dus ik denk dat ik me niet verder hoef bij te helpen.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
HouvanPonys schreef:Stravero schreef:Als je een keurig verzorgd proefje rijdt met een superschone pony die goed luisterd en je op een ontspannen, losse teugeldruk rijdt, krijg je een 9
(Heb zelf toen ik nog B en L reed, altijd 8en, 9ens en zelfs 10en ontvangen)
Dit hoort denk ik bij het punt aanleuning & impuls.

Stravero schreef:[Dit hoort denk ik bij het punt aanleuning & impuls.
(puur uit nieuwsgierigheid hoor) Snoevie schreef:wat had dat ruitertje meer dan de anderen om een 9 te verdienen?buiten de glitters dan(puur uit nieuwsgierigheid hoor)
macke schreef:Standaard een 8 slecht verzorgd lager en mooi gepoetst, (hoefsmid was ook op tijd) 9 of 10 en het maakt niet uit of je dan net een wp hebt, had de jury op de niet goede onderdelen maar minder punten moeten geven.
Wil alleen het risico nooit nemen dat ik daar een punt verlies, dus doe het altijd toch maar zo goed mogelijk.
SETEFURII schreef:door je pony heeeeeeel goed te poetsen!
Ik doe 't altijd zo:
1. Borstel je paard met een goede rosborstel, zeker als ze in de rui zijn! gewoon enkel de rosborstel en goed poetsen! soms kan je met de haren zelfs een kussen vullenborstel ook de staart uit (zonder anti-klit erin te doen, dat kan je de dag ervoor wel doen)
2. Veeg de haren weg, anders zal de afvoer van de poetsplaats verstopt raken (en ik kan het weten)
3. Maar je paard nat met lauwwarm water (37,5° is meer dan genoeg) begin aan de voorbenen en ga zo naar achter, vergeet de nek & manen ook niet. Was je paard met een goede shampoo! en bij een schimmel zal er wat meer werk zijn dan bij een zwart paard..
Ook de hoeven wassen & de haren aan de kroonrand knip 'k weg.
4. Soms doe ik wel eens wat conditioner op de hals & de billen. Doe 't nooit op plaatsen waar harnachement komt, anders zou dat wel eens lekker kunnen glijden..
5. Na 't uitspoelen begin ik aan de staart, helemaal uitpluizen en uitmakken, en daarna lekker soppen en wassen. Dan spuit ik er wél antiklit in, liefst zonder silicone, dat maakt de haren stuk. vlecht de staart in, de dag nadien maak je hem los.
6. Dan vlecht ik de manen met naald & draad, omdat dat beter staat. De dag nadien doe ik de voorpluk
7. Het harnachement wordt lekker ingevet en opgeblonken, dekjes gewassen etc..
8. het paard goed poetsen, en met een wolletje erover gaan zodat 'ie lekker blinkt, hoefjes invetten en gaan met die banaan
Snoevie schreef:ik zorg ook op en top voor mijn pony,maar heb niet speciaal op elkaar afgestemde spullen ofzo.