A.s. weekend op concours met >30 graden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:59

Ik snap al die vooringenomen aannames over niet starten en niet trainen enzo echt niet.

Het is al meer dan een week erg warm, de paarden zijn net als wij behoorlijk gewend aan dit weer.
Zoals je ook in het artikel leest kan je prima trainen/starten met je paard mits het fit is en je het koelen en naverzorgen in acht neemt.
Let gewoon op je paard. In de afgelopen week heeft iedereen al lang vast kunnen stellen of zijn of haar paard goed functioneert met dit weer of het iets rustiger aan moet doen. Denk dat er een hoop ruiters zijn die er meer last van hebben dan de paarden ;-)

Snoevie

Re: A.s. weekend op concours met >30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:36

waarom snap je dat niet?ik vind het juist wel goed dat mensen die menen dat het te zwaar is,hun wedstrijd afzeggen.
en ach,al zou de ruiter er meer last van hebben,nou en?
paard vind het vast niet erg om een keer niet te starten

respect voor ieders keuze

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:42

Sythaa schreef:
Ik snap al die vooringenomen aannames over niet starten en niet trainen enzo echt niet.

Het is al meer dan een week erg warm, de paarden zijn net als wij behoorlijk gewend aan dit weer.
Zoals je ook in het artikel leest kan je prima trainen/starten met je paard mits het fit is en je het koelen en naverzorgen in acht neemt.
Let gewoon op je paard. In de afgelopen week heeft iedereen al lang vast kunnen stellen of zijn of haar paard goed functioneert met dit weer of het iets rustiger aan moet doen. Denk dat er een hoop ruiters zijn die er meer last van hebben dan de paarden ;-)

Daar ben ik het helemaal mee eens. Heb mijn pony wel steeds sóchtends vroeg gereden deze week. Ga zondag gewoon starten, als ik het niet te gek maak, dan houdt hij het prima vol :) Gewoon extra stukken stappen tijdens het losrijden. Na de proeven meteen naar huis en hem lekker douchen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:45

Tes82 schreef:
Ik start a.s. zondag ook gewoon, ik moet om 11.30 mijn eerste proef rijden. Ik rijd max 10 min los en hou gewoon mijn paard goed in de gaten. Mocht het niet gaan start ik gewoon 1 proef.

maar als je 10 minuten losrijd kan je toch geen goede proef rijden lijkt mij?
ik iniedergeval niet hoor :n moet minstens een half uur losrijden en dat ga ik dit weekend dus ook gewoon doen!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:02

Ik hoef ook net zo lang los te rijden hoor! in de winter rijd ik ook maar 20 min los. als ik een half uur los rijd loopt hij in de eerste proef al moeizaam laat staan in de 2e. met dit weer is bij mij het los rijden stap, draf en galop even en dan stappen tot ik de ring in moet!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:05

EL4a1990 schreef:
Ik hoef ook net zo lang los te rijden hoor! in de winter rijd ik ook maar 20 min los. als ik een half uur los rijd loopt hij in de eerste proef al moeizaam laat staan in de 2e. met dit weer is bij mij het los rijden stap, draf en galop even en dan stappen tot ik de ring in moet!

da's handig!
ik moet echt minstens een half uur gereden hebben voordat pony lekker los is en fijn te rijden

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:57

mimeslosydy schreef:
Tes82 schreef:
Ik start a.s. zondag ook gewoon, ik moet om 11.30 mijn eerste proef rijden. Ik rijd max 10 min los en hou gewoon mijn paard goed in de gaten. Mocht het niet gaan start ik gewoon 1 proef.

maar als je 10 minuten losrijd kan je toch geen goede proef rijden lijkt mij?
ik iniedergeval niet hoor :n moet minstens een half uur losrijden en dat ga ik dit weekend dus ook gewoon doen!

Dat is per paard ook verschillend lijkt me. Ik rij nooit langer dan 20 minuten los en daarvan stap ik ook nog de helft van de tijd. Ik rij puur los om zijn spieren even wat op te warmen, meestal loopt hij vanaf de eerste pas al wel lekker. Als ik heel lang losrij dan heb ik een probleem in mijn tweede proef ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:09

Ik ben dan zo iemand die er meer last van heeft dan haar paard :P Ik ga gewoon mits ik in zomertenue mag starten, in een t'shirtje trek ik het zelf nog prima maar het jasje zorgt dat ik hyperventilerend van mijn paard af stap....

Mag ik in zomertenue starten dan gaan paardlief en ik gewoon met de nodige koeldingen en de nodige stapstukjes lekker op concours zaterdag hoor :)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:31

ik moet om 16.18 en 16.33 , 2 proeven L2 voor registratie en tevens kringkampioenschap reggedal.

gelukkig iets later dan het warmste punt, nog steeds erg warm, maar wel iets minder...
Hoop dat de prijsuitreiking snel is, anders staat ze de hele tijd in de trailer... |(

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:36

Ik mag om 13.45 en 14.07 :P Dat is dus wel echt op het heetst van de dag... Gelukkig is het ong. 5/10 minuten met de trailer, dus ach we redden ons wel :)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:40

Ik zal vandaag een wedstrijd hebben. Ik heb afgezegt. Veels te warm, moet hij in de trailer enzo...PFFF Voor hem en voor mij geen pretje.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:42

Ik heb ook nooit zo lang nodig om los te rijden. De ene keer is het wat langer dan de andere keer, maar als het zo warm is dan kort ik het wel in. Anders heb je inderdaad je 2e proef niks meer over. Ligt dan ook nog een beetje aan hoeveel tijd er tussen je 2 proeven zit.

@nanette: je hebt groot gelijk. Als ik vandaag wedstrijd had gehad, had ik ook afgezegd. Als je niks doet en je bent buiten dan is het al bloedheet!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:05

ik ga niet vanwege mijn astma.
krijg nu al geen lucht hier op mijn werk en we hebben airco,
dus wil niet weten hoe het is als ik erop zit.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:11

Lielle schreef:
En dat stoort me in deze hele discussie. Ja, er zijn paarden (of ruiters) voor wie het niet verantwoord is om te starten, en er zijn combinaties voor wie het verantwoord is. Dat hangt helemaal af van diverse factoren zoals voorbereiding, conditie, gevraagde inspanning, verdere maatregelen, type paard, omgeving etc. Je kunt dus niet keihard zeggen dat willen starten egoistisch is (niet starten is trouwens ook egoistisch, dat doe je omdat JIJ dat belangrijk vindt, niet vanwege het plezier van de buurman), dat is het alleen als je dat doet terwijl jouw paard daar niet toe in staat is. En zoals ik al eerder zei, daarom laat ik dus een paard thuis zaterdag, die starten zou idd niet eerlijk zijn.

En hier gaat het toch ook om. Het ene paard is de andere niet, de ene ruiter de andere niet. Onzin om meteen te zeggen dat álle paarden er niet tegen zouden kunnen. Volgens mij kunnen eigenaren dat altijd nog zelf het beste inschatten :)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:13

Wij hebben ons concours afgemeld. Moest anders vanavond rond 18.05u rijden maar het is gewoon veel te benauwd.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:45

Ik zou afzeggen. Ik had morgen wedstrijd, (onderling) en heb deze ook afgezegd. Ik moest om 12.00 uur (dressuur) en mijn zusje om 14.30 (springen). Mijn paard heeft een stofallergie. Eigenlijk heeft hij er zo goed als geen last meer van, maar met deze temperatuur is hij toch iets benauwder dan een gemiddeld paard. Maar ook als hij dat niet had, had ik denk ik afgezegd, vind er geen lol aan met deze temeraturen en denk ook niet dat ik mijn paard er blij mee maak.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:47

Overigens, jij kent je paard het best, ik denk dat jij dus best zelf de keuze kan maken of hij het aankan of niet. Die van mij heeft het snel warm, zweet snel etc. maar genoeg andere paarden op stal doen het nog best ok met dit weer. Denk dus dat het ook per paard verschillend is.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:49

ik twijfel ook nog,... het zou gaan regenen en onweren dus het koelt wel wat af,..
moet morgen springen tegen 15.30 en 16.30..
wacht morgenvroeg af maar zoals ik nu denk, meld ik ons af,.. er komen nog zat wedstrijden,..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:50

Ik rijd geen wedstrijden, maar met dit weer rijd ik niet of 's avonds laat. Als ik concours zou hebben zou ik het lekker een keertje overslaan...

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:06

Ben blij dat wij hebben afgemeld.. anders moest ik nu m'n eerste proef ongeveer rijden, en het is nog niks afgekoeld. Denk dat ik paard hier wel een plezier mee doe.
Zoals hier boven al werd genoemd: er zijn wedstrijden zat!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:08

morgen komt er regen en onweer en windstoten van 75 km per uur, dat vind ik ook niet wat,. en nog gewoon 33 graden lees ik net!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:09

Ik ben dus blij dat ik wel gereden heb. Paard had nergens last van, ik ook niet en we hebben een
prima dagje gehad.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:10

Ik hoop dat het vannacht flink gaat onweren.. dan is het morgen iig niet meer zo benauwd als vandaag.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:37

veel regen vannacht alsjeblieft :D

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:13

Ik ga dit weekend ook op wedstrijd en bekijk het gewoon op de dag zelf. Is het te warm, dan ga ik niet. Vind ik niet eerlijk tegenover het paard.