Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:58

ik krijg geen springles (jah even over het springen) en heb 3 wedstrijden gereden, ik moest al veel opzeggen door te weinig geld, en rijd ook maar met een oud 2de hands zadel, maar ik zit ook zo in de L. Dressuur kan mijn pony weer helemaal niet goed.
ik denk ook als je voor dressuur gaat je ook niets anders moet doen, en als je eenmaal voor springen gaat voor het springen kiezen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:59

Dat vind ik zo'n onzin dat het makkelijker is als een beetjes al een keer Z heeft gelopen. Als ze stijf en slecht gereden zijn dat kun je beter een losse pony hebben die nog niks gelopen heeft.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:00

Ik volg de discussie, en ik denk dat Kosta een goede uitleg geeft. Het allerbelangrijkste is doorzettingsvermogen, gevolgd door talent. Maar met je talent kom je nergens als je op de manege eens per week rijdt. De betere ruiters zullen daar wel opvallen, maar je kan niet zoveel trainen en oefenen als mensen met een eigen pony. Daarom is er naast talent ook wat geld nodig, voor de eigen pony (duur of niet duur, dat maakt niet uit) en de onderhoud. Verder wordt er vaak veel van de ouders vereist, de kinderen moeten met de pony's toch op wedstrijd. Nu kan een gedeelte gezellig op de pony langs de weg naar de westrijd, maar toch zal dat niet altijd mogelijk zijn.

Om als kind hoog in de paardensport te komen is doorzettingsvermogen nodig, maar ook inzet van de ouders (en een beetje geld). Zonder dat komt men nergens.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:41

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten die niks met het onderwerp te maken hadden verwijderd. Bij deze het verzoek om de discussie vanaf nu wel on-topic te houden.

berbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:43

Ik ben zo'n ruitertje geweest. Toen ik 8 was begonnen met rijden en ik heb altijd alle middelen gehad om te rijden. Wij hebben een kleinschalige pensionstal dus een eigen pony was al snel een feit. Van mijn 12e tot 16e reed ik 4 dpony's in de klasses Z en ZZ springen. Ik werd 3x inde week getraind door een trainer en voor de rest door mijn moeder. Na school was er geen tijd voor vriendjes en vriendinnetjes, ik moest altijd trainen. Ik vond paardrijden leuk maar er lag wel een enorme druk op mij. Het is misgegaan, op mijn 15e zat ik in het Bkader ponyspringen, en het jaar daarna zou mijn laatste pony jaar zijn, het was dus mijn laatste jaar waarin ik een ek zou kunnen rijden. Ik werd zo bang om mijn ouders teleur te stellen dat ik in de ring niet meer presteerde, waardoor mijn ouders weer teleurgesteld waren. Ik heb het ek niet gehaald en heb van mijn 16e tot 18e geen paard meer aangeraakt. Ik had er totaal geen plezier meer in. Inmiddels ben ik 20 en naast mijn studie rij ik weer paard. Ik rij nu 2 paarden in het Z springen, en doordat ik er zoveel plezier in heb gaat het ook goed! Wat ik wil zeggen is dat je het niet moet onderschatten en ik wil alle ouders meegeven dat plezier en ontspanning ook erg belangrijk is voor een kind!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:56

berbertje, hier ben ik het ook helemaal mee eens en soms moet ik ook even mezelf tot de orde roepen :o . Op dit moment zit mijn dochter ook in de ring in een dip, daarbuiten gaat het super, maar zodra ze in de ring komt gaat het even niet. Ik heb dus gisteren ook me niet met het losrijden bemoeid en ook niet voorgelezen. Het ging super slecht, maar mijn dochter had reuze lol. Ik hoop dat ze zo haar zenuwen voor de proef ook kwijtraakt en weer met meer vertrouwen de ring in gaat, doordat ze er lol in heeft en het niet moet van ons. Overigens moet het rijden niet, want soms vind ik dat het wel wat teveel tijd in beslag neemt. Maar ja als ik dan met haar bespreek of we misschien niet wat minder naar wedstrijden zouden gaan of minder lessen en twee pony's wegdoen, dan wordt ze helemaal hysterisch en zegt dat ze niet kan leven zonder haar pony's. Ze zijn echt alles voor haar, dus ik geloof niet dat het iets is wat wij haar opdringen ;). Maar inderdaad tijd voor vriendinnen buiten school is er bijna niet, gelukkig zitten wij bij een leuke club met veel leeftijdsgenootjes en spreken die onder elkaar veel af. Vaak gaan ze na de les bij elkaar logeren enz. Dus dat maakt weer veel goed.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:57

Marian0557 schreef:
Fidele schreef:
Bettine, je hebt gelijk, mijn dochter is 12 en heeft een 'houten pony' die noemen wij zo omdat die pony echt zo stijf was als een plank, nu rijdt ze Z1 met deze pony in iets meer dan een jaar tijd en de pony is geen topper, maar ohhhhhhh wat ben ik trots op de manier waarop het beest nu beweegt!! Maar het was een lange zware weg...............

Winnietje; Super idee van je dat lease paard zal jou een hoop leren, en als je ervoor gaat en ovewr een tijdje wel geld voor hebt wie weet....................

Maar ik zie wel dat het paardje al Z heeft gelopen, dus dat maakt het allemaal toch wel weer makkelijker.
Ze heeft hem niet zelf moeten opleiden.

En zoals de dochter van pietsie, leid nu zelf al jonge paarden op.

Dat klopt maar dat was 8 jaar en 3 peesblessures geleden, bovendien was de andere pony alleen zadelmak toen die kwam, maar inderdaad het was heeeeel makkelijk voor haar :j

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:00

Nou Fidele, kan ik hem dan niet overkopen, want dan kan die van mij binnen twee weken ook z starten :D :+

Zo makkelijk was het toch 8-)

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:12

Berbertje ik snap heel goed wat jij bedoeld.
Voor jou lag het allemaal weer heel anders, jouw ouders hadden een pensionstal en konden voor jou goede pony's kopen.
Ik denk dat daardoor idd de druk veel groter wordt voor een kind. Je groeit erin op en gaat erin mee.

Marian en echt niet iedere pony met een jonge ruiter heeft Z gelopen, die van ons namelijk ook niet.
Voor een jong kind is het dubbel zo moeilijk om alles zelf te leren en dat vereist heel veel inzet en ontzettend veel moeite en kost gewoon veel meer tijd.
De pony van Fidele heeft toevallig wel Z-gelopen, stom dat heb ik nooit geweten ;) maar geloof mij maar dat die het ook niet kado heeft gekregen.
Daarbij is niet iedere Z-pony een automaat of een topper, ik geloof wel dat ze er zijn maar dat zijn ze lang niet allemaal.
Met niet-toppers moet je nou eenmaal harder werken...

Het allerbelangrijktste is dat de ouders het kind steunen en er volledig achter staan, zonder druk erop te leggen.
Kind, ouders en pony moeten het leuk vinden en dan kan je een heel eind komen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:12

Kosta schreef:
Nou Fidele, kan ik hem dan niet overkopen, want dan kan die van mij binnen twee weken ook z starten :D :+

Zo makkelijk was het toch 8-)

Nou Kosta 2 weken... :D

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:18

Ja joh, lees het verhaal van Power and Paint maar, je koopt een pony van 160.000 euro voor dochterlief en gaaaan *not*

Kosta ik ben het zeker wel met je eens, over dat het veel geld kost allemaal, dat is ook zo het kost bergen geld zelfs, maar als het je eigen hobby ook is, en je kind zet zich er voor in en heeft er veel plezier aan, dan heb je dat ervooor over!

Wij doen veel dingen niet meer die we vroeger wel deden, zoals 2 weken wintersport, iedere week uit eten en iedere week uitgaan, en hier of daar een terrasje pikken, per maand veel geld uitgeven aan kleding etc. Op de een of andere manier vinden we dat niet belangrijjk meer, we zijn blij als we s'avonds op de bank kunnen ploffen............. en die kleding en alle luxe is erg relatief in onze ogen. ( we gaan nog wel 2 keer per jaar op vakantie...........)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:20

Geinig wij hadden ook een pensionstal toen kinderen geboren werden, en zeiden steeds; dochter krijgt geen pony, nou toen ze een week 7 was had ze er een hoor, eentje van 17 voor 600 euro gekocht, maar een leuk beestje!!!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:22

Wij doen ook heel veel dingen niet..en zo zullen er nog veel meer zijn. Kosten kan je beperken.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:22

wij geven dat geld er ook met liefde en plezier aan uit, maar inderdaad we laten er ook dingen voor. Gelukkig vinden wij dat niet erg, maar er zijn genoeg ouders die dat er niet voor over hebben. Ik ken zelfs iemand waar de ouders echt bulkte van het geld, maar die hadden totaal geen zin om er tijd in te moeten steken, want vergis je niet je ouders moeten er heel veel van hun vrije tijd voor over hebben. Dus die kreeg daarom gewoon geen pony.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:23

Wij moeders zijn gewoon met het paardenvirus besmet en hebben dat doorgegeven aan onze kids.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:26

Kosta ik ken ook zo iemand, meisje mag wel 1x pw naar manegeles maar moeder is bang voor paarden en beide ouders intresseert het niet. Kinderen krijgen werkelijk alles behalve....Heb je het geld kan het nog niet.
Inzet en wil van de ouders is heel belangrijk.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:28

Kijk uit wat je zegt Kosta, anders krijgen we de volgende discussie; is het de hobby van de moeder of het kind??? Wil jij het graag of je kind?? Wil ze het zelf eigenlijk wel of is het meer jou ding??

Dit soort vragen krijg ik echt!!!

De moeder van een vriendinnetje vroeg mij of het niet zielig was dat ze steeds maar wedstrijden en lessen heeft, want ze heeft het zo druk....dit gezin zit het hele weekend in pyama voor de flatscreen tv te kijken _O- Het is een keuze he?

berbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:35

Kosta schreef:
berbertje, hier ben ik het ook helemaal mee eens en soms moet ik ook even mezelf tot de orde roepen :o . Op dit moment zit mijn dochter ook in de ring in een dip, daarbuiten gaat het super, maar zodra ze in de ring komt gaat het even niet. Ik heb dus gisteren ook me niet met het losrijden bemoeid en ook niet voorgelezen. Het ging super slecht, maar mijn dochter had reuze lol. Ik hoop dat ze zo haar zenuwen voor de proef ook kwijtraakt en weer met meer vertrouwen de ring in gaat, doordat ze er lol in heeft en het niet moet van ons. Overigens moet het rijden niet, want soms vind ik dat het wel wat teveel tijd in beslag neemt. Maar ja als ik dan met haar bespreek of we misschien niet wat minder naar wedstrijden zouden gaan of minder lessen en twee pony's wegdoen, dan wordt ze helemaal hysterisch en zegt dat ze niet kan leven zonder haar pony's. Ze zijn echt alles voor haar, dus ik geloof niet dat het iets is wat wij haar opdringen ;). Maar inderdaad tijd voor vriendinnen buiten school is er bijna niet, gelukkig zitten wij bij een leuke club met veel leeftijdsgenootjes en spreken die onder elkaar veel af. Vaak gaan ze na de les bij elkaar logeren enz. Dus dat maakt weer veel goed.

Wat leuk om ook de visie van een ouder te lezen. Het is in mijn ogen ook erg belangrijk dat je zoiets met je kind bespreekt, en als ze zelf aangeeft dat ze heel graag wil dan zal het ook wel goed zitten denk ik! Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken. Ik vond destijds het rijden ook erg leuk en wilde ook mijn pony's niet wegdoen. Ik moest kiezen van mijn ouders tussen rijden of stoppen. Rijden betekende dan ook veel op concours en presteren. Er was geen tussenweg. Ik heb het mijn ouders later toen ik gestopt was ook heel erg kwalijk genomen dat ze mij nooit hebben laten 'spelen' met de pony's. Inmiddels ben ik iets ouder en snap ik het ookwel dat wanneer je ergens veel geld investeerd je ook graag wil dat het er een keer uitkomt. Ik heb wel een vraag voor de ouders hier met rijdende kinderen, hebben jullie een paardloze dag per week of sporen jullie je kinderen aan om ook eens iets te gaan doen wat niet met paardrijden te maken heeft? Spreken jullie met je kinderen ook af dat je 'trainer' bent wanneer zij rijden en gewoon mama wanneer ze weer op de grond staan? Voor mij is het namelijk erg interessant om dingen te lezen uit het oogpunt van de ouders, en het helpt mij om bepaalde dingen uit die tijd te verklaren.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:40

Ik moet zeggen, dat ik het wel jammer vind dat ik t/m m'n 12e op een manege heb gereden, en daarna nog verzorgpony's die van de manegepony's heb gereden. Aan de ene kant heb ik er natuurlijk wel veel van geleerd, maar nu ik eindelijk lekker fanatiek wedstrijden kan rijden ben ik 15, dus bij de pony's zal ik nooit echt uitblinken. Terwijl dat echt m'n grote droom was :o
Maar ik ben wel heel blij dat m'n ouders meegaan op wedstrijden, altijd meegaan naar lessen, en dus achter me staan en steunen in m'n hobby. Want als ik alles in m'n eentje moest doen denk ik dat het een stuk minder leuk is..

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:51

Pfff ik vind het best moeilijk als ik jouw verhaal zo lees, want dan ben ik ook bang dat ze me straks dingen kwalijk neemt. Maar wij gaan gewoon op vakantie, onder protest van dochter, want de kampioenschappen vallen in de vakantie. Tja jammer dan. Ik vind het ook belangrijk dat ze sociaal bezig is, dus ik spoor haar wel aan om met andere kinderen naar de bios te gaan of met carnaval naar het kinderbal. Verder is mijn dochter nog jong (11), dus ja ik spoor haar nog niet aan te gaan stappen ;) . Ze mag naar een ponykamp, niet om veel te leren, maar omdat ze met vriendinnen gaan en veel lol onder elkaar hebben. Ze zit soms zonder zadel, ondersteboven, achterstevoren op haar pony en dat vind ik allemaal prima. Ik bespreek inderdaad weleens met mijn dochter de "les" (oftewel schreeuwerige aanwijzingen van mijn kant :o ) vaak. Dan zeg ik ook van mama probeert je dan wat te leren, dat doe ik niet om je te pesten, maar om wat duidelijk te maken, maar eenmaal van het paard af ben ik ook echt mama hoor. Dat merk ik ook echt aan mijn dochter, dan praat ze gewoon weer over huis, tuin en keuken dingen en niet over de pony of les. Dat hoort ook zo. Ik probeer er dus wel goed rekening mee te houden dat ze het leuk moet vinden en vertel haar dus heel vaak dat ze niet hoeft te rijden of dat ze ook gewoon een pony mag hebben als hobby, dus niet voor de sport, maar voor de lol. Maar ze wil zelf wedstrijden rijden en is erg gedreven. Ik hoop dat ik zo ook gewoon haar doelen voor ogen houdt en niet mijn doelen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:57

Bij mij is dat ook zo, mijn ouders kunnen het wel betalen .. maar de pony zou dan op een manege/pensionstal moeten staan.. en daar zou ik dan elke dag heen moeten en mijn ouders vinden dat niet goed, school gaat voor, je red het niet met huiswerk enz. Ookal zou ik er met veel plezier elke dag heen gaan. Het zelfde met wedstrijden .. mijn ouders willen niet elk weekend rekening moeten houden met wedstrijden, ze willen dan andere dingen doen. 1/2x in de 2 maanden zou zouden ze dan wel doen maar niet meer. En daar zitten er ook wel een aantal mee (waaronder ik) ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:13

Hartstikke leuk voor die kinderen. Maar ik vind dat ze eerst maar lol moeten maken met paarden. Ervaring krijgen met wat te doen als het paard ziek is of wat dan ook.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:15

En welke kinderen bedoel je dan ponylove?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:17

Mijn dochter en ik doen echt alles samen, de paarden en pony's, naar de lessen rijden de wedstrijden maar ook shoppen (zo noemt zij het) en boodschappen doen. Zij krijgt oa les van mij, ik geef haar echt les en sta ook echt in het midden, op dat moment is mijn rol duidelijk, ze heeft het geaccepteerd en het gaat nu heel goed, maar dat is wel anders geweest...............Ik ben van mening dat wij het echt samen doen en ons daar allebei goed bij voelen.

Mijn dochter heeft grote ambities, en ik zal haar altijd volgen zolang ik dat kan.................en zo denkt haar vader er ook over hoewel hij er wat veder vanaf staat.

Verder proberen we haar een zo normaal mogelijk leven te laten leiden, met feestjes, slapen bij vriendinnen, een abbonement op Snow world in de zomer, zwemmen en ook gaan we als gezin graag naar musea ed. dus er blijft ook genoeg tijd over voor normale dingen..........ze heeft nl ook nog twee broertjes, die ook paardrijden. En als we op vakantie gaan kiezen we bewust iets waar geen paarden zijn, maar na 3 dagen willen zij en ik wel weer naar huis :o

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:20

ponylove1995 schreef:
Hartstikke leuk voor die kinderen. Maar ik vind dat ze eerst maar lol moeten maken met paarden. Ervaring krijgen met wat te doen als het paard ziek is of wat dan ook.

Hoeveel ervaring denk je dat een kind met paarden heeft die er tussen geboren is ponylove? En lol met je knol? Dat leggen we net allemaal uit.............en vertel eens over jezelf want zelf ben je toch ook nog niet zo oud? Weet jij zelf alles over lol met paarden en ziektes?