sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:26

@fokkertje: je maakt de vergelijking met topsporters, net zoals je in het andere topic de vergelijking met een marathon lopen maakte. De meeste paarden waar het hier over gaat lopen op basisniveau, dan kun je die vergelijking helemaal niet maken. Bovendien wordt een paard volgens mij niet moe van in de wei lopen, maar dat kan aan mij liggen.[/quote]

Er is een groot verschil tussen de sportpaarden. Maar die van ons lopen dressuur, springen en crossen. Doen dus alles.
En volgens mij kan een paard wel degelijk moe worden van de hele dag op de weide. Hangt er natuurlijk ook wel van af of hij alleen staat of in een (on)rustige groep. Een paard wat de hele dag op zijn hoede moet zijn in een groep kan wel degelijk moe zijn. Een hele dag rondstjokken op de wei is wellicht geen moeheid, maar kunnen ze wel degelijk sloom van worden!

CChanell

Karin schreef:
Er zit IMO een heel groot (grijs) gebied tussen aan de ene kant 23/7 op stal en een uurtje werken en aan de andere kant 24/7 op de wei. ;)

jullie zeggen alsof die paarden echt 23/7 op stal staan maar dat is niet waar... want ze gaan een uur naar buiten daarnaast een uur rijden en het tutten is bij mij al snel 2 uur en nog veel meer... dan staan ze heus niet 23/7 echt op stal...
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Waarom zou een sportpaard er loom van worden en gewoon paard niet? Volgens mij blijven het paarden.
Mijne is geen sportpaard en staat lekker 24/7 buiten. Iemand bij mij op stal heeft een paard in de z en enkele paarden van anderen. Deze gaan allemaal naar buiten zelfs met sneeuw en ijs ze hebben gelukkig 4 benen om op te lopen ;)

Als mensen dan zeggen er kan vanalles gebeuren dan zeg ik maar ik weet dat mijn paard dan wel al die tijd gelukkig buiten heeft gestaan. (uitzonderingen daar gelaten die niet van buiten houden staan)

Reactie op bovenstaande het niet alleen gefok maar vooral het mileu waarin paarden opgroeien.
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 19-08-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:27

Tja, ik heb er wel voor gekozen om voor de extra faciliteiten te kiezen.
Weliswaar hield dat ook in dat ik meer paddocks zou krijgen.
Ik heb er voor gekozen om mijn pony tot ongeveer november elke dag overdag buiten te kunnen hebben, waarna ik weer 5 maanden extra tijd kwijt ben met paard zelf in de paddock zetten elke dag.

Maar ik wilde graag die binnenbak, waardoor ik de hele winter door heb kunnen rijden, terwijl menig land en paddock te gevaarlijk was voor paarden met ijzers (waar die van mij vanwege haar beenstand helaas aan verknockt is.)

En eerlijk, pony mag dan wel niet op topniveau lopen, maar staat alsnog in training, moet alsnog nieuwe dingen leren, en loopt alsnog elke dag een uur.

Ik vind het ook niet eerlijk om in de winter weliswaar mijn paard naar buiten te kunnen doen, maar niet te kunnen rijden, om dan in de lente weer te verwachten dat pony gewoon normaal de training oppakt waar we zijn gebleven om wedstrijden te rijden.

Ik heb nou eenmaal een strondvervelend verveeld paard als ik een dag niet kan rijden, als ik het idee zou hebben dat ze die weidegang in de winter zou missen, zou in van stal veranderen. Maar dat doet ze niet, zij mist de regelmaat van het rijden als ik dat niet kan.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:27

mijn pony staat elke dag de hele dag op de weide, en hij kan gewoon zelf weten wanneer hij naar binnen/buiten wil(uitloopstal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:28

Babootje schreef:
Jullie zijn maar bofferds met weidegang. Onze "stadse" paarden hebben die keuze helaas niet.

Jij als eigenaresse hebt wel de keuze om te bepalen waar je je paard neerzet. Je kan er ook voor kiezen iets langer in de auto te zitten, zodat het in een betere omgeving staat, met meer ruimte, waar meer mogelijk is. Ik moet om bij mijn paard te komen ook een uur rijden, maar dan staat die wel lekker veel buiten en vlak naast het bos, ipv midden in de polder, tussen de steden in de uitlaatgassen.

Ik ben niet minder zuinig op hem en hij is niet minder gevoelig voor verwondingen als een sportpaard, maar ik neem graag wat risico om hem zo natuurlijk mogelijk te laten leven (ipv 20 uur per dag opgesloten in een hokje). Dat te dik worden op de wei is een kwestie van een juist weide beleid, net als een rustige kudde samenstellen.

@Johanna, mijn ijslander doet het bij tropische temperaturen ook prima hoor, die heeft ook gewoon een zomervacht en die dikke bos manen is alleen maar prettig tegen de vliegen (daarbij zijn er zat met een minder dikke bos manen)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:29

geeske304 schreef:
mijn pony staat elke dag de hele dag op de weide, en hij kan gewoon zelf weten wanneer hij naar binnen/buiten wil(uitloopstal).

maar niet iedereen heeft zulke faciliteiten...

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:29

Ik vind dat je het gewoon per paard moet bekijken wat het beste voor hem is.
De ene is gebaat bij 24/7 weidegang en de andere maar 4 uurtjes.
Als je je paard een hoefbevangenheid bezorgd ben je ook niet goed bezig.
Ik heb er 1 die 24/7 in de wei staat en het prima naar z'n zin heeft.
Maar als ik dit bij mijn andere paard ook doet ligt hij binnen de
kortste keer met z'n pootjes in de lucht.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:30

MyWishMax schreef:
Hij moest vorig jaar verplicht het hele zomer seizoen op het land staan ivm blessure, maar 2 uurtjes stond hij rustig en dan werd hij echt vervelend en ging op en neer rennen, wat hij bleef doen tot wij kwamen.

Ik weet eerlijk gezegd niet echt waar je op doelt of wat je bedoelt..
Maar ik doelde er meer op dat paarden gewoonte dieren zijn en als je het steeds meer opbouwd de weidegang dat ze er geleidelijk aan meer wennen...

Eerst moest ik het echt serieus met 5 min. langer opbouwen en later 10 min. , 15 min. en 20 min. Anders werd de mijne ook gek maar nu ik het heb opgebouwd is er niks meer aan de hand..

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:30

CasanovaLY schreef:
Karin schreef:
Er zit IMO een heel groot (grijs) gebied tussen aan de ene kant 23/7 op stal en een uurtje werken en aan de andere kant 24/7 op de wei. ;)

jullie zeggen alsof die paarden echt 23/7 op stal staan maar dat is niet waar... want ze gaan een uur naar buiten daarnaast een uur rijden en het tutten is bij mij al snel 2 uur en nog veel meer... dan staan ze heus niet 23/7 echt op stal...

Casanova, je zit jezelf keer op keer tegen te spreken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:32

ESSIE70 schreef:

Een paard dat niet goed tegen gras kan, kan ook prima naar buiten op een zandpaddock. Daarvoor hoeft-ie IMO niet op stal te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:32

ESSIE70 schreef:
Citaat:
Bovendien wordt een paard volgens mij niet moe van in de wei lopen, maar dat kan aan mij liggen.

Dat zegt ze ook niet.Ze worden vet en flegmatiek.
Wel goed lezen,hoor ;)

Zo, ik kom hier ook even binnenvallen :))

Flegmatiek? Nou, dat je paard druk is omdat hij 23/7 op stal staat is vrij logisch... :=

En logisch dat paarden naar binnen willen na een tijdje. Het zijn gewoontedieren.
Zet ze iedere ochtend maar een uur op de wei, na een paar weken weten ze niet beter en staan ze inderdaad na een uur al zelf aan het hek te drammen. Dat heeft niets met 'niet op de wei willen' te maken maar eerder met 'mijn baas komt me altijd na een uurtje al halen'.

@Johanna59: Beetje vreemde vergelijking, vind je niet?
Katten, honden, vissen.... ze horen inderdaad ook niet 24/7 binnen. Daar ben ik dan ook fel tegen, zo lopen de honden en katten hier gewoon vrij rond, deur staat voor ze open. Dat is dus te 'vergelijken' (voor zover dat kan) met een paard met een schuilstal: ze mogen zelf kiezen. En dat vind ik persoonlijk de beste manier.

Jammer ook dat ik het slappe excuus 'maar we hebben geen wei voor ons paard, dus moet hij wel binnen staan' hier ook al voorbij heb zien komen. Heel jammer, want als dit zo is, hoor je gewoon geen paard te hebben.

Bovendien is het ook nog eens zo dat paarden die 24/7 op de wei staat over het algemeen veel sterker zijn dan paarden die alleen maar op stal staan (peesblessures etc.). En waarom zouden paarden elkaar op de wei alleen maar 'verrot schoppen'?
Wij mensen maken toch ook niet de hele dag ruzie :') ? Dat is gewoon een kwestie van de juiste paarden 'matchen'. Dus niet dominant bij dominant bijvoorbeeld, want dat is inderdaad wel om blessures vragen.... Al valt een paard nou ook niet gelijk neer met 30 blessures als hij even een tik krijgt van een ander paard....

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:33

Mijn paard heeft lekker geluk en mag in de zomermaanden ( met goed weer) 24/7 buiten! In de winter loopt hij ook zeker 8 uur per dag op het land. Verder loopt hij ook goed lichte tour dressuur dus best een sportpaard!
Als hij minder buitenloopt is ie veel drukker als ie wel buiten mag!
Overigens loopt hij wel op arm land, want ik let wel goed op zijn gewicht en voer liever iets bij dan dat ie te vet wordt

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:33

fokkertje schreef:
Maar kijk maar eens naar de topsporters. Die strooien ook niet met hun energie en nemen heel veel rust en slaap.

Essie: ik heb goed gelezen. Ze maakt hier toch de vergelijking met topsporters, die zorgen dat ze niet moe worden?
En xShanty: ik zeg ook niet dat je niet voor die faciliteiten zou mogen kiezen, absoluut niet. Mijn keuze zou het niet zijn, maar als je serieus wilt trainen heb je dat ook wel nodig. Ik vind alleen niet dat je dan kunt zeggen dat dat de reden is dat ze ('s winters) niet in de wei komen. De werkelijke reden is dat je voor een stal kiest waar dat niet kan. Prima toch.

Ik zie trouwens in veel reacties 'de mijne kan niet 24/7 in de wei'. Het gaat toch helemaal niet om 24/7? Ik snap best dat dat vaak niet praktisch is en die van mij staan ook 's nachts op stal, terwijl ze best buiten zouden kunnen staan. Ik vind alleen dat er nog al veel zit tussen 1 uur in de wei of 24. Precies wat Karin zegt dus, alweer ;)
Laatst bijgewerkt door Margje op 19-08-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:34

R0oszs schreef:
MyWishMax schreef:
Hij moest vorig jaar verplicht het hele zomer seizoen op het land staan ivm blessure, maar 2 uurtjes stond hij rustig en dan werd hij echt vervelend en ging op en neer rennen, wat hij bleef doen tot wij kwamen.

Ik weet eerlijk gezegd niet echt waar je op doelt of wat je bedoelt..
Maar ik doelde er meer op dat paarden gewoonte dieren zijn en als je het steeds meer opbouwd de weidegang dat ze er geleidelijk aan meer wennen...

Eerst moest ik het echt serieus met 5 min. langer opbouwen en later 10 min. , 15 min. en 20 min. Anders werd de mijne ook gek maar nu ik het heb opgebouwd is er niks meer aan de hand..

Jij zei dat paarden er aan moeten wennen. Dat hebben wij geprobeerd vanaf dat we hem hebben en vorig jaar moest hij verplicht hele dagen buiten staan. Maar daar is hij nooit aan gewend, hij heeft het nooit leuk gevonden. Wij hebben het ook opgebouwd(moet wel als ze 's winters geen gras zien natuurlijk ;) ) En nu hij maar 3 a 4 uurtjes in het land staat, staat hij te gillen om naar buiten te mogen én te gillen om naar binnen te mogen ipv alleen te gillen om naar binnen te mogen ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:36

Karin schreef:
ESSIE70 schreef:

Een paard dat niet goed tegen gras kan, kan ook prima naar buiten op een zandpaddock. Daarvoor hoeft-ie IMO niet op stal te blijven.

Gelukkig hoeft dat bij mij ook niet :P
Hij staat ook veel in de padock.
Maar goed niet iedereen heeft die faciliteiten.
En als ik moet kiezen tussen hoefbevangen(oid) of langer op stal dan is
de keus snel gemaakt.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:38

moelly schreef:
de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! haha!
tuurlijk moet je paard naar buien desnoods alleen de ochten van 6 tot 12 ofzo of de middag van 12 tot 18 weet ik veel, maar dan krijgt je paard tenminsten frisse lucht!

Zoals in andere topic al verteld, staan de paarden bij ons met de luiken open op stal, ze kunnen dus de hele dag naar buiten kijken, en krijgen ook al een frisse neus....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:38

ESSIE70 schreef:
Gelukkig hoeft dat bij mij ook niet :P
Hij staat ook veel in de padock.
Maar goed niet iedereen heeft die faciliteiten.
En als ik moet kiezen tussen hoefbevangen(oid) of langer op stal dan is
de keus snel gemaakt.

Nou, prima toch? :)

Ik zeg toch ook nergens dat 24/7 op een weiland de norm is?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:39

MyWishMax schreef:
Jij zei dat paarden er aan moeten wennen. Dat hebben wij geprobeerd vanaf dat we hem hebben en vorig jaar moest hij verplicht hele dagen buiten staan. Maar daar is hij nooit aan gewend, hij heeft het nooit leuk gevonden. Wij hebben het ook opgebouwd(moet wel als ze 's winters geen gras zien natuurlijk ;) ) En nu hij maar 3 a 4 uurtjes in het land staat, staat hij te gillen om naar buiten te mogen én te gillen om naar binnen te mogen ipv alleen te gillen om naar binnen te mogen ;)

Okee, nou dat is toch goed. Kijk jullie hebben het geprobeert. Maar ik ken ook mensen die het niet eens proberen...

En ik heb nergens gezegd dat ze de hele dag/overdag op het land moeten. Maar wel een paar uurtjes :)

Kan me namelijk niet voorstellen dat geen enkel paard de hele dag op stal wilt staan naast zijn training :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:40

Johanna59 schreef:
Hond hoort ook niet in huis. Net zoals een kat. Vissen, vogels etc.
De mens hoort niet in een huis. Leefde vroeger in holen en later in hutten.

Toch leuk, dat de mens tegenwoordig bepaald hoe het hoort.
Eerst is er eeuwen gefokt ( gelukkig want alle oerdieren zijn uitgestorven), en nu gaan mensen zeggen dat alles terug moet naar AF.

Grote onzin. Er zijn pony rassen die erg goed buiten kunnen. Een IJslander is 's winters erg goed af. Maar wat als het heel warm is? Zitten die hele dikke manen hem dan niet in de weg???? Net zoals Shetlanders, Fjorden Haflingers, die horen eigenlijk toch echt in koudere streken. Niemand echter, die daar wakker van ligt.
Arabieren en alles wat daar mee gekruist wordt, horen echt niet ik koude streken.
Kortom, de paarden van tegenwoordig, zijn zo gefokt, dat de mens er wat aan heeft.
Niks geen buitenpaarden. Wie zegt dat hij buiten gelukkiger is? Mensen denken dat. Buiten staan ze ook vaak gewoon stil. Te wachten. Op wat?
Op die lekkere grote steppe, waar ze echt kunnen rennen.

En als je een aantal dure paarden hebt, dus boven de 50 000 euro per stuk, dan is dat bijna niet te verzekeren hoor.

Als een mens niet in een huis zou horen, had de mens het huis niet uitgevonden ;) Dat een hond en een kat niet binnen horen ben ik het geheel mee eens, net als vogeltjes die niet in een kooi horen of een vis in een kom..

Mijn paard ( een fjord ) was zielsgelukkig heel de zomer buiten.. En ik deed alles met hem, springen, dressuur, buitenrijden/bos/strand etc.. Ik heb dat paard nooit voor het hek zien dreutelen dat hij naar binnen wilde en hij stond lekker de hele dag te eten en liep altijd te donderjagen met zijn vrienden.. En ja, hij kwam soms onder de kale plekken binnen.. Ook heeft hij een keer een paard van een stalgenoot een lel verkocht. Is kwestie van een WA verzekering erop zetten.

Maar door de beweging die hij erbij kreeg, was hij ook in topconditie.. Niks te vet, fris in het koppie en hij maakte gewoon een hele blije indruk. Wilde ook altijd weer graag de wei in na een ritje. :) Lekker paard zijn. Binnen houden maakte hem minder werkwillend..

Echter, doordat ik in de winter geen faciliteiten meer had om hem overdag veel buiten te hebben, plus nog een aantal redenen, heb ik hem verkocht aan iemand die wél de mogelijkheid heeft hem in de winter een aantal uren buiten te zetten :)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:41

Ik wil er trouwens nog even aan toe voegen dat mijn paard al 2.5 jaar in een kudde staat van 7 á 8 paarden, een wisselende kudde nog wel. Op af en toe een hapje na is er nooit iets geks in de kudde gebeurd, al helemaal geen blessures.. Risico's loop je overal, als je paard gewend is om sociaal te zijn met andere paarden/weet wat kuddegedrag inhoud zul je echt geen probleem hebben in een kudde!

Karin

fokkertje schreef:
Zoals in andere topic al verteld, staan de paarden bij ons met de luiken open op stal, ze kunnen dus de hele dag naar buiten kijken, en krijgen ook al een frisse neus....

Kijken naar de mooie blauwe lucht en het lekkere groene gras, maar er niets mee mogen doen. Of ja, wachten op die paar uurtjes dat ze 'gelucht' worden.

Iedereen moet zijn paard houden zoals hij zelf denkt dat het goed is. Ik kan alleen niet overweg met drogredenen en excuses om je paard binnen te houden.

ESSIE70

Citaat:
Flegmatiek? Nou, dat je paard druk is omdat hij 23/7 op stal staat is vrij logisch

Het gaat hier ook niet over 23/7 op stal,maar over niet 24/7 weidegang geven.
Dus na een paar uur wei,weer naar stal of padock of what ever.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:42

Bij ons staan de sportpaarden op afgezette stukken land. Vanwege de (sliding)ijzers zetten we deze paarden niet in een kudde op het grote land maar hebben ze allemaal hun eigen stuk land, met redelijk wat sociaal contact met de buren. Mijn paard is nog jong. Wordt 's ochtends gereden door een trainster en gaat de middag zijn landje op tot dat ik hem daar 's avonds vanaf haal. Voor elk paard is het weer anders maar voor die van mij geldt dat hij 's avonds blij is dat hij weer naar zijn box mag. Een hele dag binnen of een hele dag buiten zou ik teveel voor hem vinden. Ik merk dat hij na bijv. een training echt even alles moet laten bezinken en wat rust nodig heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:42

Dat bedoelde ik ook niet hoor R0oszs! :n

Paard dat we hiervoor hadden stond wel hele dagen, terwijl pony maar enkele uurtjes stond, die kwam anders door de sloot of over het hek terug naar stal :+ Maar die snapte het nut van een zandpaddock ook niet, zelfs niet met wat hooi erin. Was niet boeiend, hij wilde werken. :+

Ben het wel met je eens hoor, dat ze paar uurtjes naar buiten moeten kunnen :j

Alleen, zoals al gezegd; er is een heel groot grijs gebied tussen 23/7 op stal en 24/7 op het land. :j