E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:03

waarom niet? Met springen is het lastiger, omdat daar op een algemene maat wordt gebouwd maar dan ben je met een paard met ruime galop ook in het nadeel.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:04

Shadow0 schreef:
ielsjj_ schreef:
Je zet geen pony van 120 tegen één van 140 neer, zelfde geldt voor een pony tegenover een paard van 160.

Waarom niet? Een jurylid zal daar toch wel doorheen kunnen kijken? Dat moeten ze tenslotte ook kunnen als de ruiters 18 worden en dus bij de paarden moeten starten, of ze nu wel of niet een paard van voldoende formaat hebben. En er zijn ruiters die heel verdienstelijk starten met pony's tussen de paarden, dus dat kan op zich. Waarom zouden de pony's dan niet bij elkaar kunnen starten?

Ja waarom?
Waarom, hebben wij verschillende categorieën? Waarom, starten de A-pony's niet samen met de E-pony's? Waarom, start een B of C-pony geen Internationale FEI proef?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:06

Omdat je dan ook vaak met leeftijden zit. Een kindje van 7 rijd meestal op een B, die van 16 op een D.En in die leeftijden maakt hoe goed je kunt rijden vaak wel uit.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:07

oplossing: A,B,C,D,E paarden ;)

Arme parcour bouwers

Shadow0

Ielsjj: daar ben ik inderdaad heel benieuwd naar :j

Kazary: dan is een indeling op leeftijd toch juist veel logischer?

loes-freke

chipieke schreef:
In België is alles boven de 1.48m paard.

o was het vroeger in ned ook zo.
maar omdat de kinderen langer werden hebben ze de E maat in gevoerd.
deze is tot 1.57.5 1.58 beginnen de paarden, en vroeger was dat bij 1.48.
ik heb er niks van gehoord van de knhs.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:10

Shadow0, dat is misschien niet eens een heel slecht idee wat je daar op gooit. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:12

Ik start zelf met een pony (1.48) tussen de paarden, maar heb er nog geen nadeel van ondervonden hoor. Jury's kunnen daar prima doorheen kijken. Overgangen rijden is immers verschillen beoordelen. Beoordelen in de vorm van filmpjes en niet in de vorm van foto's. Een jury kijkt niet even op X hoe de uitgestrekte draf is. Maar naar de overgang van naar die verruiming en weer terug. Dan zal mijn pony geen Salinero-draf kunnen laten zien. Maar 90% van de paarden van 1.70 kan ook geen Salinero-draf laten zien.

Indeling op leeftijd lijkt me ook een prima oplossing :j

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:13

kazary schreef:
Omdat je dan ook vaak met leeftijden zit. Een kindje van 7 rijd meestal op een B, die van 16 op een D.En in die leeftijden maakt hoe goed je kunt rijden vaak wel uit.

Ja maar ik bijv.
Ik ben 15 jaar, rij nu nog op een D-pony die langzamerhand ook te klein begint te worden voor mij.
Dan ga ik bijv. met 16 jaar over naar de paarden. Dan zit je toch ook met leeftijden? Ik zal net zo goed tegen iemand van 30/40 (misschien nog wel ouder) moeten 'strijden'.

Natuurlijk zal ik het al wel wat volwassener opvatten, dan kindjes van 7 die tegen ouderen moeten strijden om een prijs, maar goed dat is de sport nou eenmaal. Je moet tegen je verlies kunnen ook al ben jij een kleine.
Dat moest ik vroeger ook, ik was altijd de kleinste en de jongste tussen een groep van meiden van ongeveer 16 a 17 jaar en toen was ik ook nog maar 12 jaartjes jong.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:16

Maar als je als 15-jarige op een D-pony rijd, dan kun je net zo goed verliezen, toch?
En wat is probleem van het strijden tegen volwassenen? Het gaat om de samenwerking tussen paard en ruiter, daar heeft leeftijd niet zoveel meer mee te maken. Alleen op jonge leeftijd wanneer de motoriek nog niet voldoende ontwikkeld is. Maar een 16-jarige is naar mijn idee tot net zo goed paardrijden in staat als een 30-jarige (al dan niet zelfs beter).

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:19

Is die motoriek nog niet voldoende is ontwikkelt vind ik dat je net zo goed geen wedstrijden kan starten. Het is altijd een strijdt, zelfs als je 5 of 7 jaar bent.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:22

Iemand van 7 kan ook minder lang conentreren.
Heeft bijvoorbeeld ook maar een jaartje rijervaring. Dat is vaak die eerste jaren wel het grootste in verschil.
Leren rekenen gaat het eerste jaar ook het snelste, daarna leer je wel moeilijkere sommen, maar je komt altijd wel weer bij die basis terug.
En inderdaard ook de motoriek.
En dan het relativerings incaserings verschil.

Het verschil in motoriek bij een 6 of 8 jarige ligt heel wat dichter bij elkaar dan wanneer je gaat vergelijken met (bijna) volwassen mensen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:22

Dus kinderen onder de 16 kunnen maar beter geen wedstrijden starten?? Want die motoriek is nog niet helemaal verfijnd.

Dat er voor de kleine kinderen aparte klassen zijn, daar kan ik me prima in vinden. En is ook eerlijk.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom het voor een 16-jarige zo verschrikkelijk zou zijn om tussen de paarden te starten.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:24

Ja oke, maar een man van 40 jaar kan net zo goed zich voor de eerste keer op een paard bevinden.
Natuurlijk zijn er meerdere uitzonderingen en hebben de meeste volwassenen meer ervaring. Maar als we ons afvragen waarom er nog categorieën bestaan, waarom mailen we dan niet naar de KNHS?

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:26

Nou,
Klasse 1: 5 t/m 14 jaar
Klasse 2: 15 t/m 100 jaar

Eerlijk?
Dan zal de KNHS dit toch ook al wel eens veranderen?
Laatst bijgewerkt door ielsjj_ op 15-03-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Maar wat is het probleem? Verschil in ervaring blijf je houden. Zowel verschil in ervaring van de ruiter, verschil in ervaring van de pony/het paard en verschil in ervaring tussen paard en ruiter. Daar kun je simpelweg geen rekening mee houden.

Wat mij betreft is het prima zo. Dressuur is niet mijn hoofdsport, ben boven de 18, dus voor mij veranderd er toch niets. Een indeling op leeftijd is ook een goed idee.
Maar ik snap alleen even de drukte niet dat het voor 15-jarigen zo zielig zou zijn als ze bij de paarden moeten starten, omdat ze lange benen hebben.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 15-03-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

indeling naar leeftijd van de ruiter klinkt imo ook wel eerlijker. dan kan mijn 8 jarige dochter dus gewoon op onze Epony blijven rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:27

Je mag toch pas starten met de 6? Of heb ik dat mis.
Ik zou de groepen kleiner maken.
6-8
8-10
10-14
14-18

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:30

Ik weet ook niet precies vanaf welke leeftijd je mag starten, maar ik zeg maar wat.
Maar een kind van 10 jaar zal ik in een groep stoppen van mensen van 7 jaar. Ze zijn al misschien wel wat serieuser, maar ik zie er verder nog niet zo heel veel verschil in.

Ik zit namelijk ook op een ander forum, waar kinderen van 11 jaar (en soms ook nog wel 12/13 jaar) echt niet willen luisteren etc.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:31

Een kind van 10 jaar heeft een beduidend betere motoriek dan een 7 jarige.

Niet willen luisteren heeft hier niet zo erg veel mee te maken denk ik.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:33

Ik ken er ook van 18 die niet luisteren.Kinderen veranderen als ze klein zijn in een jaar zoveel. Dat verschil wordt steeds kleiner als je ouder wordt.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:34

Maar in het algemeen. (dus nu even niet zo zeer in de paardensport)
Mijn broertje is 14 jaar. Soms denk ik echt dat hij een kind van 10 is. Dit kan ook nog wel zo zijn als hij 16 is, want die 'serieusheid' heeft hij absoluut nog niet.
Dan zie ik hem nog niet zo naast iemand van 30 hoor.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:34

IK ZEG NIKS!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:38

_Lotteke schreef:
IK ZEG NIKS!

Lekker rustig :Y)

Ielsjj; Serieusheid is niet het enige wat het verschil is tussen kinderen en volwassenen. Als kinderen ponyrijden écht leuk vinden en vanuit zichzelf super gemotiveerd zijn om wedstrijdjes te rijden, dan kunnen ze zich die 8 minuten best netjes concentreren. Echter is m.n. de motoriek van een 8-jarige absoluut niet te vergelijken met een 18-jarige. En dat vind ik persoonlijk een grotere reden om dat verschil tussen kinderen en volwassenen te houden. Want iedereen kan zich op sommige momenten kinderachtig gedragen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:40

Van dressuur heb ik niet zoveel verstand, maar bij het springen is de indeling A-E natuurlijk een logische: een kleine pony springt niet zo gemakkelijk over een hoge hindernis als een grote. Bij de A-pony's is B-springen volgens mij iets van 30 cm?? De E-pony's springen 10 cm. lager dan de paarden en meestal wordt er ook wat minder technisch gebouwd. Wel goed dus, zeker als je nog wat minder ervaren bent en je eerste pony krijgt als je 12 jaar bent - maar zelf wel al 1.70, wat regelmatig voorkomt.
Nederland is - voor zover ik weet - inderdaad het enige land waar E-pony's 'bestaan'. Het zijn grote pony's of (te) klein gebleven paardjes, die soms ook nog ingemeten worden op 156,9 cm. Zou ze niet graag de kost geven die eigenlijk 1 of 2 cm groter zijn.