Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:37

Roodvos:het geven van halve punten zou hierin al een verbetering zijn.
Ik zou het fijn vinden als ze de onlogische lijnen aan gingen passen,ook als ze in het M2 in beide proeven SB en travers verwerken.
Een ruiter kan nu doorstromen naar het Z zonder 1x travers te hebben laten zien!
Ik geloof ook niet dat het verhogen vd wp grens een oplossing is,jury's gaan dan misschien meer punten geven.
Als de cruciale onderdelen in een proef dubbel zouden tellen zou er misschien wel een andere uitslag komen.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:00

Mikkk schreef:
Ik hoop inderdaad ook dat de B en de L1 iets minder simpel worden. En vooral omdat als je een tijdje in die klasse rijd, het oersaai wordt. 6 maanden in het jaar dezelfde proeven... Buh. Dat mag van mij ook veranderd worden!

Ben in ieder geval benieuwd!

Dat smap ik niet Als je de proeven al een tijdje rijdt? Dan heb je waarschijnlijk nolg niet de punten om te promoveren, dan lijken mij de proeven ook niet oersaai maar lastig voor een betreffende ruiter!

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:02

trisca schreef:
Behalve in het Grand Prix dan kunnen ze het ineens niet meer :=

ontopic; ik vind de huidige L1 proeven fijn te sturen met jonge paarden :j

Ik ook, dat geldt trouwens ook voor de L2 proeven.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:13

knollentuin schreef:
@ fitzroy Ik denk dat er hier meer gezegd wordt dat we ons bewust zijn van ons eigen vermogen :P ik ga niet met een paard in een klasse starten als ik vind dat ie er niet aan toe is. en het valt me op dat anderen dat wel doen en er nog punten voor krijgen ook ,dus beloond worden voor ? ja voor wat? als ik een proef heb gereden die niet liep zeg ik eerlijk als ik winst krijg wat verassend ik had het niet verdiend,niet oh ? ik reed zeker wel goed? en de vraag is gaan de nieuwe proeven doen waarvoor ze volgens de geruchten voor moeten dienen ...mensen in de goede klasses houden? nou ja ,daar twijfelen we aan.

Dus nu zeg jij dat iemand die promoveert en naar jou idee niet klaar is onterecht punten verdiend :?
dit klinkt als eerste als afgunst of als onkunde want natuurlijk is het deels een jury sport maar als je winstp waardig rijdt dan krijg je dat punt, daarnaast staat nergens dat je een foutloze proef moet rijden toch???? Een jury kan 10en geven en 1en!
Dus hoezo niet verdiend, misschien lopen die paarden wel fijn in de aanleuning en ontspannen door de baan, beetje rare opmerking!

@ Ambre het klopt wel als je goeie punten rijdt in het Z2 (wat zijn goeie punten?) je best laag kan score in het zzl want het niveau is hoger en er wordt strenger gekeken, dat lijkt mij vrij logisch!

Daarnaast vindt ik het helemaal geen probleem dat de proeven moielijker worden.
Het wordt gewoon zwaarder, ook in de topsport, je rijdt niet in het Z2 om dat het leuk is om daar te rijden als landelijke ruiter! Zodat je kan zeggen ik rijdt Z2, Je rijdt daar omdat je bewezen hebt goed genoeg te zijn voor die klasse, als dat betekend dat je niet verder kan dan het M2 dat zegt dat iets over jou kunnen of over de "beperking"/ "grens"van het kunnen van je paard. In Duitsland zijn de proeven vele malen zwaarder dus waar hebben we het over? Ik zie het probleem niet en ik denk ook niet dat daar een stell proffies zitten om de landelijke ruiter te pesten om de proeven zwaarder te maken...

Daarnaast vindt ik ook dat de jury ook niet steeds afgezeken hoeft te worden, over het algemeen wordt ik goed gepunt, tuurlijk is er altijd iets maar dat kan niet anders er zitten gewoon mensen in die wagen :)

Denk zelfs dat het goed is voor de fokkerij!
Zo voorkom je groot endeels dat er met slechte merries wordt gefokt en er dus alleen kwaliteit komt, dat is mooi voor de paarden EN de ruiters, het verhaal dat deze paatrden niet te rijden zijn voor een gemiddelde ruiter is flauwekul er zijn genoeg brave hengsten waar gefokt mee wordt en dus ook geschikt voor de gemiddelde ruiter.

IK BEN GEEN PROF, MAAR EEN GEWONE RUITER voor ik heel bokt over mij heen krijg!!!!!
Laatst bijgewerkt door Ema15 op 14-07-10 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:19

Scandic, dat bedoel ik dus ook te zeggen. Als jij je punten rijdt en niet alleen bij dezelfde jury, dan heb je gewoon het niveau voldoende laten zien.
Ik vind het hierboven geschetste een aardige diskwalificatie van het huidige jurycorps en imo niet terecht.

We moeten positief jureren van de KNHS en als je dat bv. zou doen, dan krijg je heel Bokt over je heen want dan hebben ze niet het gevraagde niveau laten zien (niet dat ik daarmee zit overigens :D)

Overigens verbaas ik me regelmatig over de basis bij GP ruiters. Ik heb pas een hele rubriek GP zitten kijken maar blijkbaar maakt het daar niets meer uit hoe je paard in de aanleuning loopt. Wat ik daar gezien heb was pas om te huilen en het jurycorps doet daar echt niets mee.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:21

Fitzroy, Wat vind jij van een vereniging die op basis van de punten in uitslagenlijsten jou belt om te vragen of je wil jureren omdat je op locatie X en Y zo mooi gepunt had (en waar het niveau gewoon deze punten waard waren).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:22

Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit meegemaakt. (maar ik ben dan ook geen Sinterklaas)
Tegelijkertijd vind ik wel dat het voor iedereen hobby is en dat moeten we niet uit het oog verliezen.
Als mij door de KNHS een bepaalde puntenrange opgelegd zou worden zou ik er acuut mee stoppen.

We dwalen nu trouwens wel erg af. Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe proeven, laten we het daar maar op houden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:26

Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit meegemaakt. (maar ik ben dan ook geen Sinterklaas)

Mijn instructeur heeft dit dus een paar weken geleden gehad. Hij heeft inderdaad duidelijk gemaakt dat hij geen Sinterklaas is en de goeie rijerij op deze wedstrijden de basis voor zijn punten was. Nu weet ik welke vereniging dit is geweest en zij staan inderdaad niet bekend om het goede niveau. Over twee weken moet ik zelf bij zo'n vereniging starten (de achterburen), dus ik ben benieuwd met wat voor punten ik thuiskom!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:00

:wave: Hoi Mootje

ik zou het prettig vinden als de proeven veranderen.

Het L1 zou wat duidelijker mogen zijn qua doorzitten en lichtrijden.
Het L2 heb ik geen problemen mee maat mag van mij wel moeilijker worden. Verschil is zo enorm klein met het L1.
Het M1 is ook vrij makkelijk en zou ik graag de keertwendingen weer in terug zien.
Het M2 mag graag naar de 20*60 van mij en eenvoudige wissels zouden er mooi in passen.
Het Z1 met 1 of 2 vliegende wissels op een makkelijke lijn zou leuk zijn
Het Z2 mag met een hogere moeilijkheidsgraad maar heb begrepen dat dat wel
eens bij de subtop getrokken kan worden.

Verder zou ik graag weer elke maand een andere proef hebben. Een beetje slim paard kent de proeven uit zijn hoofd enndat maakt het rijden niet makkelijker.

Sinterklaasjury's zijn er genoeg. En ruiters/amazones die achter Sinterklaas aanrijden zijn er helemaal.

Ik zou graag zien dat ze bij de KNHS bijhouden wie er bij welke jury rijdt. Wanneer dan blijkt dat combinaties week in week uit bij dezelfde jury rijdt, zou daar of de jury, of de ruiter op aangesproken moeten worden.
Juryleden die altijd hoge punten geven zouden een soort supervisor naast zich moeten krijgen die uitlegt hoe je behoort te jureren.

Heb onlangs een sinterklazin gehad. Jong paard kwam na twee lijnen volledig
los van de hand. Bleef wel netjes op de loodlijn maar kon haar niet ondersteunen en dat heeft ze nog zo hard nodig. Geen lijn was meer recht en heb echt alle
mogelijke moeite gedaan om haar met mijn zit en been de figuren door te loodsen. Was overigens L2 selectie.

Krijg ik punten: 206????

Nou, ik ben me daar toch gaan lachen.

Jury van proef 2 gaf me overigens geheel terecht 182. Had weer iets meer contact maar daardoor geen fijne aanleuning. Deze heer schreef op het protecol dat het gangenwerk uitstekend was, maar dat de aanleuning en de daarbij horende ontspanning nog beter moest.

Had onderaan voor de gangen voldoendes, voor de aanleuning een dikke 4 en terecht. Was zo blij te zien dat er eindelijk een jury was die precies zijn vinger op de zere plek kon leggen.

En als we toch met regels bezig zijn trouwens, dan zeg ik:
leuk die bloembakken maar zet ze net als bij de GP ruim van de baan af.
Maar dat is ook eigenbelang.
Er zitten zoveel kabouters in die bloemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:03

Zooist schreef:
Ik zou graag zien dat ze bij de KNHS bijhouden wie er bij welke jury rijdt. Wanneer dan blijkt dat combinaties week in week uit bij dezelfde jury rijdt, zou daar of de jury, of de ruiter op aangesproken moeten worden.

@zooist, dit is natuurlijk onhaalbaar. Ik tref regelmatig dezelfde juryleden op verschillende locaties en ook als jurylid dezelfde deelnemers. En dat is niet omdat ik hen achterna reis maar omdat je nu eenmaal in dezelfde regio rijdt en jureert.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:11

Leuk om zoveel meningen te lezen en verbeterpunten.

Om de klasses meer op elkaar aan te laten sluiten kun je die keertwending in de M1 bv ook wat groter laten rijden. Vanaf de M2 moet deze dan correct zijn. Zelfde geldt voor de eenvoudige wissels in de M2, geen 4 passen stap maar bv 10. Of gewoon op de diagonaal. Wat betreft wissels in de Z1, dat zou kunnen maar dan zou je ze bv vanuit de contra kunnen laten verrijden.

Wijken in de L1 en L2 heb ik overigens echt een hekel aan, dat mogen ze van mij acuut vervangen door SB. Wijken wordt ook zo vaak zo slecht gereden, moet zeggen dat ik er bij al die paarden meer moeite mee heb als met SB :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:21

Zooist, ik heb juist horen fluisteren dat de ZZlicht bij de basis getrokken zou worden. Wat prima zou zijn, als de eis van twee jury's per ring losgelaten zou worden, wat mij betreft. Je krijgt er echter wel een onderscheid van verenigingen door, ook doordat de Z proeven straks niet meer in 20x40 gereden mogen worden. Op die manier verdwijnen de kleine huiselijke clubjes door de concurrentie van grotere verenigingen en betere accommodaties.

Fitz, dat is ook bijna niet te voorkomen, vooral in de M en Z heb je soms beperkte keuze, maar ik denk ook dat verenigingen er goed aan doen om wat vaker jury's van verderop uit te nodigen en die ook voldoende combinaties te laten jureren. Tussen de 50 en 70 euro moet toch wel haalbaar zijn als je ze 30 combinaties laat beoordelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:40

_San87_ schreef:
ambre schreef:
Dan kun je zien dat het echt een moeilijke overgang is.
En ik ben het met je eens dat je die overgang moet kunnen beheersen,maar het is wel heel makkelijk gezegd zo van achter de computer.
Van mij mag de overgang ook zeker meer in de proeven terug komen zodat mensen die meer blijven trainen,hij zit nu maar 1x in een Z2 proef.
Enne:Z is basis.

Ik zie niet in wat er moeilijk aan is :) Mijn Z paarden hebben er nooit moeite mee gehad, de paarden van mijn instructrice en vrienden ook niet. Maar misschien denk ik er inderdaad te licht over.

En ik weet dat Z basis is, maar toch anders dan de B-basis.

Hoe hoger je komt hoe meer je oefent op sluiten en zitten, een paard wat enorm terug kan komen op het achterbeen kan makkelijker in stap gaan dan in draf. Daardoor wordt de oefening moeilijker tov toen je nog L reed. Toen was het paard nog niet zo gesloten en op het achterbeen en dacht het niet na over stappen. Er was maar 1 optie en dat was gewoon draven in arbeidsdraf. Nu kan het of een changement lopen of een eenvoudige wissel of in draf.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:02

malloesje schreef:
Wijken in de L1 en L2 heb ik overigens echt een hekel aan, dat mogen ze van mij acuut vervangen door SB. Wijken wordt ook zo vaak zo slecht gereden, moet zeggen dat ik er bij al die paarden meer moeite mee heb als met SB :o

en ik maar denken dat ik de enige was... doe mij ook maar een proef met SB!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:05

Goede uitleg Zonnetje!

@Fitzroy. Ik snap wel dat dat onhaalbaar is. Maar hier in de regio hebben we een soort van wekelijks opgelapt lijk die met punten begint vanaf de 220. Daar rijdt een hele horde prutsers achteraan om de punten te behalen. Lekker makkelijk. Ik vind dat ze daarop in moeten grijpen.

Ik moet zeggen dat ik flink gestart ben de afgelopen maanden maar slecht 1 keer een jury getroffen heb waar ik in maart ook bij gereden heb. Zij jureerde in juni slechts 1 proef ivm meerdere ringen.

In de winter tref je wel meer dezelfde vind ik.

Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Als ruiter A elke wedstrijd bij juf en jury mevrouw B rijdt en altijd dik winst dan moeten ze dat toch kunnen zien. Dat is geen toeval want dat bestaan niet ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:10

Zooist, daar haal je nog iets aan: jureren bij je instructeur. Officieel mag het niet, maar volgens mij komt dit echt te vaak voor. Hoe kijken de jury's hier tegenaan?
Als je zo'n combi tegenkomt als ruiter en je weet het 100% zeker: Ga je 'klikken' of houd je je mond dicht?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:12

susanne_m schreef:
malloesje schreef:

Hier nog eentje :+

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:18

Zooist schreef:
En als we toch met regels bezig zijn trouwens, dan zeg ik:
leuk die bloembakken maar zet ze net als bij de GP ruim van de baan af.
Maar dat is ook eigenbelang.
Er zitten zoveel kabouters in die bloemen.

_O- Van mij mogen alle enge objecten en kabouters ook ruim van de baan afgezet worden!
Voor de rest ben ik erg benieuwd of er nieuwe proeven komen en hoe deze eruit gaan zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:21

susanne_m schreef:
malloesje schreef:

Van mij mogen ze het erin laten, de mijne kan het goed....ik scoorde vorige keer een 7 en een 8 :P

Wat wel eruit mag is het lichtrijden, ik word er gek van :o doe mij maar lekker doorzitten :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:22

Laten we gaan voor vrijwillig doorzitten of lichtrijden in het B en L :+. BIj mijn vorige paard moest ik niet denken aan doorzitten de gehele proef en al mijn andere paarden wel. Tis maar net hoe fijn je dier zit, hoe het reageert op doorzitten enz.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:25

Ook bij mijn jonkie moet ik er niet aan denken. Hij draaft behoorlijk groot en kan hem dus echt niet uitzitten. Plus is zijn balans nog niet goed genoeg, hij laat me ook niet zitten. Op dit moment ga ik in de proeven dan ook niet doorzitten :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:26

Zonnetje81 schreef:
Laten we gaan voor vrijwillig doorzitten of lichtrijden in het B en L :+. BIj mijn vorige paard moest ik niet denken aan doorzitten de gehele proef en al mijn andere paarden wel. Tis maar net hoe fijn je dier zit, hoe het reageert op doorzitten enz.

Ik ben voor! keuzevrijheid en in het M (net zoals nu) verplicht!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:29

Doorzitten is toch al vanaf de L2?
Ik ben ook voor de eigen keuze :j Doorzitten komt mijn zit en hulpen erg ten goede!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:30

L2 moet je nog lichtrijden met middendraf,toch?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:31

L2 heeft alleen met middendraf en halsstrekken lichtrijden :)

Ik lees nu vooral dat het B en L te makkelijk is. Maar als dat zo is dan zouden er toch wel heel veel mensen in 4 proeven naar de volgende klasse kunnen gaan?
Maar misschien zie ik dat wel weer verkeerd :=

Sommige roddels over de veranderingen vindt ik iig wel leuk :P