Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:38

hahaa ik dacht al dat je antwoord ging geven, ook harstikke bedankt hoor!! maar hij was niet direct zo persoonlijk aan jou bedoeld, niet dat ik je antwoord niet waardeer.
was meer algemeen bedoeld die vraag maar toen ik m zelf zo terug las leek t idd alsof ik m aan jou persoonlijk stelde ;)

maar die mening over dat er niks anders aan is deel ik dus met je.
dan kom ik dus opde vraag hoe een paard kan "verslijten" door slof gebruik??

Edit: dan moet t dus verkeerd slof gebruik zijn neem ik aan?

KiWiKo

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:57

zo voelde ik het ook niet hoor :) ik voelde het als een terechte oprechte vraag......... :)

Heee........ ik zie ze ook wel voorbij komen hoor, de ruiters die hun peerd in de krul trekken met de slof.......... ABSOLUUT.........

en dan zie ik alleen maar negativiteit vanuit het paard en vanuit de ruiter.........

KAN geen oplossing zijn.

Ik heb ook wel eens therapeutisch met een slof gereden op aanraden van de dierenarts/otheopaat, dan heb je het ding wel meer op maat, maar ook dan rij je er heel voorzichtig mee

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:28

In principe is een slofteugel luiheid van de ruiter. Maar ik ben het wel eens dat met een slofteugel (mits goed gebruikt) er geen verschil is in hoe het paard loopt als zonder. Want wat je met een slofteugel doet, kan in principe ook zonder bereikt worden, alleen duurt het wat langer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:30

Ik heb een slof nog nooit nodig gehad voor nageeflijkheid..... slechts als mentale ondersteuning :) Dat gaat dus voor mij niet op.......

en mensen die denken met een slof snel resultaat te krijgen, krijgen de deksel op de neus in latere stadia van de africhting.......

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:38

Ik vind een slof ook geen probleem, omdat het, zoals jij al eerder zei, inderdaad een teugel is die flexibel is. Je kunt hem in een miliseconde van kort naar helemaal lang laten. Dat heb je met bijzetteugels niet. Waar ik wel problemen mee heb is een sterk bit in combinatie met een slof, dan wordt het verhaal helemaal anders. Persoonlijk gebruik ik de slof alleen om paarden de hals te laten strekken.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:42

ook voor strekken gebruik ik m, voor paarden die erg heet blijven en moeite hebben met het ontspannen gebruik ik m ook wel eens, ligt eigenlijk helemaal aan t type paard. gebruik m idd nooit om een paard nageeflijk te rijden, ben t met kiwiko eens dat je uiteindelijk de deksel op je neus krijgt, maar soms is het een fijn hulpmiddel om af en toe eens te gebruiken.

bedankt voor t beantwoorden van mn vraag!
(gelukkig was mn eigen antwoord dan toch ok, begon al even te twijfelen haha)

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:55

KiWiKo schreef:
je kan het thuis helemaal voor elkaar hebben....... maar vreemd terrein is vreemd terrein.......... en ook op vreemd terrein kan je maar beperkt oefenen :)

Ooit wel eens jonkies uitgebracht voor een handelaar oid?

Ja vaak zat en nooit een slof eraangehangen. Liever voorwaarts en het neusje er iets uit houden, dan maakt het stukken veiliger.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:04

Jiss_ca schreef:
http://knhs.nl/objects/00017561.pdf

Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.
2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
3. Voor het gebruik van een neusnetje wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement.
4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
– een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
– oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt;
– borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
– hoefschoenen.
5. Voor pony’s, behorende tot de categorie A, B, C, is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.
6. Het gebruik tijdens de proef van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, pees-beschermers, Thiedeman-teugel, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen tijdens prijsuitreikingen toegestaan en alleen in combinatie met een hoofdstel, voorzien van enkele trens.
7. Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
– glijdende martingaal, Thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
– springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d., om veiligheidsredenen mag gebruik gemaakt worden van een (beugel) riem om de hals van het paard,
– enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit van een trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
– een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Midden Tour.)
8. In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van een karwats of dressuurzweep toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken.
9. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is 120 cm bij de paarden en 100 cm bij de pony’s.
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.
11. Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien en mag niet scherp zijn. De takken van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.) Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
12. Voor pony’s zijn alleen stompe sporen en knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering - toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanenhalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm. Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm. Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
13. De bondscoach kan in overleg met de jury hulpmiddelen toestaan tijdens speciaal daarvoor aangewezen wedstrijden, hiervan zijn Kring-, Regio- en KNHS-kampioenschappen en NK’s uitgesloten.

Begrijp ik hieruit dat je tegenwoordig in het M dressuur dus zonder sporen mag rijden ?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:06

volgens mij moeten die regels nog ingevoerd worden.
(wat ik altijd deed als ik niet op t betreffende dier met sporen kon/wou/hoefde te rijden dan had ik bij één paar sporen de knopjes eraf gevijlt.. :D )

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:10

Deze regels gelden vanaf 1 april
@newmom: er worden ook zgn dummysporen verkocht, dat scheelt weer veilen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:12

potverdorie en ik nog wel denken dat ik t wiel had uitgevonden!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:14

Devaney2009 schreef:
KiWiKo schreef:
je kan het thuis helemaal voor elkaar hebben....... maar vreemd terrein is vreemd terrein.......... en ook op vreemd terrein kan je maar beperkt oefenen :)

Ja vaak zat en nooit een slof eraangehangen. Liever voorwaarts en het neusje er iets uit houden, dan maakt het stukken veiliger.

Dat vind ik ook, Devaney. Een slof maakt alleen maar een springveer van ze. Zolang je een veer ingedrukt houdt, is er niks aan de hand, maar laat je hem los, dan begint het springen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:17

ligt eraan......... als een slof niet inwerkt, werkt die ook niet als een springveer :D :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:19

KiWiKo schreef:
ligt eraan......... als een slof niet inwerkt, werkt die ook niet als een springveer :D :D

Is helemaal waar. Je kunt hem ook heel goed op een lengte hebben dat een paard er pas tegen aan loopt als ie zn kop te veel omhoog wil steken...zo gebruik ik hem ook wel eens.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:21

KiWiKo schreef:

Volgens mij bedoelt hij dat je paard een springveer wordt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paard een springveer werd van de slof. Overigens zijn er helaas ook veel mensen die dit effect bereiken en daar geen slof voor nodig hebben....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:22

hahaha ja das ook zo :D ........... helaas!

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:36

KiWiKo schreef:

Waarom doe je hem eraan dan als je met een jong dier voor het eerst op concours gaat?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:37

even terug lezen, is al op geantwoord. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:39

KiWiKo schreef:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:39

KiWiKo schreef:
ikke wel joh :D :D

better safe than sorry :)

ik hang er trouwens makkelijk een slof aan...........net zoals ik makkelijk mijn bp aantrek en mijn helm opzet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:40

KiWiKo schreef:
Afbeelding

ik rij bijvoorbeeld zo met een slof........... en het ding zit aan de singelstoten vast.......

Ik rij met een slof omdat het mij mentaal helpt (in de zin dat ik denk dat ik het dan beter onder controle heb!!) bij het rijden van paarden waar niet veel mensen meer op op zullen willen stappen.

KiWiKo

KiWiKo schreef:
newmom schreef:
kiwiko zal ongetwijfeld genoeg begleiding en ondersteuning hebben als ze t nodig heeft.. heb ondertussen genoeg gelezen van dr om dat te weten. ook denk ik dat bij die paarden geen psycholoog tegen op kan l*llen :D want een beetje angst heb je toch wel, en das goed want dat houdt je allert. al is angst misschien een verkeerd woord, maar t kwam als eerste op.

ik heb niet alles goed doorgelezen maar is er nu al duidelijk waarom er niet met slof gereden mag worden dan?
ben ik nl ook wel benieuwd naar.

angst is het goede woord....... vroegah had ik dat niet......... nu dat ik een kind en een bedrijf heb waar veel mensen van eten ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden......... ik in een rolstoel (en dat gebeurd zomaar hoor vanaf een paard) ga het niet meer waarmaken waar ik nu voor sta.....

Dus ja......... ergens regeert een stukje angst, ondanks dat ik weet dat ik handig genoeg ben........ maar ik heb die psygologische steun van het omhebben van een slof echt gewoon nodig.... tussen mijn oortjes :)

KiWiKo

KiWiKo schreef:
ik kan me voorstellen dat je een paard voor het eerst uitgebracht echt wel even een paar rondjes in de rondte wil rijden met een slof eromheen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:41

had je allemaal terug kunnen lezen......... en MEER :D

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:50

KiWiKo schreef:
KiWiKo schreef:

Hier had ik al op gereageerd. Ja meer dan genoeg jonge paarden uitgebracht en ik heb er liever een springzadel op en rijden met die hap dan de slof erom te knopen.

9 van de 10 keer zijn die jonge dieren zo overbluft dat ze binnen no time de pijp leeg hebben en blijven ze hardstikke braaf.