respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:17

kijk een vergissing kan gebeuren vind ik,of je nu B of Z dressuur bent,maar als iemand er dan wat van zegt en er wordt zo vervelend op gereageerd,dat is dan weer jammer!

een simpel sorry is toch al genoeg?

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:43

ik vind dat we gewoon allemaal wel een beetje rekening met elkaar kunne houden toch! tenslotte hebben we er allemaal last van als er iemand zo asociaal doet haha

Laartjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:41

Ja, dat is echt onbeleefd. Het is me nog niet opgevallen dat dat meestal de Z ruiters zijn, maar als iemand je zo voor de voeten rijdt en dan niks zegt, dat vind ik echt brutaal.
En ja, de linkerhand heeft voorrang.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:44

Laartjuhhh schreef:
Ja, dat is echt onbeleefd. Het is me nog niet opgevallen dat dat meestal de Z ruiters zijn, maar als iemand je zo voor de voeten rijdt en dan niks zegt, dat vind ik echt brutaal.
En ja, de linkerhand heeft voorrang.

Ow ja?
En jij denkt dat dit altijd zo is? :)

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:46

Dat heb je in mijn les ook wel eens, vaak zijn dat gewoon stomme foutjes maar dat lijd ook tot van die onnodige situaties. Ik krijg dressuurles en daar zitten verschillende paarden in die in verschillende klasses zitten, af en toe is het dan wel vervelend als je op de volte les krijgt en er 3 paarden doorheen huppelen :P
Met wedstrijd losrijden rijd ik toch wel meestal los met de paarden die in mijn groepje moeten starten :j maar ook hier gebeurd dat wel eens en dat kan tot veel irritaties lijden ja :j

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:47

Gebeurt in elke klasse... Een zwieberende B ruiter kan net zo irritant zijn als een M ruiter die even doordenderd in zijn contragalop...

En misschien hoger hoe minder je er naar kijkt omdat je je paard/pony beter onder controle hebt en snel kan remmen of om heen kan sturen..

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:09

[quote="jasmijn78"]Ik moet zeggen dat als ik op een subtop-wedstrijd rij (dus tussen allemaal Z en hoger ruiters) ik het losrijden vaak een stuk prettiger vind. Ook dan is de losrijruimte wel eens beperkt, maar de meeste ruiters hebben hun paarden zo goed onder controle dat ze ook nog af en toe eens om hun heen kunnen kijken waar ze rijden...

Als ik tussen de B/L ruiters moet losrijden wordt ik daar niet altijd vrolijk van... Met veel van die ruiters moet je toch altijd rekening houden dat ze in de wending minstens 3 meter uitzwaaien en zo.

nou overdrijven is ook een vak apart :(:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:43

tja idd,net alsof je als B ruiter standaard je wendingen zo groot rijdt.
dat je B start betekend ook niet dat je misschien niet hoger hebt gereden.

Michelle124

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:36

Ja dat heb ik ook wel eens meegemaakt, blijkbaar zijn er een aantal Z ruiters/amazones die denken dat ze altijd voorrang hebben. Maar kan me ook storen aan mensen die de rijbaan regels niet kennen en gewoon maar wat doen, en je de hele tijd in de weg rijden, vreselijk.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:07

heb niet alles doorgelezen.
maar 2 jaar geleden moesten we voor het kampioenschap uitwijken naar een andere locatie. Gevolg losrijden in bak van 20 bij 60 met ong. 30 man. o.a. Z ruiters. ook bekende van bekende stal. Helaas werd ik regelmatig van mijn sokken gereden door hun. Keken nergens naar enz. Dus snap het wel.
Je mag ze niet over een kam scheren en die situatie was niet ideaal maar het gebeurt vaker.

Wat betreft zijgangen en voorrang. Wist ik niet en rijd al jaren wedstrijden. Heb dus weer wat geleerd hier. Maar buiten dat zijn er veel ruiters in lagere klasses of net beginnende die de bakregels niet kennen net zo irritant.

En ben eerlijk kijk zelf teveel naar beneden dat ik ook wel eens iets niet zie aankomen. Maar over het algemeen ben ik te druk bezig met naar anderen kijken dat dat niet gebeurt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:16

Je vindt het gek dat je van je sokken werd gereden, maar weet nu pas dat zijgangen voorrang hebben. :D
Zou dat misschien ook een beetje een verklaring kunnen zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:40

Snoevie schreef:
tja idd,net alsof je als B ruiter standaard je wendingen zo groot rijdt.
dat je B start betekend ook niet dat je misschien niet hoger hebt gereden.

Dan heb je een jong paard bij.
Ik snap Jasmijn wel, de wendingen van een B combinatie zijn wel groter dan die van een Zplusser. Niet vanwege het uitzwaaien maar omdat de laatste losser in het lijf is en meer op de achterhand zit.
Maar imo passeer je te dichtbij als je van dat verschil last hebt :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:22

dat is ook waar,je moet elkaar wel de ruimte geven!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:57

De arrogantie is soms zelfs in de B klasse's ;)
Of als je met je pony tussen de paarden rijdt.
Ik probeer botsingen te voorkomen, en degene die voorrang heeft geef ik het ook zeker.
maar wanneer iemand zich meer voelt omdat degene toevallig op een groot paard rijdt, krijg hij/zij mij niet aan de kant ;)!

Oodrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:12

Persoonlijk heb ik daar niet zoveel last van ^^
Heb namelijk een rood strikje op de kont van m'n paard en dan letten ze wel beter op je!

Misschien een onredelijke tip, maar ook al haalt je paard niet uit, geef hem een rood strikje!
De andere gaan dan wel meer afstand van je houden

Even tussendoor: mijn paard slaat dus wel degelijk uit ^^

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:17

Over asociaal gesproken.

En je paard opvoeden, dan mept hij ook niet.
Ligt echt aan de ruiter hoor, een paard dat mept.
Opvoeden heet dat.
En ja dat kan ook met meppen. :)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:18

Oodrey schreef:
Persoonlijk heb ik daar niet zoveel last van ^^
Heb namelijk een rood strikje op de kont van m'n paard en dan letten ze wel beter op je!

Misschien een onredelijke tip, maar ook al haalt je paard niet uit, geef hem een rood strikje!
De andere gaan dan wel meer afstand van je houden

Even tussendoor: mijn paard slaat dus wel degelijk uit ^^

en dat was de dag dat íedereen een rood strikje nam.. xD

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:24

Deze ergenissen zijn voor mij een reden om maar 5 minuten in te rijden. Mijn paard en ik worden beide zo moe van dit gedoe!
en ook ik kijk niet goed uit en rij best vaak iemand in de weg. En daar baal ik ook van, voor die ander. Nu is mijn knollie ook nog eens bang voor schimmels en bonte paarden en vooral paarden met een deken op. Dus vandaar; kort inrijden, weinig irritaties en puf over voor de proef

wist trouwens ook niet dat zijgangen voorrang hadden..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:26

Susy_Q schreef:
Deze ergenissen zijn voor mij een reden om maar 5 minuten in te rijden. Mijn paard en ik worden beide zo moe van dit gedoe!
en ook ik kijk niet goed uit en rij best vaak iemand in de weg. En daar baal ik ook van, voor die ander. Nu is mijn knollie ook nog eens bang voor schimmels en bonte paarden en vooral paarden met een deken op. Dus vandaar; kort inrijden, weinig irritaties en puf over voor de proef

wist trouwens ook niet dat zijgangen voorrang hadden..

Lekker goed voor de spieren dan ;) ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:28

Af en toe wordt ik dr ook wel gek van := , was zondag een stuk aan het wijken komt dr ineens een vanachter mij in middendraf aangesjeesd en knalt zo mn pony aan de kant. En dan kan dr nog geen sorry van af...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:29

Hebben jullie geen (manege) les gehad waar de bakregels werden verteld?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:56

Weetje waar ik zo moe van wordt? mensen met een rood strikje in de staart van hun paard die denken dat ze voorrang hebben ;) Sorry, maar dan parkeer ik die van mij er ook een keertje voor, gelukkig slaat die niet, kunnen zij ook eens remmen ;)

5 minuten losrijden? dat werkt ook lang niet voor elk paardje fijn :n Kev heeft dat minstens nodig om los te stappen. Als ik hem maar 5 minuutjes losrijd gaat hij echt geen losgelaten proefje lopen ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:56

vorame schreef:

Manege les heeft lang niet iedereen gehad ;)
Heel veel mensen hebben altijd privéles gehad, en daar wordt het denk ik niet verteld...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:49

sharonalover schreef:
vorame schreef:

Manege les heeft lang niet iedereen gehad ;)
Heel veel mensen hebben altijd privéles gehad, en daar wordt het denk ik niet verteld...

Waarom denk je dat manege tussen haakjes staat? :)

En in de prive les hoort het toch ook echt verteld te worden.
Zeker als iemand van plan is te gaan starten.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:06

die van mij is zooo ontspannen, 5 minuten is wellicht erg kort maar ik moet zeker niet langer dan 15 minuten klooien, dan is madam het al weer zat. ff stappen, draafjes, zijwaartsjes en een galopje. klaar. Maar ken inderdaad ook genoeg heethoofd/stress-paarden die de tijd nodig hebben om bij te komen van de indrukken op een wedstrijdterrein