Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:41

Dit onderzoek wijst toch uit dat dat niet zo is? Misschien werkt het bij paarden en mensen gewoon niet hetzelfde. Mijn paard kan haar tong gewoon terugtrekken en weer onder het bit leggen, dat heb ik haar wel vaker zien doen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:44

@marliesje, en hoe is het gegaan zondag??

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:09

Het ging fijn! 198 punten, dus helaas geen wp. Maar wel een leuke ervaring rijker.
:)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:58

daarom, vind een goed gevoel ook altijd belanrijker dan een wp ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:55

Ik ben momenteel nog M1, maar ga vanaf het M2 al met S&T rijden... Eerst alleen in mijn les... dan om de dag, zodat we de tijd hebben om er mee te leren omgaan. Ik zie daar het probleem niet van...

Restyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:29

Niks mis met S&T... Wel mooi :D

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:38

Snoekiej schreef:
Dit onderzoek wijst toch uit dat dat niet zo is? Misschien werkt het bij paarden en mensen gewoon niet hetzelfde. Mijn paard kan haar tong gewoon terugtrekken en weer onder het bit leggen, dat heb ik haar wel vaker zien doen.

Dat lijkte me sowieso wel anders... De neus en mond werken heel anders bij een paard dan bij een mens. Een paard kan niet ademhalen door zijn mond. En ik heb een paard ook nog nooit zien overgeven.

Als wij een potlood in onze mond doen kan ik me mond niet sluiten.. een paard met een bit in kan dat wel

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:45

Ik ben zelf M2, ik mocht Z starten maar ik heb geen ervaring met S&T. Ik heb hele topic gelezen.
Ik ga binnenkort weer starten met ander paard in klasse M2 ik ben van plan om geen S&T te rijden omdat het paard fijn is in aanleuning en hij is goed opgeleid. (niet door mij)

Overigens wil ik zeggen dat het paard met bit in mond en neusriem om, WEL kan gaan slikken! Want het paard die ik rij is zijn slokdarm aan de buitenkant heel erg zichtbaar tijdens rijden en eten.

Dus het is echt onzin dat paarden niet kan slikken met ijzer in mond ;)

Vandaar dat ik reageer hier op topic :)

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:56

Ik rij geen Z, maar ik zou er geen stang en trens in hangen.
Want dat betekend eigenlijk dat je niet zo goedkan rijden, in mijn ogen!
Maar dat verschilt natuurlijk per ruiter !

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:16

Je zit te zwammen Pucksnoes. Waarom zou je niet proberen of het werkt wanneer het toegestaan is?
Ik snap niet wat daar mis mee zou zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:20

Waarom zou je dat willen dan? Natuurlijk heb ik weinig recht van spreken, de kans dat ik ooit in 't Z terecht kom acht ik niet heel groot, maar ik vind het knapper om gewoon met een trensje te starten. Kan mij niet voorstellen dat die hele ijzerhandel nou heel prettig is voor een paard, dus in het belang van het paard zou ik het niet persé hoeven te proberen omdat het opeens dan wel toegestaan is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:26

ik zou niet gelijk een s&t er in hangen, pas als we er SAMEN
aantoe zijn. :)
maar ik vind persoonlijk stang en trends mooier staan dan alleen
een trensje..Maar dat is mijn mening.
Mag je trouwens in hogere klasses dan z2 nog wel met alleen een trensje starten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:37

T/m zz-zwaar

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:47

vaak beginnen mensen die voor het eerst Z1 starten gelijk met een stang en trens, want dit ziet er zo mooi uit :+ Maar ermee rijden kunnen ze niet...

Naar mijn idee is Z1 niet veel meer dan basis en is dit makkelijk te doen met enkel een trensje. Aan ieder natuurlijk de keuze.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:53

Nope, geen stang. Je kan je paard ook prima voor elkaar hebben op een trensje.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:56

Roos_s schreef:
vaak beginnen mensen die voor het eerst Z1 starten gelijk met een stang en trens, want dit ziet er zo mooi uit :+ Maar ermee rijden kunnen ze niet...

Naar mijn idee is Z1 niet veel meer dan basis en is dit makkelijk te doen met enkel een trensje. Aan ieder natuurlijk de keuze.

Is natuurlijk ook makkelijk te doen, als je een M2 proef rond kunt sturen in de M2, lukt het met wat oefenen in het Z ook.

Maar rijden met stang en trens leer je ook maar op 1 manier. En dat is door te oefenen. Tuurlijk moet je dan wel aan wat basisvoorwaarden voldoen.

En daarbij kun je de eerste tijd de stang ook mooi los laten hangen, en ondertussen al wennen een het gevoel van die 2 teugels.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:09

Dus.... je moet maar zo lang mogelijk wachten met de S&T en pas wanneer je zz bent een S&T erin gooien. Ik ga juist zo vroeg mogelijk ( in het M2) beginnen met S&T, zodat ik goed de tijd krijg om er mee te leren rijden ( onder begeleiding) en mijn paard er rustig aan kan wennen.

Maar als ik in het Z kan starten op mijn trens zou ik ook zeker een poging wagen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:04

Ik rij Z met cap en simpel bitje.
Waarom? Ik geef mijn geld liever uit aan lessen dan aan een nieuw hoofdstel en hoofddeksel.
Zo simpel is de keus bij mij.Daarbij mis ik beide niet.
Voor het plaatje zou het mooier zijn en het zou ons wel wat meer een "Z-uitstraling" geven maar heb er gewoon nog geen zin in.

Overigens vind mijn paard stang en trens prima hoor. Als ik er morgen mee op wedstrijd zou 'moeten' zou het ook prima zijn. Ik doe het dus niet uit principiële overwegingen.

Ik krijg er best wel eens opmerkingen over. Ik heb een kleine, buikige,tikkeltje ouderwets aandoende kwpner die ik ook nog eens erg rustig (lees: lange teugel) losrijd. Dan vragen mensen zich wel eens af of ik niet in de B thuishoor. Tsja.....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:00

Als ik ooit Z zou mogen starten, en mijn paard zou er geen problemen mee hebben, zou ik ook absoluut met s&t gaan starten hoor :j .

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:05

Je kunt de reactie pas waarnemen als je het geprobeerd hebt, en daaruit kun je je eigen conclusies trekken.
Maar om het nou bij voorbaat al af te wijzen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:59