Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:19

Wow er worden echt hele goede tips gegeven,
dus ik denk dat ik me niet verder hoef bij te helpen. :+

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:11

famw schreef:
nirkes schreef:
Ha! lol! das nog best een verhaal als je aan je 25 wilt komen _O-

Ja inderdaad :')

Vind het stom. Alleen maar bladvulling :(

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:24

HouvanPonys schreef:
Stravero schreef:
Als je een keurig verzorgd proefje rijdt met een superschone pony die goed luisterd en je op een ontspannen, losse teugeldruk rijdt, krijg je een 9 ;)

(Heb zelf toen ik nog B en L reed, altijd 8en, 9ens en zelfs 10en ontvangen :) )

Dit hoort denk ik bij het punt aanleuning & impuls. ;)

Nee, dit hoort bij de verzorging. Daarom heet het ook "de verzorging van het geheel". Je kunt je paard zo mooi wassen als je wilt maar als je bij bepaalde jury's alleen zit te zagen en zit te trekken, gaat ook je verzorging van het geheel met punten naar beneden...

Snoevie

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:30

grappig,dit heb ik nog nooit van jury's gehoord.
de meeste jury's waar ik bij schrijf geven voor de VERZORGING van het geheel gewoon een cijfer voor het mooie poetsen en de correcte outfit............

bij hogere proeven krijg je trouwens geen verzorgingscijfer meer.
ik dacht vanaf het M1

verder zou als een ruiter zit te zagen,de punten voor rechtgericht,ontspannen en in aanleuning gaande paard of het cijfer voor rijvaardigheid en effect van de hulpen drastisch omlaag moeten,niet het cijfer voor verzorging.

maar evengoed,iemand die zaagt zou zowieso voor elk gereden onderdeel al aftrek moeten hebben........

wbt de teugelvoering,dat hoort niet bij de verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:09

Ik blijf erbij dat verzorging een standaard cijfer is :)

Vandaag had ik een 7 en een 8 , en ze zag er de 2e proef echt niet anders uit :))

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:30

dat ben ik wel met je eens. de meeste jury's schrijven gewoon een standaard cijfer op als iemand er correct en volgens de regels uitziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:36

ja precies en dat vind ik ook niet meer als normaal :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:21

De jury geeft meestal iedereen hetzelfde cijfer voor de verzorging. een 9 komt daarom ook heel weinig voor. een jury geeft er een 7 of 8 voor. ligt aan de jury. hoger meestal niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:36

dat is inderdaad ook mijn ervaring.
ik vind een 9 ook wel erg hoog,voor iets wat niks met je rijden te maken heeft. een 7 of zelfs 8 is toch al een prachtig cijfer!

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:14

Ik heb ook een keer een 9 gehad.
Schimmel was zo super schoon dat het in het zonnetje bijna oogverblindend was :D

Normaal heb ik bijna altijd 8e. (Miss omdat ik als 1 van de weinige hier met een andere kleur jasje & dekje rij?)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:16

ik zie hier ook weleens andere kleuren voorbij komen,maar als het volgens de regels is,heeft iedereen hetzelfde cijfer,is mijn ervaring hier iig

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:26

Stravero schreef:
[Dit hoort denk ik bij het punt aanleuning & impuls. ;)

Nee, dit hoort bij de verzorging. Daarom heet het ook "de verzorging van het geheel". Je kunt je paard zo mooi wassen als je wilt maar als je bij bepaalde jury's alleen zit te zagen en zit te trekken, gaat ook je verzorging van het geheel met punten naar beneden...[/quote]

nee hoor, de verzorging is puur het uiterlijk van het paard en ruiter. De ontspanning hoort meer bij t punt aanleuning en ontspanning...
ook ik geef, als jurylid, standaard een 8. Dit cijfer gaat naar beneden als er iets mankeerd aan t uiterlijk vd combi en gaat omhoog als het boven t gemiddelde uitsteekt. Had laatst een pony die helemaal tot in de puntjes verzorgd was, t ruitertje zag er perfekt uit en ze had haar pony ook nog in de glitters gespoten, je kon echt zien dat ze er heel veel tijd aan besteed had. Die heeft van mij een 9 gekregen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:28

wat had dat ruitertje meer dan de anderen om een 9 te verdienen?buiten de glitters dan :P (puur uit nieuwsgierigheid hoor)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:37

Snoevie schreef:
wat had dat ruitertje meer dan de anderen om een 9 te verdienen?buiten de glitters dan :P (puur uit nieuwsgierigheid hoor)

echt alles zag er perfekt uit. tuig gepoetst en schoongemaakt, kleding en tuig dat tot op de puntjes op elkaar was afgestemd, geen haartje verkeerd (van ruiter en pony). Alles glom. Het viel gewoon op dat alles gewoon perfekt afgewerkt was, al vanaf een afstandje (ik jureerde de 2e proef..) en de glitters maakten t helemaal af, al laat ik daar de 9 niet van afhangen. Het was gewoon het gehele plaatje, waar echt bijna niets fout aan was.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:46

*\o/* Ik heb net een wit paard gekocht en ben gek op wassen :D dus kom maar op met die 9!

Vroeger kwam de jury uit de auto om onder je beugels te kijken of je echt goed schoon had gemaakt.
Tja ik ben nog steeds zo'n pietje precies en maak alles schoon voor een wedstrijd.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:54

Hihi, toevallig vandaag zelf een 9 gehad voor de verzorging.. Met als commentaar, pony ziet er super mooi en schoon uit.
Andere proef had ik trouwens een 8

Ik ben zelf ook van mening dat de meeste jury's dit punt vaak maar een standaard cijfer geven. Maar toch een enkel jurylid wijkt hier nog weleens vanaf, door echt gericht te kijken naar het totale plaatje.

Een voorbeeld uit eigen ervaring: ik moest een keer schrijven bij een jury en we kregen, kwa verzorging, 2 totaal verschillende paarden in de baan. Een vos gekeurd paardje met witte benen, super mooi gewassen, en nette roosjes in de mnen. Staart mooi uitgeplozen en het tuig zag er ook goed verzorgd uit. Paard goed in conditie en de ruiter paste er mooi op. Ook kwa kleding alles goed voor elkaar, deze combinatie kreeg dan ook meer dan verdient een 9!
Een andere combinatie kwm met een donker paard de baan in, dit zou dan dus al makkelijker schoon te maken zijn. Dit paard had een lelijke niet gekamde staart, vol klitten en zelfs kleine strootjes. De manen waren gevlochten maar het zat scheef en er hingen plukken uit. En het paard had erge overgewicht en in combinatie met de ruiter zag het er niet echt netjes uit. Ook had het meisje haar haren los in een staart en niet mooi netjes in een knot oid. Deze combinatie kreeg van de jury een 5.

Zo zie je maar, de een doet erg veel moeite en de ander totaal niet. Maargoed, verzorging en het algemene plaatje dat is toch je eigen visitekaartje! Dat is het eerste wat de jury ziet..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:03

maar dan is er een duidelijk verschil.

ik zorg ook op en top voor mijn pony,maar heb niet speciaal op elkaar afgestemde spullen ofzo.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:04

Hahahahahaha een 9?? Nou mijn paard ziet er altijd uit om door een ringetje te halen en we kregen nooit hoger dan een 8...;) Het verschilt gewoon per jury. Meestal hebben ze gewoon een standaart punt dat ze toekennen.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:11

Standaard een 8 slecht verzorgd lager en mooi gepoetst, (hoefsmid was ook op tijd) 9 of 10 en het maakt niet uit of je dan net een wp hebt, had de jury op de niet goede onderdelen maar minder punten moeten geven.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:18

macke schreef:
Standaard een 8 slecht verzorgd lager en mooi gepoetst, (hoefsmid was ook op tijd) 9 of 10 en het maakt niet uit of je dan net een wp hebt, had de jury op de niet goede onderdelen maar minder punten moeten geven.

Daar ben ik het niet mee eens. Je proef moet naar het rijden beoordeeld worden, een goede verzorging is van belang voor de uniformiteit en dus ook zodat de jury combinaties onafhankelijker kan beoordelen. Als deze niet in orde is is het logisch dat er een punt voor afgetrokken word. Vind een 9 bij de pony's voor iemand die heel goed haar best heeft gedaan wel kunnen, maar bij de paarden een beetje overbodig.

Alleen ook het standaardcijfer wordt al snel gegeven. Laatst had ik door pech op het laatste moment een vlek op mijn dekje gekregen, maar had nog steeds een acht (was geen opvallende vlek maar toch). Dan vraag ik me wel eens af waar ik toch al die moeite voor doe. :D Wil alleen het risico nooit nemen dat ik daar een punt verlies, dus doe het altijd toch maar zo goed mogelijk. :P

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:46

SETEFURII schreef:
door je pony heeeeeeel goed te poetsen!
Ik doe 't altijd zo:
1. Borstel je paard met een goede rosborstel, zeker als ze in de rui zijn! gewoon enkel de rosborstel en goed poetsen! soms kan je met de haren zelfs een kussen vullen := borstel ook de staart uit (zonder anti-klit erin te doen, dat kan je de dag ervoor wel doen)
2. Veeg de haren weg, anders zal de afvoer van de poetsplaats verstopt raken (en ik kan het weten :Y) )
3. Maar je paard nat met lauwwarm water (37,5° is meer dan genoeg) begin aan de voorbenen en ga zo naar achter, vergeet de nek & manen ook niet. Was je paard met een goede shampoo! en bij een schimmel zal er wat meer werk zijn dan bij een zwart paard..
Ook de hoeven wassen & de haren aan de kroonrand knip 'k weg.
4. Soms doe ik wel eens wat conditioner op de hals & de billen. Doe 't nooit op plaatsen waar harnachement komt, anders zou dat wel eens lekker kunnen glijden..
5. Na 't uitspoelen begin ik aan de staart, helemaal uitpluizen en uitmakken, en daarna lekker soppen en wassen. Dan spuit ik er wél antiklit in, liefst zonder silicone, dat maakt de haren stuk. vlecht de staart in, de dag nadien maak je hem los.
6. Dan vlecht ik de manen met naald & draad, omdat dat beter staat. De dag nadien doe ik de voorpluk
7. Het harnachement wordt lekker ingevet en opgeblonken, dekjes gewassen etc..
8. het paard goed poetsen, en met een wolletje erover gaan zodat 'ie lekker blinkt, hoefjes invetten en gaan met die banaan

ik denk niet dat het zin heeft zo poets iedereen dooor en door het maakt niet zo veel uit als je het mij vraagt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:48

Snoevie schreef:
ik zorg ook op en top voor mijn pony,maar heb niet speciaal op elkaar afgestemde spullen ofzo.

Ik wel, ik rij mijn zwarte met zwart tuig met bling, zwarte laklaarzen met bijbehorende spoorriempjes, zwart met zilveren cap, zwart rijjasje met bling siersteentjes.

Voor de appaloosa heb ik aparte spullen gekocht: cognac laarzen met gouden gespen, een donkerbruin jasje met gouden sierspeld, koperen sporen met cognac sporenbandjes, een cap in de tinten van het jasje en de laarzen, een champagne dekje/handschoenen/plastron/rijbroek in exact dezelfde kleur en de bies van het sjabrak in dezelfde kleur als mijn rijjas.

En toch krijg ik geen negens, dus hou je centen gerust maar in je zak Snoevie :P

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:50

als je de details ook meepakt, zoals hoeven invetten, voorpluk, staart netjes, tuig gepoetst etc etc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:51

Hoffie777 schreef:
als je de details ook meepakt, zoals hoeven invetten, voorpluk, staart netjes, tuig gepoetst etc etc

Dat doet minstens 75% van de ruiters hoor.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:51

Ik heb wel eens 9ens gehad; zelfs op de brabantse kampioenschappen had ik een 9 voor verzorging :D

Wat had ik extra gedaan? Nou gewoon heel goed wassen/invlechten. Heb een schimmel, dus dan valt het allemaal wat meer op :)