. Binnen houden maakte hem minder werkwillend..
fokkertje schreef:Zoals in andere topic al verteld, staan de paarden bij ons met de luiken open op stal, ze kunnen dus de hele dag naar buiten kijken, en krijgen ook al een frisse neus....

Maar die snapte het nut van een zandpaddock ook niet, zelfs niet met wat hooi erin. Was niet boeiend, hij wilde werken.