[HK]L2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:05

Moet wel even iets 'verduidelijken' het is niet zo dat ik niet kon rijden zeg maar. Ik reed gewoon leuk mn rondje op de manege paarden, wel met serieuze noot maar nooit gedaan wat ik nu doe. Dus zo bijzonder is het ook niet, haha.

Sofie
Van mn instructie moet ik gewoon starten. Om te kijken waar we staan, het een keer te proeven en dan door te werken. Ben alleen zo'n eeuwige twijfelkont.
Wijze opmerking wel!

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:48

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:47

Leuk artikeltje. Herken het wel; binnen je comfort zone rijden is 'gewoon lekker rijden', belangrijk om regelmatig te doen. Maar echt groeien doe je buiten je comfort zone.. De meest zware lessen waarin nog niet alles lukt zijn vaak de lessen waarin we de grootste stappen nemen.
De dag voor een wedstrijd is het voor mij belangrijk om binnen mijn comfort zone te trainen. Gewoon lekker rijden op het niveau van mijn proefjes zodat ik met een zelfverzekerd gevoel op pad kan gaan.

Anoniem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:20

Helder artikel Pauline, vooral het eerste gedeelte is erg herkenbaar. Ook het rijden binnen en buiten je comfort zone is wel bekend, ik wissel regelmatig af, en Zoek dan kleine stukjes erbuiten maar kan dan idd al wel blij zijn als ze het probeert. Met nieuwe dingen ben ik juist totaal niet zo streng, maar als eenmaal iets beheersen moet het goed gaan van mezelf. Trouwens nooit 'boos' op m'n paard, altijd mijn eigen fout.

Vanavond oefendressuur, wat handig worden in de proeven. Afgelopen week weinig maar wel heel fijn gereden.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:16

Zo moest ff bij lezen...

Wat en prachtige punten Haike! Gefeliciteerd!

Natasja ook gefeliciteerd! De eerste punt is in the pocket meid!

Ik mag ook graag in mijn comfort zone rijden := Was eigenlijk ook altijd te makkelijk maar sinds in
mijn huidige instructrice heb is dat wel veranderd.
Zij heeft mij echt achter de broek aan gezeten en dat werpt zijn vruchten af.
Ik ben fanatieker geworden en train nu heel anders dan voorheen,meer gefocust zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:23

Silby, fijn dat je instructrice je heeft geholpen makkelijker uit je comfort zone te gaan! Goede begeleiding wel veel waard, zonder lijkt het me erg lastig.

Ik gisteren heel fijn Los gereden, proefje zelf netjes maar simpel. Paard was super, ikzelf niet echt goed geconcentreerd. Vooraf liep alles mis en ik dacht nig 2 voor me had toen opeens al de ring in moest. Was chaotische avond maar fijn gevoel dat baret mij dan dus zo goed helpt. Nu maandje thuis trainen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:54

Herkenbaar van dat artikeltje inderdaad, ik ben naar mijn paard vooral een superfan, en naar mezelf vaak te streng. Instructrice is er hard op aan het hameren dat ik bij bekende dingen ook niet genoegen moet/mag nemen met minder, en dat heeft wel daadwerkelijk veel nut merk ik :+

Haike fijn dat het alsnog goed ging, wel jammer van dat chaotische, maar heerlijk een paard die je er zo fijn doorheen helpt! En dan zal je zelf vast ook nog wel wat goeds hebben gedaan, 't zijn nog steeds geen automaatjes :D

Silby, fijn zo'n instructrice :j Ook al kan het in het begin ook best wel confronterend zijn kan ik me voorstellen.

Ik ben een lang weekend in Dublin geweest, vorige week fijn kunnen rijden, en gisteren ook meteen fijn kunnen oppakken. Wel wat dingetjes weer moeten corrigeren en herstellen, maar allemaal goed te overzien, en redelijk snel opgelost. Vandaag erg lekker gereden, heel kort eigenlijk maar, omdat alles gewoon goed ging (comfortzone :D ). Had het daar maar bij gelaten aangezien er een enorme grijze wolk wel heel dichtbij kwam, en ik op dat moment prima met een tevreden gevoel kon afstappen ;)

Foto van m'n losrijden, weinig bijzonders hoor, maar ik vind het zelf best een fijn beeld aangezien het geen paard is voor wie op een fijne manier lang(er)-laag lopen nou zo vanzelfsprekend is :) En voor iedereen die hier sinds kort in het topic is, hebben jullie ook een beeld van ons ;)
Afbeelding

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:29

Haike volgens mij is Baret een enorm fijn dier.

Fijn dat je lekker gereden hebt Fleur. Merk je het snel aan je paard als je een aantal dagen niet gereden hebt? Is Dublin leuk trouwens?

Ik hoop dit weekend weer even te kunnen rijden na dan bijna 2 weken alweer.. Ben ziek en flink lang koorts gehad. Debuut dus ook maar uitgesteld. Bleeehg. Gister heeft stalgenootje hem wel aan de lange lijnen gelongeerd, morgen ook weer, en dan hopelijk weer lekker rijden met die lieve boef.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:45

idd mooi artikel Pauline, erg herkenbaar op dit moment.
Fleur, wat een leuk paard heb je! Fijn dat je hem ook zo makkelijk weer op kan pakken naar een paar dagen niks.

Daancha, beterschap! er zijn veel mensen ziek. Ben zelf ook stront verkouden, mijn evenwicht is echt verschrikkelijk op het moment.

Haike wat waren je punten? En al mooie bewust wording als je nu weet dat je zelf eigenlijk minder geconcentreerd was. Sowieso heel fijn dat je paard ondanks jouw concentratie probleempje:P wel fijn door liep!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:09

Bedankt Alice :)

Danielle, ze is over het algemeen nooit moeilijk om weer op te pakken na een paar dagen vrij, heb haar nooit met veel regelmaat hoeven rijden om haar fijn te houden. Laatste 2 maanden hebben we alleen behoorlijk in een dip gezeten, en dan was stilstaan meteen ook weer een paar stappen terug, voor mij nu dus wel weer een teken dat we weer de goede kant op gaan :j

Dublin was erg leuk trouwens, ik heb een paar jaar geleden een aantal maanden in Ierland gezeten om daar op een eventingstal te werken, dus ik ben sowieso nogal verliefd geworden op het land. Sindsdien was er niet meer geweest, dus voor mij was alleen het horen van het accent alweer iets om blij van te worden haha. Maar ik vind het een erg leuke en gezellige stad, 't is geen enorm groot centrum, dus nog wel redelijk overzichtelijk en er waren veel mooie gebouwen, leuke café'tjes en voldoende activiteiten en bezienswaardigheden om je een paar dagen goed te vermaken :j

Heel veel beterschap trouwens, altijd vervelend om griep te hebben :7

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:28

Qua halsstrekken, wat willen juryleden zien. Echt een stofzuiger, recht naar beneden , of neus echt duidelijk voor de loodlijn en tot de knie ongeveer?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:03

dat laatste... neusje mag niet achter de loodlijn, verder moet paard actief blijven en versnellen/vertragen. gewicht verdeeld over 4 benen. Ik vind het altijd een mooie oefening en leuk om te zien hoe dian het ook steeds beter is gaan doen :D Ik heb een duiker hihi

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:10

Dank jullie, er zijn inderdaad enorm veel mensen ziek momenteel.

Fleur, dat was dan een mooie bevestiging inderdaad dat het na een paar dagen niks dan zo fijn gaat :)
Comanche kan ik gelukkig ook altijd makkelijk oppakken en dat is ook geen paard die je 5 of 6 keer per week hoeft te rijden. Hopelijk zitten we snel weer in de flow naar ons L2 debuut, zal voornamelijk van mijn conditie afhangen. Heb een lichte longontsteking dus dat werkt niet echt mee.

Lijkt me heerlijk om dan weer even terug te zijn in Dublin en inderdaad het vertrouwde accent weer te horen.

Damelza, neus op kniehoogte en neus er iets uit. Maar ook belangrijk is dat hij constant blijft daarin. Dus vloeiend zakken en dat hij ontspannen steeds je hand blijft volgen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:24

oke duidelijk :j

En mensen nog tips voor de AC-lijn (recht binnenkomen). Ik ga volgens mij steeds scheef :P

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:35

Inderdaad, zoals de rest beschrijft probeer ik het ook altijd te doen :D

Om recht de A-C-lijn op te rijden, evt iets eerder afwenden? En gewoon oefenen, op 1 punt focussen. Ikzelf probeer ook zo min mogelijk aan de voorkant te doen tijdens een wending recht op de jury af, weinig dat ze evt een fractie minder in de aanleuning loopt valt vanaf die positie minder op dan wanneer je het gaat lopen corrigeren en ze daardoor net wat wiebeliger die lijn lopen. Uiteraard is het meer een smokkel dingetje, 't moet in principe gewoon allebei goed zijn natuurlijk :D maar soms wil ze soms net wel eens naar het juryhokje of een kantine oid kijken, en dan kies ik ervoor om de prioriteit te leggen bij een strakke rechte lijn.

Jeetje Danielle, dat is niet niks %) Wel lekker zo'n paard die niet iedere dag per se iets hoeft te doen, Burana is daarin inderdaad hetzelfde :)

Alice fijn dat Dian daarin zo verbetert, hebben jullie inmiddels het plezier alweer wat teruggevonden? :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:41

Ja opzich blijft hij dus wel recht, maar ik heb het idee dat ik naast de AC-lijn zit

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:50

Oh op die manier :P Een beetje gaan proberen om een keer juist wat eerder of later af te wenden dan je gewend bent misschien? Ga je altijd scheef dezelfde kant op of wisselt dat?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:55

Ik zou dat in je lessen meenemen om te voelen hoe en waar je precies de wending moet inzetten. Je inzet maakt het of breekt het. Ik kijk altijd voor de wending naar het eindpunt en stuur dan meestal wel recht de A-C lijn op. Ik word op dit soort dingen ook door mijn instructeur streng beoordeeld en als ik naast de lijn zit moet het meteen opnieuw ipv 40 meter door blijven rijden. Ik rijd het ook op andere lijnen, bijv 6 meter binnenhoefslag. Steeds kijken waar je uit wilt komen dan krijg je er wel feeling bij.

Edit, tegelijk met Fleur :)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:51

[quote="fleur_yen"
Silby, fijn zo'n instructrice :j Ook al kan het in het begin ook best wel confronterend zijn kan ik me voorstellen.
[/quote]

Nou dat was het zeker idd := voelde echt als 10 stappen terug,mocht in het begin
ook niet starten van der.... echt terug naar de basis...
Maar achteraf was het het meer dan waard,ben toch in 9 maanden tijd van de B naar het L2 gegaan!

Heerlijk dat je je paard dan weer zo fijn op kunt pakken na zo'n weekend,foto ziet er
ook mooi ontspannen uit :)

Wat vervelend Daancha dat je zo ziek bent!
Hopelijk voel je je snel weer oke en kun je weer lekker rijden :(:)

Die recht A-C lijn blijft lastig,Amino wil altijd direct opzij gaan....
maar we blijven oefenen :P

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:03

Niet van iedereen gelezen maar ik heb het op de volgende manier geoefend:
Volte 10 meter in de hoek. Als die telkens goed bij a uit komt dan een keer recht door en idd niet te veel corrigeren. Paard moet op eigen benen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:52

Jullie hebben weer flink gekletst, dus ga maar even proberen goed bij te lezen, sorry als ik iemand vergeet!

Fleur_yen: leuke foto! maar wel zelf minder mee naar beneden kijken he :P En lekker even eruit naar Dublin, lijkt mij erg leuk daar! En gaaf je daar ook gewerkt hebt, echt een gevoel van thuiskomen dan waarschijnlijk.

Danielle: weer beter? Vervelend zo ziek bent geweest!

Damelza: zoals mijn voorganger zeiden, altijd neusje eruit sowieso en liefst echt mooi zakken. Voor het binnenkomen, altijd over het juryhokje heenkijken, dus schuin omhoog, dan is de lijn al strakker. Verder probeer ik als het kan vanaf buiten binnen te komen en voor de A al een paar meter rechtuit te hebben gereden, dan kom je al rechter binnen dan nog moet wenden en kans hebt op een slinger die je dan weer moet corrigeren.

Alice13 schreef:
Haike wat waren je punten? En al mooie bewust wording als je nu weet dat je zelf eigenlijk minder geconcentreerd was. Sowieso heel fijn dat je paard ondanks jouw concentratie probleempje:P wel fijn door liep!

Ik had er 204, dus nog steeds dik tevreden mee.
En zoals jullie al opmerkten, het is echt een wereldpaard, wil eigenlijk altijd werken en laat me nooit zitten. Echt heel veel geluk mee gehad, want ze stond te koop op handelsstal en er waren veel geïnteresseerden dus moest er op tijd zijn en snel beslissen, maar dus super uitgepakt!
Net weer gelest en ze ging weer fijn! Wel beide hard werken maar dan wel duidelijk verschil te voelen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:30

Haike. Mag je je echt mee in je handjes knijpen! En mooie punten trouwens

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:44

Gisteravond weer wedstrijd gehad. Eerste proef ging heel goed! Daarmee ook eerste geworden met 191 punten. Tweede proef was hij helaas op en hing heel erg op mij. 176 punten. Over 2 weekjes hopelijk onze laatste L2 puntjes halen :)

Wel een aardige jury die nog even kwam zeggen dat ik me niet moest laten ontmoedigen en dat ze het heel leuk vond :D

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:55

Nette punten hoor Galeo!

ik zou afgelpen zaterdag starten maar heb donderdag mijn kniebanden verrekt :\
Ben dus uit de running en daar baal ik zo van....

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:13

Ai dat is balen Silby.. Wanneer denk je weer te kunnen rijden?