Actie Dressuurhoed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke15

Re: Actie Dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:24

Haha had er op gezet wat jammer dat de hoed weg gaat .
Bij de pony ruiters.

Maar het spookt hier op het forum zodra ik een smile aanklik verdwijnt alles hahah

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:35

Dit jaar mag het nog wel..dus neem het er maar van Haha!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:04

Vind het niet erg dat de hoed verdwijnt. Was dit weekend getuige van een val van een M2 amazone, als die een hoedje op had gehad, was ze er wrs niet meer geweest En dan maakt het niet uit of het paard en amazone Z zijn of niet. Jij kan vallen, je paard kan vallen of degene die net even voor je rijdt kan vallen.

Maar ja, als sommige mensen liever het riskeren om je hooft zo 'bloot' te stellen.... tja dan vraag ik me ook wel af wat er dan beschermd moet worden.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:26

Het is alweer een tijdje geleden dat we zo'n reactie hebben gehad. Zullen we deze discussie weer opnieuw opstarten? Wie heeft er zin in?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:28

yokie schreef:
Het is alweer een tijdje geleden dat we zo'n reactie hebben gehad. Zullen we deze discussie weer opnieuw opstarten? Wie heeft er zin in?

Zal best en verbaasd me niets. Maar om met nou hiermee in discussie te gaan Ach gut Dat iemand zo'n actie opzet en ondersteund zegt mij al genoeg Huilen Ik hoop dat dit soort mensen een engeltje op het hoofdje houden........

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:31

De discussie hoeft ook echt niet overnieuw gevoerd te worden, mijn mening staat zo'n 68 pagina's lang al verwoord. Mocht je een nieuw tegenargument weten te verzinnen, hoor ik 'm graag.

Maar ongeacht jouw Afbeelding verdriet om de 'ondoordachte' actie ben ik blij te lezen dat je je oprecht zorgen maakt over mijn hoofd. Bedankt Lachen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:35

yokie schreef:
De discussie hoeft ook echt niet overnieuw gevoerd te worden, mijn mening staat zo'n 68 pagina's lang al verwoord. Mocht je een nieuw tegenargument weten te verzinnen, hoor ik 'm graag.

Maar ongeacht jouw Afbeelding verdriet om de 'ondoordachte' actie ben ik blij te lezen dat je je oprecht zorgen maakt over mijn hoofd. Bedankt Lachen

Tja die pagina's ga ik ff niet allemaal doornemen en dit is gewoon mijn reactie op het hele gebeuren.

Blij dat ik zorgen mag maken over jou hoofd, ik hoop dat je er zelf goed op blijft passen. Je zult niet de eerste zijn bij een val waar ernstige dingen van overblijven. Voorbeeld hebben we wel op bokt Huilen Helaas.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:01

Tja LuvdaTossa ze mogen je hier afzeiken wat ze willen in dit topicje (ik weet er alles van, je mening geven op een discussieforum kan blijkbaar niet), hier wordt toch never nooit niet een slotje geplaatst. Clown

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:15

LuvdaTossa schreef:
Vind het niet erg dat de hoed verdwijnt. Was dit weekend getuige van een val van een M2 amazone, als die een hoedje op had gehad, was ze er wrs niet meer geweest En dan maakt het niet uit of het paard en amazone Z zijn of niet. Jij kan vallen, je paard kan vallen of degene die net even voor je rijdt kan vallen.

Maar ja, als sommige mensen liever het riskeren om je hooft zo 'bloot' te stellen.... tja dan vraag ik me ook wel af wat er dan beschermd moet worden.

Dat de hoed voor de B t/m M2 niet meer terug zal komen mag jij natuurlijk niet erg vinden, dat is een mening.

Maar om nou domweg te stellen dat iemand die van zijn paard valt niet dood is vanwege het dragenvan een veiligheidshelm, dat is geen mening meer, maar een gevaarlijke stelling die niet op enig onderzoek berust en niet gestaaft kan worden.

Ik ken erg veel situaties uit mijn SGW verleden, waarbij altijd iedereen, 10 jaar geleden ook al, standaard met een helm reed en waarbij ondanks de helm toch ongelukken met dodelijke afloop zijn gebeurd, of blijvende invaliditeit in de derde graad.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:28

uffie26 schreef:
Tja LuvdaTossa ze mogen je hier afzeiken wat ze willen in dit topicje (ik weet er alles van, je mening geven op een discussieforum kan blijkbaar niet), hier wordt toch never nooit niet een slotje geplaatst. Clown

Als je terug wilt 'zeiken' mag dat best, maar gebruik daarvoor het topic dat daarvoor bedoeld is. Staat zo'n 70 pagina's terug. Even zoeken/teruglezen.
Kwestie van een boktregel; ontopic blijven Knipoog

Dus, ontopic: het slotje komt er echt wel, in het najaar. Als de nieuwe reglementen bekend gemaakt zijn door de KNHS.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:46

Nou nou, wat zijn jullie fel. }> Het kan geen kwaad om eens in de 10 bladzijden de oorsprong van dit topic uit te leggen.

Het gaat dus helemaal niet over de helm, integendeel, 99 vd 100 voorstanders van de hoed rijdt zelf vaak met helm! Voor de veiligheid, iederen weet dat een helm veiliger is dan een hoed of pet.

Dit topic gaat over overval technieken, regelementen wijzigingen, argumentatie die weerlegt kan worden etc.

En dus idd, dat veel mensen een hoedje mooier vinden dan een champignon in een proef of op wedstrijd. En daar willen wij voor vechten, sterker nog, het lijkt erop dat er gewonnen is. De grote KNHS heeft ingezien dat een Z ruiter in staat moet zijn om zonder helm te rijden. En soms gaat dat fout.

En soms wordt een peuter ondersteboven gelopen door een pony, maar dan worden de peuters nog niet verboden.
En soms rijdt er een juryauto een wit hekje omver, maar dan verbiedt je de jury's nog niet.
En vandaar ook dat ze de hoed niet mogen verbieden.
Die heb je verdient door in het Z te komen en daar mag je trots op zijn.
En dat mag iedereen zien!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:04

yokie schreef:
uffie26 schreef:

Als je terug wilt 'zeiken' mag dat best, maar gebruik daarvoor het topic dat daarvoor bedoeld is. Staat zo'n 70 pagina's terug. Even zoeken/teruglezen.
Kwestie van een boktregel; ontopic blijven Knipoog

Dus, ontopic: het slotje komt er echt wel, in het najaar. Als de nieuwe reglementen bekend gemaakt zijn door de KNHS.

Ben dus niet de enige waar zo fel op gereageerd wordt Verward Clown

Wordt nu voor pony ruiters dus wel verplicht? Dat zou ik iig een goede zaak vinden, een volwassene moet het zelf maar verantwoorden kunnen. Veiligheid gaat voor mij boven alles, zelfs in de Z. En volgens mij kun je door veel meer dingen je onderscheiden van de niet Z ruiters/amazones.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:18

Ieder moet lekker zelf weten of ze met of zonder rijden, maar wil dan geen gejank horen als ze blijvend hersenletsel hebben. Hoedje staat mooi, maar beschermd echt niet.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:20

LuvdaTossa schreef:
Ben dus niet de enige waar zo fel op gereageerd wordt Verward Clown

Nee hoor Ach gut Vaak zijn het wel de mensen die niet het begin van dit topic hebben gelezen Haha!

LuvdaTossa schreef:
Wordt nu voor pony ruiters dus wel verplicht?

Yep. Dat is ook conform de FEI reglementen. Dat wat de KNHS met de helm voor paardenruiters voornemens was, weer niet...

LuvdaTossa schreef:
En volgens mij kun je door veel meer dingen je onderscheiden van de niet Z ruiters/amazones.

Ben ik helemaal met je eens; de mate van verzameling, het gehoorzaam zijn aan de hulpen, enz. Bij sommige combinaties staat een hoedje als een vlag op een modderschuit, bij weer anderen maakt het juist het beeld af.
En daar gaat het voor een groot deel om, in de dressuursport; het beeld, het plaatje.

Het aspect veiligheid moet in ieders persoonlijke plaatje meegewogen kunnen worden. KarinvdM bijvoorbeeld. Die startte laatst voor het eerst Z1 met haar 6 jarige, voor het eerst buiten. Zij kent haar paard en voorzag rennerij op het losrijdveld en heeft dus met helm gestart. Inmiddels is de helm omgeruild voor een hoedje omdat het paard nu goed te rijden is op het veld.

Tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een ongeluk in een klein hoekje zit, een paard kan uitglijden. Maar als we deze redenering doortrekken.. je weet waar het op uitdraait: dan kunnen we net zo goed met elkaar thuis blijven, in een harnas.

Het op eigen verantwoording afwegen van risico's, daar komt deze strijd op neer...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:53

LuvdaTossa, wat was er gebeurd als de amazone op haar rug gevallen was? Rug gebroken, dwarslaesie, volledig verlamd of misschien wel meteen dood? Misschien moeten we dan ook de bodyprotectors maar verplichten in de dressuurring.

Rijd jij trouwens paard? Moet je mee uitkijken hoor, als je eraf valt, kun je makkelijk je nek breken. Of rijd je met nekbeschermer?

Trouwens, (voor de honderdduizendste keer in dit topic), wij zijn helemaal niet tegen de veiligheidshelm. We zijn tegen het voorstel waarin de vrije keuze ontnomen wordt om met hoedje te mogen starten. Laat ze de helm gerust tijdens buitenrijden verplichten, maar om dat nou in een dressuurring te doen...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:48

Kitty schreef:
LuvdaTossa, wat was er gebeurd als de amazone op haar rug gevallen was? Rug gebroken, dwarslaesie, volledig verlamd of misschien wel meteen dood? Misschien moeten we dan ook de bodyprotectors maar verplichten in de dressuurring.

Rijd jij trouwens paard? Moet je mee uitkijken hoor, als je eraf valt, kun je makkelijk je nek breken. Of rijd je met nekbeschermer?

Trouwens, (voor de honderdduizendste keer in dit topic), wij zijn helemaal niet tegen de veiligheidshelm. We zijn tegen het voorstel waarin de vrije keuze ontnomen wordt om met hoedje te mogen starten. Laat ze de helm gerust tijdens buitenrijden verplichten, maar om dat nou in een dressuurring te doen...

Nou lijkt me een goed idee om bodyprotectors toe te laten in alle ringen Dromen

Ik rij paard ja, en door mijn cap zit ik hier nog.

Vind het hoedje ook prachtig staan, maar om zo'n herrie over te gaan maken. Het wordt zo een beetje (wat ik doro de pagina's heen lees) het afzeik-voor-wie-niet-met-ons-eens-is-topic. Ik verwoord wat ik gezien heb en direct krijg ik een antwoord in de trant van; deze gaan we ook ff weer behelpen. Vooral nadat ik gezien heb hoe er op de eerste reactie van uffie is gereageerd Verward

Voor ruiters Z+ die starten met veiligheidscap doe ik mijn hoedje af. Dit meestal omdat ze hun paard kennen en eventuele ongelukken voorzien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:27

@ LuvdaTossa,

Dit staat in het eerste bericht van de TS:
Kitty schreef:
Deze topic is ter informatie en niet om te discussieren over het al dan niet voor of tegen de capverplichting zijn.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:31

Maar.. eerlijk is eerlijk.. als mensen hier offtopic plaatsen dat ze vóór het hoedjesbehoud zijn.. hakken we er niet zo op in..

Enige censuur zijn wij niet vreemd van, maar daar zijn we dan ook de 'hoedenmafia' voor Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:26

En er komt nog steeds "leuke" post binnen in de dressuurhoeden maffia e-mail box:

Momenteel heeft de KNHS als regel gepresenteerd, dat wanneer een organiserende
vereniging in het vraagprogramma opneemt, dat ook Z dressuurruiters met
veiligheidscap moeten rijden dit als zodanig wordt goedgekeurd en dat dan ook z
dressurruiter met veilgheidscap moetn rijden.
Hier wordt al veelvuldig gebruik van gemaakt.

Ja dat wisten wij natuurlijk al, maar het is eigenlijk wel van de zotte dat iedere vereniging zomaar zijn eigen regeltjes op het vraagprogramma kan plaatsen.

Je kan er op wachten dat er straks in het vraagprogramma staat:

-alleen ruinen en merrie's toegestaan (hengsten verboden)
-alleen trailers toegestaan (vrachtwagens verboden)
of allerlei andere nieuwe regeltjes die je zou kunnen bedenken, dat kan toch eigenlijk niet.

Alle verzekeringsmaatschappijen dekken per 1 april jl. ongevallen waarbij de regelementen van de KNHS nageleefd zijn, dus een hoed in de Z is altijd gedekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar zou je dit heel strikt nemen dan zou iemand zonder handschoentjes die in de proef van zijn paard valt en zijn vingers breekt dus niet gedekt zijn, handschoentjes zijn immers verplicht, staat er in het wedstrijdregelement.

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:02

ik vind ook een argument voor de regel dat als de betere ruiters met een cap rijden, de jongere ruiters dat vanzelf ook (eerder) doen.

Ik vind het belangrijk dat mensen met een cap rijden. natuurlijk is het zo dat iedereen dat voor zich moet weten maar het kan een deel van de narigheid voorkomen.
begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is het niet zo dat je met een cap meteen niets meer kan overkomen!!!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:49

fiek schreef:
ik vind ook een argument voor de regel dat als de betere ruiters met een cap rijden, de jongere ruiters dat vanzelf ook (eerder) doen.

Ik vind het belangrijk dat mensen met een cap rijden. natuurlijk is het zo dat iedereen dat voor zich moet weten maar het kan een deel van de narigheid voorkomen.
begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is het niet zo dat je met een cap meteen niets meer kan overkomen!!!

Zoiets moet je hier niet zeggen.......

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:43

LuvdaTossa schreef:
fiek schreef:

Zoiets moet je hier niet zeggen.......

Fiek heeft wel gelijk. Veel mensen doen net alsof er niets meer kan gebeuren als je een helm draagt en dat is natuurlijk absoluut niet waar.

Wij zijn trouwens helemaal niet tegen de veiligheidshelm. De meesten van ons dragen hem regelmatig, behalve CGJ dan... Haha! We willen de hoed graag behouden in de dressuurring voor de klassen Z1 en hoger. Maar ook dan staat het je vrij om met een helm te starten (zoals ik op onze eerste buitenwedstrijd ook heb gedaan).

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:55

Ik rijd ook altijd met veiligheidscap (in de SGW Knipoog )

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:55

Ik heb ook niets tegen de veiligheidscap....voor mn Z debuut heb ik m ook nog een keer opgezet. Zou me een beetje l.ullig voelen als ik 150pnt reed met een hoedje op.
De volgende keer gaat het hoedje wel op omdat het de eerste keer wel aardig ging Lachen
Ik vind dat de keuze er gewoon moet blijven Ja

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:16

Hoe staat het nu met de dressuurhoed??? Lijkt het er misschien al op dat tie in de Z behouden blijft, of is het al bijna zeker dat de veiligheidscap verplicht wordt in de Z?
Ik vind het tot en met de M2 niet zo'n probleem! Maar dat mooie hoedje hoort gewoon wel bij de Z!!!!